Δύο ημέρες, δύο σκηνές, 15 DJ sets και live performances, ένας νέος χώρος και τα κινητικά γλυπτά του Takis θα μεταμορφώσουν τη βιομηχανική καρδιά του Ρέντη σε έναν ηχητικό λαβύρινθο με σκοπό να ξεσηκώσει, να ξαφνιάσει και να ενθουσιάσει, όπως μας έχει συνηθίσει το Borderline Festival εδώ και 14 χρόνια.
Η avant-garde και το art soundscape κονταροχτυπιούνται με τον ιδρώτα που πηγάζει από τους εκρηκτικούς ήχους ενός υπόγειου κλαμπ. Οι δυο χώροι του φεστιβάλ εκφράζουν μια διαφορετική υπόσταση ο καθένας: την 1η ημέρα στο ισόγειο art soundscape ο θεατής θα απολαύσει τους ατμοσφαιρικούς ήχους του Ehohroma, τις υπερβατικές συνθέσεις της Viki Steiri, το αβανγκάρντ μείγμα από tribal wave και industrial electronics του Mr. Clarinet, ενώ όταν μεταφερθεί στο υπόγειο θα βρεθεί αντιμέτωπος με ένα κλαμπ και τις πειραματικές επιλογές της AMR, τον μάστορα της ψυχεδελικής ηλεκτρονικής μουσικής Donato Dozzy για πρώτη φορά στην Ελλάδα, το σκοτεινό tribal σύμπαν του Iggor Cavalera και τις χορευτικές διαθέσεις της Aurora Halal και του Mad Miran.
Δεν συμβαίνει συχνά να εμφανίζεται ένας νέος χώρος στο καλλιτεχνικό τοπίο της Αθήνας. Οπότε, είναι φυσικό το ίδιο το Onassis Ready, ο εντυπωσιακός χώρος που παρουσιάζει φέτος το Ίδρυμα Ωνάση ως το νέο μέλος της μεγάλης καλλιτεχνικής οικογένειάς του, να αποτελεί σημαντικό πόλο έλξης για το κοινό.
H 2η ημέρα στο ισόγειο έχει τον άκρατο πειραματισμό της Pinna Bounce, τον DJ Sex σε μία από τις σπάνιες εμφανίσεις του, καθώς και τα αταξινόμητα broken electronics του Turbo Teeth. Στο υπόγειο για πρώτη φορά επίσης έρχεται ο σταρ της χορευτικής σκηνής του Λονδίνου Joy Orbison, o κορυφαίος Moritz von Oswald, η οπτικοακουστική περφόρμανς των Forensis x Bill Kouligas, ο Έλληνας Echo Canyon που έχει ξεχωρίσει από την εκπομπή του στο Stegi.Radio και η μοναδική Madam X σε ένα σετ αφιερωμένο στην κουλτούρα του μπάσου.
Τα highlights του διημέρου ή τι δεν πρέπει να χάσει κανείς:
Iggor Cavalera

Αυτό που έκανε τον Igor Cavalera, που ξεκίνησε να παίζει ντραμς σε ηλικία 7 ετών, να αφήσει τη samba που λάτρευε ως παιδί και να το γυρίσει στο ροκ ήταν οι Queen. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Μπέλο Οριζόντε, στην έκτη σε πληθυσμό πόλη της Βραζιλίας. Με την οικογένειά του να βρίσκεται σε οικονομική κρίση μετά τον ξαφνικό θάνατο του πατέρα του σε ηλικία 41 ετών, ο Igor μαζί με τον μεγαλύτερο αδελφό του, Max, σχημάτισαν τους Sepultura, μια από τις σημαντικότερες, θρυλικές μέταλ μπάντες της γενιάς τους.
Ο Igor ήταν μόλις 13 χρονών και ο Max 14! Ο αδελφός του αποχώρησε από τους Sepultura το 1997 σε τεταμένο κλίμα, ενώ ο Igor συνέχιζε να παίζει ντραμς στο γκρουπ για εννιά ακόμη χρόνια, μέχρι το 2006. Ανήσυχος μουσικά, έκτοτε συμμετέχει σε διάφορα σχήματα, όπως οι Ladytron και οι Soulwax, ενώ από την αγάπη του για το χιπ χοπ πολλές φορές παίζει ως DJ.
Mε τον αδελφό του ξανασυναντήθηκαν στους Cavalera Conspiracy και από το 2006, μαζί με τη σύζυγό του, Laima Leyton, έχουν το χορευτικό noise πρότζεκτ Mixhell. Τελευταία, μάλιστα, έχει αλλάξει το όνομά του, το γράφει πλέον με δυο g. Στην Αθήνα θα εμφανιστεί σόλο.
Αν και ξεκίνησε από το heavy metal, στην προσωπική δουλειά του τού αρέσει να εξερευνά διαφορετικά μουσικά είδη, όπως το avant-garde, το drone, το industrial και το harsh noise, δημιουργώντας ένα σκοτεινό ηχητικό σύμπαν όπου τα ντραμς αλληλεπιδρούν με ηχητικά εφέ, loopers και modular synths, τα οποία χειρίζεται ο ίδιος, επιδεικνύοντας το πολύπλευρο ταλέντο του.
Donato Dozzy
Donato Dozzy - "Quadra Sette" (The Bunker New York 015)
To πραγματικό όνομα του Donato Dozzy είναι Donato Scaramuzzi, αλλά αρκετοί μπορεί να τον γνωρίζουν από το παρατσούκλι του «ο καθηγητής» («the professor»). Τον έβγαλαν έτσι επειδή έχει διδακτορικό στις Πολιτικές Επιστήμες από το Πανεπιστήμιο της Ρώμης. Η ιταλική πρωτεύουσα είναι η πόλη του, μια και γεννήθηκε και μεγάλωσε εκεί. Χαμηλών τόνων, διατηρεί ένα αινιγματικό προφίλ, παρά το εντυπωσιακό βιογραφικό του.
Στη Ρώμη έκανε τα πρώτα του βήματα στην ηλεκτρονική μουσική από τις αρχές της δεκαετίας του ’80, πριν κατακτήσει σκηνές και χώρους όπως το Panorama Club του Βερολίνου στα ’00s, γοητευμένος με είδη όπως η disco, το italo, η reggae και η dub. Αν για κάτι φημίζεται, κυρίως, ο Dozzy, είναι για την υποβλητική και υπνωτική προσέγγισή του στην ambient techno, συνθέτοντας μια μοναδική ψυχεδελική ακουστική εμπειρία πέρα από σύγχρονα trend και μόδες, ποντάροντας προπαντός στην ατμόσφαιρα.
Moritz von Oswald
Moritz von Oswald - Ole (Remix)
Ένας από τους πραγματικούς καινοτόμους της ηλεκτρονικής μουσικής, ο Moritz von Oswald δεν χρειάζεται πολλές συστάσεις. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Γερμανία. Σπούδασε ορχηστρικά κρουστά στο Αμβούργο. Το πρώτο του συγκρότημα, στο οποίο έπαιζε ντραμς, ήταν οι Palais Schaumburg. Ήταν αρχές της δεκαετίας του ’80. Όταν αυτό διαλύθηκε, έστρεψε το ενδιαφέρον του στην ηλεκτρονική μουσική και μαζί με τον Mark Ernestus ίδρυσαν το 1993 την Basic Channel, τη θρυλική δισκογραφική εταιρεία που καθιέρωσε τον μινιμαλιστικό dub techno ήχο, αλλάζοντας την όψη του ηλεκτρονικού τοπίου εκείνη την εποχή. Έχει συνεργαστεί με κορυφαίους παραγωγούς της χορευτικής μουσικής, όπως οι Juan Atkins και Carl Craig.
