ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Η αλήθεια ίσως δεν βρίσκεται στους Sex Pistols

Η αλήθεια ίσως δεν βρίσκεται στους Sex Pistols Facebook Twitter
Επιδεικνύοντας ταλέντο στα άλματα λογικής και στις αλλοπρόσαλλες εξισώσεις κάποιος έγραψε ότι «το πανκ είναι κατά του κατεστημένου, το κατεστημένο μισεί τον Τραμπ, συνεπώς ο Τραμπ είναι πανκ».
0

Και μετά γίνεται λόγος για τα γρήγορα αντανακλαστικά των social media... Δύο χρόνια μετά από την αρχική της δημοσίευση στις βρετανικές φυλλάδες (Mirror, Daily Mail κλπ), μια «παπαρατσική» φωτογραφία που απεικόνιζε τον ηγέτη των Sex Pistols να προβάλλει στο περβάζι φορώντας την «φανέλα» των υποστηρικτών του Τραμπ (κόκκινη με το σλόγκαν "Make America Great Again", όπως και το αντίστοιχο καπέλο), έχει γίνει τις τελευταίες μέρες "viral" στο Twitter προκαλώντας μια σειρά από έντονες αντιδράσεις και καυστικά σχόλια.


Στο αρχικό tweet που άναψε το φιτίλι, η φωτογραφία συνοδευόταν με την εξής δήλωση: «Ο 10χρονος εαυτός μου θα ήταν εντελώς απαρηγόρητος αν μάθαινε πού κατάντησε ο ήρωάς του...». Το tweet κέρδισε πάνω από 18.000 likes πριν εξαφανιστεί, είχε ήδη σπείρει όμως εκατοντάδες άλλα τα οποία επιχειρούσαν να καυτηριάσουν, να εξηγήσουν ή και να αιτιολογήσουν ακόμα την ενδυματολογική και πολιτική επιλογή του πάλαι πότε πανκ «Αντίχριστου».

Ασχέτως αν μας τρολάρει ή όχι ο «Τζόνι Ρότεν», είναι κατανοητή η απογοήτευση των νεότερων ειδικά οπαδών της πανκ μυθολογίας όταν βλέπουν το έμβλημα υποτίθεται μιας αναρχικής, μηδενιστικής και αδιακρίτως αντισυστημικής στάσης, να συνδέεται σ' αυτούς τους ύπουλους καιρούς με κάποιον που στο μυαλό και στη φαντασία τους αντιπροσωπεύει την επιτομή ενός σύγχρονου Χίτλερ.


Επιδεικνύοντας ταλέντο στα άλματα λογικής και στις αλλοπρόσαλλες εξισώσεις (ή απλά στην τέχνη του τρολάρειν) κάποιος έγραψε ότι «το πανκ είναι κατά του κατεστημένου, το κατεστημένο μισεί τον Τραμπ, συνεπώς ο Τραμπ είναι πανκ και ο Τζόνι Ρότεν παραμένει πιστός στις πανκ ρίζες του υιοθετώντας πλήρως το MAGA». [κάπου εδώ να υπενθυμίσουμε ότι στις απαρχές της χρήσης του ως υπόγεια αργκό από τα μέσα του περασμένου αιώνα, ο όρος "punk" σήμαινε «τσόλι της φυλακής»].

Η αλήθεια ίσως δεν βρίσκεται στους Sex Pistols Facebook Twitter
Η «παπαρατσικές» φωτογραφίες που απεικονίζουν τον ηγέτη των Sex Pistols να προβάλλει στο περβάζι φορώντας την «φανέλα» των υποστηρικτών του Τραμπ.

Το πιο ενδιαφέρον όμως και το πιο ενδεικτικό ίσως μιας έντονης ιδεολογικής φόρτισης (ή και σύγχυσης κατά τόπους) που επικρατεί στις μέρες μας και συχνά λειτουργεί εκτός ιστορικού πλαισίου, ήταν ένα προχθεσινό tweet με την ατάκα «αν σας αναστάτωσε ο Τζόνι Ρότεν με την μπλούζα Τραμπ, περιμένετε να σας πω και για τον Σιντ Βίσιους». Από κάτω ακριβώς, πλάι στην «επίμαχη» εικόνα είχε τοποθετηθεί μια από τις πιο γνωστές εικόνες του συχωρεμένου «μπασίστα» των Sex Pistols, όπου φοράει για άλλη μια φορά την μπλούζα με την σβάστικα – κλασικό αξεσουάρ όχι μόνο δικό του, αλλά της προβοκατόρικης πανκ αντίληψης συνολικά.


