Ροζ ελέφαντες

Facebook Twitter
0

Από περασμένο σχόλιο (περί της παράνοιας του εμβολίου) μου περίσσεψαν επιχειρήματα (τι να σου κάνουν 300 λέξεις!). Το κλασικό ερώτημα (για το εμβόλιο, τα κινητά, τα μεταλλαγμένα) είναι: πώς ξέρουμε ότι δεν βλάπτουν;

Τώρα που εμβολιάστηκαν εκατό εκατομμύρια άνθρωποι χωρίς παρενέργειες, κάτι ξέρουμε. Αλλά τελεσίδικα, οριστικά, δεν θα το μάθουμε ποτέ. Η σειρά των πιθανών εμπειρικών αποδείξεων είναι άπειρη. Εδώ για τροφές και ουσίες που χρησιμοποιούνται επί αιώνες ξαφνικά ανακαλύπτουμε ότι κάνουν κακό.

Κάτι δεν βλάπτει, μέχρι να αποδειχθεί το αντίθετο. Η επιστήμη δεν προχωράει με επαληθεύσεις (είναι αδύνατες στον άπειρο χρόνο), αλλά με διαψεύσεις. Όσο μία θεωρία ή μία πρόταση δεν διαψεύδεται από τα γεγονότα, θεωρείται (προσωρινά) αληθής, ή μάλλον επιβεβαιωμένη.

Το αρνητικό «κάτι» δεν αποδεικνύεται. Μου κάνουν συχνά την ερώτηση: «Είστε άθεος; Έχετε αποδείξεις ότι δεν υπάρχει Θεός;».

Μα πώς να αποδειχθεί η μη-ύπαρξη; Μόνο η ύπαρξη αποδεικνύεται (κι αυτή όχι τελεσίδικα). Εσείς έχετε απόδειξη ότι δεν υπάρχουν ροζ ελέφαντες στον Άρη; Το βάρος της απόδειξης για την ύπαρξη του Θεού (ή μίας βλαβερής συνέπειας) φέρει αυτός που την ισχυρίζεται.

Άρα, όταν διαβάζω ότι «δεν ξέρουμε αν τα μεταλλαγμένα θα βλάπτουν ή όχι σε βάθος χρόνου», χαμογελώ. Φυσικά και δεν το ξέρουμε - αλλά όσο δεν έχουμε σοβαρές αποδείξεις για βλαβερές επιπτώσεις, πρέπει να τα θεωρούμε ασφαλή. Αν a priori αποκλείουμε κάθε τι για το οποίο «δεν ξέρουμε ακόμα», χαθήκαμε. Θα πρέπει να αποκλείσουμε άπειρα πράγματα. Π.χ. η ανθρωπότητα επί χιλιετίες θεωρούσε ασφαλές (και πολύτιμο) το αλάτι και τώρα μας λένε να το εξαφανίσουμε από την κουζίνα.

Η επιστήμη (και η γνώση) προχωράει με τη μέθοδο «δοκιμής και λάθους». Έτσι μαθαίνει. Όταν ακούω: «Δεν θα μας κάνετε πειραματόζωα!» χαμογελώ. Μα όλοι είμαστε πειραματόζωα. Η ζωή είναι καθημερινό πείραμα - δοκιμάζουμε, απορρίπτουμε, μαθαίνουμε. Όσοι φοβούνται το κάθε ρίσκο, ας καταφύγουν σε μοναστήρια, ή -ακόμα πιο αποτελεσματικά- σε κοιμητήρια. Κι εν πάση περιπτώσει, προς το παρόν, ας μην τρώνε αλάτι.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