Οι έρευνες αμερικανικής ιδιωτικής εταιρίας για την πτήση MH370 των Μαλαισιανών αερογραμμών, που αγνοείται από το 2014 σε ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια στην αεροπορία, θα τερματιστούν την Τρίτη και δεν θα υπάρξουν άλλες παρατάσεις, δήλωσε σήμερα ο υπουργός Μεταφορών της Μαλαισίας Άντονι Λόκε.
Η πτήση MH370, από την Κουάλα Λουμπούρ στο Πεκίνο με 239 επιβαίνοντες, εξαφανίστηκε στις 8 Μαρτίου του 2014.
Η Μαλαισία είχε συμφωνήσει τον Ιανουάριο να πληρώσει την εταιρία Ocean Infinity, που εδρεύει στο Χιούστον, έως και 70 εκατ. δολάρια εάν έβρισκε το αεροσκάφος μέσα σε 90 ημέρες στον νότιο Ινδικό Ωκεανό.
Η έρευνα για το Boeing 777 αναμενόταν να ολοκληρωθεί στα τέλη Ιουνίου, καθώς η συμφωνία 90 ημερών δεν κάλυπτε τον χρόνο που χρειάστηκε για την εκ νέου τροφοδοσία με καύσιμα και άλλες προμήθειες του ερευνητικού σκάφους Seabed Constructor.
Ωστόσο, η Ocean Infinity είχε ολοκληρώσει τις έρευνες στη συγκεκριμένη περιοχή τον Απρίλιο και είχε ζητήσει μια παράταση έως τις 29 Μαΐου, δήλωσε ο Λόκε.
«Σήμερα το πρωί, το έθεσα αυτό (το αίτημα) στο υπουργικό συμβούλιο και συμφωνήσαμε σε παράταση έως τις 29 Μαΐου», δήλωσε ο Άντονι Λόκε σε δημοσιογράφους. Ερωτηθείς για το εάν αυτό σημαίνει ότι δεν θα υπάρξουν νέες παρατάσεις, δήλωσε: «Ναι».
Ο νεοεκλεγείς πρωθυπουργός Μοχάμαντ Μαχάτιρ έχει δηλώσει ότι η Μαλαισία θα επανεξετάσει και πιθανόν θα τερματίσει τη συμφωνία της με την Ocean Infinity, στο πλαίσιο μιας σειράς ενεργειών με στόχο να περιοριστούν οι κρατικές δαπάνες.
Ο Λόκε, που ορκίστηκε τη Δευτέρα υπουργός, δήλωσε ότι η κυβέρνηση θα δημοσιοποιήσει μια πλήρη έκθεση για τις έρευνες αναφορικά με την εξαφάνιση της πτήσης MH370 μετά την ολοκλήρωση της αναζήτησης του αεροσκάφους στη θάλασσα, αλλά δεν έχει ακόμα καθορίσει την ημερομηνία δημοσιοποίησής της.
Η Voice 370, μια οργάνωση που εκπροσωπεί τους συγγενείς των επιβαινόντων, έχει καλέσει τη νέα κυβέρνηση να επανεξετάσει όλα τα ζητήματα που σχετίζονται με MH370, περιλαμβανομένης και της «ενδεχόμενης παραποίησης ή εξαφάνισης στοιχείων που σχετίζονται με την MH370 και τη συντήρηση του αεροσκάφους».
«Δεν γνωρίζω ποιες λεπτομέρειες πιθανόν να μην έχουν αποκαλυφθεί, αλλά ως υπουργός, δεσμεύομαι στο να δημοσιοποιήσω όλες τις λεπτομέρειες στην κοινή γνώμη», δήλωσε ο Λόκε.
Η απόφαση να εργοδοτηθεί η Ocean Infinity ελήφθη αφού η Αυστραλία, η Κίνα και η Μαλαισία τερμάτισαν μια άκαρπη έρευνα 200 εκατ. δολαρίων Αυστραλίας (159,38 εκατ. δολαρίων ΗΠΑ) σε μια περιοχή 120.000 τετρ. χιλιομέτρων στον Ινδικό Ωκεανό πέρυσι, παρότι οι ερευνητές ζητούσαν η περιοχή στην οποία είχαν επικεντρωθεί οι επιχειρήσεις να διευρυνθεί κατά 25.000 τετρ. χιλιόμετρα προς τα βόρεια.
