Sneakers, το τελευταίο ιερό δισκοπότηρο της μόδας

balenciaga triple s Facebook Twitter
Τα Triple S του οίκου Balenciaga σε λευκό. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0

Τα Triple S sneakers έπεσαν σαν κομήτης στην πασαρέλα του οίκου Balenciaga στο Παρίσι, τον Ιανουάριο του 2017. O δαιμόνιος Γεωργιανός καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου, Demna Gvasalia, είχε μόλις αρχίσει να δείχνει τα δόντια του. Πήρε τη σκυτάλη από τον Alexander Wang, έβγαλε τον Balenciaga από τη νωχελική απολλώνια ομορφιά του και ξεκίνησε να τον μετατρέπει σε viral –και συχνά αμφιλεγόμενο– fashion φαινόμενο.

Εξαιρετικά ογκώδη, με τριπλό πάτο (αυτό άλλωστε ενέπνευσε και το όνομά τους), τα αθλητικά Triple S έμοιαζαν με κακομούτσουνα δεινοσαυράκια πάνω στην γκρίζα μοκέτα της πασαρέλας. 

Και ενώ οι τάσεις της μόδας δεν προκύπτουν ούτε ουρανοκατέβατα ούτε αυθόρμητα, κανείς δεν θα μπορούσε να έχει προβλέψει την τρομακτική επιρροή που θα ασκούσαν αυτά τα sneakers στη βιομηχανία του στυλ αλλά και στον τρόπο που ντυνόμαστε μέχρι σήμερα. 

Χρειάστηκαν περίπου τρεις σεζόν (δηλαδή ενάμισης χρόνος) για να γίνουν τα sneakers το κορυφαίο παπούτσι της μόδας. Μέχρι τότε, τα Triple S είχαν ήδη αποκτήσει στάτους ιερού δισκοπότηρου· οι υπόλοιποι οίκοι σχεδίαζαν λαχανιασμένοι δικές τους εκδοχές, τα fast fashion brands ξεφούρνιζαν ανερυθρίαστα φτηνές αντιγραφές από πλαστικό και οι κλασικές αθλητικές μάρκες έτριβαν τα χέρια τους μπροστά στο ολόφρεσκο πεδίο αγοράς που ανοιγόταν. 

Τα λεπτά, φίνα αθλητικά σχεδόν εξαφανίστηκαν και για τα επόμενα χρόνια τα πιο ογκώδη μοντέλα των εταιρειών όπως η New Balance, η Adidas, η Nike και η Puma ξεπουλούσαν σαν ζεστά ψωμιά.

Το σημαντικότερο, όμως, ήταν ότι αυτή η τάση διαπέρασε την πασαρέλα και τις σελίδες των περιοδικών και έφτασε πράγματι στις ντουλάπες των ανθρώπων. Ως τότε, τα αθλητικά ήταν συνδεδεμένα με: τη γυμναστική, τη χιπ χοπ και τη street κουλτούρα και τους μπαμπάδες που ψωνίζουν εργαλεία για τον κήπο (γι’ αυτό και η τάση πήρε το χαϊδευτικό «dad sneakers»). Στο πιο casual ντύσιμο φορούσαμε τα σίγουρα πιο εκλεπτυσμένα μοντέλα των Converse, Superga, Reebok και πάει λέγοντας. 

Η νέα εποχή των sneakers Facebook Twitter
Ασπρόμαυρα Adidas στη φετινή Εβδομάδα Μόδας της Κοπεγχάγης. Φωτ. Getty Images/Ideal Image

Στη «μετά Triple S εποχή», τα ογκώδη sneakers γυμναστηρίου άρχισαν να φοριούνται κυριολεκτικά με τα πάντα: με πρωινά και βραδινά φορέματα, με κοστούμια, με σορτς και αιθέρια πουκάμισα, με υφασμάτινα παντελόνια και βερμούδες. Τα αναλυτικά ρεπορτάζ των γυναικείων περιοδικών για το πώς να αλλάξεις παπούτσια για τη βραδινή έξοδο μετά το γραφείο έδειχναν πια αστεία, ξεπερασμένα – sneakers από το πρωί ως το βράδυ, sneakers και ξερό ψωμί. Έτσι, και τα περιοδικά άλλαξαν τροπάρι: «Η μόδα αγκαλιάζει, επιτέλους, την άνεση» έγραφαν θριαμβευτικά, τάχα ανακουφισμένα. Τα λεπτά, φίνα αθλητικά σχεδόν εξαφανίστηκαν και για τα επόμενα χρόνια τα πιο ογκώδη μοντέλα των εταιρειών όπως η New Balance, η Adidas, η Nike και η Puma ξεπουλούσαν σαν ζεστά ψωμιά.

