Η παραπάνω φωτογραφία είναι μέρος μιας διαδραστικής εγκατάστασης που εκτίθεται στο Κέντρο Τεχνών της Βηρυτού. Τα «Απωλεσθέντα» (Lost and Found) του 34χρονου Λιβανέζου απόφοιτου γραφιστικής Wael Kodeih άπτονται του θέματος της διαδικτυακής λογοκρισίας και καυτηριάζουν τις μεθόδους μαζικής επιτήρησης που ακολουθούν οι αμερικανικές Δυνάμεις Εθνικής Ασφάλειας.
Η εγκατάσταση είναι ένα πάκο φυλλάδια στοιβαγμένα σε ένα τραπέζι δίπλα σε ένα λάπτοπ. Τα φυλλάδια είναι αντίγραφα από μία φωτογραφία που είχε δει ο Kodeih τους δρόμους του Βερολίνου, η οποία απεικόνιζε μία γυμνόστηθη γυναίκα χωρίς ρώγες και συνοδευόταν από το μήνυμα: «Χάθηκαν! Οι ρώγες μου εξαφανίστηκαν από το ίντερνετ!». Ο καλλιτέχνης ανακάλυψε ότι το πόστερ ήταν δουλειά της ακτιβίστριας F. και ήθελε να καυτηριάσει το γεγονός ότι στα social media οι ρώγες υπόκειται σε αυστηρή λογοκρισία.
Έπειτα από έρευνα, ο Kodeih ήρθε σε επαφή με μαροκινή εταιρεία που ασκεί λογοκρισία για λογαριασμό του facebook και με έναν τύπο ονόματι Youssef Derkawi που «σβήνει» ρώγες από το μέσο κοινωνικής δικτύωσης, με αμοιβή 1 δολάριο την ώρα! Φίλος του Kodeih που ασχολείται με τις νέες τεχνολογίες του εξήγησε ότι όλες αυτές οι ρώγες λογικά θα αποθηκεύονται στο αρχείο της Υπηρεσίας Εθνικής Ασφάλειας (NSA), η οποία μάλιστα διαθέτει τον μεγαλύτερο server για backup αρχείων στον κόσμο.
Αυτή η πληροφορία αποτέλεσε την έμπνευση για την εγκατάσταση του καλλιτέχνη. Ο Kodeih φαντάστηκε ότι στους servers του NSA θα υπάρχουν αναρίθμητες εικόνες με διαμελισμένες ρώγες και τις παρουσίασε ως ξεχωριστά αρχεία στο λάπτοπ της εγκατάστασης. «Αναρωτήθηκα πώς θα αισθάνονταν αυτές οι γυναίκες αν ποτέ έβλεπαν το σώμα τους να κακοποιείται κατ' αυτό τον τρόπο. Τι είδους λογοκρισία είναι αυτή; Με ποια λογική αφαιρείς τη ρώγα και όχι ολόκληρο το στήθος;», αναρωτήθηκε ο καλλιτέχνης, μιλώντας στο Beirut.com.
Η εγκατάστασή του είναι μέρος συλλογικής έκθεσης με νέους καλλιτέχνες της λιβανέζικης σκηνής και θα διαρκέσει έως τις 11 Ιανουαρίου.
σχόλια