Άνοιξη Α': Αγόρι φιλάει αγόρι. ― Άνοιξη Β': Αγόρι φιλάει κορίτσι.
Ένα πέρασμα από την έκθεση Μόραλη στο Μπενάκη
ΜΠΗΚΑ απροετοίμαστος στην έκθεση Μόραλη στο Μουσείο Μπενάκη της Κουμπάρη σήμερα. Τι ωραία έκπληξη. Το εργαστήριό του, παιδικά σχέδια, οι κάρτες του, τα πινέλα του, τα υφάσματα που είχε κάνει με την Πειραϊκή Πατραϊκή, σχέδια για σπίτια και την πρόσοψη του Χίλτον, κεραμικά...
Πιο πολύ με τράβηξαν τα προσχέδιά του για εξώφυλλα δίσκων και η τηλεφωνική του ατζέντα.
Ωραία περίπτωση. Σπουδαίος! Και ταυτόχρονα εργατικός και μετρημένος, προσηλωμένος στην τέχνη του, σοβαρός.
Η ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ
Σε ένα τοίχο υπήρχε κρεμασμένος και ο περίφημος πίνακάς του, η «'Ανοιξη Β'».
― Γιατί Β΄; ρώτησα ένα φίλο.
― Το έργο αυτό είχε φιλοτεχνηθεί αρχικά για το σπίτι του Χατζιδάκι στη Ρηγίλλης, μου απάντησε. Υπάρχει και φωτογραφία του Μόραλη, μπροστά στο ολοκληρωμένο έργο.
Για δες όμως μια χαριτωμένη λεπτομέρεια. Στην πρώτη Άνοιξη, αν παρατηρήσεις πάνω δεξιά, θα δεις δυο ίδιες μορφές, δυο αγόρια, που πλησιάζουν για να φιληθούν.
Όταν θα το ξαναζωγραφίσει ο Μόραλης, για να κάνει τον πίνακα της έκθεσης, θα προσθέσει στο ένα κεφάλι ένα φιόγκο (ή κοτσιδάκι). Το ζευγάρι της δεύτερης Άνοιξης θα έχει γίνει αγόρι και κορίτσι.
____________
Η έκθεση προβάλλει τις αφετηρίες των καλλιτεχνικών αναζητήσεων του ζωγράφου, τις εικαστικές του καταβολές και τη δημιουργική του πορεία, εστιάζοντας συγχρόνως στον άνθρωπο Γιάννη Μόραλη και τον ιδιωτικό του χώρο.
Το πρωτογενές υλικό των σχεδιασμάτων, των σημειώσεων και των μελετών, αλλά και των ολοκληρωμένων έργων του εκπορεύεται ως επί το πλείστον από το περιβάλλον όπου εργάστηκε το μεγαλύτερο διάστημα της καλλιτεχνικής του πορείας, το εργαστήριό του στην Αθήνα. Ο χώρος της δημιουργίας του καλλιτέχνη αναδεικνύεται στην έκθεση, πλαισιωμένος με τον εξοπλισμό, τα σύνεργα της ζωγραφικής, τα χρωματικά του δοκίμια και τα προσωπικά του αντικείμενα. Ψηφιακές εφαρμογές και φωτογραφίες από το οικογενειακό αρχείο του ζωγράφου πλαισιώσουν τα έργα τέχνης, ενισχύοντας την εκπαιδευτική και βιωματική διάσταση της εμπειρίας του επισκέπτη.
― Από το εισαγωγικό σημείωμα του Μουσείου Μπενάκη