Φαντάζομαι πως πολλοί θα σοκαριστούν

Φαντάζομαι πως πολλοί θα σοκαριστούν Facebook Twitter
ΑΚΟΛΟΥΘΩΝΤΑΣ ΤΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ Ανησυχίες και ανασφάλειες πνίγουν τους μαθητές ενός επαρχιακού σχολείου που ψηλαφίζουν στα τυφλά το μυστήριο του έρωτα. Στη φωτό: Προμηθέας Αλειφερόπουλος και Κων/νος Παπαχρόνης.
0

Σκηνοθετείτε το Ξύπνημα της άνοιξης για το Εθνικό, ένα εμβληματικό έργο της γερμανικής δραματουργίας...

Τρομερά δύσκολο επίσης. Ένα έργο που προηγείται της εποχής του, που, ενώ γράφτηκε το 1889, παίχτηκε είκοσι χρόνια μετά, πετσοκομμένο και θεωρήθηκε «πορνογραφικό»!

Σήμερα θεωρείται ακόμα «πορνογραφικό»;

Οπωσδήποτε παραμένει ένα τολμηρό έργο. Υπάρχουν τρεις σκηνές αυνανισμού επί σκηνής.

Στοιχείο αποτρεπτικό για ένα εθνικό θέατρο;

Όχι. Εμείς το ανεβάζουμε ακριβώς όπως είναι γραμμένο. Αλλά στην προηγούμενη παράσταση του Εθνικού -δεν έχω δει την παράσταση του Μιχαηλίδη-, μέσα στη χούντα, παίχτηκε κομμένο.

Νιώθετε ότι θα υπάρξει έντονη αντίδραση;

Θα δούμε στην πρεμιέρα, αλλά φαντάζομαι ότι θα σοκάρει αρκετό κόσμο. Επίσης ένα άλλο θέμα είναι ότι σε μια εποχή που ο δημόσιος λόγος για την παιδοφιλία είναι στο peak της, βλέπουμε μια άλλου είδους αντιμετώπιση της παιδικής σεξουαλικότητας.

Μεταξύ παιδιών κυρίως...

Βεβαίως, αλλά είναι και το θέμα των μεγάλων. Υπάρχει το θέμα της απαγόρευσης, το οποίο ισχύει ακόμα και τώρα. Βεβαίως δεν ισχύει για τις ηλικίες 14, 15 ή 16 χρονών, αλλά κι εκεί ακόμα, για κοινωνίες λίγο πιο συντηρητικές, όπως είναι οι μη αστικές ελληνικές κοινωνίες, ή ακόμα στις αστικές στα συντηρητικά στρώματα, επικρατεί η απαγόρευση.

Σε ποια εποχή το τοποθετείτε;

Το τοποθετώ ανάμεσα στην εποχή που γράφτηκε και το σήμερα. Είναι ένα έργο που γράφτηκε το 19οαιώνα, αλλά εμείς το παίζουμε σήμερα.

Οπότε η αγωνία σας είναι να βρεθεί η τομή μεταξύ των δύο εποχών;

Συνήθως αυτό που αλλάζει είναι η αντιμετώπιση των παιδιών. Δηλαδή, σήμερα τα παιδιά δεν έχουν ερωτήματα σεξουαλικά στα δεκαέξι τους. Τότε είχαν. Αυτό που δεν αλλάζει είναι η στάση των γονιών. Οι γονείς και του χθες και του σήμερα και του αύριο θεωρούν απαγορευτική τη σχέση των παιδιών, μέχρι κάποια ηλικία, με το σεξ. Κρατάω λοιπόν την εποχή, όσον αφορά τους μεγάλους. Τα παιδιά είναι σύγχρονα.

Έτσι, η πρόθεσή σας δεν περιορίζεται στο να αναπαράγετε μια ατμόσφαιρα fin de siècle, αλλά να εντοπίσετε τα κοινά της στοιχεία με το σήμερα.

Αυτή είναι η έννοια, γιατί κάνουμε κλασικό θέατρο. Το γιατί παραμένουν αυτά τα έργα κλασικά και τι κάνουμε με αυτά. Εδώ και πάρα πολλά χρόνια δεν στοχεύουμε στην αναπαράσταση της εποχής στο γράμμα, αλλά στοχεύουμε στο νόημα. Στο πόσο διασταυρώνεται και πόσο διαχρονικό παραμένει το νόημα του έργου σήμερα και αύριο. Διαφορετικά δεν θα το ανέβαζα. Δεν μ' αφορά να κάνω έργα μόνο γιατί είναι καλά. Μ' ενδιαφέρει να λένε κάτι και στο σημερινό θεατή. Να θέτουμε στο θεατή κάποια ερωτήματα.

