Ο «Mr Τulumba» του Διονύση Καβαλλιεράτου αντιστοιχεί σε μια αραχτή τουλούμπα με τσαρούχια και φέσι, ενώ στο γλυπτό «Goya on Yoga» ο ζωγράφος Γκόγια έχει κυριευτεί από το πάθος της γιόγκα: ξαπλωμένος στο έδαφος, με τα πόδια ψηλά, έχει στηρίξει στο πέος του τη ζωγραφική παλέτα, ενώ στην προέκταση των ποδιών του αναπαύεται ένας συμπαθής γάιδαρος που μελετά. Σε όλα τα έργα (γλυπτά σε ξύλο, πηλό, σχέδια σε μολύβι και κάρβουνο) της νέας έκθεσης του Διονύση Καβαλλιεράτου είναι αποτυπωμένη η σουρεαλιστική, αιχμηρή ματιά του. Στο εκθαμβωτικό ποιητικό του σύμπαν η θρησκεία και η πολιτική συναντούν, με απρόβλεπτο τρόπο, τη μαζική κουλτούρα, τα κόμικς και την κόλαση του Δάντη, ενώ το ανθρώπινο είδος αναγνωρίζεται στις καλύτερες και τις χειρότερες στιγμές του.
— Πώς συνδέεται ο τίτλος «Ο γιος του αετού σπάει τα πόδια του. Ο γιος του αετού περπατάει με τα χέρια» με την έκθεσή σας;
Μια από τις εκδοχές μιλάει για την περιπέτεια κάποιου που βρίσκει τρόπο να ξεγελάσει το πρόβλημά του.
— Πώς θα συστήνατε με λίγα λόγια την έκθεσή σας;
Ιστορίες, ανέκδοτα και φαντασιώσεις μου από το 1986 μέχρι σήμερα. Έχει χάπι-εντ.
— Στην τέχνη σας συνυπάρχουν η ποπ κουλτούρα με τη θρησκεία, η πολιτική με τη μυθολογία, η ιστορία με τα κόμικς. Από πού προκύπτει το ενδιαφέρον γι' αυτές τις «μείξεις» στοιχείων από διαφορετικές πηγές, εποχές και καλλιτεχνικά είδη;
Παίρνω από το καθετί ό,τι χρειάζομαι. Η ιστορία, η μυθολογία και η θρησκεία είναι γεμάτες από πρόσωπα και περιπέτειες που τις φέρνω στα μέτρα μου, διαστρεβλώνοντας την αφήγηση. Η πολιτική είναι ό,τι πρέπει για να σπάμε πλάκα. Η ποπ κουλτούρα και τα κόμικς έχουν αμεσότητα στη φόρμα και τη γλώσσα. Λατρεύω κάθε τέχνη, από την αρχαιοελληνική μέχρι την τέχνη της Πολυνησίας, την αιγυπτιακή, τη μεσαιωνική, τη θρησκευτική, τη λαϊκή, την υψηλή, τη μοντέρνα, τη σύγχρονη. Υπάρχουν τόσοι πολιτισμοί με τόση μεγαλειότητα και ομορφιά.
— Το χιούμορ και η ειρωνεία στην τέχνη σας αποκαλύπτουν μια στοχαστική ματιά. Πώς σχολιάζετε όσα ζούμε ;
Σουρεαλισμός.
— Σε παλιότερα έργα σας, o Ιησούς και άλλες θρησκευτικές μορφές εμπλέκονται με τη σεξουαλικότητα. Πώς συνδέονται αυτοί οι δύο διαφορετικοί κόσμοι;
Ήταν σεξουαλικό θέμα και το απέδωσα θρησκευτικά. Το αντιμετώπισα με ψευδομυστηριακή και παραφιλολογική διάθεση. Στα συγκεκριμένα έργα ήθελα να βγάλω μια εφιαλτική ατμόσφαιρα, ήταν μια ελεύθερη επέμβαση στην κόλαση του Δάντη.
— Γιατί η σεξουαλικότητα με τη θρησκεία μοιάζουν να βρίσκονται, εδώ και αιώνες, σε διάσταση;
Αυτή η διάσταση που αναφέρατε οδηγεί σε λανθάνουσες καταστάσεις, παπάδες αγκαλίτσα με παιδάκια, οικογενειακή βία, καταπίεση, δυστυχία. Γιατί η θρησκεία, και στην περίπτωσή μου μιλάω για τον χριστιανισμό, στηρίζει και στον φόβο την επιβολή της. Ο φοβισμένος άνθρωπος είναι πιο εύκολο θύμα και η αγαμία τρελαίνει. Ο θεός έφτιαξε τους ανθρώπους γυμνούς, οι παπάδες τους φορέσανε ρούχα. Οι αρχαίοι έφτιαξαν αριστουργήματα, οι χριστιανοί ήρθαν και τους σπάσανε τα τσουτσούνια και τα κατέστρεψαν. Ο θάνατος του Χριστού γέννησε τον χριστιανισμό, ο θάνατος του χριστιανισμού ίσως γεννήσει κάτι όμορφο.
— Κάποιοι θεώρησαν βλάσφημα τα έργα και σας έκαναν μήνυση. Υπάρχει κάποια εξέλιξη σε αυτή την υπόθεση;
Συμφωνώ μαζί τους, κι εγώ θα μου έκανα μήνυση! Ναι, έχω κάτι διώξεις από το 2008, κάποια στιγμή θα δικαστώ με τη βοήθεια του Θεού.
— Τι σκέφτεστε για το νέο κύμα λογοκρισίας που πλανάται στη χώρα;
Πρέπει να λογοκριθεί η λογοκρισία. Μας γυρνάνε πίσω στον Μεσαίωνα, αν και νομίζω ότι αυτήν η χώρα δεν αναπτύχθηκε από τότε. Ποιο Μεσαίωνα; Και οι αρχαίοι αγριάνθρωποι ήταν. Τον Σωκράτη τον πότισαν δηλητήριο, τον Αίσωπο τον έσπρωξαν στον γκρεμό. Πάντα θα υπάρχουν άνθρωποι υγιείς, με κοσμική αγάπη και αντίληψη, και πάντα θα υπάρχουν αυτοί που δεν καταλαβαίνουν και γι' αυτό φοβούνται, γι' αυτό μισούν. Τα δύο τελευταία κρούσματα που παρακολούθησα είχαν υποκινηθεί από τα Χρυσά Αυγά και είναι ενδεικτικά για το πόσο σάπιο είναι όλο το σύστημα και πόσο τριτοκοσμικοί είμαστε οι «απόγονοι» των αρχαίων Ελλήνων.
— Ποιες σκέψεις κάνετε για την πολιτική και κοινωνική κατάσταση στη χώρα;
Η Ελλάδα βρίσκεται σε κρίση από τα ελληνιστικά χρόνια και μετά. Η ζωή συνεχίζεται.
— Έχετε εξηγήσει, με κάποιον τρόπο, την άνοδο του νεοναζισμού στη χώρα;
Λόγω της πολιτικής και οικονομικής κρίσης αλλά και λόγω νοοτροπίας και ιδιοσυγκρασίας, βγαίνουν στην επιφάνεια κοινωνικά καρκινώματα. Το συγκεκριμένο καρκίνωμα δεν είναι επιφανειακό, είναι βαθιά ριζωμένο και κολλητικό.
— Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας ήρωες στην τέχνη και τη ζωή;
Στους καλλιτέχνες ψάχνω το όνειρο, το μυστήριο, το χιούμορ, την τεχνική. Και έχω φίλους που θαυμάζω και θέλω να έχω λίγο απ' όλους τους.
σχόλια