Ο Γιώργος Κωστάκης στο διαμερισμά του στη Μόσχα. Βλ. Греция-Россия - ellada-russia.ru.
Βλ. Греция-Россия - ellada-russia.ru.
Βλ. FWF Austrian Science Fund.
Αριστ., φωτ. του Igor Palmin. Βλ. alexvadim.dipart.livejournal.com και Коллекция русского авангарда22-91.ru.
Αριστ., ο Γιώργος Κωστάκης με την κόρη του Αλίκη. Βλ. РИА Новостиria.ru και thinkfree.gr.
Βλ. Греция-Россия - ellada-russia.ru.
Δεξ., το διαμέρισμα στη Μόσχα στη Vernadsky Prospekt (1973). Courtesy Natalia Costakis. Αριστ., βλ. exporevue.com. Στην κάτω φωτογραφία η κόρη του Γιώργου Κωστάκη, Natalia Costakis, την εποχή των σπουδών της στη Σχολή Stroganov (βυζαντινή εικονογραφία).
Ο Γιώργος Κωστάκης στη Μόσχα ανάμεσα σε φίλους καλλιτέχνες (αρχές δεκαετίας '60). Βλ. Греция-Россия - ellada-russia.ru.
Βλ. tovima.gr.
Ανάγνωση του γαλλικού εικαστικού περιοδικού Art Vivant στο ατελιέ του ζωγράφου Vladimir Yankylevsky (ο οποίος συμμετείχε μεταξύ 1960-1980 στο "εκφυλισμένο", σύμφωνα με τον Νικίτα Χρουστσόφ, κίνημα
Soviet Nonconformist Art). Φωτ. Igor Palmin. Βλ. alexvadim.dipart.livejournal.com.
Φωτ. Igor Palmin. Βλ. alexvadim.dipart.livejournal.com.
Δεξ., Rita Tupitsyna, Γιώργος Κωστάκης, και Lydia Masterkova (1975). Φωτ. Igor Palmin. Βλ. alexvadim.dipart.livejournal.com. Αριστ. και κάτω, βλ. snob.ru και galkovsky.ru.
Συγκέντρωση καλλιτεχνών και φίλων στο διαμέρισμα του Γιώργου Κωστάκη το 1978 : Есаян, Жарких, Шварцман, Лев Кропивницкий, Костаки, Немухин, Кондауров, Вейсберг, Инфанте, Овчинников, Махрова, Плавинский, Эльская, Саша Рабин, Одноралов, Яковлев, Штейнберг. Φωτ. Igor Palmin. Βλ. alexvadim.dipart.livejournal.com.
Ο Γιώργος Κωστάκης με τον Nikita D. Lobanov-Rostovsky (1983), ο οποίος, μαζί με τη γυναίκα του Nina, συνέλεξε σκηνικά και κοστούμια της Ρώσικης Πρωτοπορίας. Βλ. russianartandculture.com.
Στη Μόσχα το 1986 με τον ρώσο "μνημειακό" ζωγράφο Mikhail Matveevich Shvartsman, τον διάσημο καλλιτέχνη Ilya Kabakov και τους Mikhial Grechishnikov, Natalia Kolodzei, Aleksei Panin, Natalia Shmelkova, Mikhail Shvartsman, Svetlana Zavadovskaya, καθώς και τις μικρές Daria Costakis και Larisa Shkhvatchabia. Βλ. Kolodzei Art Foundation.
Με τον ζωγράφο Anatoly Zverev, κύριο εκφραστή του ρωσικού εξπρεσιονισμού. Ο Γιώργος Κωστάκης τον θαύμαζε και τον υποστήριζε. Φωτ. Igor Palmin. Βλ. alexvadim.dipart.livejournal.com.
"An art-lover called Rumnev noticed his work and introduced him to the famous art collector George Costakis. Costakis later said that Anatoly was "one of the most talented artists in Soviet Russia... a unique phenomenon". Costakis brought his work to the attention of the West. He was fired from the recreational park because the director saw him using a mop for his paintings "against the regulations".
A Zverev self-portrait was featured in Life magazine,beside a portrait of Vladimir Lenin by the Soviet artist Vladimir Serov (1910-1968) to contrast the underground with the official art of Russia. When Nikita Khrushchev learned about the publication he was outraged and forbade all contacts with Western visitors and closed down all semi-legal exhibitions. Zverev was the main target of his outrage, forcing him into hiding. From time to time he disappeared and the rumours of his death began to spread about Moscow. Each time the rumours were not justified. "They have stumbled on me again" he used to say. He never complained and made jokes: "I am not a communist, I am a harmonist."
As a result of his persecution at the hands of the authorities, he surrounded himself with a small group of friends who would be able to support him. He lived a hand-to-mouth existence, never knowing where he would spend the next night. He was indifferent to material values and always wore shabby clothing." (Wikipedia).
Ο Anatoly Zverev με την N.A. Shmelkova το 1976. Αρχείο της N.A. Shmelkova. Βλ. alexvadim.dipart.livejournal.com.
