Πριν από λίγο καιρό ο αστροφυσικός Σταμάτης Κριμιζής τον αποκάλεσε ειρωνικά «τσάρο του διαστήματος». Πρόκειται για τον γενικό γραμματέα Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, Βασίλη Μαγκλάρα, στενό συνεργάτη κι επιλογή του υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής, που o παραιτηθείς πρόεδρος του Ελληνικού Διαστημικού Οργανισμού (ΕΛΔΟ) κατήγγειλε ουσιαστικά ότι τον «καπέλωσε». Ο κ. Μαγκλάρας όμως, δεν είναι ένα πρόσωπο που απασχολεί τα κοινά για πρώτη φορά με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Υπήρξε συνεργάτης του Νίκου Παπανδρέου στο ΙΣΤΑΜΕ (Ινστιτούτο Στρατηγικών και Αναπτυξιακών Μελετών - Ανδρέας Παπανδρέου) όπου είχε τοποθετηθεί ως αναπληρωτής επιστημονικός διευθυντής. Εκεί, το 2009-10, είχε αναλάβει με τον αδερφό του πρώην πρωθυπουργού την καταγραφή όλων των ακινήτων του Δημοσίου μεγάλης αξίας, καθώς και των 598 ελληνικών νησιών που θα μπορούσαν, κατ' αυτούς, να αξιοποιηθούν.
Το γεγονός είχε δημιουργήσει σάλο το 2011, όταν και ήρθε στην επιφάνεια, με αφορμή την σχετική απαίτηση των δανειστών για πώληση της δημόσιας περιουσίας, καθώς ήταν αρκετά ασυνήθιστο για κομματικό ινστιτούτο, που ασχολείται με ιδεολογικά-πολιτικά θέματα, να επιχειρήσει μια τέτοια καταγραφή.
Ο κ. Μαγκλάρας μάλιστα, που υπέγραφε τη συγκεκριμένη μελέτη του ΙΣΤΑΜΕ, ήταν ταυτόχρονα και προϊστάμενος στην Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου.
Ο κ. Μαγκλάρας μπορεί να μην κατάφερε να κερδίσει την εμπιστοσύνη του καταξιωμένου επιστήμονα με την πολυετή πορεία στη NASA, αλλά καταφέρνει να κερδίζει την εμπιστοσύνη των πολιτικών.
Ο κ. Κριμιζής, στην επιστολή που είχε συνοδεύσει την πρόσφατη παραίτηση του, είχε υποστηρίξει ότι οι υπουργικές αποφάσεις που ακολούθησαν την ίδρυση του Διαστημικού Οργανισμού «πρακτικά ακύρωσαν το λόγο ύπαρξής του» και τον μετέτρεψαν σε μία «μη αξιόπιστη γραφειοκρατική δομή που θα μπορούσε να γίνει υποχείριο οποιουδήποτε πολιτικού προϊστάμενου».
Στην ίδια επιστολή άφηνε αιχμές και για τον γενικό γραμματέα Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, Βασίλη Μαγκλάρα, λέγοντας: «Δυστυχώς πολύ σύντομα μου έγινε σαφές ότι ο γ.γ. Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων έχει αναλάβει, υπό την ανοχή του κ. υπουργού, το ρόλο του «Τσάρου του Διαστήματος» στην Ελλάδα, αν και δεν έχει καμία γνώση και εμπειρία σε αυτόν τον τομέα.
Και πράγματι, ανατρέχοντας κανείς στο βιογραφικό του Β. Μαγκλάρα, μπορεί να δει ότι όλη η εργασιακή του εμπειρία είχε σχέση με τοποθετήσεις του από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ στην Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου (ΚΕΔ) και αργότερα στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ), ενώ στη συνέχεια και μετά το πέρασμα του από τη ΔΗΜΑΡ, έγινε διευθυντής του πολιτικού γραφείου της Θεοδώρας Τζάκρη, όταν εκείνη έγινε υφυπουργός στην κυβέρνηση Τσίπρα.
