Ο δελφικός λόγος

Ο δελφικός λόγος Facebook Twitter
0

Τις διαλέξεις της Τζίνας Πολίτη στην Αγγλική Φιλολογία Θεσσαλονίκης, όπου δίδασκε για χρόνια, τις παρακολουθούσε συστηματικά ένα πολύχρωμο κοινό. Φοιτητές και καθηγητές από άλλα τμήματα και σχολές, φίλοι και συγγενείς τους, ηθοποιοί, ξενυχτισμένοι που πρώτη φορά έβλεπες στο campus, nerds και φρικιά συνωστίζονταν οκτώ η ώρα το πρωί (!!!) για μια θέση μπροστά από το έδρανο. Αυτό που μας τραβούσε όλους στην παλαιά Φιλοσοφική άγρια χαράματα ήταν ο σχεδόν δελφικός λόγος της Τζίνας. Με εργαλεία την πολιτική και την ιδεολογία, και με απαράμιλλη φινέτσα, η Τζίνα ζωντάνευε τη λογοτεχνία, καθιστώντας τη δυναμικό παράγοντα του ιστορικοκοινωνικού γίγνεσθαι και άρα πάντα επίκαιρη. Μια γεύση από εκείνα τα μαγικά πρωινά στη Θεσσαλονίκη μπορεί πλέον να πάρει ο καθένας στο τελευταίο βιβλίο της Τζίνας Πολίτη Περι-διαβάζοντας την Αγγλική Λογοτεχνία 1593-1854: Κείμενα, Ιδεολογία, το Πολιτικό, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άγρα.

Ποια είναι η πιο ωραία ανάμνηση που έχεις από τη Θεσσαλονίκη;

Δύο είναι οι πιο ωραίες αναμνήσεις μου από τη Θεσσαλονίκη. Η πρώτη ένα ηλιόλουστο, χειμωνιάτικο πρωινό με μιαν υπερφυσική σχεδόν διαύγεια. Καθώς κατηφόριζα από τις Σαράντα Εκκλησιές για το πανεπιστήμιο, αντίκρισα πάνω από τον υδάτινο κόλπο τη μεγαλειώδη, χιονισμένη μορφή του Ολύμπου. Τη στιγμή εκείνη, μια στιγμή όπως αυτές της «επιφάνειας» του Τζόις, διαισθάνθηκα την έννοια του υπέρτατου κάλλους. Η δεύτερη, το καταπληκτικό δρώμενο Oliver Twisted, που οργανώσατε οι φοιτητές και οι φοιτήτριες του τομέα Αγγλικής Λογοτεχνίας στην αποχαιρετιστήρια εκδήλωση του τμήματος προς τιμήν μου, όταν βγήκα στη σύνταξη. Το θεατρικό αυτό δρώμενο, που οργανώθηκε στη βάση των μαθημάτων που δίδασκα, με έκανε να νιώσω ότι εκτός από τις γνώσεις, είχα καταφέρει να τους μεταδώσω τις αξίες της φαντασίας και της ελευθερίας τόσο στη σκέψη όσο και στην πράξη. Αυτό που σήμαινε για μένα το δρώμενο ήταν ότι η σχέση που είχε δημιουργηθεί μέσα στα χρόνια ανάμεσά μας δεν ήταν σχέση εξουσίας αλλά φιλίας.

Υπάρχει λογοτεχνική σκηνή στη Θεσσαλονίκη;

Ασφαλώς και υπάρχει «λογοτεχνική σκηνή» στη Θεσσαλονίκη με μεγάλη παράδοση στην πρωτοπορία. Αναφέρω χαρακτηριστικά μόνο μερικά ονόματα μεγάλων μυθιστοριογράφων μας: Πεντζίκης, Χειμωνάς, Δημητριάδης, Ζατέλη.

Για ποιο λόγο στο τελευταίο σου βιβλίο επιστρέφεις σε κλασικά κείμενα της αγγλικής λογοτεχνίας του 17ου, 18ουκαι 19ου αιώνα;

