Η σεζόν για την Εθνική Λυρική Σκηνή ξεκινά τον Οκτώβριο, με τη νέα παραγωγή της Μανόν Λεσκώ του Πουτσίνι (19, 21, 26, 28/10 & 7, 9, 11,14, 18/11), σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού. Τη σκηνοθεσία έχει αναλάβει ένας από τους πιο περιζήτητους σκηνοθέτες όπερας παγκοσμίως, ο Τζαν Κάρλο ντελ Μόνακο, γιος του διάσημου Ιταλού τενόρου Μάριο ντελ Μόνακο, του θρυλικού συμπρωταγωνιστή της Μαρίας Κάλλας τη δεκαετία του ’50 στις ιστορικές παραγωγές της Σκάλας του Μιλάνου. Ο Ντελ Μόνακο έχει εργαστεί ως βοηθός του Βίλαντ Βάγκνερ, εγγονού του διάσημου Γερμανού συνθέτη, καθώς επίσης και του εξίσου διάσημου Γερμανού σκηνοθέτη Βάλτερ Φέλζενσταϊν, ενώ έχει διευθύνει διάσημα φεστιβάλ και σημαντικά λυρικά θέατρα στη Γερμανία και τη Γαλλία. Τα σκηνικά της μεγάλης αυτής παραγωγής έχει αναλάβει ο κορυφαίος Έλληνας σκηνογράφος Νίκος Πετρόπουλος, ο οποίος τοποθετεί τη δράση του έργου σ’ ένα κινηματογραφικό στούντιο τη δεκαετία του ’60, όπου γυρίζεται μια ταινία με θέμα τη Μανόν Λεσκώ. Για τον Δεκέμβριο προγραμματίζεται το ανέβασμα του επιτυχημένου Μαγικού Αυλού του Μότσαρτ (14, 15, 16, 19, 20 /12 & 3, 4, 5/13).
Η παραγωγή, σε σκηνοθεσία του διακεκριμένου Γάλλου Αρνό Μπερνάρ, πρωτοπαρουσιάστηκε στην Εθνική Λυρική Σκηνή την καλλιτεχνική περίοδο 2010-11, σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία. Ο Μαγικός Αυλός
είναι η τελευταία από τις δεκαεπτά όπερες που έγραψε ο Μότσαρτ, ενώ λίγο πριν από τον θάνατό του κατάφερε να τη διευθύνει στην πρεμιέρα που δόθηκε στη Βιέννη, στις 30 Σεπτεμβρίου 1791.
Ο νέος σκηνοθέτης του θεάτρου, Δημήτρης Καραντζάς, θα σκηνοθετήσει την παιδική όπερα του Σίμουρ Μπάραμπ Η Κοκκινοσκουφίτσα, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Εθνική Λυρική Σκηνή (3, 4, 7, 10, 11, 15, 18, 21, 25, 29 /11 & 2, 9, 15, 16, 19, 20, 22, 23, 27, 28, 29, 30/12). Οι παραστάσεις ξεκινούν στις 3 Νοεμβρίου. Το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, υπό τη διεύθυνση του Ρενάτο Τζανέλλα, θα παρουσιάσει τρεις νέες παραγωγές σε δική του χορογραφία: τον Καρυοθραύστη σε μουσική Τσαϊκόφσκι τον Νοέμβριο, το Ταξίδι στην Αιωνιότητα σε μουσικές Καραΐνδρου και Βίλλα-Λόμπος τον Φεβρουάριο, καθώς και τη Σταχτοπούτα σε μουσική Στράους υιού τον Απρίλιο.
Παράλληλα, θα συνεχιστούν με ιδιαίτερη ένταση οι καλλιτεχνικές δράσεις σε δρόμους, πλατείες και απρόσμενα μέρη, ενώ η Όπερα της Βαλίτσας θα ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα, με τη δωρεά του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» (www. nationalopera.gr).
Τη Δευτέρα που μας πέρασε παρουσιάστηκε και το καλλιτεχνικό πρόγραμμα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών γι’ αυτήν τη χρονιά. Με την επανάληψη της πολύ πετυχημένης παραγωγής της οπερέτας του Θεόφραστου Σακελλαρίδη Ο Βαφτιστικός, σε σκηνοθεσία του Βασίλη Παπαβασιλείου, που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Ελληνικό Φεστιβάλ, θα ξεκινήσει, ανάμεσα σε άλλα, το φετινό πρόγραμμα το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (23, 26, 27, 28/10 & 2-3/11). Θα έχουμε, επίσης, την ευκαιρία ν’ ακούσουμε δύο μεγάλες ορχήστρες μέχρι το τέλος του Δεκεμβρίου.
Η Φιλαρμονική της Αγίας Πετρούπολης είναι το παλαιότερο συμφωνικό σύνολο της Ρωσίας (ιδρύθηκε το 1882) και μία από τις κορυφαίες ορχήστρες του κόσμου.
