Μακεδονία ξακουστή

Μακεδονία ξακουστή Facebook Twitter
Andy Warhol, Alexander the Great (1982)
5

Ήταν τότε που τα «Μυστικά του Βάλτου» της Πηνελόπης Δέλτα κι άλλα τέτοια μανιχαϊστικά εθνοπατριωτικά αναγνώσματα ήταν απαραίτητα αξεσουάρ κάθε παιδικής βιβλιοθήκης. Και φουσκώναμε από περηφάνια τα μαθητούδια με τις γαλανόλευκες ποδιές που η Μακεδονία «μας» ξανάγινε ελληνική και παραξενευόμασταν όταν σε οικογενειακή εκδρομή στις Πρέσπες ακούγαμε κάποιους χωρικούς να μιλάνε μια άλλη γλώσσα, κανένα σχολείο δεν μας είχε προετοιμάσει ότι δεν είμαστε άπαντες ένδοξοι «κλώνοι» του Περικλή και της Ασπασίας, μήτε τιμημένα τρισέγγονα του Μεγαλέξανδρου, ότι, αντίθετα, κι εμείς «Βαλκάνιοι μπάσταρδοι» τυγχάνουμε, ότι, παρά τις εθνοκαθάρσεις κι ανταλλαγές πληθυσμών του προηγούμενου αιώνα στην ευρύτερη περιοχή μας, έχουμε ακόμα συμπολίτες με διαφορετική γλώσσα, θρησκεία ή/και εθνική συνείδηση, ότι στον καθημερινό αγώνα για τη βιοπάλη καμιά διαφορά δεν κάνει το τι ιδεοληψίες κουβαλάμε στο κεφάλι μας.


«Πάσχοντας από αγιάτρευτο εθνικιστικό δαλτονισμό, βλέπουμε πεντακάθαρα τη φυλετική πανσπερμία της Γιουγκοσλαβίας και τους Κούρδους της Τουρκίας, αλλά αρνιόμαστε κάποιαν ιδιαιτερότητα στους Αρβανιτάδες μας και στους Σλαβομακεδόνες. Η στραβωμάρα καλλιεργείται στα σχολεία μας. Κι έτσι είναι αδύνατον να νιώσουμε τα καλά και τα κακά της Ευρώπης» έγραφε χαρακτηριστικά ο Ηλίας Πετρόπουλος τον Δεκέμβριο του '88. «Οι Νεοέλληνες φρονούν πως είναι κληρονόμοι της αρχαίας Ελλάδας και του Βυζαντίου και ότι μπορούν να διεκδικούν μονοπωλιακώς τη λέξη "Μακεδονία"... Οι πατριώτες μου θα αναγκαστούν να πιουν πολλά πικρά ποτήρια» σχολίαζε προφητικά την εποχή του βέτο Σαμαρά και των «παλλαϊκών» συλλαλητηρίων. Και οι διπλωματικές λύσεις να απορρίπτονται συλλήβδην και οι ψύχραιμες φωνές να πνίγονται μέσα σε ένα εκατέρωθεν σοβινιστικό παραλήρημα, εξόφθαλμα κιόλας υποκριτικό από πλευράς μας, εφόσον καθόλου δεν σνομπάρουμε την «ακατονόμαστη» χώρα όταν είναι να στήσουμε μπίζνες, να τζογάρουμε στα καζίνο ή να ψωνίσουμε κοψοχρονιά από τα παζάρια της. Και οι λίγες χιλιάδες μειονοτικοί που δεν εκδιώχτηκαν το '45 να «προγκάρονται» ή να μπλέκουν σε πολιτικά παιχνίδια, πληρώνοντας ακόμα τις «αμαρτίες» της μαζικής τους στράτευσης με τον ΕΛΑΣ στην Κατοχή, οπότε το ΚΚΕ κήρυττε την αυτοδιάθεση των «γηγενών» Μακεδόνων.

Αστυνομοκρατία, αυταρχισμός, ρατσισμός και μισαλλοδοξία κάνουν ξανά πάρτι στην ήπειρό μας, τα φαντάσματα της Ιστορίας, βλέπεις, δεν επιβουλεύονται πια μόνο τη Βαλκανική Χερσόνησο, γελιόμαστε όμως αν νομίζουμε ότι η ομφαλοσκόπηση απαντά στις προκλήσεις των καιρών.


