Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη

Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Μωσαϊκό που απεικονίζει την Επιφάνεια του Διονύσου, τέλη του 2ου - αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ. Ψηφιδωτό από πέτρες, 150 εκ. x 220 εκ. Από το Δίον. Έπαυλη του Διονύσου, Αίθουσα Συμποσίων Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
6


Στα χνάρια των αρχαίων θεών του Ολύμπου θα βρεθούν όσοι Νεοϋορκέζοι επισκεφθούν την έκθεση «Θεοί και Θνητοί στον Όλυμπο: Αρχαίο Δίον, η πόλη του Δία», που εγκαινιάστηκε στις 24 Μαρτίου, στο πλήρως ανακαινισμένο Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο στην καρδιά του Μανχάταν. Το Ίδρυμα «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης» διανύει μία νέα περίοδο της ζωής του, έχοντας πλέον διευθύντρια την Αμαλία Κοσμετάτου, που διαδέχεται τον πρέσβη Λουκά Τσίλα, και όντας έτοιμο να προσφέρει μουσειακού επιπέδου ποιότητα στις εκθέσεις. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση, Αντώνης Παπαδημητρίου, κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της έκθεσης, πρόθεση του Κέντρου είναι να εισάγει στην ελληνική κουλτούρα και τον πολιτισμό τον μέσο άνθρωπο που βαδίζει στην 5η Λεωφόρο.


Το Δίον δέσποζε στους βόρειους πρόποδες του Ολύμπου, ελέγχοντας το στενό πέρασμα από τη Μακεδονία στη Θεσσαλία. Υπήρξε η ιερή πόλη των Μακεδόνων και ήταν ο ιερός χώρος του Δία, με τον Ναό του να αποτελεί το κέντρο της θρησκευτικής ζωής και το χώρο προβολής των Μακεδόνων βασιλέων. Στα τέλη του 5ου αιώνα π.Χ. ο βασιλιάς Αρχέλαος καθιέρωσε τα «εν Δίω Ολύμπια», πολυήμερους αθλητικούς και θεατρικούς αγώνες προς τιμήν του Δία και των Μουσών, συμβάλλοντας στο να αποκτήσει πανελλήνια αναγνώριση το ιερό της Πιερίας. Είναι μάλιστα πιθανόν να παίχτηκαν κατά τη διάρκεια των αγώνων οι τραγωδίες του Ευριπίδη «Αρχέλαος» και «Βάκχες», τις οποίες ο τραγικός ποιητής συνέθεσε στα τελευταία χρόνια της ζωής του στη μακεδονική αυλή. Ο Κάσσανδρος, θεωρώντας ότι η πόλη βρίσκεται σε στρατηγικό σημείο, οχυρώνει το Δίον στα τέλη του 4ου αιώνα π.Χ. Σύμφωνα με τον Δίωνα τον Χρυσόστομο, ο Φίλιππος Β΄ και ο Μέγας Αλέξανδρος οργάνωναν στο Δίον επινίκιες πανηγύρεις και προσέφεραν μεγαλοπρεπείς θυσίες και πλούσια αφιερώματα προς τιμήν του Ολυμπίου Διός και των Μουσών. Εκεί ο Φίλιππος γιόρτασε την άλωση και καταστροφή της Ολύνθου, ενώ ο Αλέξανδρος ζήτησε τη βοήθεια του υψίστου των θεών κατά τη διάρκεια της πανηγυρικής ετοιμασίας της εκστρατείας του στην Ασία. Μετά τη νίκη του στο Άκτιο το 32/31 π.Χ., ο Οκταβιανός Αύγουστος ιδρύει στο Δίον ρωμαϊκή αποικία και η πόλη γνωρίζει μεγάλη άνθιση. Όταν επικράτησε ο Χριστιανισμός, το Δίον έγινε έδρα επισκόπου και αποτέλεσε σημαντικό αστικό κέντρο της Πιερίας. Η πόλη εγκαταλείφθηκε τον 5ο αιώνα μ.Χ., έχοντας καταστραφεί επανειλημμένως από εισβολείς, με αποτέλεσμα οι κάτοικοί της να μετακινηθούν σε πιο ασφαλείς περιοχές στους πρόποδες του Ολύμπου. Το Δίον θα παραδοθεί στη λήθη, με τους σεισμούς και τις πλημμύρες του ποταμού Βαφύρα να εξαφανίζουν με το πέρασμα του χρόνου τα ίχνη του.

Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, ωστόσο, φαίνεται ότι θα το έχουν οι περίπατοι με τον φιλόσοφο Simon Critchley.


Η ανασκαφή του Δίου αποτελεί την παλαιότερη πανεπιστημιακή ανασκαφή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης. Ο πρώτος Πρύτανης του Πανεπιστημίου και Καθηγητής Αρχαιολογίας, Γεώργιος Σωτηριάδης, ξεκίνησε το 1928 να αναζητά την ιερή πόλη των Μακεδόνων, ερευνώντας την περιοχή για τέσσερα καλοκαίρια κάτω από αντίξοες συνθήκες. Η ανασκαφή συνεχίστηκε το 1960 με πρωτοβουλία του Καθηγητή Αρχαιολογίας Γεωργίου Μπακαλάκη και συνεχίστηκε εντατικά από το 1970 ως σήμερα, χάρη στις προσπάθειες του Ομότιμου Καθηγητή του ΑΠΘ, κ. Δημήτριου Παντερμαλή - πρόεδρο του Μουσείου της Ακρόπολης και επιμελητή της έκθεσης- και των συνεργατών του.


