Βροχή στην Πομπηΐα

Βροχή στην Πομπηΐα Facebook Twitter
Ένας μαύρος πέπλος εσκέπασε όλη την Πομπηΐα και αφάνισε τους ανθρώπους, εσκέπασε και το γειτονικό Ηράκλειο και –το πιο απίστευτο- ακόμη και τη Σταβία που βρισκόταν πολύ μακρύτερα. Τρεις ανθηρές αρχαίες μικρές πολιτείες ετάφηκαν κάτω από τη στάχτη.
0

Βροχή στην Πομπηΐα Facebook Twitter
H Πομπηία από ψηλά σε παλιά μακέτα

 

Όταν μια επίμονη φθινοπωρινή βροχή πέφτει πάνω στις πλατείες, στα δέντρα και στους δρόμους της Πομπηΐας δεν μένει άλλο παρά να περιμένει κανείς φυλαγμένος πίσω από το περιστύλιο ενός σπιτιού. Αν είναι καλότυχος μπορεί να του τύχει ν’αντικρύζει ζωγραφιστή σε κάποιον τοίχο την εικόνα ενός Έλληνα ποιητή. Έναν τέτοιον προσέχουμε, αφού τον αναζητήσαμ, στη φερώνυμη «Κάζα ντι Μενάντρο». Ωχρή μόνο απήχηση σχεδόν άτεχνη η ζωγραφιά αυτή του Μενάνδρου από κάποιο ελληνικό πρωτότυπο, που τον παράσταινε έτσι καθισμένον και στοχαστικό, δίνει αφορμή σε πολλές σκέψεις.

 

Δεν σταματάει κανείς τόσο στη γνωστή προτίμηση του Ιταλιωτικού και του Ρωμαϊκού κόσμου για τον λεπταίσθητο Αθηναίο ποιητή –όχι ανεξήγητη, αφού το θέατρο του ήταν η περιγραφή της σύγχρονης του ανθρώπινης κωμωδίας-, όσο στην ανάγκη που παρακίνησε τους ενοίκους του πομπηϊανού τούτου σπιτιού, να αναζητήσουν έτσι μόνιμη τη συντροφιά του.

 

Δεν ήταν καν Έλληνες οι κάτοικοι της Πομπηΐας, ούτε μιλούσαν ελληνικά, όπως στη γειτονική Νάπολη. Ανήκαν στη φυλή των Σαμνιτών, που είχε κατέβει από τα γύρω βουνά για να ριζώσει δίπλα στο ποτάμι, το Σάρνο και κοντά στη θάλασσα. Όταν  έγινε η καταστροφή θα είχαν πια σημαντικά εκλεπτυνθή από την αποδοχή του ελληνικού πολιτισμού της Καμπανίας και από την επιρροή της Ρώμης. Το βλέπουμε όχι μόνο στον τρόπο της ζωής τους, αλλά και στον τύπο του σώματος, τον λεπτοκόκκαλο, όπως τον δείχνει το αξιοθρήνητο εκείνο θύμα της καταστροφής, το κατάχαμα πεσμένο του Μουσείου της Πομπηΐας. Η σιγανή βροχή στο «σπίτι του Μενάνδρου» δροσίζει ευχάριστα το κηπάριο του περιστυλίου. Βλέποντας τις κολόννες ολόγυρα, το διάστημα που χαρίζει τούτο στο κλειστό εσωτερικό αναλογίζεται κανείς πόσο αβάσταχτα στενός θα ήταν ο παλαιότερος, ο ιταλικός τύπος σπιτιού πριν να πλουτιστή με το δώρο αυτό της ελληνικής αρχιτεκτονικής, με το περιστύλιο.

 

Βροχή στην Πομπηΐα Facebook Twitter

 

Η σιγανή βροχή στο «σπίτι του Μενάνδρου» δροσίζει ευχάριστα το κηπάριο του περιστυλίου. Βλέποντας τις κολόννες ολόγυρα, το διάστημα που χαρίζει τούτο στο κλειστό εσωτερικό αναλογίζεται κανείς πόσο αβάσταχτα στενός θα ήταν ο παλαιότερος, ο ιταλικός τύπος σπιτιού πριν να πλουτιστή με το δώρο αυτό της ελληνικής αρχιτεκτονικής, με το περιστύλιο.