Τα τελευταία χρόνια όλη τούτη η ανόητη μακεδονολογία είχε ατονήσει. Με τη Μακεδονία –είτε την «αποδώ», που πρόσφυγες Μικρασιάτες κυρίως την εποίκισαν, είτε την «αποκεί», που επίσης επενδύει σε φανταστικούς προγόνους– να βρίσκεται πια καθημερινά στην επικαιρότητα ένεκα η (Ον)Ειδομένη και το σύγχρονο, πλέον, προσφυγικό, έφτασε η «ατυχής» αναφορά ενός υπουργού για να ξαναθεριέψει το ζήτημα του «άφατου» ονόματος: Η ακροδεξιά (φανερή και... κρυφή) εξανέστη, ο Καμμένος έσπευσε να δικαιολογήσει την καταρρέουσα πολιτική του ύπαρξη, ο Τσίπρας δεν τόλμησε καν να διανοηθεί μια ορίτζιναλ αριστερή, ακομπλεξάριστη απάντηση στις εθνικιστικές κορόνες του συνεταίρου μην τυχόν και ραγίσει το παράταιρο «μπετόν αρμέ» των 153 και οι πιο «προκατειλημμένοι» ανάμεσά μας αναρωτιούνται μήπως όλος αυτός ο τάχα πατριωτικός «μπουχός» είναι στάχτη στα μάτια ενόψει νέων εξοντωτικών μέτρων, αλλά και της πλήρους στρατιωτικοποίησης του μεταναστευτικού ύστερα από τις «παράτυπες» συμφωνίες ντροπής Ε.Ε.-Τουρκίας.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει, ωστόσο, η προφητική και ελαφρώς προβοκατόρικη κατάληξη του πατριωτικού άσματος της εισαγωγής: «Μακεδονόπουλα μικρά / τώρα κι εσείς χαρείτε / προτού κι εσείς στα βάσανα / όλου του κόσμου μπείτε» λέει, προεξοφλώντας, τρόπον τινά, ότι «καλά κι ωραία» τα εθνοπερήφανα πανηγύρια, σημασία όμως έχει ότι από αύριο «τα κεφάλια μέσα» σε μια γεωγραφική περιφέρεια που διεκδικεί επάξια το εθνικό πρωτάθλημα ανεργίας, με τα σχετικά ποσοστά να αγγίζουν το 50% κατά περιοχές. Αλλά τι τα θες, «όσο περισσότερο σου κλέβουν τη ζωή / τόσο σε ταΐζουν έθνος και φυλή!», που λέει και το εξαρχειώτικο σύνθημα!


Κι ενόσω εμείς εδώ στα ταλαίπωρα Βαλκάνια ακόμα παλεύουμε με τα φαντάσματα της Ιστορίας, οι βρικόλακες της μετανεωτερικότητας είναι πάλι εδώ: Καθώς γράφονταν αυτές οι γραμμές, είχαμε ένα νέο, πολύνεκρο τρομοκρατικό χτύπημα στο αεροδρόμιο των Βρυξελλών και στον σταθμό μετρό Μάαλμπεκ διά χειρός ISIS. Κοντεύουν, λέει, τους 30 οι νεκροί, εκατοντάδες οι τραυματίες. Αστυνομοκρατία, αυταρχισμός, ρατσισμός και μισαλλοδοξία κάνουν ξανά πάρτι στην ήπειρό μας, τα φαντάσματα της Ιστορίας, βλέπεις, δεν επιβουλεύονται πια μόνο τη Βαλκανική Χερσόνησο, γελιόμαστε όμως αν νομίζουμε ότι η ομφαλοσκόπηση απαντά στις προκλήσεις των καιρών.

