Αίμα, φόβος και τελετουργία: Μάρτυρες σε μια τελετή κλειτοριδεκτομής στην Κένυα

Αίμα, φόβος και τελετουργία: Μάρτυρες σε μια τελετή κλειτοριδεκτομής στην Κένυα Facebook Twitter
24

[Από τον Θανάση Χαραμή]

 

Στις 6 Φεβρουαρίου ήταν η ετήσια Διεθνής Ημέρα Μηδενικής Ανοχής του ακρωτηριασμού των γεννητικών οργάνων. Ο ΟΗΕ επανέλαβε πόσο σημαντικό είναι το τέλος της πρακτικής που θεωρείται βάναυση παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των κοριτσιών και των γυναικών. Οι φωτογραφίες αυτές δείχνουν πως για την επίτευξη του στόχου η διαδρομή είναι ακόμη μεγάλη.

 

Τα τελευταία χρόνια το μακάβριο αυτό τελετουργικό γίνεται όλο και πιο σπάνια αλλά σε τουλάχιστον 30 χώρες της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής εξακολουθεί να εφαρμόζεται. Οι έφηβες πετσοκόβονται προκειμένου να προετοιμαστούν για το γάμο τους. Η διαδικασία απαιτεί το κόψιμο ενός κομματιού της κλειτορίδας αν και συχνά καταλήγει στην αφαίρεση όλων των εξωτερικών γεννητικών οργάνων. Συνήθως οδηγεί σε σωρεία προβλημάτων υγείας όπως προβλήματα ούρησης, κύστεις και λοιμώξεις, σοβαρή αιμορραγία, στειρότητα ή επιπλοκές κατά τον τοκετό αργότερα.

 

Ο ΟΗΕ υπολογίζει ότι πάνω από 125 εκατομμύρια κορίτσια και γυναίκες ζουν με τις συχνά τρομακτικές συνέπειες της κλειτοριδεκτομής. Η φωτογράφος Meeri Koutaniemi έγινε μάρτυρας της διαδικασίας που εφαρμόστηκε τον περασμένο Νοέμβριο στην Isina και τη Nasirian της φυλής των Μασάι στην Κένυα. Τα ονόματά τους δεν είναι πραγματικά.

 

Η φωτογράφος έκανε τις πρώτες επαφές με την οικογένεια πολύ καιρό πριν την ημέρα της προγραμματισμένης κλειτοριδεκτομής ζητώντας να καταγράψει το τελετουργικό. Διαπραγματεύτηκε σκληρά προκειμένου να της επιτραπεί να παρευρεθεί και οι όροι περιελάμβαναν πως οι φωτογραφίες αυτές δεν θα δημοσιεύονταν στην πατρίδα των κοριτσιών και πως δεν θα παρουσίαζαν διαστρεβλωμένη την αλήθεια.

 

Η Koutaniemi έφτασε μια ημέρα πριν από τη διαδικασία. Οι τρίχες σε όλο το σώμα των κοριτσιών ξυρίστηκαν και μετά οι έφηβες πλύθηκαν με αγελαδινό γάλα. Τα ζώα σφαγιάστηκαν για την γιορτή εκείνη τη νύχτα. Τα κορίτσια εμφανίστηκαν προετοιμασμένα την άλλη μέρα αλλά χωρίς κανένα ίχνος συναισθημάτων στο πρόσωπό τους. Το να κλάψουν θα σήμαινε φόβο και αδυναμία. Το να αντισταθούν θα σήμαινε πως απορρίπτουν το θέλημα του πατέρα τους. Και οι δύο αυτές επιλογές είναι απαγορευτικές για την κοινότητα του μικρού χωριού.

 

Η φωτογράφος καταθέτει πως ο φόβος έρχεται όταν αρχίσει το τελετουργικό. Όταν στην σκοτεινή γωνιά μιας καλύβας το χέρι που κρατάει το ξυράφι χαμηλώσει ανάμεσα από τα πόδια των κοριτσιών. Όταν το πρώτο αίμα αρχίσει να τρέχει, τότε αρχίζουν οι κραυγές και τα δάκρυα. Μόλις όλα τελειώσουν τα γεννητικά όργανα των κοριτσιών θα είναι αγνώριστα. Δεν έχει μείνει σχεδόν τίποτα. Οι υπόλοιποι της φυλής είναι υπερήφανοι για την ολοκλήρωση ενός ακόμη τελετουργικού και που τα κορίτσια έγιναν γυναίκες. Είναι η παράδοση τους και είναι αποφασισμένοι να την κρατήσουν ζωντανή. Λίγο μετά κατάφερε να πάρει την ομολογία των κοριτσιών. Δεν είναι σύμφωνες με το τελετουργικό και την συνέχισή του.

