Το 1988 ο διδακτορικός φοιτητής Thomas Knoll, δημιούργησε στον Macintosh Plus του, ένα πρόγραμμα που μπορούσε να απεικονίζει ασπρόμαυρες φωτογραφίες διατηρώντας όσο δυνατόν περισσότερες αποχρώσεις του γκρί, στην "αρχαία", μονοχρωματική οθόνη του υπολογιστή.
Το πρόγραμμα ονομάστηκε "Display" και αποτέλεσε την πρωτόλεια μορφή του software που θα άλλαζε για πάντα την βιομηχανία της εικόνας, του τύπου, του κινηματογράφου, αλλα και της οπτικής επικοινωνίας, εν γένει.
Δύο χρόνια μετά, το προ-ψηφιακό 1990, ο Thomas Knoll και ο αδερφός του John, που εργοζόταν ήδη στο χώρο των κινηματογραφικών οπτικών εφέ ως υπάλληλος της Industrial, Light and Magic, είχαν την τόλμη να κυκλοφορήσουν το Photoshop 1.0. Κίνηση που έμελλε να αλλάξει τον τρόπο που χτίζονται εξώφυλλα περιοδικών, συντίθετναι κινηματογραφικές αφίσσες και παίρνουν μορφή τα πιο τρελλά όνειρα designers και φωτογράφων.
Φυσικά δεν θα μπορούσε να λείπει από το Photoshop και το καλλιτεχνικό ενδιαφέρον. Αυτός ήταν και ο λόγος που στην πρώτη παρουσίαση του Photoshop είχε προσκληθεί ένας από τους πρώτους tech-friendly καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης David Hockney, για να εξερευνήσει τις προοπτικές που άνοιγε στην τέχνη το Photoshop. (Είχε φυσικά προηγηθεί ο Andy Warhol το 1986, στην παρουσίαση του πρώτου υπολογιστή Commodore όπου επεξεργάστηκε ψηφιακά φωτογραφίες της Debbie Harry)
Το εμβληματικό πια Photoshop, το πρώτο software που έγινε ρήμα, στα 25 χρόνια κυκλοφορίας του που γιορτάζει σήμερα, δημιούργησε μια 'βιομηχανία' καλών φωτογράφων και κατάφερε να δώσει ψηφιακή σάρκα και οστά, εικονοποιώντας κάθε τρελλή ιδέα και λύνοντας τα χέρια των απανταχού creatives.
Παράλληλα άλλαξε τον τρόπο που χτίζονται εξώφυλλα περιοδικών και τα ίδια τα έντυπα, συντίθενται κινηματογραφικές αφίσες, σχεδιάζονται λογότυπα και παίρνουν μορφή τα πιο τρελλά όνειρα designers και φωτογράφων.
Όμως, η έλευση της ψηφιακής φωτογραφίας και του Διαδικτύου, ήταν οι κινητήριες δυνάμεις που εκτόξευσαν το Photoshop στο πάνθεον των εργαλείων κάθε δημιουργικού που το εγκαθιστούσε νόμιμα (εάν επρόκειτο για επαγγελματίες) ή παράνομα (για όλους τους υπόλοιπους).
Η ευχρηστία και η τεράστια παλέττα εργαλείων που προσέφερε, η οποία συνεχώς εμπλουτίζεται με κάθε αναβάθμισή του, βρίσκεται πίσω από φωτογραφίες που επεξεργάστηκαν κυβερνήσεις, τρολς, δημιουργικοί πιτσιρικάδες σε φοιτητικά δωμάτια, περιοδικά mainstream ή Gossip και μοιράστηκαν από όλους τους χρήστες του διαδικτύου και, πιο πρόσφατα, των κοινωνικών δικτύων.
Fake φωτογραφίες όπως η κάμερα CCTV μπροστά από το σπίτι του George Orwell που δημιουργεί ένα πρόσθετο νοηματικό layer:
Ή αυτή του ηθοποιού Steven Segal που κάνει κερατάκια στον "κακό" Ρώσο Πούτιν (long live the 1980s'):
Του τύπου που υποτίθεται ότι φωτογραφήθηκε στην κορυφή των Δίδυμων Πύργων λίγο πριν την καταστροφή:
ή του Προέδρου Ομπαμα να καπνίζει:
αλλά και την fake φωτό με το ολόγιομο φεγγάρι που αναπαρήχθη σε χιλιάδες παραλλαγές από FB walls έως ταπετσαρίες σουβλατζίδικων:
Φωτογραφίες που μοιράστηκαν και ξαναμοιράστηκαν ακριβώς επειδή είχαν ως κοινό παρονομαστή την βαριά επεξεργασία τους από το Photoshop. Φωτογραφίες που μαζί με εκατομμύρια άλλες έχτισαν καριέρες σε "φοτοσοπατζήδες" αλλα και σε μια ολόκληρη βιομηχανία σκουπιδο-τύπου που μέσω της χρήσης του Photoshop κατάφερε να μεταλλάξει στις συνειδήσεις του κοινού, τον ίδιο τον ορισμό της ομορφιάς.
Δεν θα πρέπει να παραμελήσουμε να αναφερθούμε ότι η υπερβολική χρήση του Photoshop, δεν θα μπορούσε να μην προκαλέσει αντιδράσεις, που απεικονίστηκαν στην παρακάτω καμπάνια:
Και με αυτά φτάνουμε στο σήμερα, όπου σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας Adobe -που εκδίδει το Photoshop από την version 1.0 έως την σημερινή CS6- τουλάχιστον 100 εκατομμύρια χρήστες (με τους μισούς να είναι μη επαγγελματίες), οι οποίοι χρησιμοποιούν το Photoshop σε μια πληθώρα εφαρμογών, ρετουσάροντας, σχεδιάζοντας λογοτύπους, σάιτ, εφαρμογές για κινητά, τίτλους ταινιών και interfaces για Virtual Reality, ενώ φωτογραφικοί διαγωνισμοί απορρίπτουν έως το 30% των συμμετοχών, για φωτογραφίες που θεωρούνται βαρέως φοτοσοπαρισμένες.
Τέλος, ειδική μνεία θα πρέπει να γίνει και για τα Photoshop fails, που αποτελούν ένα ολόκληρο αντι-κεφάλαιο του Photoshop, με το δημοφιλές σάιτ Photoshop Disasters, να συγκεντρώνει τα πιο χτυπητά παραδείγματα, όπως το παρακάτω:
Για να τιμήσει τα 25 χρόνια του Photoshop, η "μαμά-εταιρεία" Adobe (προφέρεται Α-ντό-μπι), εξέδωσε ένα καλαίσθητο χρονοδιάγραμμα με τις ημερομηνίες σταθμούς που οδήγησαν στο Photoshop αλλά και με το παρακάτω επετειακό βίντεο που αποτυπώνει την ιστορία του λογισμικού επεξεργασίας εικόνων, έως τις μέρες μας:
σχόλια