ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Η Πέγκυ Ζήνα (και αυτή!) θα τραγουδήσει Μίκη Θεοδωράκη

Η Πέγκυ Ζήνα (και αυτή!) θα τραγουδήσει Μίκη Θεοδωράκη. Από τον Αντώνη Μποσκοΐτη Facebook Twitter
Εδώ και λίγες μέρες κυκλοφόρησε μια πρόσφατη φωτογραφία του Μίκη Θεοδωράκη σε αγαπησιάρικο ενσταντανέ με την Πέγκυ Ζήνα.
20



Το έχουμε συνηθίσει τα τελευταία χρόνια. Κατά καιρούς σκάει μια είδηση ή μια φωτογραφία του Μίκη Θεοδωράκη αγκαλιά με κάποιον ερμηνευτή της «απέναντι όχθης» και τα social media οργιάζουν! Ποιος θα είναι ο επόμενος «σκυλάς» που θα αποδώσει Μίκη Θεοδωράκη; Μπορεί ο Σάκης Ρουβάς να τα βάλει με την ιστορική ερμηνεία του Μπιθικώτση στο «Άξιον Εστί»; Να είναι, άραγε, η Νατάσα Θεοδωρίδου η Μαρία Φαραντούρη του 21ου αιώνα; Θα τραγουδήσει ο, με τη βούλα χρυσαυγίτης, Notis κάνα «Τραγούδι του νεκρού αδελφού» και θα φάμε όλοι τις κοτσίδες μας; Τέτοιου τύπου σχόλια στολίζουν συχνά τα timelines μουσικόφιλων, φαν και μη, του Θεοδωράκη. Και εξίσου συχνά ανάβουν ολόκληροι καβγάδες εν είδει διαφορετικών τοποθετήσεων.


Ιστορικά, πάντως, αν το δούμε το θέμα, ο Μίκης Θεοδωράκης ουδέποτε υπήρξε αφοριστικός στη συνεργασία του με λαϊκούς «εμπορικούς» τραγουδιστές, σε μια προσπάθεια γνωριμίας των τραγουδιών του με τις νεότερες γενιές. Το ακριβώς αντίθετο δηλαδή από τον ομότεχνό του, τον Μάνο Χατζιδάκι, ο οποίος μια ζωή δήλωνε πολέμιος και εχθρός της παντός είδους λαϊκής επιδοκιμασίας.


Παραθέτω ένα απόσπασμα από συνέντευξη που είχε παραχωρήσει ο Θεοδωράκης στον γράφοντα και στη Λιάνα Μαλανδρενιώτη για το περιοδικό «ΗΧΟΣ» (τχ. 374, Μάιος 2004). Λίγες οι λέξεις του Μίκη, αλλά λένε πολλά:

— Πόσο δεκτικός είναι ο Μίκης Θεοδωράκης στις προσκλήσεις που του γίνονται για επανεκτελέσεις των τραγουδιών του;
Γιατί να μην είμαι;


— Οι αντιδράσεις για τις επανεκτελέσεις τραγουδιών από την Αλέξια παλιότερα, τη Λέανδρος και τον Ρέμο τώρα, πιστεύετε ότι έχουν να κάνουν με συντηρητισμό ή με το ότι οι συγκεκριμένοι ερμηνευτές δεν είναι ταυτισμένοι με κάποιες μνήμες που μοιραία τα τραγούδια σας εμπεριέχουν;

Δικαίωμά μου να αποφασίζω και να επιλέγω τους συνεργάτες μου και δικαίωμα του καθενός να κρίνει τις επιλογές μου, κι ακόμη να τις κατακρίνει.

Ο κόσμος έχει μάλλον εθιστεί στις όχι ιδιαίτερα απρόβλεπτες επιλογές του Θεοδωράκη και πλέον ψάχνει αφορμή για καλαμπούρι. Απομένει να αναρωτηθεί κανείς ποιοι είν' αυτοί που θα σπεύσουν να ακούσουν και να δουν την Πέγκυ Ζήνα επί σκηνής να αποδίδει Μίκη Θεοδωράκη!

Μάλιστα! Ο ίδιος ο Μίκης Θεοδωράκης, λοιπόν, υπερασπίζεται το δικαίωμά του να επιλέγει ο ίδιος, όπως και κάθε άλλος στη θέση του, τους ερμηνευτές των έργων του. Έχω την αίσθηση πως με το άνωθεν απόσπασμα από την προ 12ετίας συνέντευξή του είναι πλέον άδικο να κατηγορούν κάποιοι σήμερα την κόρη του, Μαργαρίτα, για «κακοδιαχείριση» του έργου του πατέρα της. Ο Μίκης είναι εν ζωή, τα 'χει 400 παρά τα 91 έτη του, άρα τα βέλη της κριτικής ως προς τις επιλογές του στρέφονται αποκλειστικά σε αυτόν.


