Έναερώτημα που εδώ και χρόνια βασανίζειτην Πάτι Μάεζ, ερευνήτρια στο περίφημοMediaLabτου MIT(του Ινστιτούτου Τεχνολογίας τηςΜασαχουσέτης), είναι εάν υπάρχει μία 6ηαίσθηση». Μία αίσθηση, λέει, που θα μαςδώσει απεριόριστη και εύκολη πρόσβασησ' αυτό που η ίδια ονομάζει «μετα-πληροφορία»ή πληροφορία που μπορεί να υπάρχει κάπουκαι που μπορεί να είναι σχετική ως προςτο να μας κάνει να πάρουμε τη σωστήαπόφαση για όποιο θέμα προκύψει. Τωρα,ακούγεται λίγο πολύπλοκο αυτό (ίσως καιλίγο... spooky!),αλλά η ερευνητική της ομάδα στο ΜΙΤ δενκάνει τίποτ' άλλο από το να ανακαλύπτειτρόπους με τους οποίους να μπορούμε νααναπτύξουμε μια αμφίδρομη σχέση με έναοποιοδήποτε λογισμικό σύστημα, π.χ., μεκαθετί που αποτελεί αυτό που λέμε«σύγχρονη κουλτούρα», και βεβαίως μετους γύρω μας, «ο ένας με τον άλλον».
Μεαυτόν το στόνο, η 6η αίσθηση είναι σχεδόν γεγονός! Και σχεδόνέτοιμο, προς εμπορία, προϊόν. Ο εγκέφαλοςπίσω από αυτό το καινούργιο gadgetείναι ο Πρανάβ Μιστρί, Ινδός ερευνητήςφοιτητής στο ΜΙΤ. Η συσκευή αυτή, όσηπερίπου ένα κινητό τηλέφωνο, κρέμεταιαπό το λαιμό και σου παρέχει, λέει, τηδυνατότητα «μιας εντελώς καινούργιαςκαι συναρπαστικής αμφίδρομης σχέσηςμεταξύ του πραγματικού κόσμου και τουκόσμου των data,δηλαδή των πληροφοριών».
Μπορείτενα δείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνσηwww.ted.com/talks/pattie_maes_demos_the_sixth_sense.htmlόλητη σύντομη παρουσίαση αυτού του προιόντοςαπό την Πάτι Μάεζ. Θα δείτε, συγκεκριμένα,όταν θα είναι έτοιμο βεβαίως όλο τουποστηρικτικό software,πώς θα μπορεί κάποιος, απλώς αγγίζονταςένα προϊόν με τα δάχτυλά του, να δει ναπροβάλλονται επάνω σ' αυτό πληροφορίεςπου ίσως να τον βοηθήσουν να πάρεικαλύτερα την απόφασή του να το αγοράσειή όχι. Τέτοιες πληροφορίες μπορεί ναείναι εάν το προϊόν μπορεί να το βρειφθηνότερα σε άλλο σούπερ μάρκετ κάπουκοντά, εάν το προϊόν είναι πράγματιοικολογικό, όπως διαφημίζεται, ή ακόμακαι μερικές απόψεις γι' αυτό άλλωνανθρώπων που το αγόρασαν.
Τοθέμα του σημερινού σημειώματος δενειναι, ασφαλώς, η παρουσίαση ενόςκαινούργιου gadgetστη ζωή μας. Gadgetπου δεν αποκλείεται να μην «δουλέψει»τελικά όταν βγει στην εφαρμογή καιδοκιμαστεί σε συνθήκες «πραγματικήςζωής». Το θέμα μας είναι το σημαντικόερευνητικό έργο που γίνεται στααμερικανικά πανεπιστήμια (με γενναίεςδημόσιες και ιδιωτικές χρηματοδοτήσεις)σε σχέση με το πολύ μικρότερο, έως καιανύπαρκτο, που γίνεται σε πανεπιστήμιατης Ευρώπης - ας μη μιλάμε για εδώ, όπουμόνο ηρωικώς, από λίγους φοιτητές καιτους φωτισμένους δασκάλους τους, υπάρχειαυτό που λέμε συστηματική και σοβαρήέρευνα.
Σαςζητώ να δείτε το βιντεάκι με την παρουσίασητης Μάεζ, όχι τοσο για το προϊόν πουφιλοδοξεί να βρει την 6η αίσθηση, αλλά πιο πολύ για το πνεύμα πουαποπνέει από την παρουσίασή της, καικυρίως για τον ενθουσιασμό του κοινού,το χειροκρότημα του οποίου δεν επιβραβεύειένα ωραίο, έως και πλακατζίδικο προϊόν,αλλά την επιστημονική προσπάθεια νέωνανθρώπων.
Πόσοιτέτοιοι, εδώ, στον τόπο μας, έχουν γευτείποτε τη χαρά μιας τέτοιας επιβράβευσης;
σχόλια