"Δεν είμαι ηλίθιος άνθρωπος επειδή μου αρέσει να καταναλώνω"

"Δεν είμαι ηλίθιος άνθρωπος επειδή μου αρέσει να καταναλώνω" Facebook Twitter
0

Δεν ξέρω τι έχουν πάθει οι Ιρλανδοί συγγραφείς, από τον Κόλμ Τόιμπιν μέχρι τον Σεμπάστιαν Μπάρι, και με πηγαίνουν συνέχεια τσάρκα στο παρελθόν. Είχα, όμως, μεγάλη ανάγκη από ένα μυθιστόρημα που να μου δείξει τη ζωή στο σήμερα. Ή, έστω, στο πολύ κοντινό μας χθες. Τότε που το «ιρλανδικό θαύμα» μας έκανε και σκάγαμε από τη ζήλια μας. Πριν σκάσει η φούσκα της «ανάπτυξης» και προσγειωθούμε αμφότεροι οι λαοί στα ελλείμματα, στις λιτότητες σκαι την ανασφάλεια.
Και, τι περίεργο. Το βρήκα εκεί που δεν το περίμενα. Από την πένα της 50χρονης Ανν Ενράιτ. Όταν πήρε το 2007 το Βραβείο Booker, και επιτέλους τη γνωρίσαμε εμείς αλλά και οι Αγγλοσάξωνες, ήταν με τη Συγκέντρωση, ένα μαύρο, δυσάρεστο, σκληρό και τολμηρό βιβλίο για μια δυσλειτουργική (έτσι δεν τις λέμε;) οικογένεια. Παιδεραστία, αυτοκτονία, αλκοολισμός, βία, αποξένωση. Έχει αποδειχτεί πως μετά το Booker δύσκολα γράφεις ένα εξίσου καλό βιβλίο. Η Ενράιτ, πάντως, τα κατάφερε, κάνοντας στροφή 180 μοιρών.                    

Το Ξεχασμένο Βαλς, που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Καστανιώτη, είναι η ιστορία ενός παθιασμένου παράνομου έρωτα ανάμεσα σε δύο παντρεμένους, την Τζίνα και τον Σον, μέσα από τα μάτια της γυναίκας. Και δεν είναι μόνο το θέμα, είναι και η γραφή, πιο απλή, άμεση, ελαφριά θα ’λεγα. Είναι και ο περίγυρος. Καλοζωισμένοι αστοί, με λεφτά, εξοχικά σπίτια, ρούχα Μιγιάκε, ταξίδια στο εξωτερικό…                 

Η Ανν Ενράιτ δεν έχει κανένα πρόβλημα να παραδεχτεί πως το Ξεχασμένο Βαλς ήταν ηθελημένα στον αντίποδα της Συγκέντρωσης. Μου εξηγεί από το Δουβλίνο, όπου ζει σε μια ευτυχισμένη οικογένεια, με δυο παιδιά και τον «υπέροχο πατέρα τους»: «Μετά την επιτυχία του Booker, ταξιδεύοντας για την προώθηση του βιβλίου ανά τον κόσμο, συνάντησα πολλούς αναγνώστες μου. Και θέλησα να γράψω κάτι που θα τους έδινε ευχαρίστηση, που περισσότερο θα το αγαπούσαν παρά θα το θαύμαζαν. Πάντα, άλλωστε, ήθελα να δοκιμάσω ένα απλό αφήγημα και αυτή ήταν η ευκαιρία μου. Για πρώτη, επίσης, φορά στη ζωή μου ένιωσα την ανάγκη να γράψω μια ιστορία με αρχή, μέση και τέλος και πολύ τη διασκέδασα την πειθαρχία που απαιτεί».              