Οι μελέτες που δημοσιεύονται στο τελευταίο μου βιβλίο Περι-διαβάζοντας την Αγγλική λογοτεχνία 1593-1854: Κείμενα, Ιδεολογία, το Πολιτικό, εκτός από την τελευταία, αποτελούν μεταφράσεις κειμένων που έχουν γραφτεί και δημοσιευτεί σε αγγλόφωνα επιστημονικά περιοδικά και τόμους, όπως άλλωστε και τα δύο προηγούμενα βιβλία μου, Στα Όρια της Γραφής καιΔοκίμια για το Ιστορικό Μυθιστόρημα.Ένας από τους κύριους λόγους που με ωθεί στη μετάφραση και δημοσίευση αυτών των μελετών είναι ότι, σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, δεν υπάρχει στην Ελλάδα μια παράδοση πρακτικής επιστημονικού λόγου για τις ξένες λογοτεχνίες, ίσως επειδή τα ξενόγλωσσα τμήματα δημιουργήθηκαν στα πανεπιστήμιά μας μετά τη μεταπολίτευση. Ο χώρος αυτής της έρευνας είναι μια «έρημος» με στίγματα, θα έλεγα, από πένες ημιμαθών. Χρέος μας λοιπόν είναι να καλύψουμε αυτό το κενό και ταυτόχρονα να δημιουργήσουμε το αντίστοιχο αναγνωστικό κοινό. Αν θέλεις, η πρακτική αυτή είναι μια πράξη εκπαιδευτικής, πολιτιστικής πολιτικής. Για το λόγο αυτό συμβουλεύω τις νεότερες και τους νεότερους επιστήμονες του κλάδου: γράφετε τις μελέτες σας στα ελληνικά!

Τι μπορεί να μας διδάξει η ιστορία για τη βαθιά κρίση των ημερών μας;

Ότι όποτε οι λαοί, οι καταπιεσμένες τάξεις και ομάδες έβαλαν «πλάτη» στη ρόδα της ιστορίας και αντιστάθηκαν, τα πράγματα άλλαξαν. Παράδειγμα πρόσφατο: η φοιτητική εξέγερση για το άρθρο 16 που συνεχίζεται και φέτος για τα κολέγια του Nothingham και του Swindle, που μοιράζουν πτυχία πλουτίζοντας! Υπάρχει ένα γνωμικό που λέει: «Οργή λαού, φωνή θεού». Η τελευταία μελέτη στο βιβλίο μου, που αφορά τις γυναίκες της εργατικής τάξης στην Αγγλία στο 19οαιώνα, δείχνει το δρόμο της αντίστασης απέναντι στο άγριο καπιταλιστικό σύστημα που, στις μέρες μας, πέταξε την «ανθρωπιστική» του μάσκα και εμφανίστηκε γι' αυτό που είναι: «καζινοκαπιταλισμός». Η περίφημη «λιτότητα» των τελευταίων δεκαετιών -προκειμένου, λέει, να «εξυγιανθεί» η οικονομία- άλλο στόχο δεν είχε παρά την αναγκαστική προσφυγή των εργαζομένων στα τραπεζικά δάνεια. Ώσπου ήρθε κι έσκασε από το φαγοπότι το χρηματοπιστωτικό σύστημα!

Κεντρική θέση στο νέο σου βιβλίο κατέχει το δίπολο του συμβιβασμού και της σύγκρουσης. Βλέπεις μέσα από αυτή την κρίση να ξεπροβάλλει μια νέα μορφή αντίστασης;

Πιστεύω πως κάθε λαϊκή αντίσταση φέρνει μέσα της τους σπόρους μιας πολιτισμικής επανάστασης γιατί ξυπνάει τις εφησυχασμένες συνειδήσεις. Η τεχνο-συνείδηση, η εικονική «πραγματικότητα», αυτός ο μετα-ανθρώπινος καλωδιακός πολιτισμός δεν μπορεί με τίποτα να ακυρώσει το πάσχον υποκείμενο, την πάσχουσα συλλογικότητα. Από τα απρόσωπα chatrooms η νεολαία θα ξεχυθεί στους δρόμους. Μυριάδες σώματα, σαν ένα σώμα. Μόνο μια τέτοια αγωνιστική κατάσταση θα ξαναδώσει στους μαχόμενους διανοούμενους τη θέση που τους πρέπει. Η πρώτη πράξη βίας θα πρέπει να είναι να σπάσουμε τα τηλεοπτικά «παράθυρα»! Νομίζω έφτασε ο καιρός να σηκωθεί ψηλά το σκυμμένο κεφάλι. Κανένας και καμιά μας δεν πρέπει να αποφύγει τη «σύγκρουση» και να «συμβιβαστεί». Η ιστορία δεν συγχωρεί.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Lgbtqi+ / Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Η κλινική ψυχολόγος και συνιδρύτρια του Orlando LGBT+ σε μια συγκινητική, διαφωτιστική και ενδυναμωτική συζήτηση για την πορεία που έχει διανύσει η εγχώρια ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, αλλά και η ίδια, προς την ορατότητα και για όσα ακόμα πρέπει να γίνουν για την ισότητα και την αποδοχή άμεσα, εδώ και τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Συνέντευξη / Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Ο υποψήφιος ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας εξηγεί πώς πήρε το όνομά του, ποιο είναι το πρόβλημα με τις περιουσίες των Χειμαρριωτών, τι θα κάνει αν πάει στην Ευρωβουλή και δηλώνει πως θα υπερασπιζόταν με χαρά τα δικαιώματα oποιασδήποτε άλλης μειονότητας.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