Ο μέσος φασίστας Έλληνας

Ο μέσος φασίστας Έλληνας Facebook Twitter
4

Χθες το βράδι είδα τον Ξένο. Η παράσταση επαναλαμβάνεται στο θέατρο Θησείον, έτσι εύχομαι να την έχουν δει μέχρι τώρα πολλοί και να τη δουν ακόμα περισσότεροι.


Παρόλο που, όπως παρατήρησα χθες, το πρώτο κομμάτι του έργου  συγκίνησε ή  μίλησε στο κοινό για κάτι περίπου γνωστό –όσο γνωστό μπορεί να είναι το τράφικινγκ- το δεύτερο κομμάτι τους άφησε αμήχανους.
Οι διπλανοί μου θεατές στην παράσταση, όπως και το μεγαλύτερο μέρος του κοινού, δε είμαστε νέοι, έχουμε κάπως περπατήσει μέσα στην ιστορία και στην παθογένεια μιας Ελλάδας, η οποία μέσα σε μισό αιώνα –τον τελευταίο- έχει μεταμορφωθεί πολλές φορές.


Ετσι, πήρε μόνο δευτερόλεπτα για να γίνει κατανοητό το τι κρύβεται πίσω από την χοντράδα του πρώτου αστείου για τους «ξενέρωτους» Ευρωπαίους. Το γέλιο στην αίθουσα κόπηκε.
Γιατί κάτω ακριβώς από αυτό το πρώτο αστείο ξεπήδησε το πρώτο κύμα βίας.
Η οποία μπορεί να είναι επίκαιρη λόγω "επικαιρότητας", αλλά στην πραγματικότητα είναι πολύ παλιά. Απλώς εθελοτυφλούσαμε στο ολοφάνερο. Στην βλακεία του να είμαστε αδικαιολόγητα υπερήφανοι.


Ο Ξένος είναι η παράσταση η οποία προκύπτει από τη σύνθεση δυο έργων. Γράφτηκαν ως ανάθεση από το Εθνικό θέατρο, το οποίο συμμετείχε στο πρόγραμμα Emergency Entrance.


Ο Γιάννης Τσίρος έχει γράψει την «Αόρατη Ολγα», το πρώτο έργο της παράστασης, η Λένα Κιτσοπούλου το «Αουστρας ή Η Αγριάδα».


Στην πρώτη ιστορία ένα κορίτσι 18 ετών με το ποιητικό όνομα Ολγα, Ιρίνα, Νόρα, Τατιάνα, φυλακισμένο σε ένα δυάρι μιας γειτονιάς εκπορνεύεται μέχρις εξάντλησης. Μέχρι να χάσει το τελευταίο ίχνος κάθε ανθρώπινου συναισθήματος.


Στην αποκτήνωση της αυτή, σωματική και συναισθηματική συμμετέχουν όλοι. Ο έμπορος, ο αστυφύλακας, ο δικηγόρος, ο γιατρός, ο οικογενειάρχης, ο κάθε μέσος Ελληνας που διαθέτει για την ερωτική του ικανοποίηση 20 ή 50 ευρώ.


Το τράφικινγκ στο έργο του Γιάννη Τσίρου είναι μια ιστορία που πέρασε παράνομα τα σύνορα όπως η πρωταγωνίστρια και κατοικεί ως ιδέα στο διπλανό διαμέρισμα.
Είναι ένα έργο πυκνό, ποιητικό και αιχμηρό, πολύ συγκεκριμένο, με πρόσωπα διαυγή. Αφήνει στο τέλος τη γεύση που ξέρεις εξαρχής ότι θα έχεις. Το στυφό, το αδικαίωτο, το ανίσχυρο.
Στην αληθινή ζωή, -το έργο βασίστηκε σε ντοκουμέντα-, η Ολγα, δε δικαιώθηκε ποτέ. Ακόμα και όταν είχε το θάρρος να καταγγείλει τους μαστροπούς της. Οι θύτες αθωώθηκαν λόγω αμφιβολιών. Η πόρνη δεν έχει λόγο, τιμή, όρκο και αξιοπρέπεια.


Δεύτερο μέρος, η Αγριάδα.


Η Αγριάδα, το έργο που έγραψε η Λένα Κιτσοπούλου, είναι μια απίστευτα ενοχλητική παράσταση, γιατί ο Ελληνας, το Ελληνάκι, ο Ελληνάρας που περιγράφει,  δεν έρχεται από τη μεγάλη σχολή του καραγκιόζη, του μικροαπατεώνα του Κεχαΐδη και των ελληνικών ταινιών, αλλά κατευθείαν από ένα γειτονικό, μπορεί  το δικό μας σαλόνι.


Η ιστορία είναι αρχικά διασκεδαστική. Τρεις νέοι άνθρωποι καλούν έναν τουρίστα που γνωρίζουν στο δρόμο,  στο σπίτι τους, για να περάσουν μαζί το βράδι. Για να δείξουν ότι είναι φιλόξενοι. Για να του χαρίσουν ένα βιβλίο με την Ακρόπολη και να του δείξουν πόσο υπερήφανοι είναι. Ως Ελληνες. Στην ουσία, για να σκοτώσουν την ώρα τους. Επειδή βαριούνται.