 

Ολόκλειστο γύρω το ιταλικό σπίτι με αραιότατα παράθυρα, βγαλμένα ψηλά μόνο για αερισμό, είχε στο κέντρο της αυλής, του αιθρίου και μπροστά από το ταμπλίνουμ, που αποτελούσε το κυριώτερο δωμάτιο του σπιτιού. Μόνο από τον πίσω κήπο δεχόταν τούτο αέρα και κάποιαν αναψυχή. 

 

Μέσα σ’αυτό το σπίτι βλοσυρός θα πηγαινοερχόταν ο αρχηγός της οικογένειας, ο πάτερ φαμίλιας, με αγέλαστο πρόσωπο, σαν τα πορτραίτα εκείνα της δημοκρατικής εποχής, τα βεριστικά και αδυσώπυτα, προσέχοντας την τιμή και επιτηρώντας την απόδοση των γυναίκων και των δούλων. Στο βάθος κάποιου δωματίου, στημένες σ’ ένα ράφι ήταν οι προτομές-προσωπεία των προγόνων, που τους έδειχναν όχι όπως υπήρξαν στη ζωή, αλλά με την κέρινη μορφή που πήραν στο νεκρικό κρεβάτι.

 

Μια βαθειάν αλλαγή των πνευμάτων μαρτυρεί η αποδοχή του ελληνιστικού περιστυλίου. Εχάρισε στο σπίτι βάθος και αναπνοή, με τις λεπτές, ραβδωτές κολλόνες του, χωρίς άλλο και επισημότητα. Οι κάτοικοι ανοίχτηκαν κάπως προς τα έξω και σπάζοντας τον σφιχτόν οικογενειακό κλοιό, έγιναν κανονικώτεροι, χωρίς όμως να χάσουν κάθε επαφή με την εντόπια παράδοση. Ο κάτοικος της Πομπηΐας συνδύασε μ’έναν τρόπο πρωτότυπο, όσο και απλό το παλιό ιταλικό σπίτι με το ελληνικό, καθώς έβαλε το ένα δίπλα στο άλλο και μεταχειρίστηκε το περιστύλιο», έγραφε άλλοτε σ’ένα συμπαθέστατο βιβλιαράκι, ο φον Ντουν. Δεν ήλθε όμως μόνο του το περιστύλιο για να ζωντανέψει το ιταλικό σπίτι, έφερε μαζί του και τις Μούσες. Μαζί τους ξεκίνησαν και οι θεοί του Ολύμπου, οι Νύμφες και οι Σάτυροι για να χορέψουν στα χλοερά τοπία. Συνωδεύτηκαν ακόμη και από την πορεία των μεγάλων αθάνατων –θνητών, των ποιητών και των φιλοσόφων, των ιστορικών που είχαν στολίσει τον ελληνικό κόσμο, όσο και οι θεοί.

 

Βροχή στην Πομπηΐα Facebook Twitter

 

Το εκπληκτικότερο απ΄ όλα όσα βλέπει κανείς στις ατέλειωτες αίθουσες του Μουσείου της Νεάπολης, όσα περιέχουν πομπηϊανές τοιχογραφίες, είναι η μανία για τους ελληνικούς μύθους, η διάδοση και η γνώση τους. Περνούμε μπροστά από την Ιφιγένεια, την Ελένη, την Ανδρομέδα, την Ομφάλη, τον Περσέα, τον Ηρακλή, τον Ορέστη και από ένα πλήθος αλλά θεϊκά πρόσωπα∙ χρειάζεται που και που προσπάθεια για να τα ταυτίσουμε και δεν χωράει αμφιβολία ότι ήξεραν μέσα στην Πομπηΐα οι κάτοικοι και οι καλλιτέχνες την Ελληνική μυθολογία πολύ καλύτερα απ’ ό,τι σήμερα εμείς. 