Σύμφωνα με όσα δήλωσε πριν από λίγες μέρες στη συνέντευξή του στη Lifo ο κ. Κριμιζής, τα προβλήματα στον Διαστημικό Οργανισμό ξεκίνησαν αφού ενεπλάκη ο κ. Μαγκλάρας, για τον οποίο ανέφερε σκωπτικά ότι είναι «ένας άνθρωπος που μόλις είχε μάθει πώς γράφεται σωστά η λέξη Διάστημα, αλλά είχε σπουδαίες απόψεις για το τι είναι το Διάστημα».
Με δηλώσεις του ο κ. Μαγκλάρας, αλλά και σε ραδιοφωνική συνέντευξη που έδωσε, απάντησε στα όσα είπε ο γνωστός αστροφυσικός, κατηγορώντας τον ότι «δεν αφιέρωσε λίγο χρόνο για να μάθει για τα προγράμματα» και ότι δεν νιώθει «τσάρος του διαστήματος», χαρακτηρίζοντας το σκωπτικό σχόλιο του καθηγητή ως «προσωπική επίθεση».
Τον κατηγόρησε επίσης ότι «δεν δαπάνησε ούτε ένα λεπτό για να ασχοληθεί με την ουσία του Οργανισμού». Κατηγορίες τις οποίες αντέκρουσε ο κ. Κριμιζής και οι οποίες αντικειμενικά στερούνται βάσης για όσους γνωρίζουν.
Ο κ. Μαγκλάρας μπορεί να μην κατάφερε να κερδίσει την εμπιστοσύνη του καταξιωμένου επιστήμονα με την πολυετή πορεία στη NASA, αλλά καταφέρνει να κερδίζει την εμπιστοσύνη των πολιτικών.
Ξεκίνησε την καριέρα του με το ΠΑΣΟΚ, που τον είχε τοποθετήσει στο ΙΣΤΑΜΕ, και σήμερα με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είναι στενός συνεργάτης του Νίκου Παππά και κατάφερε να γίνει γενικός γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων όπου ελέγχει, για λογαριασμό του αρμόδιου υπουργού, και τον Οργανισμό Διαστήματος και τα προγράμματά του.
Σε συνομιλία μας με τον κ. Μαγκλάρα, διευκρινίζει ότι με το ΙΣΤΑΜΕ συνεργάστηκε ως αναπληρωτής επιστημονικός διευθυντής, από τον Ιούνιο του 2010 έως τον Αύγουστο του 2012, που αποχώρησε από τον πολιτικό χώρο του ΠΑΣΟΚ.
Στη συνέχεια ήταν για λίγο κοντά στη ΔΗΜΑΡ, χωρίς κομματική ένταξη όμως, για να βρεθεί μετά τις εκλογές αρχικά δίπλα στον (επίσης προερχόμενο από το ΠΑΣΟΚ) Χρήστο Σπίρτζη, ως γενικός γραμματέας.
Το θέμα με την καταγραφή των ακινήτων της δημόσιας περιουσίας για λογαριασμό του ΙΣΤΑΜΕ, την περίοδο της κυβέρνησης Γιώργου Παπανδρέου, είχε ξεσηκώσει μεγάλες αντιδράσεις και ο ίδιος είχε βρεθεί στο επίκεντρο της προσοχής, καθώς υπέγραφε τη μελέτη και ήταν ταυτόχρονα και προϊστάμενος στην Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου.
Ο σάλος είχε προκληθεί στις αρχές του 2011 ενώ, η μελέτη κυκλοφόρησε το Νοέμβριο του 2010.
Ο κύριος λόγος του θορύβου ήταν η δημόσια οργή που είχε προκληθεί εκείνη την πρώτη περίοδο των μνημονίων και των απαιτήσεων των δανειστών, οι οποίοι είχαν προτείνει εκποίηση της δημόσιας περιουσίας. Η πρόταση αυτή είχε προκαλέσει αγανάκτηση και έντονη λαϊκή δυσαρέσκεια.
Πολλοί -μέσα στο έντονο κλίμα καχυποψίας που υπήρχε τότε, υπέθεσαν ότι αυτό μπορεί να ήταν ένα σχέδιο που ετοιμαζόταν για καιρό και τώρα βρήκαν την ευκαιρία να το προωθήσουν.
Ειδικά η αναφορά στα 598 ελληνικά νησιά που μπορούν να πωληθούν, ήταν αυτό που προκάλεσε τις περισσότερες αντιδράσεις, καθώς εκείνη την περίοδο κάποια ξένα ΜΜΕ μιλούσαν για αυτό (πώληση νησιών) και πολλοί το εξέλαβαν σαν πρόθεση των Παπανδρέου για την οποία υπήρχε σχεδιασμός.
