Η «μάχη» για το αγγελιόσημο. Από τον Θοδωρή Αντωνόπουλο

Η «μάχη» για το αγγελιόσημο. Από τον Θοδωρή Αντωνόπουλο Facebook Twitter
4

Η διατήρηση του ΕΤΑΠ-ΜΜΕ ως ανεξάρτητου, ενιαίου και αυτοτελούς Ταμείου στα ΜΜΕ και τη διασφάλιση του αγγελιόσημου είναι το αίτημα της (νέας) τριήμερης κινητοποίησης που κήρυξε πανελλαδικά η ΠΟΕΣΥ σε όλα τα ΜΜΕ και που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη. Είχε αρκετό καιρό να αναγγελθεί τέτοιας έκτασης απεργιακή κινητοποίηση κι από ό,τι θυμάμαι, η προηγούμενη φορά που συνέβη αυτό, κύριο αίτημα ήταν πάλι η διατήρηση του εν λόγω «κεκτημένου». Είναι άραγε τόσο σημαντικό; Θα έλεγε κανείς ότι σε μια χώρα με τόσες καταγγελίες περί «διαπλεκόμενων» εξουσίας και ΜΜΕ, με μπόλικη «μαύρη» εργασία, μειώσεις και παρακρατήσεις μισθών, «λουκέτα» κι ομαδικές απολύσεις δημοσιογράφων, μια χώρα που βρίσκεται μόλις στην 97η θέση της παγκόσμιας κατάταξης για την ελευθερία του Τύπου (στοιχεία Δημοσιογράφων Χωρίς Σύνορα), όπου Τύπος και τηλεοπτικά κανάλια συνεχίζουν να κατρακυλούν σε αξιοπιστία (27% & 16% αντίστοιχα σε πρόσφατη έρευνα της Public Issue), το αγγελιόσημο δεν θα ήταν ακριβώς το πρώτο ζήτημα που θα δικαιολογούσε τέτοιον συνδικαλιστικό «ανένδοτο» από ηθικής, τουλάχιστον, πλευράς.

 

Πολλοί πάλι από τους... εκτός «νυμφώνος» αναρωτιούνται ποιους τελικά αφορά όλη αυτή η «πρεμούρα» για το αγγελιόσημο.Αφενός επειδή οι περισσότεροι και ειδικά οι νεότεροι – όσοι δηλαδή καταφέρουν να βρουν μια αξιοπρεπή απασχόληση που να αμείβεται κιόλας - δύσκολα περνούν την «πόρτα» των μεγάλων δημοσιογραφικών ενώσεων (κι όχι απαραίτητα επειδή δεν έχουν τα προσόντα), άρα λίγο τους μέλλουν οι συνδικαλιστικές διεκδικήσεις ενός κλάδου που τους «σνομπάρει», αφετέρου επειδή έτσι εκτιθόμαστε ακόμα περισσότερο στην κοινωνία.