Τέτοια βέλη δεν δίστασε να στρέψει εναντίον του ο μέγας θαυμαστής του έργου του, συνθέτης, μουσικολόγος και μουσικοκριτικός, ο συγχωρεμένος Γιώργος Παπαδάκης. Είχε μόλις βγει ο δίσκος «Βίκυ Λέανδρος - Τραγούδι αλλιώτικο - 12 τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη» (Sony Classical, 2003), στο ένθετο του οποίου σημείωνε ο συνθέτης: «Για τα τραγούδια αυτά θα έλεγα ότι συγκαταλέγω τη Βίκυ ανάμεσα στους 2-3 σπουδαιότερους ερμηνευτές μέσα σε όλο μου το έργο»! Η απάντηση του Παπαδάκη από τη στήλη της δισκοκριτικής του στην «Ελευθεροτυπία» ήταν καυστικότατη: «Δηλαδή, σύμφωνα με τον Μίκη Θεοδωράκη, οι σπουδαιότεροι ερμηνευτές μέσα σε όλο του το έργο είναι ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης, η Μαρία Φαραντούρη, ο Στέλιος Καζαντζίδης και η Βίκυ Λέανδρος»...


Οι ίδιες αντιδράσεις περίπου είχαν προκληθεί στον Τύπο και όταν η Αλέξια ηχογράφησε εκείνο το διπλό CD (1998) με παλιότερο θεοδωρακικό υλικό. Απ' όσο θυμάμαι, ήταν και η πρώτη φορά που ο Θεοδωράκης θα στρεφόταν σε μια αμιγώς ποπ και όχι λαϊκή ερμηνεύτρια για να αποδώσει το έργο του. Με την πάροδο, πάντως, σχεδόν 20 χρόνων από εκείνο το δυσεύρετο πια CD, κατά υποκειμενική εκτίμηση, η Αλέξια δεν προσέβαλε επ' ουδενί λόγω τα τραγούδια, αντιθέτως τους έδωσε μια τζαζ χροιά, που σε μερικά ταίριαζε πολύ.


Στο σημείο αυτό θα ανατρέξω σε μια άλλη συνέντευξη, όχι για κάποιο έντυπο, αλλά για μια σειρά ντοκιμαντέρ. Συγκεκριμένα, του Άγγελου Διονυσίου για την «Ιστορία του λαϊκού τραγουδιού» που κυκλοφόρησε στην αγορά του DVD το 2007: «Το '83 ή το '84 έφτασαν στα χέρια του πατέρα μου, του Στράτου, τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη. Τα άκουσε, αλλά δεν τον ενθουσίασαν, δεν του πήγαιναν τα λόγια. Τηλεφώνησε του Μίκη και του είπε: "Μαέστρο μου, σ' ευχαριστώ, αλλά εγώ αυτά τα τραγούδια δεν μπορώ να τα πω, δεν μου πάνε..."». Ειλικρινής ο μακαρίτης ο Στράτος, την εποχή που μεσουρανούσε στις πίστες. Για την ιστορία, τα τραγούδια αυτά δόθηκαν στον Μητροπάνο κι έτσι προέκυψε ο κύκλος «Πικροσάββατα» (1984) με τους στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου. Με κάθε επιφύλαξη το λέω αυτό, μα δεν γνωρίζω αν στα χέρια του Στράτου Διονυσίου είχαν φτάσει τα εν λόγω τραγούδια με στίχους του Παπαδόπουλου ή κάποιου άλλου στιχουργού ή του ίδιου του συνθέτη.

Η Πέγκυ Ζήνα (και αυτή!) θα τραγουδήσει Μίκη Θεοδωράκη. Από τον Αντώνη Μποσκοΐτη Facebook Twitter
Τα μόνα που θα 'χουμε να θυμόμαστε είναι το διαδικτυακό κράξιμο στον Ρουβά, η απάντηση του συνθέτη στους επικριτές τους, καθώς και το σουλατσάρισμα των εν εκστάσει νεολαίων, των οικογενειών με τα φωνασκούντα νήπια αλλά και τα θυμιάματα από τα παρακείμενα −εξαιρετικά− σουβλατζίδικα της πλατείας.