 

Οι περισσότερες τοιχογραφίες οι συγκεντρωμένες στο Μουσείο της Νεάπολης προέρχονται από τα σπίτια που ανασκάφτηκαν πριν από το 1911∙ έως τότε συνήθιζαν ακόμη οι αρχαιολόγοι, ακολουθώντας την παλαιότερη ταχτική των Βουρβώνων, της Νεάπολης, να ξερριζώνουν τις τοιχογραφίες, όχι πια για να τις λεηλατήσουν, αλλά για να τις σώσουν από την υγρασία και από τη διάλυση.

 

Τούτο όμως είχε αποτέλεσμα την απογύμνωση των σπιτιών απ’ όλο το διάκοσμο, αφαιρούσε την έννοια της ύπαρξης των ανθρώπων και αποξένωνε των επισκέπτη από τον ψυχικό κόσμο, την ποίηση που εκύκλωνε τη ζωή τους, υψώνοντας τη πάνω από κάθε υλιστικό. Η προσπάθεια να κρατηθούν στην αρχική θέση τους οι τοιχογραφίες έγινε δυνατή μόνο αργότερα, στις νέες ανασκαφές και πραγματοποιείται καλύτερα σήμερα, που τα τεχνικά μέσα επιτρέπουν ν’αποκολλιιέται μια εικόνα από τον τοίχο, και να επισκευάζεται στο εργαστήριο, ν’απομονώνεται από την υγρασία και να στερεώνεται πάλι στην αρχική της θέση. Προχώρησαν ακόμη οι Ιταλοί αρχαιολόγοι, με την αγάπη της φυλής τους προς το πράσινο, ν’αποκαταστασήσουν τα κηπάρια των περιστυλίων και να τα στολίσουν με αγαλμάτια που βρέθηκαν εκεί γύρω στις κρήνες. Στο «σπίτι του Φαύνου» έξαφνα υποδέχεται τους επισκέπτες ο ίδιος ο μικρός χάλκινος Φαύνος που βρέθηκε εκεί, χορεύοντας όπως σ’ ένα χλοερό λιβάδι. Δεν είναι άλλο παρά μια πιστή απομίμηση του πολύκροτου άλλοτε –δυσανάλογα με την καλλιτεχνική του μετριότητα –έργου, που έπρεπε να φυλαχτή στο Μουσείο της Νεάπολης. Ασυνήθιστο είναι ότι το πλουσιώτερο τούτο απ΄όλα τα πομπηϊανά σπίτια δεν είχε δωμάτια με τοιχογραφίες, αλλά μόνο μωσαϊκά στο πάτωμα. Σ’ ένα χώρο με κόκκινες κολόνες βρέθηκε το σπουδαιότερο απ’ όλα τα αρχαία μωσαϊκά, το γνωστό «μωσαϊκό του Μεγάλου Αλεξάνδρου». Κρεμασμένο στον τοίχο του Μουσείου της Νεάπολης το μεγαλούργημα τούτο της τέχνης και της τεχνικής κινεί σε επίμονη σπουδή και σε αληθινό θαυμασμό.

 

Είναι ευτύχημα ότι το σπίτι των Βεττίων δεν βρέθηκε στις παλαιές ανασκαφές, αλλιώς δεν θα το βλέπαμε σ’ όλη του την λαμπρότητα, με τις ωραίες τοιχογραφίες του περιστυλίου. Δεν θα αντικρύζαμε τους χαριέστατους Αμορίνι, τους πολυάσχολους Ερωτιδείς που γυροφέρνουν, ούτε τις άλλες τοιχογραφίες των δωματίων με τους ήρωες και τις ηρωΐδες των ελληνικών μύθων. Είναι σαν να μη σταμάτησε ποτέ η ζωή στο σπίτι τούτο, σαν να μην εσκέπασε το χλοερό περιστύλιο η πύρινη λάβα.

