Σκηνή από το High and Low του Κουροσάβα
Ποια είναι η κεντρική τάση στο φετινό Πανόραμα;
Η παρουσία του πάντα ζωντανού ευρωπαϊκού κινηματογράφου (που, δυστυχώς, ένα μεγάλο μέρος του δεν βλέπουμε στις αίθουσες) μαζί με τον ελληνικό, που, παρά τις οικονομικές και άλλες δυσκολίες, εξακολουθεί να δημιουργεί.
Τι είδους δυσκολίες προκάλεσε η κρίση στον θεσμό;
Βασικά, οικονομικές. Αλλά και μια απροθυμία απ’ τους βασικούς χορηγούς να υποστηρίξουν ένα φεστιβάλ, τη στιγμή που γνωρίζουν πως ο πολιτισμός είναι το βασικό αντίδοτο στο αδιέξοδο και στη γενικότερη κατάθλιψη που προκάλεσε η κρίση.
Η ευρωπαϊκή παραγωγή του σινεμά βρίσκεται σε ύφεση ή σε ανάπτυξη;
Η ευρωπαϊκή παραγωγή εξακολουθεί, παρά την ύφεση, να βρίσκεται σε ανάπτυξη. Τα προβλήματα, τα αδιέξοδα, η απαισιοδοξία, η αποτυχία των ηγετών των κρατών της Ε.Ε. να δώσουν τολμηρές κι ανθρώπινες λύσεις, προβληματίζουν κι εμπνέουν τους δημιουργούς (ιδιαίτερα τους νέους), που, χάρη στις νέες τεχνολογίες (που έχουν περιορίσει ριζικά τα έξοδα), εξακολουθούν να εκφράζονται και να προσφέρουν έργα πάντα ενδιαφέροντα. Απόδειξη η ελληνική παραγωγή, που, ακόμη και χωρίς τη συνδρομή του Κέντρου Κινηματογράφου, συνεχίζει, με λιγοστά μέσα, να μας προσφέρει αξιόλογες ταινίες.
Τι θέλετε να τονίσετε με την επιλογή των τριών αφιερωμάτων (Κουροσάβα, Φούλερ,ελληνικός κινηματογράφος της δεκαετίας του ‘90);
Ο Κουροσάβα κι ο Φούλερ είναι απ’ τους μεγάλους δημιουργούς, που το έργο τους έχει σημαδέψει τον παγκόσμιο κινηματογράφο κι έχει επηρεάσει και εμπνεύσει άλλους σημαντικούς δημιουργούς (Γκοντάρ, Σκορτσέζε, Τζάρμους, Αγγελόπουλο και πολλούς άλλους). Ο ελληνικός κινηματογράφος της δεκαετίας του ’90 δείχνει τις διάφορες τάσεις και τους προβληματισμούς των σκηνοθετών μας, που όχι μόνο συνέχισαν την παράδοση των προηγούμενων δεκαετιών, ξεφεύγοντας απ’ την όποια δήθεν εσωστρέφεια, αλλά και συνέχισαν ν’ ανανεώνουν τον ελληνικό κινηματογράφο.
Προτείνετέ μας κάποιους τίτλους που πρέπει να δούμε, που δεν έχουν βρει διανομή στις αίθουσες;
Όλες τις ταινίες του Διαγωνιστικού. Μη χάσετε τα Μυστήρια της Λισσαβώνας του Ραούλ Ρουίζ, το Pater του Αλέν Καβαλιέ και το Kill List του Μπεν Γουίτλι.
σχόλια