CHECK High Noon Facebook Twitter
Philip-Lorca diCorcia, Marilyn, 28 years old, Las Vegas, Nevada, $30, Las Vegas 1990/1992 Φωτ.: Haus der Photographie/Sammlung F.C. Gundlach, Hamburg © Philip-Lorca diCorcia, Courtesy of the artist, Sprüth Magers and David Zwirner

To ταμπού, η παραβατικότητα και η μποέμικη κουίρ κουλτούρα μέσα από τον φακό της Σχολής της Βοστώνης

0

O τίτλος της τελευταίας έκθεσης στο Deichtorhallen του Αμβούργου, «High Noon» (σημαίνει είτε «αντιπαράθεση» είτε «κορύφωση της δημιουργικότητας»), επανασυνδέει μια γενιά φωτογράφων, μεταξύ των οποίων οι Nan Goldin, David Armstrong, Mark Morrisroe και Philip-Lorca diCorcia. Πρόκειται για μια γενιά σημαντικών φωτογράφων που συναντήθηκαν κάπου μεταξύ της δεκαετίας του 1970 και των αρχών της δεκαετίας του '80 κατά τη διάρκεια των σπουδών τους στη Σχολή του Μουσείου Καλών Τεχνών της Βοστώνης, γνωστή και ως «Σχολή της Βοστώνης». Η έκθεση παρουσιάζει περίπου 150 έργα από τη συλλογή «F.C. Gundlach» σε επιμέλεια της Dr Sabine Schnakenberg, αποτυπώνοντας το πνεύμα της ανερχόμενης underground σκηνής κατά την περίοδο της προεδρίας του Ρίγκαν.

Αποφοιτώντας το 1977, η Goldin έφτασε στη Βοστώνη έχοντας αποκτήσει ήδη φήμη. Ο στενός της φίλος Armstrong από τότε που σπούδαζαν μαζί στο χίπικο σχολείο «Satya» στο Lincoln της Μασαχουσέτης θυμόταν ότι «όλα τα κουλ παιδιά που συναντιόντουσαν το πρωί για να φάνε hash brownies μιλούσαν για τον θρύλο Nan Goldin, την οποία είχαν διώξει από το σχολείο την προηγούμενη χρονιά». Ο Armstrong και η Goldin συνδέθηκαν μέσω των καλλιτεχνικών τους πρακτικών και παρέμειναν φίλοι μέχρι τον θάνατο του Armstrong το 2014 από καρκίνο του ήπατος.

Το «High Noon» εκφράζει ακριβώς το γεγονός ότι αυτή η γενιά φωτογράφων διεύρυνε τα όρια του μέσου, ανοίγοντάς του νέους ορίζοντες, ενώ παράλληλα αντιμετώπιζε το σκοτάδι και την ελαφρότητα της δικής της ζωής με φόντο την ταχύτατα μεταβαλλόμενη νεανική κουλτούρα.

Έχοντας σπουδάσει καλές τέχνες πριν από τη φωτογραφία, η ποιητική προσέγγιση του Armstrong στη φωτογραφική εικόνα (ο φωτογράφος Ryan McGinley συνέκρινε κάποτε τις γεμάτες φως λήψεις του με τους ολλανδικούς πίνακες του Vermeer) αντιπαρατίθεται υφολογικά στις ωμές, σκληρές και ειλικρινείς λήψεις της Goldin.

CHECK High Noon Facebook Twitter
Nan Goldin, Jimmy Paulette And Tabboo! In The Bathroom, New York City, 1991 Φωτ.: Haus der Photographie/Sammlung F.C. Gundlach, Hamburg © Nan Goldin, Courtesy the artist and Gagosian
CHECK High Noon Facebook Twitter
Andrew Φωτ.: David Armstrong
CHECK High Noon Facebook Twitter
Kathleen Φωτ.: David Armstrong

Ενώ ο Armstrong επέμενε να απαθανατίζει τα θέματά του μόνο όταν τα έλουζε το φυσικό φως, το βλέμμα της Goldin συχνά βυθιζόταν σε τεχνητά φωτισμένους εσωτερικούς χώρους, στα μπάνια των μπαρ-καταγωγίων και στα ακατάστατα υπνοδωμάτια – φευγαλέες, κλεμμένες στιγμές μέσα στο χάος της δικής της ζωής και των ζωντανών πανκ και LGBTQ+ σκηνών.