 

 

Πότε όμως έγινε η φοβερή καταστροφή;

Ας γυρίσουμε πρώτα πίσω, στην παλαιότερη περίοδο της Πομπηΐας, τη λεγόμενη Σαμνιτική. Τελειώνει το 80π.χ. όταν ο νικητής Σύλλας εγκατάστησε μέσα στην πόλη τη ρωμαϊκή φρουρά. Πόσο βαθειά είχε προχωρήσει στην πρώτη τούτη εποχή ο εξελληνισμός το βλέπουμε μέσα στην «τριγωνικήν αγορά» της Πομπηΐας: στον «ελληνικό ναό» (του Ηρακλή ίσως), όχι λιγώτερο στην παλαίστρα, τη μόνη καθαρά ελληνικού τύπου στην Ιταλία. Το πιο απίστευτο είναι ότι σ’ένα ψηλό βάθρο της παλαίστρας αυτής ήταν στημένο ένα μαρμάρινο αντίγραφο του «Δορυφόρου» του Πολυκλείτου, που παράσταινε, ξέρουμε πια τώρα, τον Αχιλλέα. Μια χαμηλή μαρμάρινη σκάλα μπροστά του είναι αληθινά συγκινητική. Χρησίμευε για ν’ανεβαίνουν απάνω οι νικητές έφηβοι και να στεφανώνουν τον ξανθό γυιό της Θέτιδος, το σύμβολο της παλληκαρίσιας ομορφιάς. 

 

Στη δεύτερη περίοδο, τη Ρωμαϊκή, ανήκει το μεγάλο Φόρουμ, η αγορά της Πομπηΐας, όπου την κεντρική θέση την κατέχει, στημένος πια σ’ ένα ψηλό πόδιο –κατά τον ρωμαϊκό τύπο- ο ναός του Δία και δίπλα του ένας άλλος, του αυτοκράτορα Βεσπασιανού. Θα τον έχτισαν αναμφίβολα από κάποιαν επιταγή οι κάτοικοι, όχι βέβαια από πίστη στη θεϊκή καταγωγή του.

 

Ξέγνοιαστοι ζούσαν ωστόσο στη μικρή, κομψή πόλη τους, όταν το 63μ.χ. ένας δυνατός σεισμός έριξε κάτω ένα πλήθος κτίρια. Γρήγορα ξανάχτισαν οι άνθρωποι τα σπίτια, μικρότερα όμως τώρα, οι ναοί υψώθηκαν πάλι, οι δρόμοι ζωντάνεψαν, ο Βεζούβιος φαινόταν ησυχασμένος.

 

Έξαφνα, 13 χρόνια αργότερα, στις 24-26 του Αυγούστου του 79μ.χ., ποιός ξέρει ύστερ’ από πόσες καλοκαιρινές ζέστες –ήλθε η μεγάλη οργή του βουνού. Άρχισε να βγάζει ακατάπαυστα καφτερά ποτάμια, ένας μαύρος πέπλος εσκέπασε όλη την Πομπηΐα και αφάνισε τους ανθρώπους, εσκέπασε και το γειτονικό Ηράκλειο και –το πιο απίστευτο- ακόμη και τη Σταβία που βρισκόταν πολύ μακρύτερα. Τρεις ανθηρές αρχαίες μικρές πολιτείες ετάφηκαν κάτω από τη στάχτη.

 

Είναι παραδεγμένο πια σήμερα ότι δεν είχε όμοια σύσταση η λάβα που έπεσε στο Ηράκλειο και στην Πομπηΐα. Γρήγορα έγινε πέτρα σκληρή αυτή που σκέπασε την πρώτη, ενώ στην Πομπηΐα έπεσε ελαφρότερη στάχτη και κιμιλιά. Η ανασκαφή του Ηρακλείου στάθηκε και γι αυτό αφάνταστα δύσκολη και δεν προχώρησε πολύ, έδωσε όμως σπουδαία ευρήματα. Τούτο ερμηνεύτηκε από το ότι, όσοι κάτοικοι του Ηρακλείου είχαν προφτάσει να φύγουν, δεν μπόρεσαν όταν γύρισαν να βρουν τίποτα, γιατί ήταν αδύνατο να τρυπήσουν το βαθύ πέτρωμα που είχε σχηματιστή. Αρκετοί πομπηϊανοί αντίθετα κατάφεραν, όταν ξαναγύρισαν, να σκάψουν στη λάβα και να πάρουν μαζί τους κινητά πράγματα από τα σπίτια τους, γι αυτό δεν βρέθηκαν πολλά πολύτιμα σκέυη στις ανασκαφές.