Ή μήπως είναι; Ομολογώ πως τεχνικά δεν έχω εμβαθύνει στο ζήτημα, ίσως επειδή τα τελευταία χρόνια δεν «ανήκω» σε κάποια επαγγελματική ένωση (και όχι επειδή έτσι το αποφάσισα). Για να γίνεται όμως τόση φασαρία και να υπάρχουν τόσες αντιπαραθέσεις σχετικά, σίγουρα κάτι συμβαίνει εδώ. Η μία πλευρά λέει ότι το αγγελιόσημο αυτό, που σαν ιδέα κρατά από τον... Μεταξά κι αναλογεί σήμερα στο 20% επί των διαφημίσεων είναι «οιονεί» εργοδοτική εισφορά κι αναντικατάστατη πηγή εσόδων για την περίθαλψη και την ασφάλιση των δικαιούχων. Δεδομένων των σημερινών μισθών, η διατήρησή του είναι, οπότε, ζήτημα επιβίωσης για τον κλάδο. Ωστόσο, ενώ οι διαφημίσεις δεν έχουν μειωθεί, δεν συμβαίνει το ίδιο και με τον αριθμό των εργαζόμενων στα ΜΜΕ, με αποτέλεσμα το διαφημιστικό «χαράτσι» να παραμένει υψηλό αλλά εντέλει να «ωφελούνται» οι λίγοι κι εκλεκτοί, που όντας τέτοιοι δεν θέλουν και πολλούς καινούργιους στην «πιάτσα» ώστε να «μοιράζονται» περισσότερα. Ωστόσο, οι ασφαλισμένοι στο ΕΤΑΠ-ΜΜΕ δεν φαίνεται να «κλέβουν» κάποιον τρίτο: «Το ειδικό καθεστώς ασφάλισης των εργαζομένων στον Τύπο και τα ΜΜΕ, έτσι όπως εξακολουθεί να λειτουργεί μέχρι σήμερα, παρουσιάζει μια μείζονα ιδιομορφία, η οποία οφείλεται στην ιδιοτυπία του ασφαλιστικού πόρου του αγγελιοσήμου. Όλα τα άλλα καθεστώτα ασφάλισης μισθωτών βασίζονται στην αρχή της τριμερούς χρηματοδότησης, σύμφωνα με την οποία το ασφαλιστικό κεφάλαιο σχηματίζεται από εισφορές εργοδοτών, εισφορές εργαζομένων και την κρατική χρηματοδότηση. «Η ένταξη του ΕΤΑΠ-ΜΜΕ στον ενιαίο φορέα ασφάλισης, με παράλληλη διατήρηση του ιδιότυπου ασφαλιστικού πόρου του αγγελιοσήμου, με ταυτόχρονη κατάργηση του αγγελιοσήμου, προσκρούει σε σοβαρά νομικά και συνταγματικά κωλύματα που την καθιστούν απαγορευτική», διαβάζω στο mediatvnews.