Ωστόσο, με ή χωρίς το λαμπρό φλας της φωτογραφικής μηχανής, και οι δύο φωτογράφοι μετέφεραν, με τα επιλεγμένα θέματά τους, σταθερά μια ενστικτώδη οικειότητα, όπως φαίνεται στο «Ballad of sexual dependency» (1979-1986) της Goldin ή στα ασπρόμαυρα πορτρέτα του Armstrong των αρχών της δεκαετίας του 1990.

Βυθισμένη στα πάρτι, στα ψυχεδελικά και στις πολαρόιντ, η Goldin, μαζί με τα άλλα μέλη της Σχολής της Βοστώνης, εισήγαγε τη φωτογραφική μηχανή σε νέες, ευφάνταστες περιοχές. Αντιδρώντας στην άνοδο του μαζικού καταναλωτισμού της εποχής του Ρίγκαν, η σχολή της Βοστώνης άντλησε έμπνευση από τα ταμπού και την παραβατικότητα, τις υπόγειες, μη κομφορμιστικές σκηνές της μποέμικης, κουίρ κουλτούρας που άνθησε στο κέντρο της Νέας Υόρκης. Ο Mark Morrisroe, στενός φίλος της Goldin, τον οποίο η ίδια χαρακτήρισε κάποτε ως «τον πρώτο πανκ της Βοστώνης», ήταν μία από τις βασικές φιγούρες αυτού του κινήματος.

Όπως και η Goldin, είχε μάθει από μικρός να βασίζεται στον εαυτό του. Μεγαλωμένος σε μια προβληματική οικογένεια, με μια μητέρα εθισμένη στα ναρκωτικά και έναν πατέρα απόντα, ο Morrisroe στράφηκε στην εφηβεία του στη σεξεργασία για να επιβιώσει.

CHECK High Noon Facebook Twitter
Untitled [Sweet Raspberry/Lady Madonna], 1986 Φωτ.: Mark Morrisroe
CHECK High Noon Facebook Twitter
Broken Finger Φωτ.: Mark Morrisroe
CHECK High Noon Facebook Twitter
Mark Morrisroe, Untitled [John S. and Jonathan], 1985 Φωτ.: Haus der Photographie/Sammlung F.C. Gundlach, Hamburg © The Estate of Mark Morrisroe

Σε ηλικία 17 ετών τον πυροβόλησε στην πλάτη ένας δυσαρεστημένος πελάτης. Έπαθε σοβαρή βλάβη στη σπονδυλική του στήλη που του άφησε μια μορφή αναπηρίας για το υπόλοιπο της ζωής του, γεγονός που θα διαμόρφωνε αναπόφευκτα την άποψή του για τον κόσμο.

Αντανακλώντας αυτά τα πρώιμα τραύματα, η πρακτική του ως καλλιτέχνη, που συχνά επικεντρωνόταν στη ζωή νεαρών γκέι σεξεργατών, πειραματίστηκε με πολαρόιντ και φωτομοντάζ από ακτινογραφίες και εικόνες σκελετών.

Η δουλειά του παρουσιάζει μια ορισμένη αφιλτράριστη ανδρική ευθραυστότητα, όπως φαίνεται σε έργα που εκτίθενται στο «High Noon» όπως το «Self-portrait with broken finger, Christmas, 1984». Το 1989 ο Morrisroe πέθανε στα 30 του χρόνια από επιπλοκές που σχετίζονται με το AIDS – ένας τραγικός και πρόωρος θάνατος που επισκίασε την καλλιτεχνική του κληρονομιά.

Σε αντίθεση με τους συναδέλφους του, οι φωτογραφίες του Philip-Lorca diCorcia είναι σχολαστικά σκηνοθετημένες και διαπνέονται από μια αίσθηση ίντριγκας. Έχοντας αναδειχθεί τη δεκαετία του 1980 δίπλα στους Goldin, Armstrong και Morrisroe, ανέπτυξε ένα ξεχωριστό οπτικό λεξιλόγιο που μοιάζει θεατρικό και εξαιρετικά εκτελεσμένο.