Μέχρι εκεί, όμως. Γιατί, σύμφωνα με την Ενράιτ, τα δυο μυθιστορήματα έχουν κι ένα κοινό σημείο. «Αμφισβητούν και τα δύο την άποψη της αφηγήτριας, θέτουν ερωτήσεις πάνω στην αλήθειά της, αποδεικνύουν τα όριά της». Η Συγκέντρωση κοιτάει προς τα μέσα, βάζοντας σε δοκιμασία κι έλεγχο τα σημεία εκείνα στα οποία η μνήμη ξεθωριάζει και μετατρέπεται σε φαντασία και «ιστορία». Το Ξεχασμένο Βαλς κοιτάει προς τα έξω, με σκοπό να προχωρήσει από τον εγωκεντρισμό στην κατανόηση του άλλου, από το «εγώ αγαπώ» στην ίδια την «αγάπη».                    

Ένα βιβλίο για την ερωτική επιθυμία, αλλά γιατί την παράνομη;          

Δεν βρίσκετε ότι είναι πολύ πιο διασκεδαστική;


Η ηρωίδα σας, η Τζίνα, όσο τρελά ερωτευμένη και αν είναι με τον Σον, μπορεί την ίδια στιγμή να διακρίνει τα προβλήματα και τα όρια της σχέσης τους. Είναι, άραγε, μια τυπική σύγχρονη νέα γυναίκα;                        

Δεν ξέρω πόσο αντιπροσωπευτική είναι. Μην ξεχνάτε ότι η ιστορία τους εκτυλίσσεται στη διάρκεια του «μπουμ» της ιρλανδικής οικονομίας. Έτσι, η ερωτική της επιθυμία μοιάζει λίγο με τη βουλιμία για σπίτια, ακριβές τσάντες και κατανάλωση που κυριαρχούσε εκείνη την εποχή. Αλλά λίγο μόνο. Κανένας συγγραφέας δεν μπορεί να ζουλήξει, να περιορίσει την καρδιά του ήρωά του για να την ταιριάξει στο θέμα του βιβλίου. Υπάρχει ένα όριο.          


Κεντρικό ρόλο στη σχέση παίζει η μικρή κόρη του εραστή. Της ανήκει ακόμα και η τελευταία σκηνή του βιβλίου.            

Δεν με ενδιέφερε να δώσω κάποιου είδους συζυγικές και γονεϊκές συμβουλές. Στο τέλος, όμως, του βιβλίου η Τζίνα υποχρεώνεται ν’ ακούσει το παιδί του εραστή της, να παραδεχτεί ότι είναι κι αυτό ένα πρόσωπο με τα δικά του δικαιώματα.


Τι είδους γυναίκες σας ενδιαφέρουν, σας τραβάνε για να γίνουν ηρωίδες σας;  

 Όλοι οι γυναικείοι χαρακτήρες μου ένα πρόβλημα έχουν και αυτό είναι το θέμα του βιβλίου. Το πρόβλημα της Τζίνα είναι η αγάπη, και από εκεί ξεκινάω κι εγώ τη δουλειά μου. Η εμφάνισή της, το πώς ντύνεται, το αν αρέσει στους άλλους σε κοινωνικό και προσωπικό επίπεδο, όλα αυτά έρχονται αργότερα. Στα πρώτα στάδια γραφής δουλεύω σκληρά πάνω στη φωνή της ηρωίδας μου, για να της δώσω ευελιξία και ζωντάνια. Γνωρίζω πολλά για το συναισθηματικό ταξίδι που θα κάνει στις σελίδες μου, αλλά πρέπει να βρω και το ιδιαίτερο ύφος της, την ευφυΐα της. Δεν έχω κανένα λόγο να περάσω χρόνια παρέα μ’ έναν ηλίθιο αφηγητή».


