LIFO PODCASTS

Τα 10 σημαντικότερα σάουντρακ του Ένιο Μορικόνε

Τα 10 σημαντικότερα σάουντρακ του Ένιο Μορικόνε Facebook Twitter
O Ένιο Μορικόνε είχε συνθέσει πάνω από 500 σκορ για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση καθώς και 100 κλασικά έργα.
4



ME MIA ΠΟΛΥΧΡΟΝΗ ΚΑΡΙΕΡΑ που μετράει πάνω από 7 δεκαετίες, ο Ένιο Μορικόνε είχε συνθέσει τα πάντα. Κυριολεκτικά τα πάντα, αφού είχε συνθέσει πάνω από 500 σκορ για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση καθώς και 100 κλασικά έργα, έχοντας περάσει από όλα τα είδη μουσικής, από την τζαζ μέχρι και την ποπ.

Ο Μορικόνε γεννήθηκε στη Ρώμη, στις 10 Νοεμβρίου 1928. Το μουσικό του ταλέντο το κληρονόμησε από τον πατέρα του, Mario, που ήταν τρομπετίστας. Ήταν επίσης ο πρώτος του δάσκαλος μουσικής. Παιδί-θαύμα, έγραψε τις πρώτες του συνθέσεις όταν ήταν μόλις 6 χρονών. Από τότε δεν σταμάτησε να γράφει μουσική. Ακολούθησε αρχικά τα χνάρια του πατέρα του και σπούδασε τρομπέτα πριν αφοσιωθεί στην κλασική σύνθεση και την ενορχήστρωση. Άρχισε να αποκτάει αναγνώριση για το έργο του πρώτα από το ραδιόφωνο, πριν μεταπηδήσει στον κινηματογράφο.

 

Ο Μορικόνε δεν μιλούσε καλά αγγλικά και έζησε όλη του την ζωή στην Ιταλία, μαζί με τη γυναίκα του, Μαρία, και τους τρεις γιους του. Ποτέ δεν τον ενδιέφερε το Χόλιγουντ.

 

Όσο περίεργο και αν ακούγεται, με 5 άκαρπες υποψηφιότητες, ο Μορικόνε δεν είχε πάρει ποτέ Όσκαρ, μέχρι το 2007, που η Ακαδημία αποφάσισε να του απονείμει ένα τιμητικό βραβείο για την προσφορά του στον κινηματογράφο. Τότε, ταπεινός, σηκώθηκε να το παραλάβει και εκφώνησε όλο τον ευχαριστήριο λόγο του στα ιταλικά, μπροστά σε ένα αμήχανο κοινό, και με τον Κλιντ Ίστγουντ από δίπλα να προσπαθεί κουτσά-στραβά να μεταφράσει τα όσα έλεγε. Από τις πιο αξιομνημόνευτες και συγκινητικές στιγμές των βραβείων, που μεγαλώνουν ακόμη περισσότερο τον θρύλο του. Τελικά, μερικά χρόνια αργότερα, το 2016, η Ακαδημία τον τίμησε και με ένα «κανονικό» Όσκαρ, για τη δουλειά του στο «The Hateful Eight» του Κουέντιν Ταραντίνο.

Ο Μορικόνε δεν μιλούσε καλά αγγλικά και έζησε όλη του την ζωή στην Ιταλία, μαζί με τη γυναίκα του, Μαρία, και τους τρεις γιους του. Ποτέ δεν τον ενδιέφερε το Χόλιγουντ.

 

Ο Ένιο Μορικόνε παραλαμβάνει το τιμητικό Όσκαρ το 2007

  

Αυτά είναι τα 10 πιο σημαντικά σάουντρακ που έχει συνθέσει:

Για μια χούφτα δολάρια (1964)

Σέρτζιο Λεόνε

 

Το διάσημο σπαγγέτι γουέστερν με πρωταγωνιστή τον Κλιντ Ίστγουντ ήταν η πρώτη συνεργασία του Ένιο Μορικόνε με τον σκηνοθέτη Σέρτζιο Λεόνε. Αν και είναι από τα σάουντρακ που τον έκαναν παγκοσμίως γνωστό, ο Μορικόνε το σιχαινόταν. Το θεωρούσε την χειρότερη δουλειά που έχει κάνει μέχρι σήμερα στον κινηματογράφο!

Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος (1966)

Σέρτζιο Λεόνε

 

Ένα από τα πιο διάσημα σφυρίγματα αλλά και μουσικά θέματα όλων των εποχών. Η επιρροή του σε όλη την ποπ κουλτούρα είναι αδιαμφισβήτητη, από το πανκ μέχρι την chill out μουσική. Δεν γίνεται να μην το έχεις ακούσει.