Τα πρώτα σύννεφα στη θριαμβευτική τροχιά των chunky sneakers ήρθαν –αναπάντεχα– μετά το τέλος της πανδημίας. «Ώρα να νιώσουμε όμορφοι ξανά», έγραφαν οι συντάκτες μόδας, διακηρύσσοντας το τέλος της φόρμας και των χοντροκομμένων αθλητικών. 

Η νέα εποχή των sneakers Facebook Twitter
Miu Miu x New Balance sneakers. Φωτ. Getty Images/Ideal Image

Η νέα εποχή των sneakers

Φυσικά τα sneakers δεν πήγαν πουθενά, δεν θα μπορούσαν άλλωστε. Ο Balenciaga γεφύρωσε το χάσμα μεταξύ των πρακτικών αθλητικών παπουτσιών και της υψηλής μόδας, δημιουργώντας ένα σταθερά κερδοφόρο πεδίο νέων λανσαρισμάτων – μια πηγή που συνέχεια δίνει. 

Ωστόσο, ιδιαίτερα τις τελευταίες σεζόν, άρχισαν να πλαισιώνονται από παλιούς γνώριμους της υπόδησης που έμοιαζαν για ένα διάστημα να έχουν ξεχαστεί – τα μοκασίνια, τις μπαλαρίνες και τα mary-janes. Τα χαμηλά λεπτά τακούνια (kitten heels) «τρεντάρουν» ξανά στα γυναικεία παπούτσια, φέρνοντας μαζί μια ορμητική επιστροφή των ‘00s και, τελευταία και κάπως πιο δειλά, των ‘10s. 

Η mainstream μόδα του 2000 δεν χαρακτηριζόταν από τις oversized σιλουέτες που κυριαρχούσαν τα προηγούμενα χρόνια – τα τζιν και τα σακάκια ήταν πιο εφαρμοστά, τα παπούτσια (και τα sneakers) πιο μαζεμένα. 

Έτσι, δεν είναι τυχαίο που φέτος τα Adidas Samba είναι τα αγαπημένα παπούτσια της μόδας – σε έντονα ή γήινα χρώματα, δερμάτινα ή σουέτ, είναι αναμφισβήτητα κομψά και φινετσάτα. Το ίδιο και τα Cortez της Nike, το ίδιο και τα Onitsuka Tiger, τα Taekwondo της Adidas και τα Speedcat της Puma, που λέγεται ότι θα είναι η επόμενη μεγάλη τάση (στη θέα τους, ένα ευχάριστο κύμα οικειότητας και νοσταλγίας). Επιπλέον, επιστρέφουν δειλά δειλά και τα αθλητικά μποτάκια με τακούνι-πλατφόρμα. Αμφίβολο το αν θα φορεθούν πράγματι εκτός πασαρέλας. 

Τα νέα sneakers, λοιπόν, είναι πιο λεπτά, λιγότερο ογκώδη και πιο εξευγενισμένα. Αλλά όχι αποκλειστικά – τα Salomon, που κάποτε ήταν «τάση» μόνο μεταξύ των φαν της πεζοπορίας, στέφονται πλέον με τις δάφνες του streetstyle, ενώ τα κλασικά ογκώδη μοντέλα, όπως τα Air Max, λανσάρονται σε νέες λαχταριστές εκδοχές και συνεργασίες.

Ακόμη, βλέπουμε και κάποια πιο πειραματικά υβρίδια μπαλαρίνας και αθλητικού (κάπου εκεί παραμονεύουν και τα Crocs), που λανσάρουν οίκοι όπως η Simone Rocha και η Cecilie Bahnsen και φοριούνται μέχρι στιγμής περισσότερο σε editorials και φωτογραφίσεις παρά έξω στον δρόμο. 

