Καλλιτέχνες νήπια, καλλιτέχνες μαριονέτες. Από τον Χρήστο Χωμενίδη

Καλλιτέχνες νήπια, καλλιτέχνες μαριονέτες. Από τον Χρήστο Χωμενίδη Facebook Twitter
Aτελιέ LIFO
8

Στα τέλη του 1988, η Ελλάδα συνταρασσόταν από το σκάνδαλο Κοσκωτά. Το ιστορικό περιοδικό της Αριστεράς «Αντί» βγήκε με πηχιαίο τίτλο «Κυβέρνηση Απατεώνων» και εκατονταπλασίασε την κυκλοφορία του. Ήταν η εποχή που ενώ ο υπόλοιπος πλανήτης παρακολουθούσε με κομμένη ανάσα το ανατολικό μπλοκ –τον «υπαρκτό σοσιαλισμό»- να βαίνει προς κατάρρευση, εμείς εδώ ασχολούμασταν με την άφθονη διούρηση του Ανδρέα Παπανδρέου στο Χέρφηλντ, με το νεύμα του προς την Δήμητρα Λιάνη και με τις λοβιτούρες του Μένιου Κουτσόγιωργα, που τον οδήγησαν απ’τον προθάλαμο της εξουσίας στο ειδικό δικαστήριο και από εκεί στον τάφο.

 

Ήταν μια εποχή υποκλοπών, λασπόλουτρων, χυδαιότητας, αυριανισμού, ανώδυνη όμως για το πορτοφόλι του πολίτη. Ούτε το κράτος είχε χρεοκοπήσει, ούτε είχε έρθει κάποια ξένη τρόικα για να βάλει τους Έλληνες στο κρεββάτι του Προκρούστη. Ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης κέρδισε παρά ταύτα τις εκλογές εμφανιζόμενος ως Αρχάγγελος της Κάθαρσης, υποσχόμενος την ηθική αναγέννηση της πατρίδας. Στη βάση αυτή συνεργάστηκε μαζί του ο Συνασπισμός του Χαρίλαου Φλωράκη και του Λεωνίδα Κύρκου και σχημάτισαν την πρώτη συγκυβέρνηση της Μεταπολίτευσης.

 

Όταν –είκοσι χρόνια αργότερα- θερίσαμε ό,τι σπερνόταν από το 1974, όταν η Ελλάδα έσκασε στα βράχια και φόρεσε το σκάφανδρο του Μνημονίου, η ενστικτώδης, στεντόρεια κραυγή των αγανακτισμένων ήταν «Φέρτε Πίσω τα Κλεμμένα!». «Όλοι μαζί τα φάγαμε» απάντησε ο Θεόδωρος Πάγκαλος και έγινε προσώρας ο αντιπαθέστερος πολιτικός.

 

Η αντιπολίτευση αντιλήφθηκε την λαμπρή ευκαιρία και επένδυσε πάνω στο ηθικό της πλεονέκτημα. Ο Σύριζα εκτινάχθηκε όχι επειδή παρουσίασε μια πειστική εναλλακτική αλλά γιατί σήκωσε τη σημαία του αδιάφθορου, του άμωμου, του αντισυστημικού. «Εμείς θα αντιμετωπίσουμε τους Ευρωπαίους δανειστές αντρίκια κι άφοβα – εμάς δεν μας κρατάνε – εμείς δεν έχουμε λερωμένες φωλιές…» ήταν, και παραμένει, το ακρογωνιαίο επιχείρημα του κυρίου Τσίπρα.

 

Ύστερα από ένα διάστημα αμηχανίας τα «ιστορικά» κόμματα, Νέα Δημοκρατία και Πασόκ, ανασκουμπώθηκαν και αντεπιτέθηκαν, προβάλλοντας τον ακριβώς αντίθετο από του Θέοδωρου Πάγκαλου ισχυρισμό: «Όχι, δεν τα φάγαμε όλοι μαζί! Κρούσματα διαφθοράς βεβαίως υπήρξαν επί των κυβερνήσεών μας. Θα βρούμε τους ενόχους και θα τους τιμωρήσουμε παραδειγματικά. Θα πραγματοποιήσουμε την αυτοκάθαρση!»

 

Έτσι ξεκίνησαν οι συλλήψεις και οι δίκες. Βασίλης Παπαγεωργόπουλος, Άκης Τσοχατζόπουλος, Τάσος Μαντέλης… Η κυβέρνηση σεμνυνόταν πως ακρωτηριάζει τα σάπια μέλη του πολιτικού συστήματος. Η αντιπολίτευση την κατηγορούσε ότι απλώς καρατομεί κάποιους αποδιοπομπαίους τράγους. Η κοινή γνώμη έφριττε με το μέγεθος των ατασθαλιών δίχως να συνειδητοποιεί πως όσα εκατομμύρια και να είχε φάει ο Άκης, δεν αποτελούσαν παρά ψιχία μπροστά στα 25 δισεκατομμύρια ευρώ έλλειμμα που παρουσίαζε ο κρατικός προϋπολογισμός κατά το έτος 2011 και μόνο.