 

Αίμα, φόβος και τελετουργία: Μάρτυρες σε μια τελετή κλειτοριδεκτομής στην Κένυα Facebook Twitter
H Isina και η Nasirian της φυλής των Μασάι, μια ημέρα πριν την προγραμματισμένη κλειτοριδεκτομή

 

Αίμα, φόβος και τελετουργία: Μάρτυρες σε μια τελετή κλειτοριδεκτομής στην Κένυα Facebook Twitter
Άντρας της φυλής των Μασάι καθώς κατευθύνεται προς το χωράφι για να βοηθήσει τους υπόλοιπους να μεταφέρουν τα σφαγμένα ζώα

 

Αίμα, φόβος και τελετουργία: Μάρτυρες σε μια τελετή κλειτοριδεκτομής στην Κένυα Facebook Twitter
Οι γυναίκες της φυλής ξεφλουδίζουν πατάτες για την προετοιμασία του γεύματος που θα ακολουθήσει του τελετουργικού

 

Αίμα, φόβος και τελετουργία: Μάρτυρες σε μια τελετή κλειτοριδεκτομής στην Κένυα Facebook Twitter
Δύο μικρά παιδιά κουβαλούν κλαδιά που θα χρειαστούν για το τελετουργικό

 

Αίμα, φόβος και τελετουργία: Μάρτυρες σε μια τελετή κλειτοριδεκτομής στην Κένυα Facebook Twitter
Τα παρθένα κορίτσια και αγόρια της φυλής θα ξυριστούν με γάλα και λεπίδες από ξυραφάκαι

 

Αίμα, φόβος και τελετουργία: Μάρτυρες σε μια τελετή κλειτοριδεκτομής στην Κένυα Facebook Twitter
Ο αδερφός της Nasirian, Sanke που θα ξυριστεί επίσης από τη μητέρα του

 

Αίμα, φόβος και τελετουργία: Μάρτυρες σε μια τελετή κλειτοριδεκτομής στην Κένυα Facebook Twitter
Η Νasirian παραμένει αμίλητη και ακίνητη στο σπίτι της ενώ μόλις της έχουν ξυρίσει το κεφάλι

 

Αίμα, φόβος και τελετουργία: Μάρτυρες σε μια τελετή κλειτοριδεκτομής στην Κένυα Facebook Twitter
Ο πατέρας των κοριτσιών ενώ προετοιμάζεται για το τελετουργικό

 

Αίμα, φόβος και τελετουργία: Μάρτυρες σε μια τελετή κλειτοριδεκτομής στην Κένυα Facebook Twitter
Το ξυράφι που θα χρησιμοποιηθεί για την κλειτοριδεκτομή της Irina

 

Αίμα, φόβος και τελετουργία: Μάρτυρες σε μια τελετή κλειτοριδεκτομής στην Κένυα Facebook Twitter
Η Nasirian αρχίζει να κλαίει με το που αρχίζει το τελετουργικό

 

Αίμα, φόβος και τελετουργία: Μάρτυρες σε μια τελετή κλειτοριδεκτομής στην Κένυα Facebook Twitter
Μια γυναίκα της φυλής συγκρατεί το χέρι της Νasirian καθώς η ίδια αρχίζει να πονάει φρικτά

 

Αίμα, φόβος και τελετουργία: Μάρτυρες σε μια τελετή κλειτοριδεκτομής στην Κένυα Facebook Twitter
H Irina ουρλιάζει από τον πόνο

 

Αίμα, φόβος και τελετουργία: Μάρτυρες σε μια τελετή κλειτοριδεκτομής στην Κένυα Facebook Twitter
Η Νasirian προσπαθεί να ξεκουραστεί λίγο μετά την κλειτοριδεκτομή της. Θα παραμείνει στο κρεβάτι για τουλάχιστον 4 εβδομάδες τρώγοντας κρέας και πίνοντας αίμα ζώων για να ανακτήσει δυνάμεις

 

Αίμα, φόβος και τελετουργία: Μάρτυρες σε μια τελετή κλειτοριδεκτομής στην Κένυα Facebook Twitter
Το σημείο όπου λίγη ώρα πριν έλαβε χώρα το τελετουργικό

 

via

Φωτογραφία
24

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT