Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Το εργοτάξιο κατά τη διάνοιξη της σήραγγας, 1928 © Αρχείο ΗΣΑΠ
0

Στις ανέκδοτες φωτογραφίες από τα Γενικά Αρχεία του Κράτους (ΓΑΚ) βλέπουμε τις εργασίες κατασκευής και το μεγάλο εργοτάξιο που ταλαιπώρησε τους Αθηναίους ειδικά από το 1928 μέχρι το 1930. Οι αντιδράσεις αλλά και η γκρίνια για την καταστροφή της όμορφης πλατείας των Αθηνών ήταν έντονες. Το τεράστιο για την εποχή εργοτάξιο είχε διαταράξει την ισορροπία στην καθημερινότητα της πόλης, είχε μειώσει την πελατεία στα θρυλικά ζαχαροπλαστεία και στα καταστήματα της περιοχής και είχε δημιουργήσει πολλές αντιπαραθέσεις.

Δεν ήταν και λίγοι αυτοί που αμφέβαλλαν για το αν ήταν ασφαλής η μεταφορά του σε τούνελ. «Θέλουν να μας πετάξουν μέσα σε ένα πηγάδι» ή «η σήραγξ μοιάζει σαν καρμανιόλα» έγραφαν εκείνη την εποχή για τον επικείμενο υπόγειο σταθμό.

Στις φωτογραφίες από το αρχείο των Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων Αθηνών-Πειραιώς (ΗΣΑΠ) βλέπουμε επίσης εικόνες από το εργοτάξιο της εποχής που μας δίνουν έντονα την εικόνα της παλιάς Αθήνας.

Ο συρμός έφτασε στην Ομόνοια με την κατασκευή της μεγαλύτερης τότε σήραγγας στην πόλη, που παραμένει η παλαιότερη στο σύνολο του σημερινού δικτύου.

Ο υπόγειος σταθμός της Ομόνοιας σήμερα είναι ένας από τους πιο πολυσύχναστους της γραμμής του Ηλεκτρικού, και επειδή συνδέεται με την κόκκινη γραμμή του μετρό. Δεν ήταν όμως πάντοτε υπόγειος και η ιστορία του ξεκινάει από πολύ παλιά.

Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Το όρυγμα της σήραγγας κατά μήκος της 3η Σεπτεμβρίου κατά την επέκταση του σταθμού Ομόνοια © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ

Ήταν 17 Μαΐου του 1895 όταν εγκαινιάστηκαν μαζί δύο από τους σημαντικότερους μέχρι σήμερα σταθμούς του Ηλεκτρικού, ο σταθμός Μοναστηράκι και ο σταθμός Ομόνοια. Και οι δύο βρίσκονταν κάτω από την επιφάνεια του εδάφους, αλλά δεν ήταν υπόγειοι και κλειστοί. Ήταν υπαίθριοι, όπως φαίνεται και στις αρχειακές φωτογραφίες. Η τοποθεσία του πρώτου σταθμού στην Ομόνοια ήταν στη διασταύρωση των οδών Αθηνάς και Λυκούργου· ήταν ο τερματικός σταθμός της γραμμής που μέχρι τότε ερχόταν από τον Πειραιά και σταματούσε στο Θησείο.

Όταν κατασκευαζόταν ο πρώτος σταθμός, οι συρμοί ήταν ακόμα ατμοκίνητοι. Το ρεύμα θα έρθει το 1904, μετά τη λειτουργία του μεγάλου Ατμοηλεκτρικού Σταθμού του Φαλήρου

Ο συρμός έφτασε στην Ομόνοια με την κατασκευή της μεγαλύτερης τότε σήραγγας στην πόλη, που παραμένει η παλαιότερη στο σύνολο του σημερινού δικτύου. Τα έργα κατασκευής της ξεκίνησαν το 1889. Και εκείνη εγκαινιάστηκε μαζί με τον πρώτο σταθμό το 1895.

Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Σχέδιο του υπογείου του παλιού σταθμού του ΗΣΑΠ στην Ομόνοια όπου φαίνεται η οριοθέτηση της Βασιλικής Αίθουσας, του χώρου αποσκευών και του κομμωτηρίου! © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Σχέδιο της τομής του παλιου σταθμού του ΗΣΑΠ στην Ομόνοια που δίνει μια καλύτερη εικόνα του © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Σχέδιο του παλιού σταθμού του ΗΣΑΠ στην Ομόνοια, 18 Απριλίου 1892 © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Σχέδιο της πρόσοψης του παλιού σταθμού του ΗΣΑΠ στην Ομόνοια © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ (2)
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Σχέδιο της πρόσοψης του παλιού σταθμού του ΗΣΑΠ στην Ομόνοια © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Σχέδιο με το ισόγειο και τον πρώτο όροφο του παλιου σταθμού του ΗΣΑΠ στην Ομόνοια © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ

Η κ. Ελένη Θεοδωροπούλου, φιλόλογος-υπάλληλος του Τμήματος Αναγνωστηρίου και Αρχειακής Έρευνας στην Κεντρική Υπηρεσία των ΓΑΚ, μας αναφέρει σχετικά με το αρχείο του ΗΣΑΠ που βρίσκεται στα ΓΑΚ ότι:

«Το αρχείο ΗΣΑΠ Α.Ε., διαθέτοντας έγγραφα χρονολογημένα την περίοδο 1869-2000, καλύπτει μεγάλο χρονολογικό εύρος. Η διάρθρωσή του αντιστοιχεί στις τρεις φάσεις εξέλιξης της εταιρείας και έχει ως εξής:

1869-1925, εταιρεία ΣΑΠ Α.Ε. («Εταιρεία του απ’ Αθηνών εις Πειραιά Σιδηροδρόμου», Σιδηρόδρομοι Αθηνών - Πειραιώς)
1926-1975, εταιρεία ΕΗΣ Α.Ε. (Ελληνικοί Ηλεκτρικοί Σιδηρόδρομοι)
1976-2000, εταιρεία ΗΣΑΠ Α.Ε. (Ηλεκτρικοί Σιδηρόδρομοι Αθηνών - Πειραιώς)

Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Ο πρώτος υπέργειος σταθμός της Ομόνοιας - Αρχείο ΣΤΑΣΥ

Το αρχειακό υλικό παρουσιάζει ποικιλία στην τυπολογία των τεκμηρίων και αποτελείται από οπτικοακουστικό υλικό: 748 φακέλους, 559 βιβλία, ταινίες και φωτογραφίες. Πιο αναλυτικά, περιλαμβάνονται βιβλία, φάκελοι, classeurs, φωτογραφικό υλικό, μπομπίνες και ημερολόγια εργασιών που αποτυπώνουν την επιχειρηματική δραστηριότητα των εταιρειών αλλά και ευρύτερα τον τρόπο λειτουργίας τους τόσο στο οργανωτικό όσο και στο εργασιακό πλαίσιο και παρουσιάζουν τις εξής επιμέρους θεματικές: καταστατικά, συμβάσεις, αλληλογραφία, στατιστικά στοιχεία, έγγραφα Αρχών, διάφορα ημερολόγια, λογαριασμοί, τιμολόγια, αναφορές υπηρεσιών, υπηρεσία προσωπικού, εγκύκλιοι, διαταγές, σχέδια, εργολαβίες, πρόστιμα, δυστυχήματα, οχήματα, παραγγελίες, εργολαβία σήραγγας, σταθμοί (και σχέδια σταθμών), κατασκευή έργω, Μέγαρο ΗΣΑΠ, δελτία τύπου, απεργίες, εφημερίδες, περιοδικά, πρακτικά παράδοσης».

Περνώντας τα χρόνια, το φορτίο της πόλης μεγάλωνε, όπως και οι ανάγκες. Ο υπαίθριος σταθμός δεν έδινε τη δυνατότητα επέκτασης του δικτύου, καθώς τα κτίρια και οι δρόμοι είχαν πλέον «εξαπλωθεί» με τρόπο που εμπόδιζε τις υπέργειες γραμμές. Έτσι, δημιουργήθηκε η ανάγκη για την κατασκευή ενός υπόγειου σταθμού.

Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Ο παλιός σταθμός της Ομόνοιας πριν υπογειοποιηθεί © Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Από τις εργασίες κατασκευής του υπόγειου σιδηρόδρομου © Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Από τις εργασίες κατασκευής του υπόγειου σιδηρόδρομου 2 © Αρχείο ΗΣΑΠ

Το έργο θα αναλάμβαναν οι Γάλλοι που θα χρησιμοποιούσαν την τεχνογνωσία τους και θα «πατούσαν» πάνω σε σχέδια και πρότυπα από σταθμούς του μετρό στο Παρίσι και στο Αμβούργο. Παραλίγο ο τερματικός σταθμός να κατασκευαζόταν στη σημερινή πλατεία Κλαυθμώνος, αλλά τελικά επικράτησε το άλλο σχέδιο που έλεγε να κατασκευαστεί στην Ομόνοια.

Έτσι κι έγινε. Θεωρήθηκε μάλιστα ένα έργο που αποπερατώθηκε εξαιρετικά γρήγορα και έδωσε μια σύγχρονη όψη στην Αθήνα. Ακόμα και όσοι είχαν εκφράσει τις ανησυχίες τους για διάφορους λόγους και είχαν αντιδράσει, όταν εγκαινιάστηκε ο σταθμός, παρουσία του πρωθυπουργού Ελευθέριου Βενιζέλου, τον υποδέχτηκαν με ικανοποίηση. Τον Ιούλιο του 1930 τα βάσανα της Ομόνοιας είχαν τελειώσει και η πλατεία, ύστερα από την ανάπλασή της, είχε ακόμα περισσότερη κίνηση. Κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί τι άλλο θα τραβούσε αυτή η πλατεία μέχρι τις μέρες μας…

Τα χαρακτηριστικά πορτοκαλοκόκκινα πλακάκια, τα φωτιστικά και γενικά η αρχιτεκτονική του σταθμού προκάλεσαν ιδιαίτερα θετική εντύπωση στους Αθηναίους.

Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Από τα εγκαίνια του νέου υπόγειου πλεον σταθμού στην Ομόνοια το 1930 © Αρχείο ΗΣΑΠ

Με τη δημιουργία του νέου σταθμού, ο παλιός λειτούργησε ως αμαξοστάσιο και πάνω από αυτόν χτίστηκε ένα μεγάλο κτίριο του ΗΣΑΠ (1963).

Ενώ λίγα χρόνια αργότερα είχαν σχεδόν ολοκληρωθεί και οι σταθμοί Βικτώρια και Αττική, λόγω του πολέμου οι εργασίες πάγωσαν και τερματικός σταθμός του Ηλεκτρικού που ερχόταν από τον Πειραιά παρέμεινε η Ομόνοια μέχρι τον Μάρτιο του 1948.

Πολλά από τα στοιχεία του σταθμού της δεκαετίας του '30 σώζονται μέχρι σήμερα και είναι εύκολα ορατά από τον καθένα που θα ρίξει μια ματιά γύρω του περιμένοντας τον επόμενο συρμό. Τα χαρακτηριστικά πλακάκια (κάποια είναι εμφανώς μπαλώματα γιατί δεν γινόταν να βρεθούν τα ίδια), τα κάγκελα στις σκάλες, οι υαλοπίνακες στα καταστήματα κάτω από αυτές και κάποιες πινακίδες μαρτυρούν την ηλικία και την ιστορία του.

Βέβαια, παραλίγο να χαθούν όλα αυτά, αφού το 2001 είχε προταθεί η ολική ανακαίνιση του σταθμού στο πλαίσιο της έλευσης των Ολυμπιακών Αγώνων το 2004. Τελικά έγινε ένα σημαντικό φρεσκάρισμα στον σταθμό, αλλά διατηρήθηκαν πολλά από τα στοιχεία του. Έπειτα από τις αντιδράσεις πολλών αρχιτεκτόνων που έκαναν προσφυγές, ο σταθμός κρίθηκε διατηρητέο μνημείο από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού, όπως και ο σταθμός Βικτώρια.

Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Ο νέος σταθμός της Ομόνοιας όπως φαινόταν κατά την κατασκευή του από την οδό Σταδίου © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Η πλατεία Ομονοίας πριν και μετά την κατασκευή του υπόγειου πλέον σταθμού © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Η πλατεία Ομονοίας πριν και μετά την κατασκευή του υπόγειου πλέον σταθμού © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Η πλατεία Ομονοίας πριν και μετά την κατασκευή του υπόγειου πλέον σταθμού © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Από τις εργασίες κατασκευής του υπόγειου σιδηρόδρομου 3 © Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Όψεις του εργοταξίου του νέου υπόγειου σταθμού από την οδό Αθηνάς
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Εργοτάξιο σταθμού στο Αμβούργο, που λειτούργησε ως πρότυπο για την κατασκευή του σταθμού της Ομόνοιας © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Εργοτάξιο σταθμού στο Παρίσι που λειτούργησε ως πρότυπο για την κατασκευή του σταθμού της Ομόνοιας © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ

* Το αρχείο Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων Αθηνών - Πειραιώς (ΗΣΑΠ) Α.Ε. φυλάσσεται στην Κεντρική Υπηρεσία των Γενικών Αρχείων του Κράτους (ΓΑΚ) από το 2006, μετά την παράδοσή του από τον ΗΣΑΠ.

------------

Ευχαριστούμε την κυρία Αμαλία Παπά, τον κύριο Γιάννη Γκλαβίνα και την κυρία Ελένη Θεοδωροπούλου από την Κεντρική Υπηρεσία των Γενικών Αρχείων του Κράτους.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Tι γινόταν τον Μεσαίωνα στην Αθήνα; Υπήρχε ζωή στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; Ποια είναι η σκληρή αλήθεια για αυτό που αποκαλούμε «Αθηναϊκή Δημοκρατία» και τι ήταν τελικά οι Δεσμώτες του Φαλήρου; Ακούμε σήμερα 10 άγνωστες ή παραγνωρισμένες πτυχές από το μακροχρόνιο παρελθόν της πόλης μας που συνέλεξε η Αγιάτη Μπενάρδου για τη σειρά podcast της LiFO «Ιστορία μιας πόλης».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Αισθάνομαι όπως την πρώτη φορά που θα έβγαινα ραντεβού»: Η Τασούλα Βερβενιώτη για την 4η Γιορτή Προφορικής Ιστορίας 

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι κοινωνικές ομάδες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη γραφή της Ιστορίας»

Η ιστορικός και συγγραφέας Τασούλα Βερβενιώτη μοιράζεται τη γνώση της με ανθρώπους που θέλουν να συλλέξουν τις άγραφες ή αποσιωπημένες πτυχές της ιστορίας και για τρεις ημέρες θα κατευθύνει τη μεγάλη συνάντηση των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας στην Τεχνόπολη.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα – Θεσσαλονίκη έγινε τον Μάιο του 1931 και δυο αστυνομικοί ρεπόρτερ μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Η ατμόσφαιρα έχει λιγότερες λακκούβες από τας Αθήνας»

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα–Θεσσαλονίκη έγινε το 1931 και δύο αστυνομικοί ρεπόρτερ της εποχής μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους. Η ομάδα των dirty '30s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τις μαρτυρίες τους για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ιστορία μιας πόλης / Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ένας βυζαντινός ναός στο κέντρο της πόλης και μια φωνή που έρχεται από 1000 χρόνια πριν. Τι μάς διηγείται το σύντομο βυζαντινό ποίημα που βρίσκεται στη μαρμάρινη επιγραφή, πάνω από την είσοδο του ναού της πλατείας Κλαυθμώνος; Ο Γιώργος Πάλλης εξηγεί στην Αγιάτη Μπενάρδου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κωνσταντίνος Κονοφάγος 

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Κωνσταντίνος Κονοφάγος: Ο μεταλλουργός που έσωσε το Λαύριο από την πείνα

Το 1942 ο Κωνσταντίνος Κονοφάγος ηγείται μιας μυστικής αποστολής, μετατρέποντας σωρούς «χωρίς αξία» σε άργυρο. Μέσα σε συνθήκες Κατοχής και πείνας, το θάρρος και η επινοητικότητά του εξασφαλίζουν τροφή για εκατοντάδες κατοίκους του Λαυρίου.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Ιστορία μιας πόλης / Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Τι μπορεί να διαβάσει κανείς πάνω στον σκύφο του Περικλέους; Και γιατί θεωρείται ένα αυθεντικό στοιχείο μιας ιδιωτικής στιγμής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Η ερευνητική ομάδα «dirty ‘30s & late ‘20s» διασώζει μια δημοσιογραφική έρευνα για τα έκθετα βρέφη στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών, φέρνοντάς τη στο σήμερα και αναδημοσιεύοντάς τη, σχεδόν έναν αιώνα μετά, στη LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