5

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Αλβανός «λάθρο» εξομολογείται

Ο ελληνικός ρατσισμός / Ένας Αλβανός «λάθρο» εξομολογείται

Η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα και το αντίκτυπό της σε Έλληνες κι Αλβανούς μέσα από τη συγκινητική αυτοβιογραφία του Φατός Ρόσα «Εγώ, ο Λαθρομετανάστης» (εκδ. Ελεύθερος Τύπος), μια μαρτυρία δυνατή που καθηλώνει με την παραστατικότητα, την αμεσότητα και την ευστοχία της
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η αθώωση των αστυνομικών που συμμετείχαν στην εκκένωση του Συντάγματος το '11 έχει πολλές σημασίες

Casus Belli / Γιατί η αθώωση των αστυνομικών που συμμετείχαν στην εκκένωση του Συντάγματος το '11 έχει πολλές σημασίες

Η αθωωτική απόφαση των δεκαοκτώ αστυνομικών που κατηγορούνταν για βιαιότητες κατά την επιχείρηση εκκένωσης της κατειλημμένης πλατείας Συντάγματος τον Ιούλιο του ’11 δεν εξέπληξε κανέναν και απογοήτευσε όποιον τυχόν έλπιζε σε ένα νέο ύφος και ήθος από πλευράς εξουσίας
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tι πρέπει να διδαχτούμε από την περιπέτεια της Ηριάννας και του Περικλή

Casus Belli / Tι πρέπει να διδαχτούμε από την περιπέτεια της Ηριάννας και του Περικλή

Κάθε άνθρωπος που δίκαια διασώζεται από τα νύχια ενός συστήματος εξουσίας βαθιά διεφθαρμένου, αυταρχικού κι ανάλγητου είναι κέρδος για την κοινωνία, αλλά τι θα συμβεί αν στην περίπτωσή της Ηριάννας και του Περικλή βρεθούν κάποιοι λιγότερο νέοι και ωραίοι;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τις εξεγέρσεις δεν τις κάνουνε πάντα οι «διαβασμένοι» κύριε Μακρόν

Casus Belli / Τις εξεγέρσεις δεν τις κάνουνε πάντα οι «διαβασμένοι» κύριε Μακρόν

Το παλιομοδίτικο, δασκαλίστικο κήρυγμα του εκνευρισμένου Γάλλου προέδρου σε νεαρό σπουδαστή που τάχα τον ειρωνεύτηκε αντικατοπτρίζουν απόλυτα το ύφος, το ήθος αλλά και τους μύχιους φόβους της εξουσίας σήμερα διεθνώς
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η προοπτική αναδοχής παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια και ο συντηρητισμός του πολιτικού συστήματος

Casus Belli / Η προοπτική αναδοχής παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια και ο συντηρητισμός του πολιτικού συστήματος

Σκέψεις σχετικά με το επίμαχο νομοσχέδιο αναδοχής για τα ζευγάρια που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, με αφορμή την 6η Γιορτή Οικογενειών Ουράνιο Τόξο στην Ακαδημία Πλάτωνος
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσο πιθανό είναι το σενάριο ενός Γ' Παγκοσμίου Πολέμου;

Casus Belli / Πόσο πιθανό είναι το σενάριο ενός Γ' Παγκοσμίου Πολέμου;

Από την κεντρική Αφρική ως την Αραβική χερσόνησο, από την Άπω ως τη Μέση Ανατολή κι από τον Καύκασο ίσαμε τη «δικιά μας» γειτονιά μυρίζει μπαρούτι. Πόσο πιθανός είναι άραγε ένας μεγάλος, τοπικός ή και παγκόσμιος πόλεμος και τι μορφή θα έχει; Κι αν έχει ήδη ξεκινήσει;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεροληπτεί η ελληνική δικαιοσύνη υπέρ της ακροδεξιάς;

Αρχείο / Μεροληπτεί η ελληνική δικαιοσύνη υπέρ της ακροδεξιάς;

