Γόνος μιας μεσοαστικής οικογένειας από τη Ζυρίχη ο Ρόμπερτ Φρανκ ξεκίνησε τη φωτογραφία τη δεκαετία του '40. Το 1947 εγκατέλειψε την Ευρώπη και μετανάστευσε στις Ηνωμένες Πολιτείες, γεγονός που στάθηκε καθοριστικό για το έργο του. Με ένα νοικιασμένο αυτοκίνητο, την οικογένειά του και τα χρήματα από μία υποτροφία ξεκίνησε το 1955 ένα on the road αλά Κέρουακ ταξίδι, διασχίζοντας όλη τη χώρα. Φωτογράφισε με αποστασιοποιημένο ρεαλισμό και διεισδυτικότητα, αδιαφορώντας για την τεχνική τελειότητα και τους κλασικούς κανόνες αισθητικής, τον αμερικανικό τρόπο ζωής, την απεραντοσύνη της χώρας, τις παράξενες αντιφάσεις της αμερικανικής κουλτούρας, την τρέλα της, τη μοναξιά και τη θλίψη της, τον διάχυτο ρατσισμό, τη βία και την καταναλωτική κουλτούρα της. Η σειρά του "The Americans" που ήταν ο καρπός αυτής της δίχρονης περιήγησης του, εδραίωσε μια εικόνα για την σύγχρονη Αμερική που από πολλούς θεωρήθηκε αντιαμερικανική και γι' αυτό αρχικά το βιβλίο του εκδόθηκε στην Γαλλία και όχι στην Αμερική. Μετά τον έντονο θόρυβο που δημιούργησε το βιβλίο του και τον αιφνίδιο θάνατο της κόρης του, ο Φρανκ εγκατέλειψε την φωτογραφία και στράφηκε στον κινηματογράφο. Κατάφερε βέβαια να δημιουργήσει ένα από τα πιο εμβληματικά φωτογραφικά έργα της μεταπολεμικής περιόδου, ενώ παράλληλα επηρέασε όσο ελάχιστοι άλλοι την φωτογραφία δρόμου. Οι φωτογραφίες του Φρανκ από το ταξίδι του αυτό παρουσιάζονται μέχρι τις 21 Ιανουαρίου στην έκθεση "The Americans" στο μουσείο Albertina στην Βιέννη.—Μαρούσα Θωμά
Ο Robert Frank, που απο πολλους θεωρειται ο φωτογραφος των φωτογραφων, εδωσε μια αλλη διασταση στο κοινονικο ρεπορταζ, απελευθερωνοντας μια βαρια αισθητικη κι απο την αναγκη τυποποιησης μιας αληθειας που θελει το φωτογραφο απλο θεατη, χειριστη φωτογραφικης μηχανης. Αυτο το ματι, που βλεπει, δεν αρεσε στην Αμερικη που ηθελε να δειξει αλλο προσωπο, πιο θετικο, προς τα εξω, μαινονταν ο ψυχρος πολεμος γαρ, και τον αγνοησε. Ανακαλυφθηκε ξανα μεσω του Κερουακ και της περι αυτον παρεας, ομως ειχε κουραστει κι ασχολιοταν με αλλα. Ενας υπεροχος ανθρωπος κι εξαισιος καλιτεχνης.
Το σεβαστο χρηματικο ποσον του βραβειου Hasselblad, του επονωμαζομενου νομπελ της φωτογραφιας, δωρησε στη σχολη φωτογραφιας του Γκετεμποργκ για να δινονται υποτροφιες στους σπουδαστες της. Η καθε φωτογραφια του κοστιζει γυρω στα 250 000 δολαρια αλλα αυτος ζει λιτα και απομωνομενος και κατα τις φημες εχει δωρησει ολο το εργο του σε μουσεια.
σχόλια