Το Seabed Constructor κάλυψε μέχρι στιγμής 86.000 τετρ. χιλιόμετρα, χωρίς ωστόσο να εντοπίζει σημαντικά ευρήματα, σύμφωνα με την εβδομαδιαία ενημέρωση της Ocean Infinity στις 15 Μαΐου.
Απορρίπτονται οι θεωρίες ότι το αεροσκάφος συνετρίβη εσκεμμένα από τον πιλότο του
Αυστραλοί ερευνητές απέρριψαν τις πρόσφατες εκτιμήσεις ότι η χαμένη πτήση ΜΗ370 των Malaysia Airlines συνετρίβη εσκεμμένα από τον πιλότο της.
Σύμφωνα με το BBC, το Αυστραλιανό Γραφείο Ασφαλείας Μεταφορών (ATSB) απέρριψε τις πρόσφατες θεωρίες ότι το αεροπλάνο πραγματοποίησε «ελεγχόμενη πτώση» στη θάλασσα, ενώ επιμένει στη θέση ότι ο πιλότος δεν είχε τις αισθήσεις του κατά τις τελευταίες στιγμές.
Οι επίσημες έρευνες, στις οποίες συμμετείχαν η Μαλαισία και η Κίνα, τερματίστηκαν τον περσινό Ιανουάριο, μετά από 1.046 ημέρες.
Ερευνητές του ATSΒ ανέφεραν ότι το αεροπλάνο ήταν εκτός ελέγχου όταν έπεσε στον νότιο Ινδικό Ωκεανό.
Ωστόσο η θεωρία πως ο πιλότος είχε τον πλήρη έλεγχο του αεροπλάνου όταν αυτό συνετρίβη, επανακυκλοφόρησε πρόσφατα μέσω ενός νέου βιβλίου του Καναδού πρώην ερευνητή αεροπορικών δυστυχημάτων Λάρι Βανς.
Ο Βανς, που εμφανίστηκε σε αυστραλιανή τηλεοπτική εκπομπή νωρίτερα αυτό το μήνα, υποστηρίζει στο βιβλίο του πως η έρευνα του ATSΒ ήταν προβληματική και ότι τα συμπεράσματά της για τις τελευταίες στιγμές του αεροσκάφους ήταν λανθασμένα.
«Ο πιλότος αυτοκτονούσε, δυστυχώς σκότωνε και όλους τους επιβαίνοντες, και το έκανε επίτηδες» είπε ο Βανς στην εκπομπή.
Ωστόσο ο διευθυντής ερευνών της ATSB, Πίτερ Φόλεϊ, υπερασπίστηκε τα ευρήματα του γραφείου την Τρίτη, επιμένοντας πως οι ερευνητές είχαν εξετάσει όλα τα ενδεχόμενα και τα διαθέσιμα στοιχεία.
«Εξετάσαμε κάθε στοιχείο που είχαμε στη διάθεσή μας με αντικειμενικό τρόπο» είπε σε κοινοβουλευτική ακρόαση στην Κανμπέρα, προσθέτοντας ότι είχε διαβάσει το βιβλίο του Βανς.
«Έχουμε αρκετά δεδομένα που μας λένε ότι το αεροπλάνο, εάν βρισκόταν υπό έλεγχο κατά το τέλος, δεν έγινε με επιτυχία» πρόσθεσε.
Η έρευνα για την πτήση ΜΗ370 είναι από τις μεγαλύτερες έρευνες στην αεροπορική ιστορία.
Αν και οι υποβρύχιες έρευνες δεν απέδωσαν καρπούς, μικρά κομμάτια συντριμμιών από το αεροπλάνο βρέθηκαν σε νησιά του Ινδικού και στις ακτές της Αφρικής.
Η αυστραλιανή κυβέρνηση έχει πει ότι θα αρχίσει ξανά τις έρευνες μόνο εάν εμφανιστούν «αξιόπιστα» νέα στοιχεία.
Με πληροφορίες από BBC, ΑΠΕ-ΜΠΕ, Reuters
σχόλια