Καθόλου πρωτότυπη συνθήκη για τον Θεοδωράκη να θέλει τραγουδιστές-φίρμες είτε για νέα τραγούδια του είτε για επανεκτελέσεις. Και η ιστορία με τον Διονυσίου έχει τις βάσεις της πολλά χρόνια πίσω, στο 1960, τότε που ο Μίκης επέλεξε ως ερμηνευτή του τον Γρηγόρη Μπιθικώτση, έναν τραγουδιστή και συνθέτη λαϊκών κέντρων των χρόνων εκείνων. Βέβαια, μεσολάβησε και μια Μακρόνησος, όπου συνθέτης και ερμηνευτής γνωρίστηκαν, άρα δεν είναι ακριβώς το ίδιο. Σε καμιά περίπτωση, ειδικά αν συνυπολογίσει κανείς και το άρτιο αισθητικό αποτέλεσμα των ερμηνειών του Μπιθικώτση σε έργα-ορόσημα σαν το «Άξιον Εστί» (1964) και τη «Ρωμιοσύνη» (1966).


Πάμε να θυμηθούμε και μια άλλη σχετική «φασαρία» στις αρχές του 2000. Οι φήμες ήθελαν τον Μίκη Θεοδωράκη να ακούει από τον συνεργάτη, φίλο και γείτονά του, Λευτέρη Παπαδόπουλο, για έναν νέο λαϊκό τραγουδιστή που έκανε θραύση στη νύχτα. Το όνομα αυτού: Αντώνης Ρέμος! Κάνω μια μικρή παρένθεση και πηγαίνω στο 2004, τότε που έγιναν εξώφυλλο στο «Δίφωνο» ο Μίκης Θεοδωράκης και ο Διονύσης Σαββόπουλος. Ένα μεσημέρι, πάμε στην οικία του Μίκη για να κανονίσουμε τα της φωτογράφισής τους, ο Σαββόπουλος, ο τότε διευθυντής του περιοδικού, Μιχάλης Κουμπιός, και ο γράφων. Εκεί έμεινα ενεός όταν άκουσα με τα ίδια μου τα αυτιά τον συνθέτη να αποκαλεί «καινούργιο Μπιθικώτση» τον Ρέμο! Κι όταν κάποιος γύρισε την κουβέντα στον πρόσφατο δίσκο με τη Λέανδρος, θυμάμαι τον Μίκη να απευθύνεται στον Σαββόπουλο: «Η Λέανδρος είναι μεγάλη ερμηνεύτρια! Έχεις ακούσει τραγούδια σου, Διονύση, με τη Βίκυ;». Ένα «όχι» ήταν η λακωνική απάντηση του Νιόνιου δίπλα μου, μα δεν θα ξεχάσω ποτέ το βλέμμα του, σαν να έλεγε «Ευχαριστώ, δάσκαλε, αλλά δεν θα πάρω»... Πίσω τώρα, στην εμπλοκή του Ρέμου με τον Θεοδωράκη, ποτέ δεν μάθαμε γιατί τελικά δεν κυκλοφόρησε εκείνος ο δίσκος-προϊόν της συνεργασίας τους. Μιας συνεργασίας που περιορίστηκε μόνο σε μερικές συναυλίες. Οι κακές γλώσσες λένε πως η δισκογραφική άσκησε βέτο στον δημοφιλή λαϊκό τραγουδιστή: «Άμα κάνεις δίσκο με τον Θεοδωράκη, ψάξε για άλλη εταιρεία». Του στυλ, δηλαδή, «δεν γεμίζουν με λουλουδοπάνερα οι πίστες για να το γυρίσεις εσύ τώρα στα κουλτουριάρικα». Κι έτσι, έπρεπε να περιμένουμε μέχρι το 2008, οπότε ο προορισμένος για τη φωνή του Ρέμου κύκλος τραγουδιών «Ερημιά» (σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου) κυκλοφόρησε από τους Modern Times του Γιαννίκου, με τις φωνές, τελικά, του Μανώλη Μητσιά και της Μαρίας Φαραντούρη, αλλά και σε ενορχήστρωση του Σταύρου Ξαρχάκου!


Απτόητος ο Μίκης! Το 2008 ζήτησε ο ίδιος τη συνεργασία της Νατάσας Θεοδωρίδου, μιας ομολογουμένως καλής λαϊκής τραγουδίστριας. Μάλιστα, το ότι την αποκάλεσε «μεταξένια μούσα μου» έδωσε λαβή σε ουκ ολίγα σχόλια, από πικρόχολα μέχρι άκρως χιουμοριστικά. Δύο συναυλίες δόθηκαν με τη Θεοδωρίδου, η μία στην Ολυμπία για τον απόδημο ελληνισμό και η άλλη στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, για τις οποίες γράφτηκαν καλές κριτικές, κι έτσι πολύ σύντομα ο θόρυβος κόπασε.


Δεν συνέβη όμως το ίδιο με την περσινή συναυλία με το «Άξιον Εστί» με βασικό ερμηνευτή τον Σάκη Ρουβά, στην πλατεία Νέας Σμύρνης. Η συναυλία, μάλιστα, πραγματοποιήθηκε με τις ευλογίες της σημαντικής λυρικής ερμηνεύτριας Σόνιας Θεοδωρίδου και του συζύγου της, του αρχιμουσικού της Orchestra Mobile, Θεόδωρου Ορφανίδη. Τι να το κάνεις; Ποιος θυμάται σήμερα, τόσους μήνες μετά, το εν λόγω event με το πουλέν της Βαρδινογιάννη στο «Ένα το χελιδόνι» και στο «Της αγάπης αίματα»; Τα μόνα που θα 'χουμε να θυμόμαστε είναι το διαδικτυακό κράξιμο στον Ρουβά, η απάντηση του συνθέτη στους επικριτές τους, καθώς και το σουλατσάρισμα των εν εκστάσει νεολαίων, των οικογενειών με τα φωνασκούντα νήπια αλλά και τα θυμιάματα από τα παρακείμενα −εξαιρετικά− σουβλατζίδικα της πλατείας.


Εδώ και λίγες μέρες κυκλοφόρησε μια πρόσφατη φωτογραφία του Μίκη Θεοδωράκη σε αγαπησιάρικο ενσταντανέ με την Πέγκυ Ζήνα. «Η συνεργασία βρίσκεται σε πολύ καλό δρόμο, αφού η συνάντηση έγινε και τα χέρια δόθηκαν» ενημερωνόμαστε σχετικά με μια επικείμενη συναυλία, στην οποία η ερμηνεύτρια του «Αν πας με άλλη, θα σου σπάσω το κεφάλι» θα τραγουδήσει τις «μεγάλες επιτυχίες» του Θεοδωράκη. Να τα μας! Η «Όμορφη πόλη», το «Αστέρι μου - φεγγάρι μου» και το «Αν θυμηθείς τ' όνειρό μου», τραγούδια θρυλικά στην εγχώρια μουσική, βαφτίζονται «μεγάλες επιτυχίες», λες και πρόκειται για τίτλο CD σε κυριακάτικη εφημερίδα. Εννοείται πως κι αυτήν τη φορά η κριτική που έχει ασκηθεί ήδη τόσο στον συνθέτη, όσο και στην τραγουδίστρια, έχει ξεφύγει. Ο κόσμος έχει μάλλον εθιστεί στις όχι ιδιαίτερα απρόβλεπτες επιλογές του Θεοδωράκη και πλέον ψάχνει αφορμή για καλαμπούρι. Απομένει να αναρωτηθεί κανείς ποιοι είν' αυτοί που θα σπεύσουν να ακούσουν και να δουν την Πέγκυ Ζήνα επί σκηνής να αποδίδει Μίκη Θεοδωράκη! Οι φαν της, να τους πω οι «σκυλάδες»; Ίσως ένα μικρό μέρος τους. Οι φαν του Θεοδωράκη ή οι «εντεχνάδες», όσοι έχουν απομείνει εν πάση περιπτώσει; Δεν νομίζω. Τους «έντεχνους», άλλωστε, δεν είχε αποκαλέσει «σπυριάρηδες» η Πέγκυ Ζήνα σε συνέντευξή της στον Δανίκα, με αφορμή μια διένεξή της με την Ελένη Τσαλιγοπούλου; Άγνωσται αι βουλαί του Υψίστου (του Εντέχνου)...


Επειδή, όμως, αγαπάμε τον Μίκη Θεοδωράκη και δεν θα πάψουμε να θεωρούμε ευτύχημα το ότι ακόμη τον έχουμε ανάμεσά μας, ζωή να 'χει, λέω να κλείσω, προτείνοντας μερικούς άλλους ερμηνευτές των τραγουδιών του σε εναλλακτικές και σε κλασικές διασκευές που δεν θα απασχολήσουν ποτέ τα ΜΜΕ και τα κουτσομπολίστικα έντυπα (ευτυχώς γι' αυτούς):

Σταχυολογώ μερικά σχόλια χρηστών του Facebook επί του θέματος:


- Η Πέγκυ Ζήνα είναι καλή τραγουδίστρια, ξεκολλάτε!
Σταμάτης Κραουνάκης


- Ευτυχώς, οι Μάνοι την έκαναν νωρίς.
Νίκος Χαλβατζής


- Και γιατί όχι; Μπορεί το αποτέλεσμα να είναι οικτρό, μπορεί να είναι αξιοπρεπές, μπορεί να είναι και μια έκπληξη. Δικαίωμά της να τραγουδήσει ό,τι της καπνίσει, δικαίωμά μας να σχολιάσουμε το αποτέλεσμα. Λογικά, θα ξέρει ότι μάλλον θα την ξεκοιλιάσουν ζωντανή, οπότε κρίνω την απόφασή της έως και γενναία!
Ευριπίδης Σαμπάτης (Evripidis & His Tragedies)