Ήταν στις προθέσεις σας η λογοτεχνική εκμετάλλευση του «ιρλανδικού θαύματος»; Βλέπατε το τέλος του να έρχεται, με μια κριτική, ίσως, ματιά πάνω στην άκρατη κατανάλωση;

Τα τελευταία χρόνια της οικονομικής άνθισης είχαμε όλοι μας την αίσθηση ότι βρισκόμασταν σ’ έναν κόσμο φανταστικό. Σας διαβεβαιώ ότι δύσκολα γράφεις ένα μυθιστόρημα για μια χώρα που ζει το δικό της. Και, ναι, έβλεπα το τέλος να έρχεται, αλλά καθόλου δεν χαιρόμουν. Μου αρέσει, ξέρετε, να καταναλώνω, να κάνω ταξίδια. Και δεν νομίζω ότι είμαι γι’ αυτόν το λόγο κακός ή ηλίθιος άνθρωπος.        


Πώς είναι σήμερα τα πράγματα;

Κάθε Ιανουάριο, τα τελευταία τρία χρόνια, όσοι Ιρλανδοί έχουν ακόμα δουλειά βλέπουν τα λεφτά που φέρνουν στο σπίτι να μειώνονται κι άλλο, λόγω της αύξησης των φόρων. Το κέντρο του Δουβλίνου είναι έρημο, δεν υπάρχει πια κυκλοφοριακό χάος. Η χώρα έχει, βέβαια, κρυμμένο πλούτο, αλλά δεν τον βλέπεις στους δρόμους. Όλα έχουν αφανιστεί. Ο κόσμος είναι θυμωμένος, αλλά την ίδια στιγμή υπάρχει και μια εντυπωσιακή τάση παραίτησης. Η οποιαδήποτε αλλαγή της κατάστασης θα ‘πρεπε να είναι τόσο ριζική, που δύσκολα φαντάζεσαι ότι μπορεί πραγματικά να συμβεί. Ίσως να κάνω λάθος. Αλλά για την ώρα όλοι κάνουμε υπομονή με την ελπίδα ότι το ευρώ θ’ αντέξει. Και, φυσικά, συνέχεια ακούμε και διαβάζουμε ότι και στην Ελλάδα ζείτε μια παρόμοια κατάσταση.


Αργήσατε σχετικά να γράψετε. Προηγήθηκε μια πολύ επιτυχημένη καριέρα σκηνοθέτη και παραγωγού στην τηλεόραση, ακόμα και ψυχαγωγικών προγραμμάτων. Σας λείπει η παλιά σας ζωή;

Αν μου έλειπε, δεν θα είχα επιστρέψει; Τι, άλλωστε, να μου λείψει; Το μόνο που νοσταλγούσα, τα πρώτα χρόνια τουλάχιστον, ήταν τα χρήματα που έβγαζα. Δουλεύεις 80 ώρες την εβδομάδα για να κάνεις ολοένα και αθλιότερες εκπομπές, με ολοένα και μικρότερα μπάτζετ. Σε πιάνει τρελή ζήλια όταν ένας συνάδελφός σου κάνει επιτυχία μ’ ένα ακόμα χειρότερο πρόγραμμα από το δικό σου, που προβάλλεται μισή ώρα νωρίτερα. Τι ανοησίες!  

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Lgbtqi+ / Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Η κλινική ψυχολόγος και συνιδρύτρια του Orlando LGBT+ σε μια συγκινητική, διαφωτιστική και ενδυναμωτική συζήτηση για την πορεία που έχει διανύσει η εγχώρια ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, αλλά και η ίδια, προς την ορατότητα και για όσα ακόμα πρέπει να γίνουν για την ισότητα και την αποδοχή άμεσα, εδώ και τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Συνέντευξη / Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Ο υποψήφιος ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας εξηγεί πώς πήρε το όνομά του, ποιο είναι το πρόβλημα με τις περιουσίες των Χειμαρριωτών, τι θα κάνει αν πάει στην Ευρωβουλή και δηλώνει πως θα υπερασπιζόταν με χαρά τα δικαιώματα oποιασδήποτε άλλης μειονότητας.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