Κάποτε στη Δύση (1968)

Σέρτζιο Λεόνε

 

Άλλη μια αριστουργηματική ταινία από τον σπουδαίο Σέρτζιο Λεόνε με πρωταγωνιστές την Κλαούντια Καρντινάλε και τον Χένρι Φόντα, και φυσικά με ένα αξεπέραστο σκορ από τον Μορικόνε. Η μουσική θεωρείται από τις καλύτερες που έχει συνθέσει. Ο Μορικόνε έγραψε ένα μουσικό θέμα για καθένα ήρωα της ταινίας ενώ είναι εντυπωσιακός ο τρόπος που χρησιμοποιεί τη φωνή της Έντα ντελ Όρσο.

Θεώρημα (1968)

Πιερ Πάολο Παζολίνι

 

O Μορικόνε συνέθεσε πέντε κομμάτια για το φιλμ του Παζολίνι. Το υπόλοιπο σάουντρακ είχε μουσική από τον Μότσαρτ. Αυτό που έχει αποτυπωθεί στη μνήμη είναι φυσικά το «Fruscio di foglie verdi», ένα από τα πιο γνωστά του τραγούδια και ο λόγος που βρίσκεται σε αυτήν τη δεκάδα.

Dirty Angels (1969)

Μάουρο Σεβερίνο

 

Μια άγνωστη ταινία της δεκαετίας του ’60 με ένα από τα πιο σπάνια και πανέμορφα σάουντρακ του Μορικόνε. Εδώ δοκιμάζει τις δυνάμεις του στην ποπ μουσική και βγάζει διαμάντια που δεν γίνεται να μη σου κολλήσουν στο μυαλό. Σημείο αναφοράς. 

1900 (1976)

Μπερνάρντο Μπερτολούτσι

 

Ένα επικό σκορ για μια επική ταινία για τη φιλία δυο αγοριών από διαφορετικά κοινωνικά στρώματα στην Ιταλία των αρχών του 20ού αιώνα, με ένα τεράστιο καστ με ονόματα όπως οι Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Ζεράρ Ντεπαρντιέ, Μπαρτ Λάνκαστερ, Ντόναλντ Σάδερλαντ και Στεφανία Σαντρέλι.

Η απειλή (1982)

Τζον Κάρπεντερ

 

Στην πρώτη ταινία που σκηνοθέτησε για μεγάλο στούντιο, ο Κάρπεντερ προσέλαβε τον Μορικόνε για να γράψει το σάουντρακ. Συνήθως τα έγραφε ο ίδιος ο Κάρπεντερ. Ο μεγάλος συνθέτης απάντησε με ένα ηλεκτρονικό, παγωμένο αριστούργημα που ήταν ιδανικό για το είδος της ταινίας –επιστημονική φαντασία τρόμου– αλλά και στον τόνο των μουσικών δουλειών του σκηνοθέτη με στόχο να τον τιμήσει. Δυστυχώς, από ό,τι φαίνεται, δεν εντυπωσίασε τον Κάρπεντερ, ο οποίος απογοητεύτηκε τόσο πολύ από το αποτέλεσμα που ο μύθος λέει ότι πέταξε πολλά κομμάτια στα αζήτητα. Αλήθεια, γιατί;

  

Η αποστολή (1986)

Ρολάν Ζοφέ

 

Η μουσική που έγραψε για τις εμπειρίες των Ιησουιτών ιεραποστόλων του 18ου αιώνα στη Νότια Αμερική τον έφερε πολύ κοντά στα Όσκαρ. Το έχασε από τον Χέρμπι Χάνκοκ για το Round Mindnight. Αρχικά είχε αρνηθεί να αναλάβει το σάουντρακ επειδή πίστευε ότι η ταινία είχε ήδη ορίτζιναλ μουσική μέσα.

Σινεμά ο Παράδεισος (1988)

Τζουζέπε Τορνατόρε

 

Το Σινεμά ο Παράδεισος κέρδισε διεθνή αναγνώριση με τη βράβευση του στις Κάννες αλλά και με το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας. Το φιλμ, τοποθετημένο στην Σικελία, έχει μουσική γραμμένη από τον Μορικόνε, σε συνεργασία με τον γιο του Άντριου. Ήταν η πρώτη φορά που συνεργάστηκαν επίσημα σε ταινία.

  

Μαλένα (2000)

Τζουζέπε Τορνατόρε

 

Η ταινία που έκανε σταρ τη Μόνικα Μπελούτσι. O Μορικόνε έγραψε ένα ονειρικό, νοσταλγικό σάουντρακ για τη Σικελία και κέρδισε την 5η υποψηφιότητα του για Όσκαρ. 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 12.1.2016

Μουσική
4

LIFO PODCASTS

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Θα πατήσεις σε λουλούδια, θα πατήσεις και σε σκατά για να βρεις διεξόδους»

Μουσική / Αεκτζής, αναρχικός, καζαντζιδικός: Η ανορθόδοξη πορεία του Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλου στο ελληνικό τραγούδι

Συνθέτης, στιχουργός, αρθρογράφος, ζωγράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, ο Γιάννης Μπαχ Σπυρόπουλος έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική δισκογραφία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