ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Μπριζίτ Τρονιέ: Τι είναι πραγματικά σκανδαλώδες σ' αυτή την Πρώτη Κυρία

Μπριζίτ Τρονιέ: Τι είναι πραγματικά σκανδαλώδες σ' αυτή την Πρώτη Κυρία Facebook Twitter
H φωτογραφία με το φιλί στο χέρι του συζύγου της έχει ήδη περάσει στην ιστορία. Αν τον φιλούσε στο στόμα λιγότερο buzz θα την περίμενε. Αλλά είναι το χέρι που φίλησε και οι συνειρμοί είναι αμείλικτοι.
10

Χειροφίλημα. Κατά τα στερέοτυπα, κίνηση ανδρική, που υποδηλώνει σεβασμό, τρυφερότητα, ίσως και ενδιαφέρον. Γεμάτα τα ιπποτικά έπη από σκηνές χειροφιλημάτων από ιππότες σε άχραντες δεσποσύνες. Αν, μάλιστα, παραήταν άχραντες, τότε το φιλί δεν δινόταν καν στο χέρι, αλλά στο μαντήλι ή στην άκρη του φορέματος (της άχραντης). Σε κάθε περίπτωση, ο ασπασμός της χείρας στην ιστορία έχει ταξινομηθεί ως συνήθεια (τυπική ή ουσιαστική) ενός ευγενούς άρρενος προς κάποια αξιοσέβαστη, τελοσπάντων, νεαρά ή μεγαλύτερη κυρία. [Ή προς τον προκαθήμενο της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας. Ή κάποιον θρησκευτικό ηγέτη. Με το «ασπάζομαι την δεξιάν σας και της την μητρός σας», καταλήγει η επιστολογραφία του προηγούμενου αιώνα, με την ίδια φράση σφραγίζονται οι επιστολές προς πανάχραντους θρησκευτικούς ηγέτες έως σήμερα. Το λες και ήπιο ρουσφέτι, ένα σεμνό τερτίπι για να αποσπάσεις την ευλογία ή την εύνοια κάποιου].

Διαφορά ηλικίας. Εγκυκλοπαιδικοί τόμοι έχουν γραφτεί για το ποιος "επιτρέπεται" να περνάει ποιον στην ηλικία. Επίσης στερεοτυπικά, για τους άντρες θεωρείται απολύτως φυσιολογικό να υπερέχουν ηλικιακά -10,20,30,40 και βάλε- χρόνια από τη σύντροφο τους. Καμία ανωμαλία, καμία διατάραξη των αρχών της συντήρησης του είδους. Αρκεί να υπενθυμιστεί ποιος μπορεί να τεκνοποιεί μέχρι το τέλος του βίου του και ποιος θα μείνει εκτός κούρσας πριν συμπληρώσει το 50ο έτος της ηλικίας του, ενδεχομένως και πολύ νωρίτερα... Το προνόμιο αυτομάτως καθορίζει και την υπεροχή και φυσικά την παροχή άλλοθι.

Αναμφίβολα, η κυρία είναι μια ωραία αταξινόμητη αρχή σε μια μακρά βαρετή λίστα από Πρώτες Κυρίες του ενός βήματος πίσω, του δεύτερου βιολιού, της σκιώδους πολυμήχανης που δικαίωνε για αιώνες το άθλιο κλισέ που πίσω από κάθε μεγάλο (ή χθαμαλό) πολιτικό άντρα ήθελε μία δαιμόνια γυναίκα.

Και μετά τα media ανακαλύπτουν τη Μπριζίτ Τρονιέ. Δεν είναι Κάρλα Μπρούνι (μοντέλο/τραγουδίστρια/επαγγελματίας ωραία/λίγο σατανάς κάτω από το ταγέρ). Δεν είναι Σεγκολέν Ρουαγιάλ (πολιτικός/απατημένη/λίγο θύτης, λίγο θύμα/επαγγελματίας κυρία). Δεν είναι Ζιλί Γκαγιέ ("καλλιτέχνις"/επαγγελματίας μοιραία). Σίγουρα δεν είναι Μελάνια Τραμπ (εξωτικό πτηνό σε χρυσό κλουβί, ισοβίως ένοχο για το παρελθόν και τις επιλογές του, κυρίως). Δεν μοιάζει ούτε στη Μέρκελ, ούτε στην Κριστίν Λαγκάρντ, ούτε στην οψίμως φορτσάτη Ομπάμα. Με δυσκολία στην ταξινόμηση και στις κατηγορίες της "γυναικότητας" -ούτε "γατούλα", ούτε "αφεντικό"- εβδομάδες τώρα καταφέρνει να σκανδαλίζει την κοινή γνώμη της επιφάνειας με τα 24 χρόνια που τη χωρίζουν από τον σύζυγο της και με μερικές αβρές κινήσεις που θα άρμοζαν σε άντρα.

Μπριζίτ Τρονιέ: Τι είναι πραγματικά σκανδαλώδες σ' αυτή την Πρώτη Κυρία Facebook Twitter
Η Τρονιέ, θελημένα ή άθελα της (αμφίβολο το δεύτερο) είναι μια δικαίωση για όλες τις γυναίκες που έχουν ανοιχτό πόλεμο με τη "γυάλινη οροφή" σε Ευρώπη και Αμερική

Η αντίστιξη εικόνας - ουσίας - συμπεριφοράς δεν έχει απλώς σκανδαλίσει την κοινή γνώμη της ρηχότητας. Την έχει οδηγήσει στην παράνοια και στα οικουμενικά κλισέ. Επειδή ο ρόλος του Πυγμαλίωνα είναι κατ' εξοχήν ανδρικός, η Τρονιέ έχει βάλει φωτιά στα tabloids. H φωτογραφία με το φιλί στο χέρι του συζύγου της έχει ήδη περάσει στην ιστορία. Αν τον φιλούσε στο στόμα λιγότερο buzz θα την περίμενε. Αλλά είναι το χέρι που φίλησε και οι συνειρμοί είναι αμείλικτοι.

Κάνει χειροφίλημα μια γυναίκα σ' έναν άντρα; Εξαρτάται από το βάθος της αφοσίωσης και του τρόπου με τον οποίο έχει θερίσει τα στερεότυπα. Εξαρτάται από τον τρόπο με τον οποίο τον έχει μεγαλώσει και δεν υπάρχει ίχνος ειρωνείας έμφυλου ρατσισμού σε αυτό. Είτε αρέσει είτε όχι, στις περισσότερες σχέσεις ένας εκ των δύο -ανεξαρτήτως φύλου ή ηλικίας- αναλαμβάνει τον ρόλο του καθοδηγητή, του μύστη, του παιδαγωγού. Απλώς, επειδή η περίπτωση του ζεύγους Μακρόν - Τρονιέ είναι εξ ορισμού ιδιαίτερη, σηκώνει μόνο τις προφανείς αναγνώσεις. Και τις κάπως σκαμπρόζικες: ο μαθητής και η δασκάλα, η εξηντάρα κι ο πρωτάρης και πάει λέγοντας. Όμως, η Τρονιέ στέκεται πέρα και πάνω απ' αυτό: αν το έκανε η Μπρούνι άλλη θα ήταν η αποδελτίωση κι αν το έκανε η Καγιέ άλλη. Εδώ, όμως, το κάνει κάποια με οικονομική άνεση, με καλλιέργεια, με χορτασμένο βλέμμα, με παιδιά, εγγόνια, θέματα λυμένα από καιρό. Αλλιώς αγαπά κανείς πλήρης κι αλλιώς μισός. Αλλιώς σ' έναν γάμο από συμφέρον κι αλλιώς σ' έναν γάμο συντροφικότητας και συμμαχίας που ξεκίνησε από πυροτέχνημα και συνέχισε ως δαδί στο τζάκι.