 

Δύο αιώνων έρευνες ανασκαφικές και θεωρητικές έκαναν την αρχαία Πομπηΐα γνώριμη, σχεδόν οικεία, ακόμη και στους πολλούς. Δεν είναι ομόφωνη η γνώμη των αρχαιολόγων ως προς την εκτίμηση των τοιχογραφιών, άλλοι τις θαυμάζουν ανεπιφύλακτα, άλλοι τις κατηγορούν χωρίς επιείκεια και μια Τρίτη ομάδα, η πιο στοχαστική, προσπαθεί πάντα να τις κατατάξει και να τις ερμηνεύσει.

 

Το πρόβλημα αν έχουν καλλιτεχνικήν αξία οι τοιχογραφίες θα το αγγίξουμε στο ερχόμενο σημείωμα. Τώρα ας προσέξουμε τις δύο εικόνες: στη μια είναι το παλαιό ιταλικό σπίτι, στην άλλη βλέπουμε τη μεταμόρφωση του εσωτερικού με την προσθήκη του περιστυλίου πίσω από το αίθριο. Είναι φανερή ευλογία αναπνοής και μεγαλοσύνης που πρόσφερε το ελληνιστικό στοιχείο. Την αναζήτηση αυτή φυγής προς τα έξω, θα την ιδούμε περισσότερο στις τοιχογραφίες, τις διακοσμητικές όπως και τις μνημειακές του πομπηϊανού σπιτιού. 

 

_________
* Η Σέμνη Καρούζου (1898 - 1994) υπήρξε σημαντική ελληνίδα αρχαιολόγος. Το 1933, έγινε η πρώτη γυναίκα έφορος αγγείων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Το 1964 ολοκλήρωσε μαζί με τον σύζυγό της, τον κορυφαίο αρχαιολόγο Χρήστο Καρούζο,  το έργο επανέκθεσης των αρχαίων στο μουσείο. Υπήρξε αντιπρόεδρος (1975-1977) της "Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας".

 

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Ελευθερία το 1953 και ψηφιοποιείται πρώτη φορά εδώ.


Επιμέλεια: Στάθης Τσαγκαρουσιάνος

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου

Απώλειες / Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Αποδήμησε χθες ένας από τους πλέον επιφανείς αρχαιολόγους που στην Ελλάδα έγινε περισσότερο γνωστός για τις ανασκαφές του στην Κέρο και στο Δασκαλιό και για τη συμβολή του στη λύση του «μυστηρίου» που κάλυπτε για δεκαετίες τα ευρήματα των θέσεων αυτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Η κρήνη της Πέργης φέρνει νερό από τον κοντινό ποταμό Κέστρο στην Παμφυλία της Μικράς Ασίας - Τα σχέδια των Τούρκων αρχαιολόγων για πλήρη αποκατάστασή της
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ
Φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αρχαίο φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Το σπάνιο τεχνούργημα βρέθηκε κατά τη διάρκεια ενός συνεχιζόμενου ανασκαφικού έργου στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας στη Μικρά Ασία και χρονολογείται στον πέμπτο αιώνα
THE LIFO TEAM
Ναυάγιο Αντικυθήρων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, ένας θησαυρός της ενάλιας αρχαιολογίας

Η έκθεση «Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων: 124 χρόνια υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας» παρουσιάζει τις πιο σύγχρονες αποκαλύψεις και ευρήματα για το θρυλικό ναυάγιο, προσφέροντας την πληρέστερη μέχρι σήμερα καταγραφή της ιστορίας του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ποιοι ήταν οι οικισμοί που αναπτύχθηκαν στην αθηναϊκή πεδιάδα επί Οθωμανών; Ποιες είναι οι πηγές, τα σωζόμενα μνημεία, τα χωριά και τα μοναστήρια που απλώνονται στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Πάλλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