Το 2009 σχημάτισε το κορυφαίο σούπερ γκρουπ Moritz von Oswald Trio, με αρχικά μέλη τους Max Loderbauer και Vladislav Delay, και αργότερα τον Tony Allen και τη Laurel Halo, με στόχο να εξερευνήσει τα όρια μεταξύ της ηλεκτρονικής μουσικής και της αυτοσχεδιαστικής τζαζ. Το 2008 υπέστη εγκεφαλικό επεισόδιο κατά τη διάρκεια μιας πτήσης. Γα λίγες ημέρες είχε παγώσει η ηλεκτρονική κοινότητα μέχρι να γίνουν γνωστές οι λεπτομέρειες, αλλά τελικά δεν στάθηκε εμπόδιο στο να συνεχίσει να δημιουργεί μέχρι σήμερα και να βγάζει καταπληκτικές δουλειές. Το τελευταίο άλμπουμ του, «Silencio», που κυκλοφόρησε το 2023 και θα το παρουσιάσει στο Onassis Ready, είναι επηρεασμένο από συνθέτες όπως οι Edgard Varèse, György Ligeti και Iannis Xenakis.
Joy Orbison
Joy Orbison x Overmono - Bromley
Ένα από τα «ήσυχα» τρομερά παιδιά της dubstep σκηνής του Λονδίνου, από τότε που κυκλοφόρησε τον κλασικό post-dubstep ύμνο «Hyph Mngo» το 2009, ο Joy Orbison, που το πραγματικό του όνομα είναι Peter O'Grady, καθιερώθηκε ως μια από τις κινητήριες δυνάμεις της βρετανικής κλαμπ σκηνής. Αν και αφήνει τα σετ του να μιλούν περισσότερο γι’ αυτόν –ένα κράμα από διαφορετικά είδη που διαμορφώνεται ανάλογα με τον χώρο όπου παίζει, είτε σε underground βραδιές είτε ως headliner στα μεγαλύτερα φεστιβάλ του κόσμου–, συνεχίζει να κάνει χιτ, όπως το «flight fm» του 2024.
Πέρα από αυτά, συνεργάζεται με ονόματα όπως ο Mansur Brown, οι Overmono, το θρυλικό βρετανικό skate label Palace και η πρωτοποριακή ιαπωνική φίρμα ρούχων Cav Empt. Μετά από περισσότερα από δέκα χρόνια καριέρας, το 2021 ο Orbison παρουσίασε το πρώτο του ολοκληρωμένο άλμπουμ, «Still Slipping Vol. 1», που το έγραψε στον καιρό της πανδημίας και περιλάμβανε ηχητικά αποσπάσματα από μέλη της οικογένειάς του, βγάζοντας στο φως μια άκρως προσωπική και συγκινητική πλευρά του.
Madam X
Η αστείρευτη ενέργεια της Madam X θα έπρεπε πραγματικά να διδάσκεται σε όλες τις χορευτικές σκηνές του κόσμου και μια απόδειξη είναι οι τρομερές εκπομπές της στο Stegi.Radio. Με καταγωγή από την Ελλάδα και από τους δυο γονείς, γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Milton Keynes της Βρετανίας και άρχισε να ασχολείται με τη μουσική κατά τη διάρκεια μιας παύσης στις σπουδές της. Τότε αγόρασε τα πρώτα της πικάπ, μεταχειρισμένα Technics, και άρχισε να μιξάρει. Στη συνέχεια, μετακόμισε στο Μάντσεστερ για σπουδές, όπου έγινε ενεργό μέλος της τοπικής κλαμπ σκηνής. Σήμερα θεωρείται μια από τις ανερχόμενες φιγούρες της κλαμπ σκηνής, αναδιαμορφώνοντας το βρετανικό underground την τελευταία δεκαετία και εκφράζοντας ένα αξιοζήλευτο πάθος για καινοτομία με τον διπλό της ρόλο: μιας DJ που δεν κατατάσσεται εύκολα σε είδη αλλά και μιας ηχητικής οραματίστριας μέσω του δικού της label, KAIZEN.