 

Προχωρώντας η επιχείρηση «καθαρά χέρια» αλά ελληνικά, έστειλε στον Κορυδαλλό τον Λάκη Γαβαλά και τον Λαυρέντη Λαυρεντιάδη και έβαλε κάτω απ’ το μικροσκόπιο της Δικαιοσύνης σκάνδαλα στα οποία πρωταγωνιστούσαν «δικά μας παιδιά», όπως πρόσφατα την υπόθεση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου και των ΜΚΟ. Οι κακές γλώσσες ισχυρίζονταν ότι κατά αυτόν τον τρόπο κόπηκε εν μέρει ο βήχας των προηγούμενων ηγεσιών των «ιστορικών» κομμάτων, οι οποίες ονειρεύονταν την θριαμβευτική επιστροφή τους.

 

Λουκούμι ωστόσο, ιδεώδες θήραμα για την παρούσα κυβέρνηση δεν θα ήταν κάποιος παροπλισμένος πολιτικός ή ο αφανής ταμίας του. Αλλά μια προβεβλημένη προσωπικότητα, ένας σημαντικός –ή έστω διάσημος- Έλληνας, ο οποίος έστρεψε περιφρονητικά την πλάτη στους παλιούς του φίλους και ακολουθώντας το ρεύμα της εποχής, σκαρφάλωσε οργίλος και οργιώδης στα μετερίζια του αντιμνημονιακού αγώνα. Εάν ήμουν στη θέση του Σταμάτη Κραουνάκη –και αρκετών ακόμα-, πολύ θα ανησυχούσα…

 

Το ταλέντο, το έργο, η έμπνευση είναι ένα πράγμα. Η σταθερότης των αρχών, η αυτοπειθαρχία, ο έλεγχος του ναρκισισμού κάτι τελείως διαφορετικό. Εξαρτημένοι από το χειροκρότημα, ευεπίφοροι στην κολακεία, πολλοί καλλιτέχνες συχνότατα φέρονται σαν νήπια. Θαμπώνονται όποτε οι κατέχοντες την εξουσία τούς προσκαλούν στα σαλόνια τους. Θεωρούν μεγάλη τους τιμή να παίξουν πιάνο για κάποιον ηγέτη ή και να συνοδεύσουν την κυρία του στα ψώνια της. (Ίσως να πρόκειται και για γονιδιακή ανάμνηση της εποχής που οι μουσικοί και οι ζωγράφοι σιτίζονταν ισοβίως από μαικήνες...) Μόλις αλλάξει δε ο άνεμος, αυτός ο καλλιτέχνης –ο παντός καιρού, ο ανασφαλέστερος των ανθρώπων- θα φτύσει εκεί ακριβώς που έγλειφε. Θα θυμηθεί το επαναστατικό του ταμπεραμέντο, θα συναντήσει το καινούργιο του κοινό στις διαδηλώσεις και στα οδοφράγματα. Ουαί κι αλοίμονό του εάν το παρελθόν του έχει μαύρες τρύπες, αμφιλεγόμενες οικονομικές συναλλαγές…

 

Δεν μιλάω –προσέξτε!- για τους καιροσκόπους, για τους κυνικούς παλιάτσους, οι οποίοι χρηματίζονται στεγνά για να περνούν στον κόσμο τα «πρέποντα» μηνύματα. Εκείνοι ξέρουν πάντα πώς να βγαίνουν λάδι. Μιλάω όχι για δόλο αλλά για παιδαριώδη αμετροέπεια. Για την ψευδαίσθηση ότι η θεία δωρεά του ταλέντου σου σε θέτει υπεράνω των κανόνων. Ότι η κοινωνία, το κράτος, τα εισιτήρια, οι επιχορηγήσεις, οι ΜΚΟ πρέπει να επωμίζονται το κόστος της μποέμικης ζωής σου. Και να σου λένε και «ευχαριστώ».

 

Δεν ξέρω –ούτε και με ενδιαφέρει ιδιαίτερα- τί ακριβώς συνέβη με την ΜΚΟ «Σπείρα-Σπείρα». Οι Έλληνες, σε βάθος χρόνου, συγχωρούν τους καλλιτέχνες τους και για τα χειρότερα ακόμα ατοπήματα. Εδώ έδωσαν άφεση –καλώς κατά τη γνώμη μου- τον Γρηγόρη Μπιθικώτση, ο οποίος τραγούδησε τον Ύμνο της Χούντας.

