«Αν δεν έπαιρνε ο Έλγιν τα γλυπτά, σήμερα θα ήταν στα θεμέλια κεμπαμπτζίδικου»

«Αν δεν έπαιρνε ο Έλγιν τα γλυπτά, σήμερα θα ήταν στα θεμέλια κεμπαμπτζίδικου» Facebook Twitter
16

Επίθεση στην Ελλάδα με υποτιμητικές αναφορές κάνει για το θέμα των Μαρμάρων ο Βρετανός δημοσιογράφος Τζέρεμι Πάξμαν σε άρθρο του στην Τέλεγκραφ.

Ο Πάξμαν αναφέρει με αφορμή την επίσκεψη Αλαμουντίν στην Αθήνα, στο άρθρο με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Τα Ελγίνεια ανήκουν στη Βρετανία, κυρία Κλούνι», ότι «εάν ο άθλιος λόρδος Έλγιν δεν είχε λεηλατήσει τα έργα τέχνης, θα μπορούσαν να έχουν καταλήξει στα θεμέλια κάποιου κεμπαπτζίδικου της Αθήνας».

Σημειώνει δε ότι οι Αθηναίοι είχαν τη συνήθεια να καταστρέφουν τα μαρμάρινα αγάλματα για να φτιάξουν ασβέστη, ενώ τα χρησιμοποιούσαν επίσης ως βάσεις για άλλα κτίσματα.  

Όπως λέει ο Πάξμαν, τα Μάρμαρα δεν πρόκειται να ξαναγυρίσουν, γιατί τότε θα άνοιγε ο ασκός του Αιόλου και για άλλες διεκδικήσεις από τη Βρετανία.

 «Τα σύγχρονα επιχειρήματα είναι στην ουσία πολιτικά: μια φτωχή μεσογειακή κουλτούρα απαιτεί την αποκατάσταση της ξεθωριασμένης αυτοκρατορικής εξουσίας» αναφέρει ενώ χαρακτηρίζει το Μουσείο της Ακρόπολης μοναδικό επειδή σκοπό έχει «να δείξει όχι τι έχει στην κατοχή του αλλά τι δεν έχει».

Καταλήγει δε γράφοντας ότι οι Έλληνες ξόδεψαν εκατομμύρια που δεν έχουν για ένα υπέροχο μουσείο.

16

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.

