Πλατόνι της Ρόδου: Τελικά, πόσα ελάφια χάθηκαν στις πυρκαγιές;

Πλατόνι της Ρόδου: Τελικά, πόσα ελάφια χάθηκαν στις πυρκαγιές; Facebook Twitter
Φωτ. Αρχείου: Eurokinissi
0

ΠΡΩΤΑ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ, μετά οι περιουσίες, στη συνέχεια ο τουρισμός και τελευταία τα ζώα και η φύση, τα έμβια όντα που λαβώνονται σκληρά σε κάθε πυρκαγιά στην Ελλάδα, ωστόσο, συνήθως αυτές οι πληγές μετριούνται τελευταίες.

Στην περίπτωση της Ρόδου άνθρωποι και οργανώσεις, ακτιβιστικές ομάδες και ζωοφιλικές ενώσεις, από την πρώτη στιγμή «κραύγασαν» για το πλατόνι, για το ελάφι-σύμβολο του νησιού, για ένα είδος τόσο παλιό και σπάνιο όσο και η ιστορία του νησιού των ιπποτών.

Συναντάται και ως πλατώνι και στολίζει την είσοδο του λιμανιού του νησιού: δυο πλατόνια πάνω σε κίονες να υποδέχονται επισκέπτες και κατοίκους, αφηγούμενα με την παρουσία τους, την άφιξη τους εδώ από τους Ιωαννίτες ιππότες.

Από αυτή την εικόνα, τις προηγούμενες ημέρες ζήσαμε μιαν άλλη, οδυνηρή, με τα ελάφια στην άκρη του δρόμου, θύματα της μεγάλης πυρκαγιάς να υποκύπτουν στα τραύματά τους ή να αναζητούν απελπισμένα νερό και φαγητό σε αυλές κατοίκων.

Το πλατόνι Ρόδου είναι από τα λίγα είδη της Ευρώπης και μέχρι πριν κάποιες δεκαετίες ήταν είδος υπό εξαφάνιση. Χαρακτηριστικά τους είναι πως θεωρούνται μικρόσωμα σε σχέση με τον μέσο όρο των ελαφιών στην Ευρώπη, καθώς δεν ξεπερνούν το ενάμισι μέτρο σε μήκος, αλλά και οι λευκές άσπρες βούλες στο σώμα τους.

Ενώ τα τελευταία χρόνια ο πληθυσμός τους είχε ανακάμψει, η πυρκαγιά που ξέσπασε πριν από λίγες ημέρες κοντά στον βιότοπό τους αναμένεται να έχει μειώσει κατακόρυφα τον αριθμό τους, παρόλο που μόνο εκτιμήσεις μπορούν να γίνουν σχετικά με αυτό. Πώς κι έτσι όμως και γιατί δεν έχουμε συγκεκριμένους αριθμούς για τον πληθυσμό αυτού του σπάνιου είδους;

Οι λόγοι για τη μείωση του αριθμού των ελαφιών, αλλά και άλλων ειδών, είναι τρεις. «Ο πρώτος είναι οι δύο μεγάλες πυρκαγιές το 1987 και το 1992, ο δεύτερος η ελάττωση των καλλιεργούμενων εκτάσεων, καθώς μεγάλος αριθμός του πληθυσμού ασχολείται πλέον με τουριστικές δραστηριότητες και επιχειρήσεις. Τέλος, ακόμα ένας λόγος είναι και η χρήση ισχυρών γεωργικών φαρμάκων στις καλλιέργειες».

«Ο αριθμός τους είχε αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια»

Επικοινωνήσαμε με τον Πρόεδρο του Συλλόγου Προστασίας Περιβάλλοντος Ρόδου, Δημήτρη Γρηγοριάδη, ώστε να μας αναφέρει κάποιες πρώτες εκτιμήσεις σχετικά με αυτό.

«Γνωρίζουμε πως τις δεκαετίες του 1980 και 1990 ο αριθμός τους ήταν σημαντικά μειωμένος. Εκτιμούμε πως ήταν κάτω από 1.000 ελάφια, ωστόσο τις πρόσφατες δεκαετίες ο αριθμός τους είχε ανακάμψει, αλλά δεν έχουμε επίσημα στοιχεία. Ξέραμε, όμως, πως είχαν αυξηθεί κατά πολύ και τα τελευταία χρόνια δεν ήταν πλέον ένα είδος υπό εξαφάνιση», εξηγεί.

Οι πρώτες εκτιμήσεις από την πυρκαγιά αναφέρουν πως περίπου 175.000 στρέμματα καταστράφηκαν και ανάμεσά τους είναι χιλιάδες στρέμματα δάσους, αλλά και περιοχές Natura. Και φυσικά δεν είναι μόνο τα ελάφια που χάθηκαν μέσα στις φωτιές.

«Εκτός από τα ελάφια έχουμε μία μεγάλη απώλεια στην πανίδα του νησιού. Ο ασβός της Ρόδου, τα φίδια και οι αλεπούδες είναι, επίσης, θύματα αυτής της καταστροφής. Όμως, τα ελάφια είναι μεγαλύτερα σε όγκο και πιο ορατά. Η πρώτη εστία ξεκίνησε στο μεσόγειο τμήμα του νησιού και κινήθηκε προς τη νοτιοανατολική πλευρά. Η φωτιά που άλλαζε συνεχώς κατευθύνσεις, καθώς είχε πολύ αέρα, κύκλωσε τα ελάφια, αλλά και τα υπόλοιπα έμβια όντα, και δεν μπόρεσαν να διαφύγουν», εξηγεί ο Δημήτρης Γρηγοριάδης.