Στη μελέτη εκείνη αναφέρονταν ότι αποσκοπούσε «στην εξέταση ειδικών προβλημάτων και στην παρουσία προτάσεων αναφορικά με την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας» ενώ εξεταζόταν το νομικό καθεστώς αλλά και «η συνολική αξία της δημόσιας ακίνητης περιουσίας».
Επίσης, παρουσίαζε «συνοπτικά το ιστορικό των πολιτικών εκμετάλλευσης δημοσίων νήσων πλήρους κυριότητας, καθώς και τις αιτίες αποτυχίας των εν λόγω πολιτικών». Ο Β. Μαγκλάρας, μιλώντας στην «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία», είχε αναφέρει ότι η συγκεκριμένη μελέτη αποτελούσε μπούσουλα για την αξιοποίηση των ακινήτων, αλλά δεν είχε χρησιμοποιηθεί κάπου συγκεκριμένα.
Μετά τις πολύ έντονες αντιδράσεις που είχαν προκληθεί στη χώρα εκείνη την περίοδο ως προς την πρόταση των δανειστών περί αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, ο τότε πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου, είχε αναγκαστεί να δηλώσει ότι «η Ελλάδα δεν πουλάει τη γη της» και είχε εξαγγείλει και δημόσια νομοθετική πρωτοβουλία, για να μην υπάρξει η δυνατότητα πώλησης ή μεταβίβασης ακινήτων του Δημοσίου.
Αλλά η ύπαρξη της μελέτης του Β. Μαγκλάρα, συνεργάτη του Νίκου Παπανδρέου, θεωρήθηκε ένδειξη για την ύπαρξη προθέσεων και σχεδιασμού για το αντίθετο, που ακύρωσαν όμως οι οργισμένες αντιδράσεις.
Ο αδελφός του πρώην πρωθυπουργού, Νϊκος Παπανδρέου, πάντως, εμπλεκόταν συχνά σε θέματα επενδύσεων και συμμετείχε σε πολλές αποστολές για την προσέλκυση αγοραστών κυρίως από αραβικές χώρες. Σύμφωνα με όσα γράφονταν τότε, τα ακίνητα «φιλέτα» του Δημοσίου θα εντάσσονταν στο περίφημο νόμο για το fast track.
Στον κατάλογο των ακινήτων της ΚΕΔ που ανέφερε η μελέτη συμπεριλαμβάνονταν και 598 νησιά και βραχονησίδες που ανήκουν στο Δημόσιο καθώς και δέκα περιζήτητα ακίνητα που ανήκαν στην Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου και χαρακτηρίζονταν ως «φιλέτα».
Πολύ μεγάλες ήταν και οι αντιδράσεις του ΣΥΡΙΖΑ τότε, ειδικά του Δημήτρη Παπαδημούλη και του Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος είχε παρέμβει ως πρόεδρος της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, κατηγορώντας την κυβέρνηση Παπανδρέου ότι αποφάσισε να υποκριθεί ότι διαπραγματεύεται με την τρόικα, για πράγματα που είχε ήδη συναποφασίσει και συνυπογράψει.
«Η δημόσια περιουσία, παρά τους ψευτολεονταρισμούς του πρωθυπουργού μετά την κατακραυγή έχει ήδη αποφασισθεί να εκποιηθεί», είχε πει τότε ο Αλέξης Τσίπρας κατηγορώντας την κυβέρνηση παίζει με τις λέξεις "αν θα είναι «εκποίηση» ή «αξιοποίηση», αλλά η αλήθεια δεν μπορεί να κρυφτεί".
Σήμερα ο άνθρωπος που εκπόνησε τη μελέτη εκείνη είναι στην κυβέρνηση του, ενώ υπάρχουν πληροφορίες ότι και η λίστα εκείνη με τα 598 νησιά είναι στα χέρια υπουργού ο οποίος επιχείρησε -ανεπιτυχώς ως τώρα- να την αξιοποιήσει.
Παραπομπές
• ΚΕΔ
• ΕΤΑΔ
σχόλια