Ακόμα κι έτσι να είναι, πάντως, πολλοί «μας» κατηγορούν ότι – όχι όλους, προσοχή, μόνο όσους έχουμε γίνει δεκτοί σε κάποια αναγνωρισμένη ένωση – εκείνο που καταρχήν επιδιώκουμε είναι να έχουμε ένα «δικό μας», προνομιούχο ταμείο το οποίο μάλιστα εξαρτάται άμεσα από τη διαφήμιση. Έπειτα, αν τώρα με το αγγελιόσημο ακόμα σε ισχύ υπάρχει τέτοιο πρόβλημα ρευστού, θα μπορούν ή θα θέλουν οι εργοδότες να πληρώνουν εκείνοι τις εισφορές αν το νομοσχέδιο Κατρούγκαλου περάσει; Διότι, λένε οι «επαϊοντες», αν καταργηθεί το αγγελιόσημο, ο εργοδότης θα επιβαρυνθεί με αυξημένες εισφορές για σύνταξη, ανεργία, επικούρηση και περίθαλψη, ανεβάζοντας έτσι το κόστος κάθε εργαζομένου περίπου κατά 10%. «Ακριβαίνει» έτσι η μισθωτή εργασία και ανοίγει παράθυρο για (νέες) μειώσεις μισθών και (νέες) απολύσεις στα ΜΜΕ ένεκα η «μετακύλιση» του κόστους. Όμως επιβαρύνσεις θα έχουν και οι ίδιοι εργαζόμενοι, χωρίς ωστόσο να μπορούν να έχουν πλέον το δικό τους ταμείο ασφάλισης που μένει χωρίς πόρους, ενώ όσοι εργάζονται παράλληλα ως μισθωτοί και με μπλοκάκι, θα κληθούν να πληρώσουν διπλές εισφορές. Κάποιοι βεβαίως έχουν άλλη άποψη: «Χρειάζεται το αγγελιόσημο; Γιατί να εμπλέκεται στο ασφαλιστικό των δημοσιογράφων το κράτος, αφού δεν χρηματοδοτεί τα Ταμεία; Και γιατί να εκτίθενται οι δημοσιογράφοι ότι χρηματοδοτούνται από το κοινωνικό σύνολο, ενώ στην ουσία διά του αγγελιόσημου οι διάφορες κυβερνήσεις δωροδόκησαν τις επιχειρήσεις ΜΜΕ που δεν πληρώνουν εργοδοτικές εισφορές;», έχει γράψει σχετικά ο Πάσχος Μανδραβέλης της «Καθημερινής» που δεν επικροτεί την εξελισσόμενη απεργία κι επικεντρώνει στα κρατικοδίαιτα, όπως τα χαρακτηρίζει, δομικά προβλήματα του Τύπου. Υπάρχουν κι άλλοι στον συγγενή ιδεολογικά χώρο που συμφωνούν να καταργηθεί το αγγελιόσημο εδώ και τώρα. Ακόμα όμως και – ουκ ολίγοι - δημοσιογράφοι του «απέναντι» στρατοπέδου αντιδρούν: "Tι σόι απεργία είναι αυτή που μας φιμώνει και μάλιστα πολλές ημέρες; Τι απαρχαιωμένος τύπος αγώνα είναι αυτός που μας αναγκάζει να σωπάσουμε; Τι θα κερδίσουν οι δημοσιογράφοι και τα σωματεία Τύπου αν κατεβάσουμε όλοι τα μολύβια μας; Ας σταματήσει επιτέλους αυτή η απεργία που δεν προσφέρει ούτε ένα καλό στον κλάδο μας. Ούτε ένα. Μόνο τα συμφέροντα άλλων εξυπηρετεί... Ας λογικευτεί επιτέλους η ΠΟΕΣΥ, υπάρχουν άλλοι τρόποι αγώνα που είναι πιο αποτελεσματικοί και, κυρίως, δεν προσβάλουν τη νοημοσύνη μας", σχολιάζει ο Δημήτρης Κανελλόπουλος (Εφημερίδα των Συντακτών-etetradio). Άλλοι συνάδελφοι πάλι από τους... εκτός «νυμφώνος» αναρωτιούνται ποιους τελικά αφορά όλη αυτή η «πρεμούρα» για το αγγελιόσημο. Αφενός επειδή οι περισσότεροι και ειδικά οι νεότεροι – όσοι δηλαδή καταφέρουν να βρουν μια αξιοπρεπή απασχόληση που να αμείβεται κιόλας, έστω στοιχειωδώς - δύσκολα περνούν την «πόρτα» των μεγάλων δημοσιογραφικών ενώσεων (κι όχι απαραίτητα επειδή δεν έχουν τα προσόντα), άρα λίγο τους μέλλουν οι συνδικαλιστικές διεκδικήσεις ενός κλάδου που τους «σνομπάρει», αφετέρου επειδή έτσι εκτιθόμαστε ακόμα περισσότερο στην κοινωνία. Όλοι όχι μόνο μια «ελίτ» που, όπως κάθε ελίτ, επόμενο είναι να φροντίζει καταρχήν την «κλειστή» αναπαραγωγή και διαιώνισή της.

Γεγονός είναι ότι το απεργιακό μέτωπο ήδη «φυλλοροεί». Κυκλοφόρησαν σήμερα οι μεγάλες εφημερίδες της περιφέρειας συν κάποιες αθηναϊκές, ενώ ραδιόφωνα και τηλεοράσεις παίζουν «κρυφτό» με «απεργιακές» εκπομπές.

