Ας μπούμε στη θέση των προσφύγων

Facebook Twitter
6

Άθηνα, 2010. Ένας απο τους 35 Ιρανούς πρόσφυγες που έραψε το στόμα του στα Προπύλαια, ζητώντας πολιτικό άσυλο

Παγκόσμια Ημέρα Προσφύγων σήμερα και είναι μια καλή αφορμή να ξαναθυμηθούμε ότι ο κάθε πρόσφυγας έχει μια διαφορετική ιστορία να διηγηθεί. Τόσο για τους λόγους για τους οποίους εγκατέλειψε την πατρίδα του όσο και για την οδύσσεια του μέχρι να καταλήξει κάπου που δεν είναι σίγουρο αν θα του επιτρέψουν οι συνθήκες να ριζώσει. Το να γενικεύεις είναι η αρχή της παρανόησης των πάντων. Αποτελεί τον πιο σύντομο δρόμο για να γίνεις μισάνθρωπος και ρατσιστής. Πάνω σε αυτή την αρχή στηρίζει πολλά ο νεοναζισμός. Όσο απομακρύνεσαι από τον άνθρωπο και από αυτά που έχει να σου πει, όσο γενικεύεις, τόσο πιο απλό γίνεται να υπνωτιστεί ο όχλος που θέλει να υπνωτιστεί.

Αυτός ο δρόμος της παρανόησης είναι ένας δρόμος εύκολος για αυτούς που θέλουν να τον ακολουθήσουν. Δεν χρειάζεται να ακούσεις, να κατανοήσεις, να συζητήσεις, και γιατί όχι να προσπαθήσεις να βρεις λύσεις για ανθρώπους που θα μπορούσες να ήσουν στην θέση τους. Διότι το ότι γεννήθηκες εδώ και όχι στη Συρία είναι απλή σύμπτωση. Δεν ξέρω αν πρέπει να ευχαριστήσεις το σύμπαν αλλά την τύχη σου σίγουρα.

Ίσως πρέπει να γίνει κάτι σαν καθημερινή άσκηση. Να μαθαίνουμε την ιστορία ενός ανθρώπου που αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την πατρίδα του(το ίντερνετ έχει εκατοντάδες) και να μπαίνουμε στην θέση του. Να φανταζόμαστε για λίγα λεπτά πως θα μας φαινόταν εάν αυτή την στιγμή μας ανάγκαζαν οι συνθήκες να εγκαταλείψουμε το σπίτι μας. Να αφήσουμε τα πάντα γιατί κινδυνεύει η ζωή μας. Να σκεφτούμε πως θα ήταν αν μας έλεγαν οι γονείς μας «φύγε εσύ για να γλιτώσεις και ίσως μια μέρα τα ξαναπούμε». Πως θα ήταν εάν δεν ξαναβλέπαμε τους φίλους μας, τα μέρη που μεγαλώσαμε, την παιδική μας ηλικία. Σε μια εποχή γεμάτη θόρυβο από όλα αυτά που ακούγονται για τους πρόσφυγες δεν έχουμε παρά να κάνουμε το εξής: Να κλείσουμε τα αυτιά μας στις γύρω φωνές και να ακούσουμε τους ίδιους.

6

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

6 σχόλια
...Άσχετο αλλά σχετικό:Μήπως θυμάστε την επίθεση κατά του 15χρονου Αφγανού, όπου κάποιοι "καλοθελητές"-σχολιαστές καθόντουσαν και μέτραγαν μία-μία τις χαρακιές στο πρόσωπό του, ούτως ώστε να μας πείσουν ότι η ιστορία είναι μούφα; (οι χαρακιές ήταν λιγότερες από αυτές που έλεγαν τα άρθρα αρχικώς, λες και αυτό έχει καμία φοβερή σημασία). Επίσης θυμάστε που οι συγκεκριμένοι επίδοξοι ντετέκτιβς θεωρούσαν εντελώς γελοία την ιστορία περί Ελβετίας;Για δείτε, λοιπόν, το follow up:"Κατόπιν της δημοσιότητας που πήρε η υπόθεση παρενέβη η Ελβετική Πρεσβεία, η οποία και παρέβλεψε τις δυσλειτουργίες των ρυθμίσεων του «Δουβλίνου ΙΙ», επισπεύδοντας έτσι τη διαδικασία της οικογενειακής επανένωσης και προσφέροντας τη δυνατότητα στο 14χρονο να ενωθεί με την οικογένειά του σε λιγότερο από 20 ημέρες."http://www.athensvoice.gr/article/city-news-voices/%CE%B8%CE%B5%CE%BC%CE%B1/%CE%B1%CF%83%CF%85%CE%BD%CF%8C%CE%B4%CE%B5%CF%85%CF%84%CE%BF%CF%82-%CE%B1%CE%BD%CE%AE%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B1%CF%86%CE%B3%CE%B1%CE%BD%CF%8C%CF%82
Σε μια εποχή γεμάτη θόρυβο από όλα αυτά που ακούγονται για τους πρόσφυγες δεν έχουμε παρά να κάνουμε το εξής: Να κλείσουμε τα αυτιά μας στις γύρω φωνές και να ακούσουμε τους ίδιους. Πηγή: www.lifo.grΧτύπα τον μετανάστη να ξεσπάσεις τα νεύρα της κατάστασης της χώρας και των προβλημάτων σου. Γιατι για το κακομαθημένο εγώ σου, που όμως δεν διεκδίκησε ποτέ τίποτα και τα περίμενε όλα από κάποιο ΠΑΣΟΚ, πρέπει κάπου να ξεσπάσει για το ξεβόλεμα που έχει υποστεί. Όχι όχι, δεν θα κάτσεις να σκεφτείς, τι σου προκαλεί τα νεύρα και ξεσπάς. Που έχεις δίκιο, αν έχεις και προς ποιον. Χτύπα τον μετανάστη. Όπως κάποιοι "χτυπάνε", (έτσι λες) εσένα τον αδύναμο να αντιδράσει, ΕΤΣΙ ΚΑΝΕΙΣ και εσύ. Απόλυτα αναμενόμενο όμως. Τα πιο πολλά παιδιά επαναλαμβάνουν τα λάθοι των γονέων ή γενικότερα των προτύπων τους. Ακόμα και αν έχουν βιώσει την αδικία των πράξεων τους. Αν όμως έκανες την σύγκριση της κατάστασης της δικής σου (έστω εν μέσω κρίσης) με του μέσου μετανάστη στην Ελλάδα και την έκανες πραγματικά και αντικειμενικά θα έβαζες τα κλάματα με το πόσο μύξα είσαι. Το ΠΟΣΑ άντεξαν αυτοί οι άνθρωποι και πόσο ΕΥΚΟΛΑ εσύ "δεν αντέχεις αυτήν την κατάσταση" και σκέφτεσαι τις νάρκες στα σύνορα. Και μην ξεχνάμε ότι πολλοί από τους ανθρώπους αυτούς, έχουν ζήσει καταστάσεις διαφορετικές απο του μέσου Έλληνα. Έχουν επιβιώσει από πολύ πιο επικύνδινες καταστάσεις. Τι να τους πει τώρα η Χ.Α.? Δεν τους είναι κάτι το τόσο δύσκολο το να ξεσπαθώσουν εναντίον της οργανωμένα. Ίσως όμως, επειδή ακριβώς έχουν κάποια βιώματα, εκτιμούν κάποια πράγματα που "εμείς" θεωρούμε δεδομένα. Και υπομένουν. Χωρίς να έχουν τίποτα να χάσουν υπομένουν και δείχνουν σεβασμό. Τους θαυμάζω και λίγο τους ζηλεύω. Οπότε τελικά δεν το βλέπω να μπορεί κανείς εύκολα να κάνει αυτό που προτείνεται στο τέλος. Μπορείς να κλείσεις τα αυτιά από τις φωνές των άλλων. Με την δική σου πληγωμένη φωνή μίσους, τι κάνεις όμως? Γιατί συνήθως αυτή δίνει την εντολή στα αυτιά για επιλεκτική ακοή. Των φωνών του μίσους αντί των πραγματικών ανθρώπινων φωνών. Άλλωστε, όπως πολλές φορές έχει ειπωθεί σε αυτήν την στήλη, πρέπει κανείς να κοιτάξει τον εαυτό του στα μάτια πρώτα, να κάνει την αυτοκριτική του και μετά ίσως μπορέσει ψύχραιμα να μιλήσει για οποιοδήποτε θέμα. Είτε το μεταναστευτικό, είτε κάποιο άλλο πολιτικό/κοινωνικό/οικονομικό πρόβλημα, είτε -ποσο μάλλον- προσωπικό.
Είμαστε εγγόνια προσφύγων!1.500.000 πρόσφυγες ήρθαν το 1922 στην Ελλάδα και οι ντόπιοι δεν δέχθηκαν καλά τους παππούδες μας. Μια φορά στο χωριό, όταν ήμουν μικρή, κάθισα το βράδυ να φάω και ο παππούς μου, μου έκανε παρέα. Πες ένα τραγούδι τούρκικο του είπα. Κι αυτός άρχισε να τραγουδά ένα τραγούδι για τον Τσακιντζή, τον αντίστοιχο Ρομπέν των Δασών. Έκλαιγε ο άνθρωπος. Μετά από 70 χρόνια εξακολουθούσε και έκλαιγε!!!Δεν το ξέχασα ποτέ αυτό. Δε θα μπορούσα να νιώθω παρά απέραντη αλληλεγγύη για όσους αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους λόγω πολέμου ή φτώχειας.
Σε μιά χώρα πού ο φασισμός θεωρείται δικαιοσύνη πλέον (για να ξεβρωμίσει ο τόπος), ο άλλος δεν ήξερε λεει ποιός ήταν ο χίτλερ, η 28η οκτωβρίου, η 25η μαρτίου (τι μερα είναι, τι ωρα ειναι και ποια χρονιά), η μισή της ιστορία ειναι προσφυγιά σε διαφορετικούς χρόνους και σε ολους τους πιθανούς τόπους, μού μιλάς γιά ημέρα προσφύγων.. και τωρα τι να πως εγώ? δεν αισθάνομαι πολύ καλά τελευταία..