Κάποτε όμως η στεγνή προβοκάτσια γίνεται αηδία και πολτός. Τουλάχιστον ο «κακομοίρης» ο Σιντ είχε τους περιορισμούς του και τις δικαιολογίες του και, εξάλλου, όπως ίσως θυμούνται οι πιο παλιοί, η θρασεία οικειοποίηση ναζιστικών εμβλημάτων από την πανκ haute couture είχε να κάνει με τις τακτικές σοκ και δέους που χρησιμοποίησαν οι ιθύνοντες και οι ινστρούχτορες του κινήματος στην Βρετανία προκειμένου να προκαλέσουν τον αποτροπιασμό στο κοινό αίσθημα και αποπληξία στην συντηρητική γενιά των γονιών τους που είχαν ζήσει τον πόλεμο. Όλα αυτά όμως μοιάζουν το λιγότερο αστόχαστα και επιπόλαια στις μέρες μας, με την διασπορά του φασιστικού και ναζιστικού ήθους να δυναμιτίζει έναν ήδη σκασμένο από τα προβλήματα και τις κρίσεις πλανήτη.

Η αλήθεια ίσως δεν βρίσκεται στους Sex Pistols Facebook Twitter
O Sid Vicious με τη Nancy Spungen το 1978.


Ασχέτως αν μας τρολάρει ή όχι ο «Τζόνι Ρότεν» (ο οποίος σε πιο πρόσφατες φωτογραφίες του εμφανίζεται πολύ πιο δραματικά παραμορφωμένος), είναι κατανοητή η απογοήτευση των νεότερων ειδικά οπαδών της πανκ μυθολογίας όταν βλέπουν το έμβλημα υποτίθεται μιας αναρχικής, μηδενιστικής και αδιακρίτως αντισυστημικής στάσης, να συνδέεται σ' αυτούς τους ύπουλους καιρούς με κάποιον που στο μυαλό και στη φαντασία τους αντιπροσωπεύει την επιτομή ενός σύγχρονου Χίτλερ. Οι απολογητές του μπορούν να επικαλεστούν την συνέπεια με την οποία εκφράζει διαχρονικά την δυσανεξία προς το πολιτικό σύστημα, η μαύρη αλήθεια είναι όμως ότι κινδυνεύει να αφήσει πίσω του ως κληρονομιά την δυσάρεστη εικόνα ενός γραφικού οπορτουνιστή προβοκάτορα που στο στόμα του έχει αιώνια παγώσει (σαν τον Τζόκερ) ο σαρκαστικός μορφασμός του Τζόνι Ρότεν όταν ως κεντρικός ερμηνευτής της καταστασιακής ροκ όπερας που ήταν οι Sex Pistols, έσταζε κάποτε μαύρη χολή και δίκαιη περιφρόνηση, ενεργοποιώντας το νεανικό πλήθος.


Πολλοί λησμονούν ίσως ότι το παρατσούκλι "Johnny Rotten" βάστηξε δυο χρόνια το πολύ, όσο και οι Pistols. Αηδιασμένος από την τροπή που είχε πάρει το «κίνημα», επέστρεψε στο κανονικό του όνομα και δημιούργησε το γκρουπ των Public Image Ltd (ή PiL), ένα σχήμα με σαφώς πιο καίριο πολιτικά όνομα και επίσης, με μουσικούς / καλλιτεχνικούς όρους, απείρως πιο ενδιαφέρον, πιο σημαντικό και πιο επιδραστικό από τους Sex Pistols. Σ' αυτόν τον νέον αιώνα όμως των περίεργων δεινών – ανάμεσά τους η αβάσταχτη ρετροφιλία και η κουλτούρα των ατέλειωτων επανασυνδέσεων – είδε και απόειδε και τελικά αποφάσισε να επιστρέψει σαν βρεγμένη γάτα στην περσόνα που τον είχε κάνει «διαβόητο» πριν καλά – καλά κλείσει τα είκοσι του χρόνια.

Στήλες
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα

Μουσική / «Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα

Ένα τόμος με τίτλο “Too Fast To Live Too Young To Die: Punk And Post Punk Graphics 1976-1986”συγκεντρώνει πολλές από τις πιο χαρακτηριστικές αφίσες που συνόδεψαν την παρουσία των πιο επιφανών εκπροσώπων του πανκ, του post-punk και του new wave – από τους Pistols και τους Ramones μέχρι τους Blondie και τους Joy Division.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