- Στην αναβροχιά καλό είν' και το χαλάζι, λέει ο λαός! Εδώ ετοιμάζουν τον Ρουβά για βουλευτή.
Φανή Πατρίκη


- Ο μαέστρος έχει μετατραπεί από τους επιτήδειους σε κολυμπήθρα του Σιλωάμ για ελαφρομπουζουκοποπάδες ή μου φαίνεται; Πάντως, το έργο του δεν έχει να φοβηθεί τίποτα από τέτοια μικρά καλλιτεχνόπουλα. Το μόνο που συμβαίνει είναι κάτι παρόμοιο με αυτό που άκουσα σε καφετέρια από 15χρονο. Όταν ακούστηκε κάποια στιγμή Ξυλούρης, λέει στην παρέα του; «Ρε συ, αυτός τραγουδάει σαν τον Χαρούλη!».
Γιάννης Ψιμάδας


- Μωρέ, δρυός ψιλοπεσούσης, πας ανήρ (και γυνή) ψιλοξυλεύεται...
Αναστάσιος Στρίκος


- Όλα ξεκίνησαν με το που πήρε ο Σαμαράς την ηγεσία της ΝΔ και ο Μίκης του έστειλε μια επιστολή που έλεγε: «Αγαπητέ μου Αντώνη, πανηγυρίζω κι εγώ μαζί σου στη θριαμβευτική σου νίκη που διανοίγει μια νέα προοπτική για την Ελλάδα μας!
Με αγάπη, δικός σου, Μίκης»
Έκτοτε, έχασε αυτός την μπάλα κι εμείς τα αυγά και τα πασχάλια..

