Μ' ένα μότο από τον «Ακατανόμαστο» του Σάμιουελ Μπέκετ, «Πρέπει να συνεχίζεις, δεν μπορώ να συνεχίσω, θα συνεχίσω» αρχίζει το έντυπο πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου (ΦΑΕ) που μοιράστηκε σήμερα, μεσημέρι Δευτέρας, στη συνέντευξη Τύπου. Δεν είναι οι μόνες σειρές απ' αυτό το ξεχωριστό μυθιστόρημα που ταιριάζουν στην κατάσταση που δημιουργήθηκε μετά την αποπομπή Λούκου, το επεισόδιο Φαμπρ και την ανάθεση της καλλιτεχνικής διεύθυνσης στον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο. Πολύ ταιριαστές μου φαίνονται και οι εξής: «Αλλά οι αφόρητες καταστάσεις, ως γνωστόν, δεν μπορούν να διαιωνίζονται, είτε παρέρχονται, είτε αποδεικνύονται φορητές εντέλει, τι τα θέλετε, για να μην αναφέρουμε και τις υπόλοιπες πιθανότητες». Και παρά την επιλογή του πένθιμου πανσέ στην εικονογράφηση της φετινής αφίσας της διοργάνωσης, το σύνθημα δεν μπορεί παρά να είναι ένα: η ζωή συνεχίζεται, οι περιπέτειες είναι αναπόφευκτες, τα πράγματα προχωρούν. Το Φεστιβάλ Αθηνών ξεκινά στις 15 Ιουνίου και το αδελφό της Επιδαύρου την 1η Ιουλίου. Και ναι, αποτελεί ένα πρόγραμμα στη γραμμή των προγραμμάτων του ΦΑΕ των τελευταίων χρόνων.
Το κλίμα στην κατάμεστη αίθουσα "Η" της Πειραιώς 260 ήταν συναινετικό και θύμιζε τη γιορτινή ατμόσφαιρα των συνεντεύξεων Τύπου επί Λούκου. Ο υπουργός Πολιτισμού έκανε ένα σύντομο χαιρετισμό προτού αναχωρήσει, προς «θαυμαστές, ακολούθους, οπαδούς», που άφησε να φανεί η ξινίλα του για μέρος των παρευρισκομένων, αλλά αμέσως μετά πήρε τον λόγο ο Β. Θεοδωρόπουλος που παρουσίασε στο σωστό πνεύμα και τόνο τη γενική 'φιλοσοφία' του φετινού προγράμματος, και τους τέσσερις ανθρώπους που θα συμβάλλουν στη διαμόρφωση των προγραμμάτων των επόμενων δύο ετών της (τριετούς) θητείας του.
Υπάρχει αρκετό θέατρο επινόησης, θέατρο-διάλεξη, διασκευές θεατρικών και λογοτεχνικών έργων, κλασικοί και σύγχρονοι συγγραφείς. Δεν λείπουν και οι καλές ξένες παραγωγές
Στην Επίδαυρο θα παρουσιαστούν επτά παραστάσεις (και στην Μικρή Επίδαυρο άλλες έξι, 3 μουσικές, 3 θεατρικές), το Ηρώδειο θα φιλοξενήσει συναυλίες και μουσικές παραστάσεις και στους χώρους της Πειραιώς 260 θα δούμε το 95% των παραστάσεων θεάτρου και χορού. «Το απρόσωπο πρωτόκολλο είχε τη χρησιμότητά του. Όσοι είχαν καταθέσει προτάσεις είχαν ήδη κάνει την απαραίτητα προεργασία ώστε να αρχίσουν να δουλεύουν άμεσα» διευκρίνισε ο καλλιτεχνικός διευθυντής κι ίσως γι' αυτό το πρόγραμμα θυμίζει προηγούμενες διοργανώσεις. Υπάρχει αρκετό θέατρο επινόησης, θέατρο-διάλεξη, διασκευές θεατρικών και λογοτεχνικών έργων, κλασικοί και σύγχρονοι συγγραφείς. Δεν λείπουν και οι ξένες παραγωγές από τις οποίες ξεχωρίζουν ο συγκλονιστικός «Άμλετ» του Οσκάρας Κορσουνόβας, παλιοί γνωστοί όπως ο Ρομέο Καστελούτσι (με την παράσταση «Julius Caiesar.Spared parts», που θα δοθεί στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του Εθνικού Θεάτρου!), ο Ροντρίγκο Γκαρσία, η Needcompany του Γιαν Λόουερς από το Βέλγιο, η Λόλα Αρίας και νεότεροι δημιουργοί όπως ο Ζουλιέν Γκοσλέν. Ο κήπος της Πειραιώς 260 προστίθεται στους φεστιβαλικούς χώρους καθώς θα φιλοξένησει έξι μουσικές βραδιές.
Επιπλέον το ΦΑΕ ξεκινάει τριετή συνεργασία με την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών που φέτος οδηγεί στην παράσταση «Ακραιόφυλο» της Ελιζαμπέτ Μαρί με τρεις ερμηνευτές από την Ελλάδα (Ρηνιώ Κυριαζή) την Τουρκία και την Γαλλία, και στην έκθεση των αποφοίτων και μεταπτυχιακών φοιτητών της ΑΣΚΤ στους χώρους της σχολής.
Με τη συμβολή της Δήμητρας Κονδυλάκη στο σύγχρονο ελληνικό θέατρο, του Ματίας φον Χαρτζ για τις διεθνείς παραγωγές, της Στεριανής Τσιντζιλώνη για το χορό και της Τζωρτζίνας Κακουδάκη για τις εκπαιδευτικές δράσεις, το ΦΑΕ συνεχίζει το δρόμο του. Το κόστος της διοργάνωσης φαίνεται ότι θα μειωθεί κατά 25% ως προς τα διοικητικά έξοδα, οι οικονομικές οφειλές του προηγούμενου έτους έχουν αρχίσει να εξοφλούνται (ήδη έχει καλυφθεί ικανό μέρος των χρεών προς καλλιτέχνες της διοργάνωσης του 2015), και στόχος της διοίκησης (κατά τη δήλωση του προέδρου του ΔΣ Γ. Αντωνακόπουλου) είναι να καλυφθούν όλες οι περσινές και φετινές υποχρεώσεις μέχρι το τέλος του 2016.
Ένα καινούργιο κεφάλαιο αρχίζει σε μια καθόλα δύσκολη συγκυρία. Ας ευχηθούμε σε όλους όσους εργάζονται (για) και συμμετέχουν στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2016, Καλή Επιτυχία.
σχόλια