Η Τρονιέ, θελημένα ή άθελα της (αμφίβολο το δεύτερο) είναι μια δικαίωση για όλες τις γυναίκες που έχουν ανοιχτό πόλεμο με τη "γυάλινη οροφή" σε Ευρώπη και Αμερική, για όλες εκείνες που τις πέταξε το σύστημα όταν ωρίμασαν, μεγάλωσαν, εγκλωβίστηκαν στον ρόλο και τις υποχρεώσεις ενός τυπικού [ροζ] κοριτσιού και μια ωραία πρωία όχι απλώς βρέθηκαν εκτός διαδικασιών, αλλά έπρεπε να κοπιάσουν για να καταγγείλουν ακριβώς το σύστημα που τις έπλασε - και το υπηρέτησαν (κάποιες, τουλάχιστον) αγόγγυστα, όσο πίστευαν ότι η εικόνα θα κάνει για πάντα όλη τη δουλειά... Και φυσικά για τις άλλες, όσες αγαπούν μικρότερους ή γενικώς μικρούς και θεωρούν περίπου υποχρέωση να απολογούνται. 

Αναμφίβολα, η κυρία είναι μια ωραία αταξινόμητη αρχή σε μια μακρά βαρετή λίστα από Πρώτες Κυρίες του ενός βήματος πίσω, του δεύτερου βιολιού, της σκιώδους πολυμήχανης που δικαίωνε για αιώνες το άθλιο κλισέ που πίσω από κάθε μεγάλο (ή χθαμαλό) πολιτικό άντρα ήθελε μία δαιμόνια γυναίκα. Είναι πολύ chic το ανδρόγυνο στιλ, αρκεί να περιορίζεται στα catwalks. Όταν υπάρχει στη ζωή, χωρίς η ντάμα να είναι και λίγο αφέντρα, χαλάει η συνταγή. Όταν η γιαγιά έχει σώμα φωτομοντέλου και καρδιά 20χρονης πολεμικής μηχανής, τα εγχειρίδια αυτο-αναφλέγονται.

Μπριζίτ Τρονιέ: Τι είναι πραγματικά σκανδαλώδες σ' αυτή την Πρώτη Κυρία Facebook Twitter
Eπειδή η περίπτωση του ζεύγους Μακρόν - Τρονιέ είναι εξ ορισμού ιδιαίτερη, σηκώνει μόνο τις προφανείς αναγνώσεις. Και τις κάπως σκαμπρόζικες: ο μαθητής και η δασκάλα, η εξηντάρα κι ο πρωτάρης και πάει λέγοντας. Όμως, η Τρονιέ στέκεται πέρα και πάνω απ' αυτό.

Ακόμη κι αν όλο αυτό το στόρι που καιρό τώρα συγκινεί τους Γάλλους ή πυροδοτεί τον πιο βαθύ σεξισμό τους είναι μία κατασκευή και μισή, ακόμη κι αν η κυρία Τρονιέ είναι τελικά η γιαγιά από το κινέζικο θρίλερ που στο β' μισό της ταινίας θα μεταμορφωθεί σε μέγαιρα, ας παραδεχτούμε ότι, πρώτον πρωτοτύπησε και δεύτερον λάνσαρε έναν εξαιρετικά αποτελεσματικό τρόπο στο να κάνει σκόνη όλες τις κακοπροαίρετες αηδίες που ακούει μία γυναίκα μετά τα 40 στη δουλειά, στον δρόμο, στο σπίτι, στον κινηματογράφο, την πολιτική, την ακαδημαϊκή ζωή, τις επιχειρήσεις.  