Κρίνουν άραγε οι δικαστές τους κατηγορούμενους για πολιτική βία και τρομοκρατικές ενέργειες ισότιμα κι αντικειμενικά ή ανάλογα, εν πολλοίς, με την ιδεολογική τους προέλευση; Δύο ευαισθητοποιημένοι στα κοινά δικηγόροι και ο πρώην γ.γ. Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων καταθέτουν την άποψή τους
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μερικές ασυναγώνιστες χοντράδες που έχει πει κατά καιρούς ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Casus Belli / Μερικές ασυναγώνιστες χοντράδες που έχει πει κατά καιρούς ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Ο Τσίπρας έχει επίσης βέβαια κάνει μεγάλες γκάφες, όμως ο Κυριάκος που πλασάρεται ως πιο σπουδαγμένος, πιο εκλεπτυσμένος και πιο σοβαρός τερματίζει το «γκαφόμετρο»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εξοπλίζοντας εγκληματίες πολέμου: σκέψεις περί «ηθικής» στο εμπόριο όπλων

Casus Belli / Εξοπλίζοντας εγκληματίες πολέμου: σκέψεις περί «ηθικής» στο εμπόριο όπλων

Το να εξοπλίζεις ένα καθεστώς όπως το (θεωρητικά σύμμαχο) σαουδαραβικό, που εμπλέκεται σε εγκλήματα πολέμου στην Υεμένη, είναι κραυγαλέα ανήθικο, έστω κι αν αποδειχθεί καθ΄όλα νόμιμο
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελικά ο «ανώμαλος»;

Casus Belli / Ποιος είναι τελικά ο «ανώμαλος»;

Οι εννέα ομοφυλόφιλοι πολίτες που μήνυσαν τον Καλαβρύτων Αμβρόσιο για κατάχρηση εκκλησιαστικού αξιώματος καθώς και δημόσια υποκίνηση βίας και μίσους ευελπιστούν σε μια καταδίκη-ανάχωμα στον μισαλλόδοξο λόγο που συχνά διατυπώνουν με περισσή χολή όχι μόνο κάποιοι αφιονισμένοι ρασοφόροι αλλά και η ίδια η επίσημη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «ακτινογραφία» της υπόθεσης του μικρού Αμίρ και μερικά άβολα συμπεράσματα

Στήλες / Μια «ακτινογραφία» της υπόθεσης του μικρού Αμίρ και μερικά άβολα συμπεράσματα

Η «κλεμμένη» σημαία, το φασιστικό χτύπημα, η προπαγάνδα του ψέματος και μια πρωθυπουργική πρωτοβουλία που θα ήταν θαυμάσια αν είχε την ανάλογη συνέχεια και συνέπεια
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΟΔΩΡΗ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟ
Περί σεξουαλικής παρενόχλησης, εφηβικού ερωτισμού και άλλων δαιμονίων

Στήλες / Περί σεξουαλικής παρενόχλησης, εφηβικού ερωτισμού και άλλων δαιμονίων

Μερικές ενδεχομένως ανόσιες σκέψεις πάνω στην ερωτική επιθυμία -από την αθωότερη ως την απεχθέστερη εκδοχή της- καθώς και τις κοινωνικές νόρμες με αφορμή το πρόσφατο «Χόλιγουντγκεϊτ»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