Όπου και να γέρνει το δίκιο, γεγονός είναι ότι το απεργιακό μέτωπο ήδη «φυλλοροεί». Κυκλοφόρησαν σήμερα οι μεγάλες εφημερίδες της περιφέρειας συν κάποιες αθηναϊκές, ενώ ραδιόφωνα και τηλεοράσεις παίζουν «κρυφτό» με «απεργιακές» εκπομπές. Ο Σκάι ζήτησε «επίσημα» αναστολή, ενώ «απεργοσπάστες» αναδείχθηκαν, λίγο-πολύ, οι περισσότερες ενημερωτικές ιστοσελίδες και μπλογκς του Διαδικτύου και πώς αλλιώς – η τεχνολογία προχώρησε πολύ από την εποχή του τυπογράφου και η διακίνηση της πληροφορίας στους καιρούς μας μοιάζει πλημμυρίδα ασταμάτητη. Όσο για τη «δημοσιογραφία των κοινωνικών δικτύων», αυτή ως γνωστό δεν απεργεί ποτέ! Μια άλλη ένσταση είναι ότι οι εξελίξεις τρέχουν με καταιγιστικό ρυθμό – αξιολογήσεις, «εγγυήσεις», μνημόνια «με ουρά», ασφαλιστικό, προσφυγικό, θρίαμβος της ακροδεξιάς στην Αυστρία κ.λπ. - κι έτσι αφενός «διευκολύνεται» η κυβέρνηση να περάσει αντιδημοφιλή μέτρα, αφετέρου όσοι πολίτες δεν διαθέτουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο (που επίσης δεν φημίζεται πάντα για τη δεοντολογία και την αξιοπιστία του), η μεγάλη πλειοψηφία δηλαδή πέραν αλλά κι εντός του λεκανοπεδίου, στρέφονται στο «ράδιο Αρβύλα». Και μπορεί η «επίσημη» ενημέρωση να μη φημίζεται, με τη σειρά της, για τον πλούτο, την αντικειμενικότητα και τη φιλαλήθειά της, όμως και η παντελής της έλλειψη πολιτικές του φόβου, της φημολογίας και της άγνοιας εξυπηρετεί. Οι εξελίξεις βέβαια πάντα «τρέχουν» και οι κυβερνήσεις πάντα νομοθετούν, σημαίνει άραγε αυτό ότι απαγορεύεται να απεργούμε οι δημοσιογράφοι; Όχι φυσικά, αρκεί να έχουμε εξασφαλίσει, όντας 4η εξουσία μην ξεχνάμε κι ας είμαστε πολλοί από μας de facto «εξουσιαστές» ή «εξουσιαζόμενοι», πως μαζί με το νόμιμο διεκδικούμε και το ηθικό. Και πως αυτό γίνεται απόλυτα κατανοητό από την κοινωνία που υποτίθεται πως μας εμπιστεύεται την ενημέρωσή της.