Η νέα εποχή των sneakers Facebook Twitter
Τα Speedcat της Puma στην Εβδομάδα Μόδας της Κοπεγχάγης. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Στις πρόσφατες Εβδομάδες Μόδας, τα sneakers ήταν εκεί, αλλά χωρίς την ένταση παλιότερων σεζόν. H μόδα αφιερώνει πλέον την ενέργειά της και στα ιδιαίτερα φλατ, στολίζει τα μοκασίνια με τρουκς, φλερτάρει ξανά τις αθλητικές μπότες, ενώ η Prada στην Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνου έβγαλε από το χρονοντούλαπο τα brogues (τα δετά δερμάτινα). Και απαλλαγμένα από τη λαίλαπα μιας viral τάσης, με την πίτα μοιρασμένη σε πιο πολλές μεριές, τα sneakers συνεχίζουν να εξελίσσονται, πλάι στα υπόλοιπα παπούτσια, ενώ η πιθανότητα να ξεπεραστούν δεν διακρίνεται καν στον ορίζοντα.  

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Matthieu Blazy

Μόδα & Στυλ / Matthieu Blazy: Ποιος είναι ο ιδιοφυής designer που επέλεξε η Chanel να την πάει στο μέλλον;

Ανακοινώθηκε επιτέλους πως ο νεαρός Γαλλοβέλγος σχεδιαστής είναι ο εκλεκτός του οίκου Chanel για την (ακέφαλη επί 6 μήνες) κορυφή της υψηλής μόδας, διαψεύδοντας και τα πιο τολμηρά προγνωστικά.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Miu Miu: Ο εμπορικός θρίαμβος μιας φιλότεχνης κυρίας

Μόδα & Στυλ / Miu Miu: Ο εμπορικός θρίαμβος μιας φιλότεχνης κυρίας

Οι «Ιστορίες και Αφηγήτριες», το καλλιτεχνικό δρώμενο που παρουσίασε τέλη Οκτωβρίου στο Παρίσι η Miu Miu ως official partner της Art Basel Paris, αποτελούν το πιο πρόσφατο δείγμα της επιτυχημένης στρατηγικής μάρκετινγκ του ομίλου Prada στη διεθνή αγορά μόδας, η οποία συνδυάζει παιχνιδιάρικο νεο-φεμινισμό με μπόλικη πολιτιστική ευαισθησία. 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
«Η γιαγιά μου, η Vivienne Westwood, ήταν για πολύ καιρό δυσαρεστημένη»

Μόδα & Στυλ / «Η γιαγιά μου, η Vivienne Westwood, ήταν για πολύ καιρό δυσαρεστημένη»

Η Cora Corré, μοντέλο και ακτιβίστρια, αφοσιωμένη στις αρχές της διάσημης σχεδιάστριας και γιαγιάς της, αποχώρησε από την εταιρεία που φέρει το όνομα εκείνης και καταγγέλλει ενέργειες που προδίδουν την κληρονομιά και τους στόχους της.
THE LIFO TEAM
Νύχια

Μόδα & Στυλ / Τα μακριά νύχια και το slut shaming στην εργασία

Τρεις γυναίκες δημοσιογράφοι συζητούν για τα αρνητικά σχόλια και τις προκαταλήψεις που συνοδεύουν ακόμα τη γυναικεία εμφάνιση και για το γεγονός πως οι περισσότερες στερεοτυπικές απόψεις στον χώρο εργασίας έχουν να κάνουν με το φύλο.
ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΖΙΝΙΩΛΗ
Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Μόδα & Στυλ / Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Ο Marc Jacobs υπογράφει το τεύχος Δεκεμβρίου της αμερικανικής «Vogue», κατακτώντας άλλη μια πρωτιά στην παθιασμένη καριέρα του, που ταυτίστηκε με επιδείξεις-υπερθεάματα, το grunge των ’90s και το fusion της πολυτελούς μόδας με την τέχνη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ode to socks: Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Radio Lifo / Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Πότε ακριβώς οι κάλτσες, από ασήμαντη λεπτομέρεια, έγιναν οι πρωταγωνίστριες στο ντύσιμο; H Μερόπη Κοκκίνη μιλά με την Ξένια Βανικιώτη, τη δημιουργό της πιο δημοφιλούς ελληνικής εταιρείας cool καλτσών, της Ode to socks.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