Τα θέματά του δείχνουν εσωτερικά περιβάλλοντα, ενώ τα έργα του απέχουν πολύ από τις σκληρές και ωμές λήψεις άλλων μελών της Σχολής της Βοστώνης. Όπως φαίνεται σε έργα από τη σειρά «Hustler» που εκτίθεται στο «High Noon», όπως το «Mary and Babe, N.Y., 1982» ή το «Marilyn», το βλέμμα του DiCorcia δίνει ορατότητα σε άτομα που ζουν στο περιθώριο της κοινωνίας και συχνά στο κατώφλι της εξαθλίωσης.

CHECK High Noon Facebook Twitter
Philip-Lorca diCorcia, Major Tom, Kansas City, Kansas, Kansas City 1990/1992 Φωτ.: Haus der Photographie/Sammlung F.C. Gundlach, Hamburg © Philip-Lorca diCorcia, Courtesy of the artist, Sprüth Magers and David Zwirner
CHECK High Noon Facebook Twitter
Mavy und Babe Φωτ.: Philip-Lorca DiCorcia
CHECK High Noon Facebook Twitter
Chris Motel Φωτ.: Philip-Lorca DiCorcia

Μεταξύ του 1990 και του 1992 ο DiCorcia έκανε βόλτες στο Χόλιγουντ, εντοπίζοντας σεξεργάτριες που εργάζονταν γύρω από το Sunset Strip. Τις προσέλαβε για να ποζάρουν σε δωμάτια μοτέλ, βενζινάδικα και χώρους στάθμευσης, πληρώνοντάς τες όσα θα κέρδιζαν από τους πελάτες. Κάθε φωτογραφία έφερε το όνομα, την ηλικία, τον τόπο καταγωγής του και το χρηματικό ποσό έναντι του οποίου πόζαραν στον DiCorcia. Κανοντας μια μορφή κοινωνικού ντοκιμαντέρ, παρεμφερή του έργου των συναδέλφων του, ο DiCorcia απέδειξε ότι η φωτογραφία μπορεί να ανήκει στον χώρο των καλών τεχνών, δίνοντας παράλληλα βαρύτητα και ορατότητα σε καθημερινές ταμπού πραγματικότητες.

Το «High Noon» εκφράζει ακριβώς το γεγονός ότι αυτή η γενιά φωτογράφων διεύρυνε τα όρια του μέσου, ανοίγοντάς του νέους ορίζοντες, ενώ παράλληλα αντιμετώπιζε το σκοτάδι και την ελαφρότητα της δικής της ζωής με φόντο την ταχύτατα μεταβαλλόμενη νεανική κουλτούρα.

CHECK High Noon Facebook Twitter
Nan Goldin, Bruce Bleaching His Eye-Brows, Pleasant St., Cambridge, 1975, Cibachrome, 61 x 50,8 cm, Haus der Photographie/Sammlung F.C. Gundlach, Hamburg © Nan Goldin, Courtesy the artist and Gagosian
CHECK High Noon Facebook Twitter
David Armstrong, Cookie at Bleecker Street, New York, 1977, Silbergelatine, Haus der Photographie/Sammlung F.C. Gundlach, Hamburg © Courtesy of the Estate of David Armstrong
CHECK High Noon Facebook Twitter
David Armstrong, Suzanne, Elisabeth Street, New York, 1978, Silbergelatine, Haus der Photographie/Sammlung F.C. Gundlach, Hamburg © Courtesy of the Estate of David Armstrong
CHECK High Noon Facebook Twitter
Joey Φωτ.: David Armstrong
CHECK High Noon Facebook Twitter
CZ and Max Bleach Φωτ.: Nan Goldin
CHECK High Noon Facebook Twitter
Baby Steffanelle Φωτ.: Mark Morrisroe

Η έκθεση «High Noon» στο Deichtorhallen του Αμβούργου θα διαρκέσει από τις 13 Δεκεμβρίου 2024 έως 4 Μαΐου 2025.

Με στοιχεία από Dazed.

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM