Μετά από σιωπή 1.700 χρόνων το αρχαίο θέατρο της Μεσσήνης ανοίγει και πάλι

Μετά από σιωπή 1.700 χρόνων το αρχαίο θέατρο της Μεσσήνης ανοίγει και πάλι Facebook Twitter
16

Στις 3 Αυγούστου με γκαλά όπερας, στο πλαίσιο του Ελληνικού Φεστιβάλ, θα γίνουν τα εγκαίνια του αναστηλωμένου αρχαίου θεάτρου της Μεσσήνης που ανοίγει και πάλι τις πύλες του μετά από 1.700 χρόνια σιωπής.

Η λειτουργία του θεάτρου σταμάτησε το 300 μ.χ., μετά από 600 χρόνια λειτουργίας. Στη διάρκεια της λειτουργίας του θεάτρου από το χώρο του είχαν περάσει, όπως σημειώνει το ΑΜΠΕ, ο βασιλιάς της Μακεδονίας Φίλιππος Ε' και ο περίφημος στρατηγός της Αχαϊκής Συμπολιτείας, Φιλοποίμην ο Μεγαλοπολίτης κ.ά.

Στη διάρκεια της μεγάλης περιόδου παρακμής του θεάτρου χαρακτηριστικό είναι  το γεγονός ότι οι Βυζαντινοί κάτοικοι της περιοχής αποξήλωσαν πολλά από τα καθίσματα του μνημείου για να τα χρησιμοποιήσουν ως οικοδομικό υλικό σε ναούς και κατοικίες.

 «Όταν ξεκινήσαμε τις ανασκαφές μας έπιασε απογοήτευση. Το θέατρο ήταν ανύπαρκτο, υπήρχαν μόνο κάποιες πεζούλες και γύρω ελαιώνες, οι οποίοι αγοράστηκαν. Οι επιχώσεις στην ορχήστρα και το κοίλο ήταν τεράστιες», λέει χαρακτηριστικά στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο ομότιμος καθηγητής Αρχαιολογίας και «ψυχή» των ανασκαφών στην αρχαία Μεσσήνη, Πέτρος Θέμελης.

Η αναστήλωση και αποκατάσταση του αρχαίου θεάτρου της Μεσσήνης διήρκεσε περισσότερα από 20 χρόνια και χρηματοδοτήθηκε από το Β' και Γ' ΚΠΣ και από το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος». «Λίγα λίγα καταφέραμε να ενώσουμε, να αποκαταστήσουμε και να βάλουμε στη θέση τους περισσότερα από 2.000 καθίσματα» επισημαίνει ο κ. Θέμελης.

Οι εργασίες στο κοίλο δεν έχουν ολοκληρωθεί και θα συνεχιστούν και μετά το καλοκαίρι. Ως τις 3 Αυγούστου υπολογίζεται ότι θα έχει αποκατασταθεί το θέατρο ως τη 15η σειρά. Στην εκδήλωση, θα φιλοξενηθούν στους χώρους του θεάτρου 2.500 θεατές, ενώ μετά την ολοκλήρωση των εργασιών αποκατάστασης του θεάτρου υπολογίζεται ότι αυτό θα χωράει περίπου 5.000 θεατές, τους μισούς δηλαδή από την αρχική χωρητικότητά του.

Για την εκδήλωση του Αυγούστου θα τοποθετηθούν προσωρινά στον χώρο ένα ξύλινο πατάρι, όπου θα στέκονται τα μέλη της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, αντίσκηνα ως καμαρίνια των καλλιτεχνών και φωτισμοί. Δεν αγχώνει, όμως, τον κ. Θέμελη η παρουσία τόσου κόσμου σε ένα κλειστό για αιώνες θέατρο; «Είναι ανθεκτικό το μνημείο και τα καθίσματά του στο χρόνο και τα πατήματα. Η μόνη φθορά δημιουργείται από τα τακούνια των γυναικών. Το θέατρο όμως είναι για να χρησιμοποιείται, όχι για να παραμένει κλειστό. Το ρίσκο της φθοράς προέρχεται από το χρόνο και όχι από τους ανθρώπους» απαντά.

Το γκαλά όπερας του Ελληνικού Φεστιβάλ φαίνεται πως θα είναι μόνο η αρχή για τη νέα φάση της λειτουργίας του θεάτρου. Η συνεχής φιλοξενία δραστηριοτήτων και κοινού στους χώρους του θεάτρου, αλλά και σε όλη την αρχαία πόλη είναι το όραμα του κ. Θέμελη. «Αν δεν ζωντανέψει το μνημείο, καλύτερα να μην σκάβουμε. Θέλουμε το θέατρο να λειτουργεί για εκδηλώσεις, σχολεία, συνέδρια. Θέλουμε όλοι οι χώροι της αρχαίας Μεσσήνης να λειτουργήσουν πολλαπλώς. Είναι μια πόλη ολόκληρη, που μπορεί να ζωντανέψει, να έχει σχέση με την κοινωνία και με τους φορείς» τονίζει ο ίδιος.

Το αρχαίο θέατρο της Μεσσήνης βρίσκεται στη βορειοδυτική πλευρά του αρχαιολογικού χώρου της αρχαίας Μεσσήνης. Η πρώτη φάση του θεάτρου χρονολογείται στον 3ο αιώνα π.Χ. Επισκευές πραγματοποιήθηκαν κατά τον 1ο και 2ο αιώνα μ.Χ. στους τοίχους της σκηνής, του προσκηνίου και της ορχήστρας. Το θέατρο λειτουργούσε για την ψυχαγωγία των πολιτών, αλλά και ως χώρος συγκεντρώσεων πολιτικού χαρακτήρα. Σε αυτό έλαβε χώρα η συνάντηση του βασιλιά της Μακεδονίας Φιλίππου Ε' και του Αράτου του Σικυώνιου το 214 π.Χ., μια μέρα μετά τη λαϊκή εξέγερση και τη σφαγή των αξιωματούχων της πόλης και διακοσίων εύπορων πολιτών. Σύμφωνα επίσης με μαρτυρία του Λιβίου, πολλοί κάτοικοι της Μεσσήνης συγκεντρώθηκαν στο θέατρο της πόλης, απαιτώντας να μεταφερθεί εκεί σε κοινή θέα ο περίφημος στρατηγός της Αχαϊκής Συμπολιτείας Φιλοποίμην ο Μεγαλοπολίτης, που είχε αιχμαλωτιστεί από τους Μεσσήνιους το 183 π.Χ.

Το κοίλο εδράζεται σε τεχνητή επίχωση συγκροτούμενη από ισχυρό ημικυκλικό ανάλημμα. Την εντύπωση της φρουριακής δόμησης ενισχύουν οι υψηλές οξυκόρυφες πυλίδες με τα κλιμακοστάσια ανόδου. Αυτά τα στοιχεία, καθώς και το γεγονός ότι το ανάλημμα του κοίλου ήταν στο σύνολο του ορατό και προσιτό από έξω, καθιστούν το θέατρο της Μεσσήνης ιδιάζουσα περίσωση που προοιωνίζει τα κολοσσιαία θέατρα και αμφιθέατρα της ρωμαϊκής περιόδου.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

16

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

3 σχόλια
Μπράβο τους για την προσπάθεια που κάνουν τόσα χρόνια!!Πραγματικά όμως αρχαία θέατρα να τα αφήνουν στην τύχη τους είναι τρομερά λυπηρό!Το αρχαίο θέατρο της Δωδώνης στα Ιωάννινα εδώ και περίπου δέκα χρόνια το έχουν εγκαταλείψει και ρημάζει.Lifo κάνε κάποια έρευνα και θα τρομάξουν οι αναγνώστες από το μέγεθος της καταστροφής σε λιγότερο από δέκα χρόνια ήδη τώρα.
@Lucretius 19.5.2013 | 20:48Αφού έγραψες το σχόλιο άλλαξε η φωτογραφία.Αυτό που έδειχνε η παλιά είχε το σχήμα του Παναθηναϊκού σταδίου, το μισό πέτρινο, το άλλο μισό χορταριασμένο. Η καινούργια φωτογραφία δείχνει μεν το θέατρο της Μεσσήνης, αλλά με καμία παναγία αναστηλωμένο.Ποια είναι η αλήθεια;
> οι Βυζαντινοί κάτοικοι της περιοχής αποξήλωσαν πολλά από τα καθίσματα του μνημείου για να τα χρησιμοποιήσουν ως οικοδομικό υλικό σε ναούς και κατοικίες.Μα πώς γίνεται αυτό; Εγώ ήξερα ότι οι Έλληνες σέβονται την κληρονομιά τους, η οποία υπέφερε μόνο στα χέρια των βαρβάρων (του Λόρδου Έλγιν, των Τούρκων, των Γότθων κλπ.).
Και μην ξεχναμε πως και γιατι εγκαταλειφθηκε το θεατρο. Οι χριστιανοι και οι παπαδες τα θεωρουσαν δαιμονική διαφθορα των ΕΛΛΗΝΩΝ.ΥΓ αμφιβαλλω οτι εκλεισε το 300 μΧ, μαλλον λιγο αργοτερα με την επιβολη του χριστιανισμου
@tktk 19.5.2013 | 22:21> Οι χριστιανοι και οι παπαδες τα θεωρουσαν δαιμονική διαφθορα των ΕΛΛΗΝΩΝ.«Έλληνας» ήταν τότε ο δωδεκαθεϊστής.Οι παπάδες που θεωρούσαν ότι το θέατρο διαφθείρει δεν ήταν κατ’ ανάγκην απαίδευτοι φανατικοί. Μέγας πολέμιος του θεάτρου ήταν ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος. Αυτός λοιπόν γνώριζε π.χ. τις κωμωδίες του Αριστοφάνη καλύτερα από εμάς, καθώς όχι μόνο στα νιάτα του κοιμόταν με τα έργα του Αθηναίου κωμωδού στο προσκεφάλι του, αλλά είχε μεταφράσει δύο ντουζίνες κωμωδίες του Αριστοφάνη στην ομιλουμένη Ελληνική της εποχής του. Σήμερα σώζονται μόλις έντεκα κωμωδίες. Δηλαδή ο Ιωάννης δεν ήταν κανένας άσχετος από θέατρο ταλιμπάν, αλλά απέρριπτε κάτι που γνώριζε και σε εύρος και σε βάθος.
Σε αυτούς που έδωσαν αρνητική ψήφο στο/ην tktk.Ο αρχαίος κόσμος (με ότιαυτό συνεπάγεται)εξαφανίστηκε-καταστράφηκε με ιδιαίτερο μένος απο τους φανατικούς χριστιανούς και καθόλου τυχαία έπειτα "καλωσόρισε" ο κόσμος τον σχεδόν χιλιόχρονο σκοταδισμό.
@ein Steppenwolf 20.5.2013 | 01:08> Δηλαδή ο Ιωάννης δεν ήταν κανένας άσχετος από θέατρο ταλιμπάν, αλλά απέρριπτε κάτι που γνώριζε και σε εύρος και σε βάθος.Και φυσικά ο Πλάτων, που δεν ήταν φανατικός παπάς ή απαίδευτος, απέρριπτε τα ομηρικά έπη.
Υπάρχει μεγάλη βιβλιογραφία με καταστροφές αρχαίοελληνικών μνημείων και αγαλμάτων απο την εισβολή και την βίαιη επιβολή φανατικών χριστιανών.
με ολη την εκτιμηση, η αντιμετώπιση ειναι λίγο ιδεοληπτική και εκτος παγκοσμικου πλαισιου της εποχης.την εποχη που μιλάμε η Πελοπονησος και η Βαλκανικη εχουν υποστει τεραστιες επιδρομες απο τον Αλαριχο, η (σχετικά ακμαία) Ρωμαικη Αυτο(κοσμο)κρατορια καταρεει, ο Χριστιανισμός επιβάλλεται, οι λεγεωνες αποχωρουν απο την Αγγλια και παντου εχουμε παρακμη των πολεων, επιστροφη στην υπαιθρο και σε ορισμενες (λιγες) πολυ καλα οχυρωμενες πόλεις. Αυτες λοιπον ηταν οι κοσμογονικες αλλαγες που γινοντουσαν τοτε στο τοτε (ευρωπαικο) Πολιτισμενο Κόσμο (aka Ρωμαικη Αυτοκρατορια) και μεσα σε ολα αυτα εσυ κρινεις την αλλαγη χρησης ενος μνημειου προηγουμενης εποχης και λειτουργικοτητας τοποθετημενο τελειως εκτος του ιστορικου πλαισιου.τι να γινει εκεινη την εποχη οι αξιες ηταν (παγκοσμια) αλλες, η επιβολή και ανοδος του χριστιανισμου ηταν ενας λογος, αλλα μην ξεχναμε οτι εμεινε ή δεν εμεινε απο τα αρχαια (και γραμματεια) χιλια χρονια μετα ηταν γιατι κάποιοι αντεγραφάν ή επελεγαν να μην αντιγράψουν.
Ναι,δεν διαφωνώ για τις παγκόσμιες αλλαγές την συγκεκριμένη ιστορική περίοδο αλλά η καταστροφή,η εξαφάνιση και η διαμέλιση των μνημείων των αγαλμάτων και η δαιμονοποίηση της κουλτούρας των αρχαίων Ελλήνων προήλθε πρωτίστως απο την χριστιανική λαίλαπα,δεν το αναφέρω απο εμπάθεια,ιστορικά δεδομένα είναι.
Sorry gia ta greeklish ek twn proterwn Sxetika me to post mporeite na diavasete to parakatw sxetiko arthro kai isws boithisei th syzhthsh .''Πού πανε οι πόλεις οταν εξαφανιζονται- ο οικισμός της πρωιμης και μεσης βυζαντινης Μεσηνης'' σ47 http://www.academia.edu/1957971/_._2012_in_._ed._8_-15_._Rethimno_2012_47-71 Peri 1000 xronou skotadismou kata th diarkeia ths byzantinhs periodou einai xeperasmenh kai streblh thewrhshKatanoow to Anti-papadiko menos pollwn, alla apo thn allh auto den prepei na apotelei afethria gia th meleth kai thn exagwgh symperasmatwn mias exairetika syntheths periodou.Epishs kathe periptwsh einai xehwristh to oti mporei na yparxoune endeixeis bandalismou apo fanatikous xristianous se kapoio mnhmeio de shmainei oti auto htan h exhghsh gia opoia fthora h' katastrofh se allo mnhmeio.Akoma kai h exaplwsh (h' epibloh an thelete tou xristianismou sthn peloponniso einai ena fainomeno to opoio meletatai akoma kai den yparxei kapoia ste'rea gnwmh perissoteres plhrofories:http://mediterraneanworld.wordpress.com/2011/01/04/christianization-and-churches-in-the-peloponnese/)Gia tous polu endiaferomenous kalo einai na melethsoun kai thn ereuna ths parakatw kyrias:https://risweb.st-andrews.ac.uk/portal/en/activities/the-late-antique-peloponnese-landscapes-and-networks-of-conversion(01184db1-bfd5-4b32-a0b3-2513d252c41e).htmlKalhmera kai psyxraimia me tous byzantinous .Love <3
@ein Steppenwolf 19.5.2013 | 17:28[Συνέντευξη με τον αρχαιολόγο Πέτρο Θέμελη για το θαύμα της Αρχαίας Μεσσήνης](http://bit.ly/18ZGzyD):> ― Ο μεγαλύτερος εχθρός του συγκεκριμένου θεάτρου τελικά ποιος ήταν;> ― «Οι άνθρωποι. Ξήλωναν τις πέτρες, τις κάνανε ασβέστη και παίρνανε τα μέταλλα και τα μολύβια. Ηταν οι γνωστοί μεταλλοκυνηγοί σε μια περίοδο ένδειας, σκοτεινή. Ακριβώς όπως και σήμερα, που κυνηγάνε οι άνθρωποι τα μέταλλα για να τα πουλήσουνε, έτσι συνέβαινε και τότε».> ― Σε ποιους αιώνες αναφέρεστε;> ― «Στον 7ο, τον 8ο, τον 9ο αιώνα μ.Χ. Ο χριστιανικός μεσαίωνας έφερε την καταστροφή και όχι οι πλημμύρες και οι βάρβαροι. Αυτό είναι μύθος. Οι κάτοικοι της περιοχής γκρέμιζαν τα μνημεία και παίρνανε τα σίδερα. Ο σεισμός δεν ενδιαφέρεται για τα σίδερα. Είναι δυνατόν οι βάρβαροι να καθίσουνε να γκρεμίσουν τα μνημεία; Αυτοί έκαναν ένα πλιάτσικο και φεύγανε».