 

Το θλιβερό είναι οι καλλιτέχνες να καταντούν από δική τους υπαιτιότητα όργανα προπαγάνδας των μεν ή των δε, μαριονέτες σε μικροπολιτικά παιχνίδια. Να επιτρέπουν στον οποιονδήποτε να τους βάζει στο χέρι…

 

Σε μια εποχή συνολικής έκπτωσης σαν τη σημερινή, όπου το κάθε κνώδαλο γίνεται τιμητής των πάντων, όπου η άγνοια παριστάνει την αγνότητα και ο αρριβισμός την αγανάκτηση, όπου η τέχνη, η σκέψη, η ευαισθησία κατασυκοφαντούνται άπαξ και δεν είναι στρατευμένες, καθένας μας οφείλει να φυλάει τον κώλο του διπλά και τρίδιπλα. Κι αν κάποτε βούτηξε έστω και μισό δαχτυλάκι στο μέλι, να ζητάει ταπεινά συγγνώμη. Κι αν δεν μπορεί –από εγωισμό- να προφέρει τη λέξη, ας μιμηθεί τον Ανδρέα Παπανδρέου κι ας το πει στα λατινικά: “Mea Culpa”.-

 

Αρχείο
8

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

8 σχόλια
Νομίζω οτι υπερβάλλετε λίγο,ως προς τον Κραουνάκη.Εγώ θυμάμαι κάθε χρόνο η Σπείρα-Σπείρα να δίνει ωραίες παραστάσεις και να αναδεικνύονται νέοι καλλιτέχνες μέσα απο αυτήν την διαδικασία.Αν κάποια χρήματα δόθηκαν γι αυτήν την διαδικασία δεν πήγαν χαμένα ούτε νομίζω οτι τα έφαγε ο Κραουνάκης.Στην Ελλάδα ζούμε και το χρήμα δεν κρύβεται.
Τα σαλόνια της εξουσίας θώπευαν,θωπεύουν και θα θωπεύουν πάντα «αναστήματα» καλλιτεχνικά,συγγραφικά και εν γένει πνευματικά.Βρίθει η ιστορία μας τέτοιων περιπτώσεων.Το ευεπίφορον της παραβατικότητας τρέφεται απο την κοντή μνήμη και το τρανό θυμικό,διαχρονικά χαρακτηριστικά ενός λαού που ανεβοκατεβάζει κυβερνήσεις ανάλογα με την ένταση της προσφερόμενης θωπείας·που δυσκολεύεται να βρεί την περπατησιά του σε ενα δρόμο που απαιτεί,κατ’ελάχιστο,ισορροπία λογικής και συναισθήματος·που καταγράφει στην ιστορία του ουκ ολίγα σκαμπανεβάσματα, ικανός για το καλύτερο και το χειρότερο.Το αλληλοθώπευμα αυτό αναπαράγει συστημικές αντιλήψεις,η νηπιακότητα αυτή είναι η τροχοπέδη μας και τα βαρίδια μας που, όσο πιο γρήγορα απαλλαχτούμε,τόσο καλύτερα δημιουργούμε προυποθέσεις ανάτασης.Τα ανατατικά στοιχεία,σε σπερματική ακόμη μορφή παρόλη την κρίση,δεν προκαλούν σπινθήρες ανάφλεξης του πολιτικού συστήματος.Ενα πολιτικό σύστημα που εθισμένο στον παλαιοημερολογητισμό,δείχνει να είναι ικανότερο στη συντηρητική υποτροπή παρά στη σύγχρονη ανασύνθεσή του και, εν τέλει, στην αναδημιουργία του.
Μιλωντας για το παραδειγμα Σπειρα Σπειρα. Μηπως να χαλαρωσουμε λιγουλακι με την αμεση προσφωνηση επιθετων? Ολες οι αλλες Μ.Κ.Ο που συσταθηκαν με μονο σκοπο να τ αρπαξουν δεν τις ειδατε?
" Το ταλέντο, το έργο, η έμπνευση είναι ένα πράγμα. Η σταθερότης των αρχών, η αυτοπειθαρχία, ο έλεγχος του ναρκισισμού κάτι τελείως διαφορετικό."ΝΑΙ!!!!!"Μόλις αλλάξει δε ο άνεμος, αυτός ο καλλιτέχνης –ο παντός καιρού, ο ανασφαλέστερος των ανθρώπων- θα φτύσει εκεί ακριβώς που έγλειφε."ΑΚΡΙΒΩΣ!!! "Το θλιβερό είναι οι καλλιτέχνες να καταντούν από δική τους υπαιτιότητα όργανα προπαγάνδας των μεν ή των δε, μαριονέτες σε μικροπολιτικά παιχνίδια. Να επιτρέπουν στον οποιονδήποτε να τους βάζει στο χέρι…"ΣΩΣΤΟΣ!!!!"Σε μια εποχή συνολικής έκπτωσης σαν τη σημερινή, όπου το κάθε κνώδαλο γίνεται τιμητής των πάντων, όπου η άγνοια παριστάνει την αγνότητα και ο αρριβισμός την αγανάκτηση, όπου η τέχνη, η σκέψη, η ευαισθησία κατασυκοφαντούνται άπαξ και δεν είναι στρατευμένες, καθένας μας οφείλει να φυλάει τον κ@λο του διπλά και τρίδιπλα"ΣΥΜΦΩΝΩ.