Forensis x Bill Kouligas

Ο ερευνητικός οργανισμός Forensis και ο Bill Kouligas παρουσιάζουν την παράσταση «The Drum and The Bird». Ο θεατής θα έρθει αντιμέτωπος με μια πολυαισθητιαριακή περφόρμανς που στόχο έχει να εξερεύνησει τη σχέση μεταξύ χαμένων οικολογιών και αποικιοκρατικής εκμετάλλευσης, εστιάζοντας στην ιστορία της γερμανικής αποικιοκρατίας στη Ναμίμπια. Ο Kouligas χτίζει ήχους πάνω στην έρευνα που πραγματοποιήθηκε αρχικά από τη Forensis και τον αδελφικό της οργανισμό Forensic Architecture.
Περιβαλλοντικοί ήχοι, προφορικές μαρτυρίες και χωρο-οπτικές μοντελοποιήσεις ωθούν το κοινό να αναλογιστεί το κόστος της αποικιακής αμνησίας, μέσα από την ανάδειξη φωνών και ήχων που έχουν αποσιωπηθεί ή αλλοιωθεί αλλά και από την dub μουσική. Πριν κάνει στάση στο Borderline, η παράσταση παρουσιάστηκε σε διάφορα φεστιβάλ, όπως στο Berlin Atonal και το Rewire Festival στη Χάγη, ενώ πρόκειται να παιχτεί μελλοντικά στο Sónar Festival στη Βαρκελώνη και στο Terraforma Festival στο Μιλάνο.

Τα γλυπτά του Takis
Οκτώ κινητικά γλυπτά του κορυφαίου γλύπτη Takis (κατά κόσμον Παναγιώτη Βασιλάκη) από την Onassis Collection θα έχει τη μοναδική ευκαιρία να δει ο θεατής να εκτίθενται στον βιομηχανικό χώρο του Onassis Ready, ενισχύοντας την ηχητική εμπειρία του Borderline. Ακόμη και αν δεν είσαι γνώστης των μουσικών που θα παιχτούν στο φεστιβάλ, αυτά τα γλυπτά είναι ίσως ένας από τους κυριότερους λόγους για να το επισκεφτεί κανείς.
Onassis Ready
Δεν συμβαίνει συχνά να εμφανίζεται ένας νέος χώρος στο καλλιτεχνικό τοπίο της Αθήνας. Οπότε, είναι φυσικό το ίδιο το Onassis Ready, ο εντυπωσιακός χώρος που παρουσιάζει φέτος το Ίδρυμα Ωνάση ως το νέο μέλος της μεγάλης καλλιτεχνικής οικογένειάς του, να αποτελεί σημαντικό πόλο έλξης για το κοινό. Ένα πρώην εργοστάσιο πλαστικών της εταιρείας KOCH στον Ρέντη μεταμορφώνεται σε μετα-βιομηχανικό οικοδόμημα που προσκαλεί τον θεατή να ζήσει νέες εμπειρίες καλλιτεχνικής έκφρασης, πειραματισμού και εξερεύνησης.
Πριν από το Borderline Festival, είχε φιλοξενήσει ως εργοτάξιο τις παραστάσεις «Άνθρωποι και ποντίκια», «Άρης» και «Κόκκινα Φανάρια» σε σκηνοθεσία Βασίλη Μπισμπίκη, τις πρόβες του «Προμηθέα» του Νίκου Καραθάνου, το «Climax» ball σε συνεργασία με τη Léa Vlamos, και είχε εμπνεύσει τη Λένα Κιτσοπούλου να δημιουργήσει τον δικό της «Φρανκενστάιν», ενώ στο συγκεκριμένο κτίριο γεννήθηκε και αναπτύχθηκε η έρευνα του έργου «Ξηρόμερο/Dryland», που εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 60ή Διεθνή Έκθεση Τέχνης La Biennale di Venezia. Σημειώστε τη διεύθυνση: Στρατή Τσίρκα 2, Άγ. Ιωάννης Ρέντης
Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για το Borderline Festival 2025 εδώ.