Αθηνά Δρακοπούλου


- Η Έφη Θώδη έχει σειρά.
Χριστίνα Θαυμαστοπούλου

20

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

8 σχόλια
Δε λέμε πάλι καλά που δε ζει ο Μάλερ να καμάρωνε την Άλμα οδοιπόρο σε όλα τα μεσημεριανάδικα να αναλύει και τις 10 συμφωνίες του...Εκεί νά'βλεπες νεκρά παιδιά, ούτε στην Κατοχή! Και νά'θελε η Πέγκυ Ζήνα να έλεγε κάνα Τραγούδι της Γης και να μην υπήρχε και κληρονόμος να τον υπερασπισθεί τον άμοιρο τον Μάλερ...
Είναι κρίμα να μπαίνουμε στη λογική του κάθε πέρσι και καλύτερα. Η κλασσική πλέον σύγκριση του Μίκη με τον Μάνο, του ζωντανού δηλαδή με τον νεκρό, είναι ενδεικτική. Ο Μάνος υπήρξε σπουδαίος, αλλά όχι σοφός, ούτε άγιος. Κι η Ζήνα, αν θέλει να αναμετρηθεί με τέτοια τραγούδια, αυτή παίρνει ρίσκο. Εμείς οι υπόλοιποι δεν έχουμε τίποτε να χάσουμε, παρά μόνο ενδεχομένως να κερδίσουμε.
Προς συμπληρωση:Σε συνέντευξη παλαιότερη του ορφεα περιδη τον ρωτησαν την γνωμη του για μια επικείμενη διασκευή της ''φωτοβολιδας'' απο τον βασιλη καρα. Απαντησε φυσικα και ακομπλεξαριστα: να το πει ο ανθρωπος. Αν το πει καλα μπράβο του. Αν όχι, ο ίδιος θα εκτεθει....
Δεν το θεωρώ τραγικό . Η Πέγκυ Ζήνα είναι μια αξιοπρεπής λαϊκή τραγουδίστρια με καλή φωνή . Η αναφορά στο "αν πας με άλλη θα σου σπάσω το κεφάλι" το οποίο τραγούδησε ως πρωτοεμφανιζόμενο κοριτσάκι προ 20ετίας τη βρήκα κακεντρεχή . Και η Ζουγανέλη τραγούδησε "κλαίω και οδηγώ στην Αττική οδό και κάτω απ'τη ζακέτα φοράω νυχτικό" αλλά της δώσανε το Ηρώδειο να κάνει αφιέρωμα στη Μελίνα Μερκούρη ...
Θα συμφωνήσω ως προς τη Ζουγανέλη και το Ηρώδειο και θα σας παρέπεμπα στη συνέντευξη που μου είχε παραχωρήσει πριν λίγους μήνες για τη LIFO, όπου τη ρώτησα επ' αυτού. Τώρα, τον χαρακτηρισμό περί ''κακεντρέχειας'' σας τον επιστρέφω με το συμπάθειο, που λένε. Τι να κάνουμε, αφού το είπε το τραγούδι αυτό δεν κατάλαβα γιατί να μη γίνει αναφορά δηλαδή. Κι άλλα κοριτσάκια πρωτοεμφανιζόμενα υπάρχουν τη σήμερον ημέρα, αλλά δεν τραγουδάνε ανοησίες προκειμένου να ξεκινήσουν καριέρα.
Κατάλαβες, nitsa, γιατί χρειάζεται και κάποιος να κάνει μονίμως τον ξινό, όταν από παντού ακούγονται φωνές που πάνε να σου φορέσουν τη Ζήνα και τον Ρουβά ως κάτι σοβαρό; Αυτή η λογική του ''όλα τα σφάζω, όλα τα μαχαιρώνω'', αυτό το politically correct, τελικά είναι υπεύθυνα για την έκπτωση σε καθολικό επίπεδο...
Πιστεύω πως οι περισσότεροι έχουμε μια κάποια ένσταση όχι προς τους στίχους των τραγουδιών του κάθε καλλιτέχνη αλλά προς την γενικότερη αισθητική και τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει τη μουσική . Αν βέβαια αντί για τη Ζήνα ήταν η Γλυκερία κανείς δεν θα παραπονιόταν επειδή έχει πει "γιατί τα πεντοχίλιαρα δεν είναι πετσετάκια" , "μου 'φαγες όλα τα δαχτυλίδια " και "πήγα σε μάγισσες και χαρτορίχτρες" για τον απλούστατο λόγο ότι η Γλυκερία δεν τραγουδάει σε μπουζουξίδικα με γαρίφαλα και δεν είναι celebrity ή πρόσωπο της showbiz επομένως θεωρείται αυτομάτως σοβαρή καλλιτέχνιδα . Καθόλου υποκρισία ...
Δούρειε Ίππε, δηλαδή τι σχέση μπορεί νά'χουν τα τραγούδια της Γλυκερίας μ' αυτά της Ζήνα και της κάθε Ζήνα; Τα ''Πετσετάκια'' είναι ένα ωραιότατο τσιφτετέλι του Γιάννη Καραλή με στίχους ελαφρώς σκωπτικούς. Το ''Μού'φαγες όλα τα δαχτυλίδια'' είναι ένα εξαιρετικό λαϊκό-ρεμπέτικο του Γιώργου Μητσάκη. Το δε ''Πήγα σε μάγισσες'' είναι επίσης ένα επιτυχημένο τσιφτετέλι του Χρήστου Νικολόπουλου. Τώρα, αν εσείς θεωρείτε τα άνωθεν τραγούδια εφάμιλλα του ρεπερτορίου της Ζήνα (παραπάνω η nitsa αναφέρει αρκετούς τίτλους), πιστεύω πως ένα μαθηματάκι περί αισθητικής στο λαϊκό τραγούδι θα σας ήταν απαραίτητο.