Ποια ερωτήματα θέτετε εσείς στο θεατή;

Τι γίνεται με την παιδική σεξουαλικότητα. Τι γίνεται με την έννοια της απαγόρευσης. Σήμερα μιλάμε για τη σεξουαλικότητα, αλλά η πρακτική της, για κάποιες ηλικίες, είναι απαγορευτική. Παρόλο που ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι το παιδί ενέχεται από πάρα πολύ νωρίς στη σεξουαλική διαδικασία.

Είναι πάντα η αστική ηθική που την περιορίζει; Ή κάτι άλλο;

Τα πάντα! Παραμένει ταμπού. Εδώ μιλάμε για τις επίσημες κρατικές απαγορεύσεις που σε αλλά μέρη είναι τα δεκαέξι και σε άλλα ή δεκαεννέα ή και είκοσι ένα. Τρία χρόνια όμως είναι μεγάλη διαφορά. Σε κάποιες χώρες τα κορίτσια παντρεύονται στα δώδεκα γιατί είναι μέσα στο ηθικο-οικονομικό τους πλαίσιο. Φαντάσου να ανέβαινε αυτό το έργο σε μια μωαμεθανική χώρα -που δεν υπήρχε περίπτωση να ανέβει- τι θα γινόταν! Τα θέματα από μόνα τους δεν λένε τίποτα. Λένε στην παράμετρο της σχέσης με την κοινωνία.

Ο Βέντεκιντ είναι από τους κορυφαίους Γερμανούς δραματουργούς. Ήταν πρόκληση για εσάς και το μεταφραστή σας;

Ο Βέντεκιντ είναι ο πρόδρομος του εξπρεσιονισμού. Είναι η πρώτη φορά στη γλώσσα που ο ρεαλισμός έρχεται σε επαφή με ένα εξπρεσιονιστικό γράψιμο. Ενώ υπάρχουν ρεαλιστικές σκηνές, υπάρχουν και σκηνές εντελώς εξπρεσιονιστικές. Η μετάφραση ήταν και αυτή μια πρόκληση, καθώς πολλά πράγματα προκειμένου, να μη λεχθούν, παραμένουν κρυπτογραφικά. Ακόμα και για ένα Γερμανό!

Πόσο άνετοι ήταν οι ηθοποιοί σας με τη δράση;

Καθόλου, καθόλου άνετα! Είναι όλοι τους πάρα πολύ νέα παιδιά, αλλά τελικά πήγαν όλα καλά. Δούλεψα μαζί τους υπέροχα. Είναι όλοι τους εξαιρετικοί.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μόνη πλέον λύση η δημιουργία ενός διεθνικού ομοσπονδιακού κράτους Ισραηλινών και Παλαιστινίων»

Διεθνή / «Μόνη πλέον λύση η δημιουργία ενός διεθνικού ομοσπονδιακού κράτους Ισραηλινών και Παλαιστινίων»

Από τις πιο έγκυρες πηγές αναφορικά με τα τεκταινόμενα στη Μέση Ανατολή, ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Πέτρος Παπακωνσταντίνου σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στην ισραηλινοπαλαιστινιακή σύγκρουση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν χρειάζεται να έχει ένας αστυνομικός προοδευτικές ιδέες, προέχει να είναι επαγγελματίας»

Οπτική Γωνία / «Δεν χρειάζεται να έχει ένας αστυνομικός προοδευτικές ιδέες, προέχει να είναι επαγγελματίας»

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, Ανδρέας Τάκης, μιλά για την αστυνομική βία και αυθαιρεσία με αφορμή την έκδοση της έρευνας που συνέπεσε με τη δημοσιοποίηση της υπόθεσης του Μοχάμεντ Καμράν Ασίκ, ο οποίος βρέθηκε νεκρός στο τμήμα του Αγίου Παντελεήμονα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Lgbtqi+ / Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Η κλινική ψυχολόγος και συνιδρύτρια του Orlando LGBT+ σε μια συγκινητική, διαφωτιστική και ενδυναμωτική συζήτηση για την πορεία που έχει διανύσει η εγχώρια ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, αλλά και η ίδια, προς την ορατότητα και για όσα ακόμα πρέπει να γίνουν για την ισότητα και την αποδοχή άμεσα, εδώ και τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Συνέντευξη / Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Ο υποψήφιος ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας εξηγεί πώς πήρε το όνομά του, ποιο είναι το πρόβλημα με τις περιουσίες των Χειμαρριωτών, τι θα κάνει αν πάει στην Ευρωβουλή και δηλώνει πως θα υπερασπιζόταν με χαρά τα δικαιώματα oποιασδήποτε άλλης μειονότητας.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