Από το 1988 καλλιτεχνικός διευθυντής της είναι ο Γιούρι Τεμιρκάνοφ (Βραβείο Abbiati 2003 και 2007), που διευθύνει την ορχήστρα στις 22 και 23 Νοεμβρίου. Στην Τρίτη συναυλία (24 Νοεμβρίου) ο σημαντικός αρχιμουσικός παραδίδει την μπαγκέτα στον Νικολάι Αλεξέεφ, έναν διαπρεπή μαέστρο της νεότερης γενιάς. Θα ακουστούν το Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 2 του Μπραμς και η Συμφωνία αρ. 10 του Ντμίτρι Σοστακόβιτς. Στις 15/12 σειρά έχει η Philharmonia Orchestra με διευθυντή τον Lorin Maazel. Το πρόγραμμα θα ανακοινωθεί σύντομα.
Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει και η σύμπραξη της Καμεράτας με τη διάσημη μέτζο σοπράνο Vivica Genaux. Η Genaux, στην πρώτη της αυτή εμφάνιση στο αθηναϊκό κοινό, θα παρουσιάσει μια σειρά από άριες της χρυσής εποχής της μπαρόκ όπερας.
Στην ενότητα «χορός» (8, 9 & 10 Νοεμβρίου), το Μέγαρο φιλοξενεί το Μπαλέτο της Όπερας της Λυών και τον Jiri Kylian με το έργο One of a kind, που φέρνει στο προσκήνιο τη βία που επικρατεί στις μέρες μας, καθώς και την ελευθερία της ανθρώπινης ύπαρξης.
Δείτε το πλήρες πρόγραμμα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών στο www. megaron.gr.
Αναμένοντας την πλήρη ανακοίνωση του προγράμματος της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, έχουμε ήδη τα εξής δύο πολύ ενδιαφέροντα δεδομένα στους τομείς της κλασικής μουσικής και του χορού. Στις 10/10 η Καμεράτα, στην εναρκτήρια συναυλία του νέου κύκλου της στη Στέγη, παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε μία βραδιά, όλα τα θρυλικά Βραδεμβούργια Κοντσέρτα του Μπαχ, παιγμένα σε όργανα παρόμοια με αυτά που είχε στη διάθεσή του ο συνθέτης. Η ομάδα Rootless Root, με χορογράφους τους Josef Frucek και Λίντα Καπετανέα, παρουσιάζει την παράσταση χορού Kireru, σε μουσική John Parish. Στο Kireru, που στα ιαπωνικά σημαίνει «ξέσπασμα οργής», χορός και γλυπτική γίνονται ένα: η εσωτερική αγωνία για τον κόσμο εκφράζεται με μια διαρκή πάλη μεταξύ των χορευτών, η οποία, με την ενέργειά της, αναδιαμορφώνει συνεχώς ένα σκηνικό από μαλακό πηλό. Η παράσταση θα κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στην Αθήνα, στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, και στη συνέχεια θα παρουσιαστεί σε σκηνές της Ευρώπης. (www.sgt.gr)
Προσκεκλημένοι της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών θα είναι και φέτος σημαντικότατοι Έλληνες και ξένοι αρχιμουσικοί και σολίστ. Πάντα με βάση την αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, η ΚΟΑ έχει συνθέσει ένα εκλεκτό πρόγραμμα. Για τις 5 Οκτωβρίου (20:30) έχει προγραμματιστεί και η εναρκτήρια για τη σεζόν συναυλία, με τον διευθυντή της Βασίλη Χριστόπουλο στο πόντιουμ και σολίστ τον Γιώργο Δεμερτζή (βιολί), σε έργα Σκαλκώτα και Μάλερ. Σημαντικότατοι άξονες του φετινού προγράμματος είναι οι κύκλοι Μπετόβεν και Espana!. Ο πρώτος κύκλος προβλέπει την παρουσίαση και των 9 Συμφωνιών του Μπετόβεν. Η πρώτη συναυλία του κύκλου έχει προγραμματιστεί για τις 19 Οκτωβρίου.
Ο κύκλος «Espana!» είναι ένα αφιέρωμα σε έργα μείζονων Ισπανών συνθετών ή και σε έργα συνθετών που δεν ήταν Ισπανοί, εμπνεύστηκαν όμως μεγαλειώδεις συνθέσεις από την Ισπανία. Η πρώτη συναυλία αυτού του
κύκλου έχει προγραμματιστεί για τις 11 Οκτωβρίου.
Η ΚΟΑ αλλάζει και την πολιτική των εισιτηρίων της, λαμβάνοντας υπόψη τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε όλοι αυτή την περίοδο. Εξού και η προσφορά που προβλέπει ότι με την αγορά εισιτηρίων και για τις πέντε συναυλίες του κύκλου «Μπετόβεν» ή του κύκλου «Espana!», κάθε ακροατής δικαιούται ΔΩΡΕΑΝ εισιτήρια για ΤΡΕΙΣ ακόμα συναυλίες της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών της επιλογής του.
σχόλια