Και για τον αστερίσκο, μπορώ να σκεφτώ πολλές χειρονομίες και πολλές συμπεριφορές που όταν γίνονται από έναν άντρα είναι "ok", αλλά από μία γυναίκα αποτελούν αν όχι απρέπεια, τουλάχιστον απόκλιση. Και κάθε φορά που σκέφτομαι το χάσμα που μας χωρίζει όχι από το άλλο φύλο, αλλά από τις αναχρονιστικές λογικές και τα αναγουλιαστικά -για την Τρονιέ- κείμενα τελευταίας εσοδείας, θα θυμάμαι πάντα το πώς ένιωσα, όταν πριν από χρόνια είδα γειτόνισσα, άνω των 40 να περιμένει τον έρωτα της ζωής της, ντυμένη νύφη, πάνω σε μια Τσόπερ, κορνάροντας ανυπόμονα. Βασικά, beat this. 

Πρόσωπα
10

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Στις 6 Σεπτεμβρίου του 2007 σιγεί για πάντα η πιο υπέροχη φωνή που πέρασε από τα λυρικά θέατρα τον 20ό αιώνα και έμεινε στην ιστορία με το όνομα Λουτσιάνο Παβαρότι
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Γεννήθηκε και Πέθανε Σαν Σήμερα / Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Η ομορφιά, η σκανδαλώδης -για την εποχή της- σχέση με τον Ροσελίνι, ο ορμητικός χαρακτήρας της κορυφαίας Σουηδέζας σταρ μέσα από ένα ντοκιμαντέρ.
THE LIFO TEAM
Ζαν Μορό: η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ζαν Μορό: Η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Η σπουδαία Γαλλίδα ηθοποιός που έζησε με έμπνευση και ενέργεια για το παρόν και πέθανε σαν σήμερα το 2017 απεχθανόταν τις μελό αναδρομές στο παρελθόν, τις γενικές ερωτήσεις και την ανοησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνα Κώνστα: «Έκανα αυτό που ήθελα, δεν έπληξα στη ζωή μου με γάμους και παιδιά»

Σαν Σήμερα Πέθανε / Ντίνα Κώνστα (1938-2022): «Έκανα αυτό που ήθελα, δεν έπληξα στη ζωή μου με γάμους και παιδιά»

Η Ελληνίδα ηθοποιός που πέρασε από όλες τις μεγάλες θεατρικές σκηνές της Αθήνας και αγαπήθηκε από το ευρύ κοινό για τους τηλεοπτικούς της ρόλους ως «Γιολάντα» στο «Δις Εξαμαρτείν» και Ντένη Μαρκορά στους «Δύο ξένους» αφηγήθηκε την πολυκύμαντη ζωή της στο LiFO.gr.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η σύντομη αλλά φωτογενής και απόλυτα τραγική ιστορία ζωής του Billy Bo

Πέθανε Σαν Σήμερα / Η σύντομη αλλά φωτογενής και απόλυτα τραγική ιστορία ζωής του Billy Bo

Το όμορφο αγόρι από την Κοκκινιά που στα λαμπερά '80s ήταν ο σούπερσταρ της μόδας και της αθηναϊκής κοσμικής ζωής ήταν από τα πρώτα θύματα του AIDS στη χώρα μας. Πέθανε σαν σήμερα, στις 13 Ιουνίου του 1987.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Πρόσωπα / Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Η γυναίκα που έζησε την ιστορία του ελληνικού θεάτρου, και πάλεψε για την Αριστερά αφηγείται τη ζωή της στο LIFO.gr σε μια συνέντευξη-ποταμό στον Αντώνη Μποσκοΐτη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Ιωάννινα - 45 Πρόσωπα

Faces of Ioannina / 45 πρόσωπα και δημιουργικές ομάδες που κάνουν τα Ιωάννινα ξεχωριστά

Γιαννιώτες, Γιαννιώτισσες και κάτοικοι των Ιωαννίνων κάθε ιδιότητας και ηλικίας φωτογραφίζονται στη LiFO, μιλούν για τις ασχολίες τους και για όσα κάνουν την πόλη τους ξεχωριστή.
M. HULOT, ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ & ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