σχόλια

12 σχόλια
Δεν φταίνε οι Άγγλοι και μην τους κατηγορούμε για τα άρθρα τους. Το κακό ξεκινά απο εδώ, απο δικά μας "διαμάντια" που συχνά-πυκνά πέφτουμε πάνω. Σήμερα διάβαζα άρθρο που μιλούσε για "εθνικιστικό παραλήρημα", "ζήλο του εθνικιστικού όχλου για εθνική ψυχική ανάταση", "εθνικιστικό ναρκισσιστικό κιτς". Λυπάμαι αλλά και λίγα μας σούρνουν όταν εμείς οι ίδιοι είμαστε ξεφτίλες ολκής και μπερδεύουμε τα μπούτια μας.Διαβάστε -όσοι θέλετε- το άρθρο εδώ: http://eagainst.com/articles/acropolis/
Τι είναι αυτό που μας κάνει ξεφτίλες ολκής και μπερδεύουμε τα μπούτια μας; (σε σχέση με τα μάρμαρα, πάντα)Το τι κάνουν και τι λένε οι εθνικιστές έχει από ελάχιστη έως καθόλου σημασία σε σύγκριση με την επίσημη καμπάνια της χώρας που τόσες δεκαετίες δεν θυμάμαι ούτε να μας εξέθεσε με ακρότητες, ούτε να μας ξεφτίλισε. Το δε άρθρο που μας έδωσες είναι ένα σκουπίδι, δεν αποδεικνύει κάτι. Θα μπορούσα κι εγώ να σου δώσω links από ελληνικά άρθρα -και μάλιστα δημοσιευμένα στο εξωτερικό- άφθαστης σοβαρότητας και επιστημοσύνης σχετικά με αυτό το ζήτημα. Έτσι θα το πάμε τώρα; Και στην τελική, τι επιχειρήματα περίμενες να επικαλεστούν οι Εγγλέζοι, πέρα απ΄τα προφανή περί παραληρήματος, οχλοκρατίας και εθνικισμού; Μέχρι εκεί φτάνει η επιχειρηματολογία τους τώρα που έχουν στριμωχτεί για τα καλά στον τοίχο από τη διεθνή κοινή γνώμη. Δηλαδή κατά τη γνώμη σου τους δικαιώνει το ότι μας βρίζουνε ελλείψει σοβαρότερων επιχειρημάτων; Ειλικρινά μένω κατάπληκτος! Φτάσαμε να λέμε "εντάξει παιδιά, οι Εγγλέζοι μας αποκαλούν τριτοκοσμικά εθνίκια, δεν δίνουν τα μάρμαρα, ας το πάρουμε απόφαση κι ας παραδεχτούμε πόσο ξεφτίλες είμαστε που τολμήσαμε να τα ζητήσουμε!" Τι να πω....
Τραγικό επιχείρημα.Για αιώνες δεν τα πείραξε κανένας, ούτε καν οι οθωμανοί διανοήθηκαν να τα ξηλώσουν!Βέβαια, καλό θα ήταν να μη δίνουμε σημασία στο κάθε άρθρο του κάθε δημοσιογράφου..Έχω την αίσθηση οτι η κοινή γνώμη της Βρετανίας ειναι υπέρ της επιστροφής.Κάποιος που μένει Βρετανία θα μπορούσε να μας διαφωτίσει.
Οι Άγγλοι είναι γενικά υπερόπτες, και ειδικά σ αυτό το θέμα. Τα υπόλοιπα γλυπτά σώθηκαν και παρουσιαζονται οπως τους αρμόζει. Εχει όμως ενα δίκιο ιστορικά, στο ότι ο Ελγιν τα άρπαξε πριν την ελληνική επανάσταση, και οι Τουρκοι (και οι περισσότεροι Έλληνες) δεν τα είχαν σε καμιά εκτίμηση. Ήταν πολύ πιθανό να καταστρέφονταν με μια διαταγή για γκρέμισμα, κτισιμο ενος μεγαλύτερου φρουρίου στην Ακρόπολη κλπ
Ιστορικα δεν ισχυει αυτο που λες. Και οι Τουρκοι και οι Ελληνες ειχαν τα αγαλματα του Παρθενωνα σε απολυτη εκτιμηση. Ιδιως μεχρι τον Μοροζινι που ο παρθενωνας με τα αγαλματα ηταν ενα συνολο ουτε οι Ρωμαιοι χριστιανοι ουτε οι Τουρκοι διανοηθηκαν να κατεβασουν ή κανουν ασβεστη τα αγαλματα (πλακα πλακα εινα εντυπωσιακο πως ο Παρθενωνας λειτουργουσε ως τζαμι με τα αγαλματα ταυτοχρονα, δειχνει καποια ευελιξια αυτο)Επισης ολο το μνημειο ως τζαμι ηταν στην προστασια του Σουλτανου και δεν υπηρχε περιπτωση κανενας να αρπαξει κανενα κομματι του. Επισης υπαρχουν σε οθωμανους περιιηγητες διηγησης για τα μαρμαρα και τον θαυμασμό τους για αυτα.Τωρα με τον Μοροζινι που ουσιαστικα καταστραφηκε ο Παρθενωνας εμειναν μετοπες, κολωνες κλπ ατακτως ερριμενα. Τοτε ο Ελγιν μπορεσε να παρει αδεια για την μεταφορα, και μονο μετα απο οταν ειχε διαλυθει το μνημειο.Την αξια την ήξεραν αρκετα καλα. Αυτο που εγινε ασβεστης ηταν τοιχη της αθηνας κολωνες του ναου ολύμπιου διος, πραγματα που ηταν γενικα σε ερειπειωδη κατασταση και φυσικα ΟΧΙ και ποτε μελη του παρθενωνα απο οποιοδήποτε. (αν και η ακροπολη γλιτωσε φτηνα την κατεδαφιση απο τον ... Μοροζινι ξανα!!!)ΤΟ αρθρο ειναι καταπτυστο και πραγματικα δειγμα μιας παρακμαζουσας αποικιοκρατικης πρωην αυτοκρατορικης δύναμης, they should be better than this...