4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Αποτελεσματική απεργία μπορούν να κάνουν οι εργάτες στα εργοστάσια και οι υπάλληλοι των εταιριών. Όταν απεργούν οι εκπαιδευτικοί χαμένοι είναι τα παιδιά, όταν "απεργούν" οι αγρότες (βλ. κλείνουν δρόμους) το κοινωνικό σύνολο και όταν απεργούν οι δημοσιογράφοι χαμένη είναι η δημοκρατία. Κερδισμένοι είναι οι επαγγελματίες επαναστάτες.
Δεν αμισβητεί το δικαίωμα της απεργίας καθαυτό, αλλά την αποτελεσματικότητά της. Αμφισβήτηση του δικαιώματος της απεργίας = θα έπρεπε να απαγορεύεται η απεργία σε αυτούς τους κλάδους (όπως λ.χ. στους αστυνομικούς)Αμφισβήτηση της αποταλεσματικότητας = έχουν το δικαίωμα της απεργίας, αλλά θα έπρεπε οι ίδιοι να επιλέγουν μην το ασκούν όταν δεν είναι αποτελεσματικό αλλά αντίθετα βλάπτει. Εξ ορισμού η απεργία έχει τον σκοπό άσκησης πίεσης. Η πίεση αυτή μπορεί να είναι άμεση (π.χ. απώλεια εσόδων) ή έμμεση.Δεν γνωρίζω εάν η απεργία των δημοσιογράφων κοστίζει στο κράτος οικονομικά και πόσο. Υποθέτω ότι δεν κοστίζει (εκτός από την απώλεια εισοδημάτων στους δημοιογράφους που ισοδυναμεί με απώλεια φόρων). Πάντως σοβαρό μοχλό οικονομικής πίεση δεν την βλέπω να αποτελεί.Το ζήτημα είναι εάν αποτελεί έστω έμμεσο μοχλό πίεσης. Μια απεργία μπορεί να λειτουργήσει ως έμμεσος μοχλός πίεσης όταν δημιουργεί στον πολίτη-ψηφοφόρο του κυβερνώντος κόμματος έντονη δυσαρέσκεια, η οποία όμως στρέφεται κατά του κυβερνώντος κόμματος και όχι κατά του απεργού (με τον οποίο ο πολίτης συντάσσεται αναγνωρίζοντας το δίκαιο το αιτήματός του).Έτσι μια απεργία λ.χ. ενός εκπαιδευτικού μπορεί να ασκεί έμμεση πίεση σε μια κυβέρνηση, όταν οι πολίτες αναγνωρίζουν ότι γίνεται για θεμιτούς λόγους και επομένως η δυσαρέσκειά τους για το γεγονός ότι τα παιδιά τους χάνουν μαθήματα, στρέφεται όχι κατά των εκπαιδευτικών αλλά κατά των κυβερνώντων, επειδή δεν ικανοποιούν τα δίκαια αιτήματα των εκπαιδευτικών.Η απεργία των δημοσιογράφων δημιουργεί κάποια σοβαρή δυσαρέσκεια στο κοινό; Γνώμη μου είναι ότι δημιουργεί δυσαρέσκεια, γιατί ενώ υπάρχουν σημαντικά ζητήματα στο τραπέζι, το κοινό δεν μπορεί να τα πληροφορηθεί.Στρέφεται η συγκεκριμένη δυσαρέσκεια κατά της κυβέρνησης; Μάλλον όχι. Αφενός αφορά σε ένα ζήτημα που φαίνεται να σχετίζεται αποκλειστικά με τα συμφέροντα των ιδίων και αφετέρου, αν βάλει κάποιος πολίτης/μη δημοσιογράφος στην ζυγαριά από την μια το αγγελιόσημο και από την άλλη την πληροφόρησή του για τα σημαντικά ζητήματα, μάλλον θα βαρύνει περισσότερο η πληροφόρησή του.Ως εκ τούτου, δεν είναι μια αποτελεσματική απεργία, γιατί το κοινό προτιμάει να πληροφορηθεί, θεωρώντας ώς ήσσονος σημασίας το ζήτημα του αγγελιοσήμου. Κοντολογίς, δεν συντάσσεται με τον δημοσιογράφο τόσο, ώστε να προτιμάει να θυσιάσει την ενημέρωσή του αυτή τη συγκεκριμένη κρίσιμη στιγμή.Αντίθετα, η εντύπωση που κυριαρχεί είναι ότι αυτή η απεργία όχι μόνο δεν πιέζει την κυβέρνηση, αλλά αντίθετα την εξυπηρετεί.Αυτός είναι ο ορισμός μιας μη αποτελεσματικής απεργίας.
Κ. Αντωνόπουλε,Με έκπληξη διαβάζω ότι καταλάβατε ότι είμαι υπέρ απαγορεύσεων των απεργιών. Ποιος μίλησε για απαγορεύσεις; Η απεργία στην Αστική Δημοκρατία είναι δικαίωμα εγγυημένο από το Σύνταγμα. Τα μόνα καθεστώτα που απαγορεύουν απεργίες (ή τις επιβάλλουν όταν το διατάξει ο Αρχηγός/Γ. Γραμματέας) είναι τα αριστερά και τα ακροδεξιά. Για να απαντήσω λοιπόν ευθέως στο ερώτημα σας σχετικά με το ποιος επιβάλει και επωφελείται από τέτοιες απαγορεύσεις: οι μαυροκόκκινοι φασίστες.Στην Αστική Δημοκρατία ο πολίτης έχει μια πληθώρα από "όπλα" για να διεκδικήσει τα δικαιώματά του όπως η ψήφος, η απεργία, η πορεία, η συλλογή υπογραφών κλπ. Το πως επιλέγει να τα χρησιμοποιεί κάνει τη διαφορά. Επίσης να ενημερώσω ότι η κατάληψη οποιουδήποτε χώρου (κτιρίου, δρόμου κλπ) ΔΕΝ είναι δικαίωμα κανενός, είναι αδίκημα. Γι αυτό το λόγο οι αγρότες δεν έχουν κανένα δικαίωμα να καταλαμβάνουν δρόμους και φυσικά γι αυτό η κοινωνία δεν έχει σταθεί ποτέ αλληλέγγυα στους "αγώνες" τους.Είμαι στη διάθεσή σας εάν έχετε οποιεσδήποτε άλλες ερωτήσεις.Με εκτίμηση,Citellus citellus