O κάθε δημιουργός έχει δικαίωμα να επιλέγει όποιον θέλει για ερμηνευτή του, να αφήνει όποιον κοντινό του άνθρωπο να (συν)αποφασίζει ή να τον πείθει για το αξιόλογο των επιλογών του και ο κάθε καλλιτέχνης να δοκιμάζει εναλλακτικούς δρόμους ερμηνείας ΚΑΙ για να προσθέσει "γαλόνια", όπως παραδέχτηκε η Ζήνα.Και ο καθένας, βέβαια, ειδικός ή μη, είναι ελεύθερος να σχολιάζει τις παραπάνω επιλογές. Και του οποίου τα σχόλια, συμπεριλαμβανομένων και των του άρθρου είτε εμπεριστατωμένα ή πικρόχολα ή κυνικά επίσης κρίνονται ανάλογα. ΥΓ. Πάντως, αν και δεν νομίζω ότι ταιριάζουν στη Ζήνα οι δημιουργίες του Μίκη, υπήρχαν και χειρότερες απόπειρες στο παρελθόν...
Αφού ζει πιστεύω πως έχει το δικαίωμα να επιλέγει ποιος θα το πει περισσότερο από αυτούς που απλώς ακούν το έργο του. Αλίμονο αν κάθε φορά μας ρωτούσαν όλους για το τι θα γράψει και ποιος θα το πει. Και εμένα μου άρεσε η Φριτζήλα και όχι η Ζαμανη αλλά πιθανόν ο Θ. Παπακωνσταντινου θα έχει τους λόγους του. Υ.γ.Για την Πεγκυ Ζηνα ας μην το μάθει η Τζαλιγοπούλου γιατί δεν θα το αντέξει.
Καταπληκτικό το υστερόγραφο με τσαλιγοπούλου!! (Θα μπορούσε να σταθεί και μόνο του κατ αντιπαράθεση ολόκληρου του άρθρου...).Υ.Γ. και εγώ αδυνατώ να καταλάβω την εμμονή του Παπακωνσταντίνου με την Ζαμάνη, την στιγμή που η φριντζήλα κατά την γνώμη μου ξεπερνούσε ίσως και την κανά στα -πρώτα-καλά της.
Δεν μπορώ να καταλάβω προς τι όλα αυτά. Πρώτα από όλα, όπως και εσείς γράφετε, ζωντανός είναι, 400 τα έχει, δικό του είναι το έργο, ότι θέλει το κάνει. Και τον Μπομπ Σφουγγαράκη άμα θέλει να τραγουδήσει το Γελαστό Παιδί, δε μας πέφτει λόγος. Μετά, μπορεί κατ εμέ, ο Μπιθικώτσης να είναι η μεγαλύτερη φωνή του λαϊκού-μεγαλύτερη και από τον ισάξιο Καζατζίδη, αλλά εκτός Θεοδωράκη, για του Μπελ-Αμι το Ουζερί και για τον κυρ Θάνο που πέθανε τραγούδαγε. Λογικά. Λαϊκός τραγουδιστής ήταν. Ούτε η Ντόρα Γιαννακοπούλου ή ο Πέτρος Πανδής ήταν κάτι περισσότερο από καλούς ερμηνευτές. Ναι, Φαραντούρη και Μητσιάς δεν βγαίνουν κάθε μέρα και ίσως, σήμερα τέτοιοι ερμηνευτές, τόσο διάσημοι και τόσο φωνάρες να μην υπάρχουν (γιατί τέτοιοι ερμηνευτές, χωρίς να είναι ονόματα, υπάρχουν) Όταν όμως και αυτός και ο Χατζιδάκις συνειδητά, λαϊκούς καλλιτέχνες χρησιμοποιούσαν. Παρεμπιπτόντως, ατυχής η αντιπαραβολή ότι τάχα ο Χατζιδάκις σνόμπαρε τους λαϊκούς. Έπαιξε πλήθος λαΊκών τραγουδιών. Και μια χαρά τον Μπιθικώτση χρησιμοποίησε κι αυτός και τον Ζαμπέτα σε πολλούς δίσκους με την ορχήστρα του. Συν του ότι δεν ξέρω πόσο πιο άνετα θα αισθάνεστε επειδή χρησιμοποίησε τον Τέρη Χρυσό και τον Φλωρινιώτη. Νομίζω ότι στο μόνο που έχετε δίκιο είναι η γκρίνια του να ζούμε σε μία εποχή που το σκυλάδικο έχει πνίξει τα πάντα με την έλλειψη αισθητικής του. Όλα τα υπόλοιπα του κειμένου, είναι γεροντοκοριές.
Καθόλου ατυχής η αντιπαραβολή με τον Χατζιδάκι. Διαβάστε καλύτερα τα σημειώματα του στους δίσκους ''Ρωμαϊκή Αγορά'' και ''Λαϊκή Αγορά'' και θα με θυμηθείτε. Αλλά, γιατί γεροντοκοριές; Το άρθρο δείτε το και σαν ένα review στις ανορθόδοξες συνεργασίες του συνθέτη - όπως το λέει κι ο τίτλος - ανεξαρτήτως της προσωπικής μου άποψης.