4 σχόλια
Προσπαθώ μάταια να βρω τι ακριβώς προτείνει ή αναδεικνύει το άρθρο. Έχει θέση ο αρθρογράφος στο θέμα της ονομασίας της ΠΓΔΜ; Αν όχι γιατί μπήκε στο κόπο να ασχοληθεί με το θέμα; Αν ναι γιατί δεν το λέει ξεκάθαρα; Τι πρέπει εγώ ως αναγνώστης να κρατήσω από όλο αυτό; Υ.Γ. Οι πρόσφυγες Μικρασιάτες δεν εποίκισαν τη Μακεδονία, εκεί τους πέταξε η Γενοκτονία των Νεότουρκων (βλ. δε φύγαμε, μας έδιωξαν). Κάποιοι "κολλημένοι" ζητούν αναγνώριση αυτού του γεγονότος από τη Τουρκία όχι για να ταπεινώσουν τη γειτονική χώρα αλλά για να εξασφαλίσουν ότι κάτι τέτοιο δε θα ξανασυμβεί -κάτι διόλου απίθανο, δεδομένων των βλέψεων και των πρακτικών του Τουρκικού κράτους τελευταία. Την ίδια ώρα οι "προοδευτικοί" τύπου Φίλη και Ρεπούση προσπαθούν να πείσουν ότι "ceci n'est pas une pipe".
Λίγο άσχετο αλλά δε σας κάνει εντύπωση που επί Σαμαρά ακουγαμε συνεχεια στα μέσα για τον "ένδοξο" τάφο Καστά, ενώ με το που υπάρχει βάσιμη υποψία ότι χτίστηκε για τον Ηφαιστίωνα (τζίζ), ξεχάστηκε σχεδόν; Μάλλον πρεπει να παραμερίσουμε τελείως τη δεξιά εθνο-χριστιανο-καφρίλα επιτέλους. Φυσικά οι σκοπιομακεδόνες είναι ακόμα πιο βουτηγμένοι στην καφρίλα...αλλά εμείς δεν είμαστε Ευρωπαίοι; (Μόνο στα κονδύλια...)
H υποψία για απόδοση στον Ηφαιστίωνα δεν είναι ιδιαίτερα βάσιμη. Πέρα από τους ισχυρισμούς των ανασκαφέων δεν έχει υποστηριχθεί ούτε από την εγχώρια αλλά ούτε και από την ξένη επιστημονική κοινότητα. Για μένα το γεγονός οτι το θέμα ξεχάστηκε έχει να κάνει με την διάψευση των προσδοκιών για θησαυρούς/χρυσά/λάρνακες και άλλα μεγαλοπρεπή. Γιατί ωραίες οι καρυάτιδες και οι σφίγγες, καλό και το ψηφιδωτό αλλά αν δεν έχει χρυσάφια και ασήμια τα κανάλια δεν μπορούν να το πουλήσουν.
Με κουράζουν πια αυτές οι αλλεπάλληλες εξυπνακίστικες "αναλύσεις" περί Μακεδονικού ζητήματος, που αναμειγνύουν ψυχαναλυτική αυτοκριτική σε εθνικό επίπεδο, αποφθέγματα τρανών... αναρχικών και μαρτυρίες ύπαρξης σλαβόφωνων στα βόρεια της Φλώρινας (!!!) για να υποδείξουν -ή αποδείξουν- τελικά τι; Ότι οι Έλληνες είμαστε ανόητοι φασιστο-εθνικόφρονες; Μήπως ότι είμαστε αναχρονιστικοί κολλημένοι κάφροι, που φανταζόμαστε -αβάσιμα- συγγένειες με ένδοξες φυλές του μακρινού παρελθόντος? Υπάρχει καταγεγραμμένη Ιστορία και πηγές, ανοίξτε βιβλία και ιντερνετ, μελετήστε, διυλίστε και φιλτράρετε τις πληροφορίες και καταλήξτε στο απλό συμπέρασμα ότι στην τελική, δεν υπάρχουν καλοί και κακοί. Απλά αυτοί και εμείς. Όσο εμείς και αυτοί θα θέλουμε να είμαστε χώρια, τόσο θα έχουμε αντικρουόμενα συμφέροντα και τίποτα παραπάνω.Έχουμε κάνει πολλές βλακείες στο ζήτημα, ναι, αλλά στο συγκεκριμένο, όπως και να το κάνουμε, το δίκαιο είναι με το μέρος μας, παίδες. Και δεν ξέρω αν δικαιούμαστε "μονοπώλιο" στο όνομα, ξέρω όμως ότι αν υπάρχει κάποιος -έστω πολύ μακρινός- συγγενής και κληρονόμος του μακαρίτη, αυτός είναι ο Έλληνας. Και η χρησικτησία σόρρυ, αλλά δεν παίζει εδώ...
Λοιπόν για αρχή ιστορικής μελέτης, πριν πάμε ακόμη γιατί χρειάστηκαν οι Μακεδονομάχοι να λιώνουν από ελονοσία στους τότε βάλτους των Γιαννιτσών πολεμώντας μαζί με σλαβόφωνους Μακεδόνες εναντίον των κομιτατζήδων, ας διαβάσει τι συνέβη την μεγάλη σφαγή των Ελλήνων της Θεσσαλονίκης με την επανάσταση του 1821. Πέρασαν δυο γενιές μέχρι να τολμήσουν οι Έλληνες της Θεσσαλονίκης να γυρίσουν πίσω στην πόλη τους και στις γύρω Ελληνικές πόλεις.