Και πάλι σε μια εποχή που η αρχαιολογία ουσιαστικα γεννιόταν και τα μουσεια ελαχιστα, τίποτα δεν ήταν βέβαιο. Αν μη τι άλλο αλλη μια σύγκρουση σαν του Μοροζίνι που αναφέρεις θα μπορουσε να κατστρεψει ολοκληρο τον ναο. Τίποτα δεν ήταν σίγουρο.Επίσης τίποτα δε διαβεβαιωνε οτι ο Παρθενωνας δεν θα ειχε καποια στιγμη την τυχη αλλων αρχαιων ναών, που καταστραφηκαν από χριστιανους Έλληνες και μη, Τούρκους κλπ....μαλλον καθαρη τυχη ηταν...
Αυτό είναι αλήθεια. Αφού αν κάνεις καμμιά βόλτα στο Μοναστηράκι κάθε καφετέρια έχει και μια αθηναϊκή κόρη στην είσοδο. Για να μη μιλήσω για το Θησείο, τα μισά μαγαζιά είναι κτισμένα κατά το ήμισυ (τουλάχιστον!) από κίονες του ναού του Ηφαίστου.
Nαι, το αρθρο ειναι ειρωνικο, εριστικο και γενικοτερα απαραδεκτο. Οχι,φυσικα και δεν ειμαστε φτωχη μεσογειακη κουλτουρα, μαλλον φτωχη ειναι η κουλτουρα οποιου δεν γνωριζει τον Πολιτισμο που αναπτυχθηκε στη Μεσογειο, οταν η υπολοιπη Ευρωπη ακομη κρεμοταν απ τα δεντρα που λεμε. Ναι εχει σ ολα αυτα αδικο, ωστοσο σε 2 σημεια εχει δικιο, οχι κατα τη γνωμη μου αλλα αντικειμενικα :1. "οι Έλληνες ξόδεψαν εκατομμύρια που δεν έχουν για ένα υπέροχο μουσείο. Πηγή: www.lifo.gr ειδικα τη στιγμη που εχουμε 60% των Ελληνων να ζουν στα ορια της φτωχειας κ πιο κατω, με διαλυμενη Υγεια και Παιδεια, καποιοι ιθυνοντες φαινεται να εχουν 2 μετρα και 2 σταθμα για να μετρανε τον διαθεσιμο πλουτο της χωρας2.Οι Ελληνες ΔΕΝ φροντιζουν τα αρχαια τους. Καταγομαι και μενω σ ενα νησι του Αιγαιου με τεραστιο ιστορικο πλουτο, κι εχω να παραδεχτω, οτι περισσοτερες αρχαιες κολωνες και μαρμαρα βλεπω μεσα στα τοιχακια του γειτονα παρα στα μουσεια. Ολοι εδω εχουν κι απο καποιο αρχαιο ευρημα, ποιος ξερει τι ανεκτιμητης αξιας για σουβενιρ μεσα στο σπιτι τους. Οι ανασκαφες στους ανοιχτους χωρους χορταριαζουν, και μονο με ιδιωτικες πρωτοβουλιες κατοικων καθαριζονται απ το σκουπιδαριο και τα αγριοχορτα το καλοκαιρι, "για να μη γινουμε ρεζιλι στους τουριστες"οπως λενε εδω οι κατοικοι. Και υστερογραφο, οτι οταν σπουδαζα στο Ιστορικο-Αρχαιολογικο του ΑΠΘ, ολες μα ΟΛΕΣ οι πηγες και τα βιβλια για την αρχαιολογια ηταν γραμμενα απο ξενους επιστημονες- με ο,τι αυτο σημαινει για τον τοπο μας
Κλέβοντας στοιχεία του πολιτισμού μιας χώρας επειδή "δεν είναι ικανή να τα διατηρήσει" δεν σε κάνει μάγκα...Καθώς περνάνε τα χρόνια και οτιδήποτε παραμένει από τις προηγούμενες γενιές μιας χώρας βαφτίζεται αυτομάτως "κληρονομιά" της... έτσι γεννιέται ο πολιτισμός...Όταν επεμβαίνουν όμως κάποιοι απολίτιστοι με τα όπλα κλέβοντας τα πολιτισμικά στοιχεία ενός τόπου για να τα προβάλλουν στα δικά τους μουσεία τότε αυτό λέγεται καφριλίκι...και δεν θα έπρεπε να μιλάνε για άνοιγμα των ασκών του Αιόλου καθώς όλα τους τα εκθέματα έχουν καταλήξει εκεί από πολλά-πολλά καφριλίκια...
...ένα δίκιο του το δίνεις όμως...Αλλά μην πτοήστε, εκεί στην Ρόδο είδη σχεδιάζουν την ανέγερση του Κολοσσού όταν μάλιστα πριν λίγες μέρες τα περιφερειακά χωριά μοίραζαν σωσίβια για να μην πνιγούν από τα όμβρια οι κατοίκοι......ένας Κολοσσός θα μας σώσει......τα μάρμαρα στο Λονδίνο τα είδα δίχως εισητήριο πάντως ενώ στην εδώ Ακρόπολη έπρεπε να πληρώσω για να δω τα αντίστοιχα γύψινα... Άξιο σχολιασμού και αυτό.Γεια σου Αθήνα των πλυμμηρών, Βενετία των φτωχών...
Καλά που ήρθαν οι Άγγλοι να μας διδάξουν πολιτισμό.Έχει πάντως απόλυτο δίκιο ότι επιστρέφοντας τα γλυπτά στην Ελλάδα θα ανοίξει ο ασκός του Αιόλου και για άλλες διεκδικήσεις από άλλες χώρες που λεηλάτησαν...και τότε τα μουσεία τους θα αδειάσουν και οι Άγγλοι θα μείνουν να βλέπουν το Stonehedge και τα κάστρα...