Αν δεν ήταν καλογραμμένο το άρθρο, με πολλές πληροφορίες, δε θα έμπαινα στον κόπο να σχολιάσω. Νομίζω όμως, πως ο δημιουργός μπορεί να πέσει όσο χαμηλά θέλει. Αυτή την εποχή ζούμε, αυτός ο Ρέμος μας αξίζει. Δεν άλλαξαν τα λαϊκα λαρύγγια, ο Ρέμος τραγουδιστικά μόνο κρινόμενος, δεν είναι χειρότερος από τον Μητσιά πχ.Αυτό που άλλαξε είναι ο "θόρυβος" που είναι πολύ πιο δυνατός σήμερα. Ο Χατζιδάκις δεν αποστράφηκε το λαϊκό (το πρώτο μπαμ το έκανε με την περιβόητη παρέμβαση για το ρεμπέτικο το '49 όπως ξέρετε) Αποστρέφονταν όλη του τη ζωή την "ειδωλολατρία ενός επαρμένου και κορεσμένου κοινού".
xouftalo, στο πρώτο σχόλιο είπατε: ''Συν του ότι δεν ξέρω πόσο πιο άνετα θα αισθάνεστε επειδή χρησιμοποίησε τον Τέρη Χρυσό και τον Φλωρινιώτη''. Καταρχάς, τόσο ο Τέρης Χρυσός, όσο και ο Γιάννης Φλωρινιώτης μού είναι συμπαθέστατοι ως καλλιτέχνες και ως άνθρωποι. Έπειτα, να με κατατοπίσετε αν ο Χρυσός έχει συνεργαστεί με τον Χατζιδάκι. Με τον Θεοδωράκη, ναι, είχε πει και μάλιστα σε α' εκτέλεση, αν τα λέω σωστά, το ''Μέσα στα μαύρα σου μαλλιά'' σε στίχους Άκου Δασκαλόπουλου. Που και πότε τραγούδησε ο Τέρης Χρυσός Χατζιδάκι και το αγνοώ; Ή μήπως απλά δεν το θυμάμαι;
Και ο Φλωρινιώτης και ο Χρυσός, για αυτό που λέμε "ελαφρό" τραγούδι, είχαν χτυπηθεί από τους λόγιους της εποχής, ειδικά ο πρώτος. Έχουν όμως και οι δύο εξαιρετικές φωνές και ανήκαν στην παλιά εποχή του κανσόν, που τα τραγουδούσαν όλα. Εγώ ήξερα για ένα τραγούδι του Χατζιδάκι, τον "Μύθο" που τον τραγούδησε ντουέτο με την Κλειώ Δενάρδου. Φαίνεται όμως ότι ανήκει σε μία συλλογή τραγουδιών που κυκλοφόρησε ερήμην του συνθέτη, την εποχή που ήταν εκτός Ελλάδας, το 1970. Το άλμπουμ ονομάζεται 'Μάνος Χατζιδάκης(sic) για πάντα" στην PaniVar. Το τραγούδι είναι πολύ ωραία εκτελεσμένο και την διεύθυνση της ορχήστρας έκανε ο Τάκης Αθηναίος. Άρα, μάλλον έχετε δίκιο ότι, τεχνικά ο Χρυσός δεν συνεργάστηκε με τον Χατζιδάκι. https://www.discogs.com/%CE%9C%CE%AC%CE%BD%CE%BF%CF%82-%CE%A7%CE%B1%CF%84%CE%B6%CE%B9%CE%B4%CE%AC%CE%BA%CE%B9%CF%82-%CE%9C%CE%AC%CE%BD%CE%BF%CF%82-%CE%A7%CE%B1%CF%84%CE%B6%CE%B9%CE%B4%CE%AC%CE%BA%CE%B9%CF%82-%CE%93%CE%B9%CE%B1-%CE%A0%CE%AC%CE%BD%CF%84%CE%B1/release/3577127
Ναι, θυμήθηκα ποιος δίσκος ήταν αυτός, όπως και ότι ερήμην του Χατζιδάκι είχαν βγει ένα σωρό δίσκοι με τραγούδια του τη διετία 1969-70 (και όχι μόνο). Πιο γνωστό δείγμα εκείνος ο δίσκος στη Lyra με ενορχηστρώσεις του Γιώργου Κοντογιώργου και τις φωνές του Γιώργου Μούτσιου και της Μαρίας Δουράκη!
Ο κ. Θεοδωράκης έχει το δικαίωμα να επιλέγει όποιους θέλει για να ερμηνεύσουν τα τραγούδια του. Δικό του έργο είναι και το διαχειρίζεται όπως κρίνει αυτός. Αν δεν μας αρέσει ο ερμηνευτής που επιλέγει, ας ακούσουμε τα τραγούδια του απο κάποιον άλλον ερμηνευτή. Π.Χ. την ερμηνεία του κ. Χριστοδούλου στο "Μέρα Μαγιού", τη θεωρώ τραγική και γι'αυτό δεν την ακούω (και προτείνω αυτή της κ. Νέγκα). Ας αρκεστούμε στο ότι αυτά τα τραγούδια υπάρχουν και μπορούμε να τα ακούμε και να μας κάνουμε να σκεφτόμαστε.Είμαι και εγώ ένας απο αυτούς που δεν συμπαθεί την κ.Ζήνα (ούτε το είδος της μουσικής που υπηρετεί) αλλά μου προκαλούν μεγαλύτερη απέχθεια οι "έντεχνοι" που εξαργυρώνουν ισοβίως τη συμμετοχή τους σε κάποιο δίσκο των μεγάλων συνθετών (π.χ. Λέκκας). Τα μεγάλα τραγούδια είναι αυτά που μιλάνε στη ψυχή των ανθρώπων (και γι'αυτό τα μεγάλα τραγούδια δεν είναι τα ίδια για όλους μας) είτε τα τραγουδήσει ο Μπιθικώτσης (ο οποίος ήταν και αυτός του λαϊκού πριν αρχίσει να τραγουδάει Θεοδωράκη) είτε τα τραγουδώ εγώ με την παρέα μου.