Την ιστορία του βουνού των θεών και της πόλης του Δία στους πρόποδές του θα τη διηγηθούν περίπου 90 εκθέματα, που για πρώτη φορά ταξιδεύουν έξω από την Ελλάδα –μερικά από αυτά μάλιστα παρουσιάζονται για πρώτη φορά. Η καθημερινή ζωή των κατοίκων της αρχαίας πόλης θα ξεδιπλωθεί μέσα από αγάλματα, ψηφιδωτά, κοσμήματα, κεραμεικά, γυάλινα σκεύη και νομίσματα που χρονολογούνται από τον 10ο αιώνα π.Χ. έως τον 4ο αιώνα μ.Χ. Ανάμεσα στα εκθέματα ξεχωρίζουν τα ελληνιστικά και ρωμαϊκά αγάλματα του Δία, της Δήμητρας και της Αφροδίτης, καθώς και εξαιρετικά ψηφιδωτά από την «Οικία του Διονύσου», τα οποία αποκαταστάθηκαν πρόσφατα με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση.

Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Λατρευτικό άγαλμα του Υψίστου Διός, 2ος αιώνας μ.Χ.Μάρμαρο, 85.5 εκ. x 46 εκ. x 63.5 εκ. Από το Δίον. Ιερό του Υψίστου Διός, Σηκός Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.


«Τα 45 χρόνια ερευνών στο Δίον, μας έδωσαν την ευκαιρία όχι μόνο να εντοπίσουμε αρχαία κτήρια και κινητά ευρήματα, αλλά να χαρτογραφήσουμε τις ζωές των ανθρώπων ανά τους αιώνες. Το βασικό χαρακτηριστικό που θέλουμε να αναδείξουμε είναι πώς οι θεοί των Ελλήνων βγήκαν από την καταπληκτική φύση της χώρας και πώς οι λατρείες σχετίζονται άμεσα με την τοπική φύση. Έχουμε τον Όλυμπο, ένα ψηλό βουνό, έχουμε χαράδρες, νερά που αναβλύζουν και δέντρα, κεραυνούς που πέφτουν. Όλα αυτά τροφοδότησαν την μυθολογία. Ακόμα και σήμερα, η φύση είναι σχεδόν ανέγγιχτη», αναφέρει ο κ. Παντερμαλής. Οι κάτοικοι της πόλης είναι άλλο ένα στοιχείο στο οποίο η έκθεση εστιάζει. «Θα ανασυγκροτήσουμε την εικόνα τους και θα δείξουμε ποιος ήταν ο πολιτισμός τους» λέει ο κ. Παντερμαλής, τονίζοντας, επίσης, ότι επειδή όλα τα εκθέματα προέρχονται από τις ανασκαφές στο Δίον «μπορούμε να ξέρουμε την ιστορία κάθε ευρήματος και πώς τα κινητά σχετίζονται με συγκεκριμένα κτήρια ή ταφικά μνημεία».


Η έκθεση των σπάνιων αρχαιοτήτων πλαισιώνεται από μια σειρά ενδιαφέρουσες δράσεις: ο επισκέπτης μπορεί να δει εικαστικές εγκαταστάσεις σύγχρονων καλλιτεχνών με αναφορές στην ιερό πόλη και το βουνό των θεών, να μάθει για τη ζωή των ανθρώπων που κατοίκησαν και κατοικούν στις πλαγιές του, να «περιδιαβεί» τα τοπία του Ολύμπου, ακόμα και να παίξει το ρόλο του αρχαιολόγου στο βιντεοπαιχνίδι Secrets of the Past – Excavating the City of Zeus (Μυστικά του παρελθόντος – Ανασκαφή στην πόλη του Δία), που δημιουργήθηκε ειδικά για τη συγκεκριμένη έκθεση. Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, ωστόσο, φαίνεται ότι θα το έχουν οι περίπατοι με τον φιλόσοφο Simon Critchley. Η ιδέα του «περιπάτου» είναι να παρακολουθεί ο επισκέπτης περιπατητικές συζητήσεις που θα κάνει ο φιλόσοφος και πανεπιστημιακός καθηγητής με άλλο καλεσμένο κάθε φορά και στις οποίες θα διερευνώνται θέματα που άπτονται της έκθεσης και της σύνδεσής της με το σήμερα.

 

info:
Η έκθεση «Θεοί και Θνητοί στον Όλυμπο: Αρχαίο Δίον, η πόλη του Δία» διοργανώνεται από το Θυγατρικό Ίδρυμα Ωνάση στις ΗΠΑ και την Πανεπιστημιακή Ανασκαφή Δίου, σε συνεργασία με το ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού – Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας και θα διαρκέσει έως τις 18 Ιουνίου.

Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Βραχιόλι με κεφάλια λιονταριών, τέλη του 3ου αιώνα π.Χ. Χρυσός, περίμετρος 14 εκ, διάμετρος 5 εκ. Καρίτσα, Μακεδονικός Τάφος IV, Κιβωτιόσχημος τάφος II Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Άγαλμα Φιλοσόφου, 2ος αιώνας μ.Χ. Μάρμαρο, 86 εκ., x 35 εκ. x 54 εκ. Aπό το Δίον. Έπαυλη του Διονύσου, Αίθουσα Συμποσίων Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Άγαλμα της Υπολυμπιδίας Αφροδίτης και Βάση με κτητορική επιγραφή. Άγαλμα: 150 - 100 π.Χ.; Βάση: 2ος αιώνας μ.Χ. Μάρμαρο, 113 εκ. x 48 εκ. x 36 εκ. Από το Δίον. Ιερό της Ίσιδας Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Ανάγλυφη στήλη με παράσταση της Ίσιδας ως Δήμητρα με Κτητορική Επιγραφή, δεύτερο μισό του 3ου - αρχές του 2ου αιώνα π.Χ. Μάρμαρο, 31 εκ. x 34 εκ. x 8 εκ.Από το Δίον. Ιερό της Ίσιδας, προαύλιο του Ναού της Ίσιδας Λοχίας. Αρχαιολογικό Μουσείο του ΔίουΦωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου.Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Μωσαϊκό Φάτνωμα που απεικονίζει Θεατρική Μάσκα Σατύρου, τέλη του 2ου - αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ. Ψηφιδωτό από πέτρες, 73 εκ. x 73 εκ. Από το Δίον. Έπαυλη του Διονύσου, Αίθουσα Συμποσίων Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Μωσαϊκό Φάτνωμα που απεικονίζει Θεατρική Μάσκα του Βασιλιά Λυκούργου, τέλη του 2ου - αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ. Ψηφιδωτό από πέτρες, 73 εκ. x 73 εκ. Από το Δίον. Έπαυλη του Διονύσου, Αίθουσα Συμποσίων Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Μωσαϊκό Φάτνωμα που απεικονίζει Θεατρική Μάσκα Σειληνού, τέλη του 2ου - αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ. Ψηφιδωτό από πέτρες, 73 εκ. x 73 εκ. Από το Δίον. Έπαυλη του Διονύσου, Αίθουσα Συμποσίων Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Κεφαλή της Αγριππίνας της Πρεσβύτερης, Πρώτο μισό του 1ου αιώνα μ.Χ.Μάρμαρο, 24 εκ. x 16 εκ. x 9.2 εκ.Από το Δίον. Έπαυλη του Διονύσου, Νότιος θάλαμοςΑρχαιολογικό Μουσείο του ΔίουΦωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού,Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου.Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Άγαλμα Αετού, 2ος αιώνας μ.Χ. Μάρμαρο, 63.5 εκ. x 34.5 εκ. x 15 εκ. Από το Δίον. Ιερό του Υψίστου Διός, Σηκός Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Πλάκα με αποτύπωμα από δύο πόδια και Κτητορική Επιγραφή, τέλη του 2ου – 3ος αιώνας μ.Χ. Μάρμαρο, 50 εκ. x 39 εκ. x 3.8 εκ. Από το Δίον. Ιερό της Ίσιδας, στα σκαλοπάτια που οδηγούν στον πρόναο του Ιερού της Ίσιδας Λοχίας. Αρχαιολογικό Μουσείο του ΔίουΦωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού,Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου.Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Διαστολέας, 1ος αιώνας π.Χ. Κράμα χαλκού, 22 εκ. Από το Δίον, από τον τομέα όπου βρέθηκε η Ύδραυλις του Δίου. Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Καρφίτσα με υπολείμματα υφάσματος, Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου (1000 π.Χ. - 700 π.Χ.)Κράμα χαλκού, σίδηρος και ύφασμα, 15 εκ, διάμετρος πηνίων 6 και 6.5 εκ. Από τον Όλυμπο. Νεκροταφείο τύμβων Μεσονησίου. Τύμβος 2, Τάφος Δ΄. Αρχαιολογικό Μουσείο του ΔίουΦωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.


 

Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Μικρογραφία Αγγείου με εγχάρακτη επιγραφή, μέσα 2ου – 4ος αιώνας μ.Χ. Γυαλί, ύψος 9 εκ., διάμετρος 7.5 εκ. Από το Δίον. Καρίτσα, Περιοχή Καλαμπούκας, Τάφος 48. Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Λυχνάρι διακοσμημένο με προτομή πάνθηρα, 1ος – 2ος αιώνας μ.Χ. Κράμα χαλκού, 37 εκ. x 33 εκ. x 33 εκ. Από το Δίον, από τον τομέα όπου βρέθηκε η Ύδραυλις του Δίου. Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.

Info:

24/3- 18/6

Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Υόρκης

onassisusa.org

6

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