Οι τρεις βαθιά αμόρφωτοι και βλάκες πρωταγωνιστές κοροϊδεύουν και βασανίζουν απίστευτα έναν αφελή, ανίσχυρο, ευγενή και ανυποψίαστο τουρίστα. Εναν ανυποψίαστο άνθρωπο. Ασκούν επάνω τους κάθε είδους βία. Λεκτική και σωματική. Επικαλούμενοι το ένδοξο ελληνικό παρελθόν μας.


Ο Ελληνας της Αγριάδας κουβαλάει την ταπείνωση που υφίσταται από το σύστημα, στη δημιουργία του οποίου έχει συμβάλει, πακέτο με την αμορφωσιά. Κουβαλάει  την υποταγή στον εργοδότη και την πεθερά του, κάτι που δε μπορεί να βολέψει με τη λεβεντιά που του υπαγορεύεται να έχει. Είναι μια κινούμενη απειλή, μια βραδυφλεγής βόμβα βίας.


Με αυτό το έργο, για μένα, ανοίγει ένας φάκελος στο ελληνικό θέατρο με ένα θέμα ταμπού. Ο μέσος φασίστας Έλληνας. Ο αφιλόξενος, ο σκατόμαγκας, ο κρυφοβίαιος, ο σεξιστής, ο ομοφοβικός, ο θρασύδειλος ανιστόρητος λεβέντης που αγνοεί παντελώς την ιστορία την οποία επικαλείται για να καταδείξει την ανωτερότητά του. Οπως επικαλείται τον Παρθενώνα στον οποίο δεν πήγε ποτέ, τα Μάρμαρα, τα οποία δεν ξέρει ποια ακριβώς είναι  και όλη την αίγλη της φυλής πριν από 25 αιώνες.


Αυτά τα δυο έργα -με εντελώς διαφορετική γραφή και δομή-, ανοίγουν ένα παράθυρο στην κοινωνία, την ιδεολογία και την πολιτική, σπάνε τα όρια των υπαρξιακών προβλημάτων των ηρώων και δείχνουν ότι το ελληνικό έργο μπορεί να είναι ώριμο, σύγχρονο και ολοκληρωμένο, στοχαστικό και βαθιά ανθρωποκεντρικό.


Η σκηνοθεσία της Αόρατης Ολγας είναι του Γιώργου Παλούμπη και της Αγριάδας του Γιάννη Καλαβριανού.
Με τέσσερις εξαιρετικούς ηθοποιούς: τη Λένα Παπαληγούρα, τον Γρηγόρη Γαλάτη, τον Βασίλη Καραμπούλα και τον Γιωργή Τσουρή.

*****

Αρχείο
4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

4 σχόλια
Η πορνεία είναι "λεπτό ζήτημα". Και όπου τα ζητήματα είναι λεπτά, ο άνθρωπος γίνεται ασήμαντη λεπτομέρεια. Η πορνεία κατ' εμένα είναι η έναντι χρηματικής αμοιβής εκχώρηση της συναίνεσης για σεξουαλική πράξη. Και θα μπορούσε να είναι κανοναρχημένη και νόμιμη (ο νόμος είναι συχνά τόσο περιοριστικός που τη βγάζει σχεδόν όλη απ' έξω) και κυρίως....Χωρίς τη συναίνεση καθίσταται φρικτό έγκλημα. Χιλιάδες τέτοια εγκλήματα γίνονται ανεκτά καθημερινά! Υπάρχει κανείς που δε συμφωνεί ότι άνθρωπος που εκδίδεται παρά τη θέλησή του, πρέπει να βρίσκει αρωγό και προστάτη την πολιτεία; Μόνο αν είναι εκτραχηλισμένος.
Το έχω δει και είναι υπέροχο. Το πρώτο μέρος, όπως ακριβώς λέει. Προβλέψιμο, αλλά διδακτικό και συγκινητικό. Και πάλι αυτά δείναι δικαιολογίες. Κι ας είναι προβλέψιμο. Φταίμε εμείς που η κτηνωδία είναι προβλέψιμη. Το δεύτερο είναι μια δυσάρεστη έκπληξη, ξεκινά σα μια κοινότυπη ιστορία του κάτσε να σου κάνω το τραπέζι, μετά γίνεται κακόγουστη φάρσα και στο τέλος εκφανίζεται το κτηνώδες πρόσωπο που κρύβονταν από κάτω. Λες να χέσω τον ήλιο και τη θάλασσα και τη λεβεντιά σας.
Oντως εξαιρετικη παρασταση. Το 2ο εργο ειδικοτερα ειναι κανονικο χαστουκι στη μαπα του Ελληναρα. Πολυ βαθια ειρωνικο, παιζει με ολα τα απλα και βαθια ριζωμενα στερεοτυπα που υπαρχουν στον καθημερινο λογο μας. Ναι, "μας".