Οι μεγάλες πυρκαγιές που έχουν συμβάλει στη μείωση του αριθμού τους

Τι γίνεται λοιπόν από εδώ και στο εξής; Με τη φωτιά να μαίνεται ακόμη σε κάποια σημεία του νησιού και με την καταγραφή κατεστραμμένων δασικών  εκτάσεων και περιουσιών να βρίσκεται σε εξέλιξη, είναι αδύνατον να γίνει ακριβής καταγραφή των νεκρών ζώων ή να υποθέσουμε πως δεν θα αυξηθεί κι άλλο ο αριθμός τους τις επόμενες ημέρες.

«Το νησί μας είχε μεγάλες πυρκαγιές ανά τα χρόνια, με αυτές του 1992, του 2008 και του 2021 να ήταν οι μεγαλύτερες έως τώρα. Όλες αυτές συνέβαλαν στην επιβράδυνση της αύξησης του πληθυσμού τους, όμως ήταν σε μία πολύ καλή φάση του. Τώρα, απλώς περιμένουμε να σταματήσει η φωτιά ώστε να δούμε τι ζώα έχουν χαθεί και να ξεκινήσουμε τις διαδικασίες για την επόμενη μέρα, αλλά και να περιθάλψουμε όσα μπορούμε».

Να σημειωθεί πως οι λόγοι για τη μείωση του αριθμού των ελαφιών, αλλά και άλλων ειδών, σύμφωνα με τον ίδιο είναι τρεις. «Ο πρώτος είναι οι δύο μεγάλες πυρκαγιές το 1987 και το 1992, ο δεύτερος η ελάττωση των καλλιεργούμενων εκτάσεων, καθώς μεγάλος αριθμός του πληθυσμού ασχολείται πλέον με τουριστικές δραστηριότητες και επιχειρήσεις. Τέλος, ακόμα ένας λόγος είναι και η χρήση ισχυρών γεωργικών φαρμάκων στις καλλιέργειες», επισημαίνει.

Αναφερόμενος στα τραυματισμένα ελάφια, σχολίασε πως πριν τις φωτιές όταν κάποιο εντοπιζόταν να χρειάζεται ιατρική περίθαλψη αναλάμβανε το Δασαρχείο. Καθώς δεν υπάρχει κάποιο ειδικό κέντρο, τα τραυματισμένα ζώα από την πυρκαγιά θα αναλάβουν οι κτηνίατροι του νησιού, ενώ από την Πέμπτη στη Ρόδο βρίσκεται κλιμάκιο του Συλλόγου Προστασίας Άγριας Ζωής ΑΝΙΜΑ, ώστε να τα φροντίσει.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ρόδος: Η καμένη γη, οι απώλειες του φυσικού πλούτου και το παράδοξο της φωτιάς 

Ρεπορτάζ / Ρόδος: Η καμένη γη, οι απώλειες του φυσικού πλούτου και το παράδοξο της φωτιάς 

Στάχτη έχουν γίνει 175.000 στρέμματα στη Ρόδο μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές. Η LiFO παρουσιάζει καρέ-καρέ την εξέλιξη της φωτιάς των τελευταίων ημερών μέσα από τους χάρτες του Εργαστηρίου Τηλεπισκόπησης (RSLAB) του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, που δημιουργήθηκαν με τη χρήση δεδομένων από τον δορυφόρο Sentinel-3. Παράλληλα, ειδικοί χαρτογραφούν τα είδη του φυσικού κεφαλαίου που χάθηκαν στις φλόγες, εξηγούν πώς θα ελαχιστοποιηθεί το φαινόμενο των mega fires, αλλά και τι πρέπει να γίνει στη συνέχεια για την αποκατάσταση και τη διαχείριση του φυσικού τοπίου.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τα φανταστικά πτώματα του Λάνθιμου είναι το πρόβλημα ή η «θανατίλα» μας;

Οπτική Γωνία / Τα φανταστικά πτώματα του Λάνθιμου είναι το πρόβλημα ή η «θανατίλα» μας;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πρακτικά Νομικά: Θα πάω φυλακή αν σκοτώσω τον θύτη μου; 

Οπτική Γωνία / Θα πάει φυλακή μια γυναίκα που θα σκοτώσει τον κακοποιητή της;

Μια συζήτηση με τη δικηγόρο Μαριάννα Βασιλείου για το «Σύνδρομο Κακοποιημένης Γυναίκας», τη δευτερογενή θυματοποίηση, και τη σημασία της άμυνας στο ελληνικό ποινικό δίκαιο.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Οπτική Γωνία / Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Ο Θανάσης Κοντάρης ήρθε από τη Σουηδία για να συμβάλει στη βελτίωση των υπηρεσιών υγείας στις Κυκλάδες, μετέτρεψε την κλινική της Σερίφου σε μια πρότυπη μονάδα, αλλά αναγκάστηκε να φύγει ξανά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι λύκοι της Γκράβας, το Χάρβαρντ και το λαγούμι

Οπτική Γωνία / Οι λύκοι της Γκράβας, το Χάρβαρντ και το λαγούμι

Η αδυναμία του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος βρίσκεται μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας και βλέπει την πλάτη της Ζωής Κωνσταντοπούλου, επαναφέρει τα σενάρια συνεργασίας με το ΠΑΣΟΚ και την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα. Πόσο ρεαλιστικά όμως είναι όλα αυτά; 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
ΕΠΕΞ Πορνό

Οπτική Γωνία / «Δεν μου αρέσει να νιώθω ότι παίζω τον ρόλο που είδαν σε μια ταινία πορνό»

Τρεις γυναίκες μιλούν για το πώς αντιμετώπισαν το θέμα της συστηματικής παρακολούθησης πορνογραφίας από τον ή την σύντροφό τους και για τις επιπτώσεις που είχε στη σχέση τους.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