Η γιαπωνέζα φωτογράφος Ishiuchi Miyako έφτασε στο σπίτι της Frida Kahlo και του Diego Riviera το 2004 με σκοπό να φωτογραφήσει πάνω από 300 αντικείμενα από την ζωή της διάσημης ζωγράφου.
Όταν η Frida Kahlo πέθανε το 1954 ο σύζυγος της Diego Riviera άρχισε να αποθηκεύει τα προσωπικά της πράγματα στο μπάνιο του κοινού σπιτιού τους στο Μεξικό. Ήταν το διάσημο ‘Μπλε Σπίτι’ που αργότερα έγινε το Μουσείο Frida Kahlo. Ο Riviera είχε δώσει οδηγίες το δωμάτιο που είχε βάλει τα πράγματα της να παραμείνει κλειστό 15 χρόνια μετά το θάνατο του. Στην πραγματικότητα το δωμάτιο έμεινε κλειστό μέχρι το 2004 όταν το μουσείο αποφάσισε να οργανώσει και να αρχειοθετήσει τα περιεχόμενα του. Η Miyako προσκλήθηκε να φωτογραφήσει αυτά τα αντικείμενα.
Η Frida Kahlo είχε μια αρκετά τραγική ζωή. Όταν ήταν παιδί, στην ηλικία των έξι αρρώστησε από πολιομυελίτιδα με αποτέλεσμα το ένα της πόδι να μείνει ημιπαράλυτο. Το 1925, στην ηλικία των 18 έπαθε ένα φρικτό ατύχημα καθώς το λεωφορείο που επέβαινε χτύπησε με ένα τραμ. Τα τραύματα που υπέφερε ήταν σοβαρά εκτός από τα σπασίματα, την διάλυση του καλού της ποδιού, ένα σιδερένιο κιγκλίδωμα τρύπησε την κοιλιά και την μήτρα. Η ζωή της άλλαξε δραματικά. Δεν μπόρεσε ποτέ να κάνει παιδιά – κάτι που την κλόνισε ψυχικά - και ο φυσικός της πόνος έγινε μια καθημερινότητα.
Συχνά η σωματική της κατάσταση είναι το κεντρικό θέμα στους πίνακες της.
Η γκαρνταρόμπα όμως που ανακαλύφθηκε έδειξε το πόσο αλύγιστο πνεύμα ήταν. Ήταν αποφασισμένη να ζήσει μια ολοκληρωμένη, ανεξάρτητη και δημιουργική ζωή.
Η ίδια δημιουργούσε τα ρούχα της, τα προσθετικά μέλη της και τις ειδικές μπότες της που της επέτρεπαν να μη φαίνονται τα ασύμμετρα πόδια της. Το ίδιο συνέβαινε και μετά περίφημα παραδοσιακά Tehuana φορέματα της που ήταν ιδανικά για να κρύβει το κάτω μέρος του κορμιού της.
Η Miyako με τις φωτογραφίες της αποδίδει μια τρυφερότητα και ζεστασιά σε αυτά τα κουστούμια που πολλές φορές λειτουργούσαν σαν πανοπλία για την ζωγράφο. Οι φαινομενικά περίεργοι κορσέδες της, μπαλωμένοι, στενοί και ζωγραφισμένοι από την ίδια, την βοηθούσαν παράλληλα να επιβιώνει.
Η μοίρα της ξαναχτύπησε την πόρτα το 1953 όταν χρειάστηκε να ακρωτηριάσει το πόδι της. Ένα γεγονός από το οποίο δεν κατάφερε να συνέλθει ποτέ. Πέθανε το 1954. Κι όμως παρά την καταπόνηση της, σχεδίασε ένα προσθετικό πόδι με μια μπότα με κινέζικη διακόσμηση και ένα κουδουνάκι.
Η Kahlo χρησιμοποιούσε την μόδα για να καταπολεμήσει την εύθραυστη φυσική της κατάσταση σαν να κάνει μια γενναία κατάθεση για την ταυτότητα, την δύναμη και την ομορφιά. Και η απεικόνιση της Miyako αυτών των αντικειμένων σήμερα δείχνει ακριβώς αυτό.
σχόλια