Πράσινη λωρίδα, το έργο της Olga Rozanova που εντυπωσίασε τόσο τον Γιώργο Κωστάκη, ώστε να τον κάνει να στραφεί στα έργα της Ρωσικής Πρωτοπορίας και να εγκαταλείψει την συλλογή έργων της ολλανδικής σχολής που ούτως ή άλλως δεν τον ενθουσίαζαν. Γι' αυτήν του την ανακάλυψη, ο ίδιος είχε δηλώσει στον Bruce Chatwin το 1977 : "Ήταν σήματα για μένα. Δεν με ένοιαζε τι ήταν... αλλά κανείς δεν ήξερε και τι ήταν τι εκείνες τις μέρες." Αριστ., η Olga Rozanova. Βλ. Wikimedia Commons και msi-mall.com.
"Αγόρασα τον πίνακα, τον έβαλα στο σαλόνι μου κι ήταν σαν να άνοιξα ένα μεγάλο παράθυρο στον τοίχο και να μπήκε τόσο εκτυφλωτικό φως ώστε να έσβησε όλους τους άλλους πίνακες που ήταν κρεμασμένοι γύρω του. Συνέλεγα δεκάδες πίνακες με Φλαμανδούς κυρίως ζωγράφους αλλά... ποτέ δεν μου άρεσαν. Ήθελα να τους γρατζουνίσω ελπίζοντας ότι κάτω από την επιφάνειά τους -δεν μπορεί, έλεγα- θα υπήρχε κάτι άλλο...” έλεγε πολλά χρόνια αργότερα ο Γεώργιος Κωστάκης περιγράφοντας το πάθος για τις συλλογές έργων τέχνης και ειδικά αυτών της απαγορευμένης από το σταλινικό καθεστώς “Ρώσικης πρωτοπορίας”.
Ο πίνακας με την “πράσινη λωρίδα” δεν συμπεριελήφθη στα 1277 έργα της περίφημης συλλογής Κωστάκη που αγόρασε η ελληνική κυβέρνηση και παραχώρησε ως “προίκα” στο υπό ίδρυση τότε Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης.
Βρίσκεται και εκτίθεται στη γκαλερί Τρετιακόφ της Μόσχας."
(Εκδήλωση στην πινακοθήκη Τρετιακώφ της Μόσχας για τα 100 χρόνια απο τη γέννηση του συλλέκτη Γ. Κωστάκη. Απόσπασμα από άρθρο στην εφημερίδα Εξπρές 4-07-2013).
Οι σουπρεματιστές Olga Rozanova, Xenia Boguslavskaya και Kasimir Malevich στην έκθεση 0.10: Η τελευταία φουτουριστική έκθεση η οποία πραγματοποιήθηκε στη Γκαλερί Dobychina στην Πετρούπολη το 1915. Βλ. grupa o.k.tumblr.
Βλ. ftnbooks.com.
Η Lyubov Popova στο ατελιέ της το 1919. Βλ.artobserved.com. Δεξ., το έργο της Spatial Force construction (1921). Βλ. vanabbemuseum.nl.
Art of the Avant Garde in Russia των Rowell M. και Rudenstine A. Z. (1981). Βλ. brenthallard.wordpress.com.
Μνημείο για τη Rosa Luxemburg (1919-21), έργο του El Lissitzky. © Courtesy the State Museum of Contemporary Art Costakis Collection, Thessaloniki.
Δημιουργήστε την εβδομάδα των κόκκινων δώρων παντού (c. 1920), έργο αγνώστου καλλιτέχνη. Συλλογή Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης - Συλλογή Γ. Κωστάκη, Θεσσαλονίκη.
Βλ. 1stdibs.com.
Βλ. 1stdibs.com.
Βλ. 1stdibs.com.
Βλ. 1stdibs.com.
Βλ. 1stdibs.com.
Βλ. 1stdibs.com.
Spatial Force Construction 2 (1920), έργο της Lyubov Popova. Βλ.brigitteistimbrigitteistim.wordpress.com.
Sketch for Proun 6B (1919), έργο του El Lissitzky. © Courtesy the State Museum of Contemporary Art Costakis Collection, Thessaloniki.
Spatial Force Construction (1921), έργο της Liubov Popova. © Courtesy the State Museum of Contemporary Art Costakis Collection, Thessaloniki.
'Ατιτλο έργο της Olga Rozanova. Βλ. vanabbemuseum.nl.
Αριστ., Οικογένεια (1911), έργο του Ivan Kliun. Βλ. thinkfree.gr. Δεξ., Σχέδιο για μεγάφωνο No.7 (1922), έργο του Gustav Klutsis. © Courtesy the State Museum of Contemporary Art Costakis Collection, Thessaloniki.
Αυστριακός πήγε στο Ρατζιβίλι και έπεσε πάνω στο δίκρανο μιας αγρότισσας, έργο του Kasimir Malevich (1914-1915). Βλ. darklynoonartoflife.blogspot.com.
Αριστ., Linearism (1920), έργο του Alexander Rodchenko. © Courtesy the State Museum of Contemporary Art Costakis Collection, Thessaloniki. Δεξ., Painterly Architectonics (1918-19), έργο της Liubov Popova. Courtesy State Museum of Contemporary Art - G. Costakis Collection, Thessaloniki.
Βλ. Греция-Россия - ellada-russia.ru.
σχόλια