«Δεν ξέρουμε πού βρίσκεται το σώμα του Αλέξανδρου, όμως ο τάφος του είναι σίγουρα στην Αλεξάνδρεια»

Καλλιόπη Λημναίου-Παπακώστα: «Δεν ξέρουμε ακόμα πού βρίσκεται το σώμα του Αλέξανδρου, όμως ο τάφος του είναι σίγουρα στην Αλεξάνδρεια» Facebook Twitter
Η αρχαιολόγος Καλλιόπη Λημναίου-Παπακώστα
0

Πότε ξεκινά η ανασκαφική σας δραστηριότητα στην Αλεξάνδρεια;
Είναι μεγάλη ιστορία, θα σας πω απλώς ότι το 1996 έλαβα μέρος σε ένα συνέδριο που έγινε στην Αλεξάνδρεια με τίτλο «Αλέξανδρος και Αλεξάνδρεια» και αυτό ήταν το έναυσμα για να εγκατασταθώ μόνιμα σε αυτή την πόλη και να εργαστώ εδώ στο εξής. Στα πλαίσιο αυτό δημιούργησα το 2000 το Ελληνικό Ινστιτούτο-Ίδρυμα Αλεξανδρινού Πολιτισμού (HRIAC) μαζί με Έλληνες της ομογένειας και άλλες προσωπικότητες. Το 1998 ξεκίνησα τις πρώτες ανασκαφές σε μια τοποθεσία που λέγεται Terra Sancta γύρω από τον Τάφο του Αλαβάστρου, ένα σχετικά άγνωστο ελληνιστικό μνημείο – πρόκειται για προθάλαμο μακεδονικού τάφου κατασκευασμένου εξ ολοκλήρου από αλάβαστρο. Ακολούθησε μια έρευνα στο Εβραϊκό Νεκροταφείο της πόλης, όπου όμως, για ευνόητους λόγους, δεν μπορούσε να γίνει ανασκαφή. Στο πάρκο Σαλαλάτ, το οποίο εμφανίζεται και στο ντοκιμαντέρ για τον Αλέξανδρο, σκάβω από το 2007. Εκεί βρήκαμε το 2009 το άγαλμα του Αλέξανδρου, σε μια χρονιά που λόγω των ταραχών που ξέσπασαν τότε στην Αίγυπτο με την Αραβική Άνοιξη είχαν διακοπεί για ένα διάστημα και οι εργασίες μας.  

Πράγματι, έχω ακούσει κι εγώ τις πιο απίθανες θεωρίες! Αυτό ομολογώ ότι είναι συγκινητικό, καθώς όλοι θέλουν να έχουν τον τάφο του Αλέξανδρου στη γειτονιά τους, που λέμε. Το σίγουρο είναι ότι αρχικά τουλάχιστον βρισκόταν στο βασιλικό τετράγωνο της Αλεξάνδρειας.

— Ποια είναι η ιδιαιτερότητα αυτής της θέσης;
Η περιοχή αυτή στην ελληνιστική Αλεξάνδρεια ανήκε στο λεγόμενο βασιλικό τετράγωνο, τη βασιλική συνοικία. Εκεί βρίσκονταν τα ανάκτορα των Πτολεμαίων και ορισμένα σημαντικά δημόσια κτίρια, όπως αναφέρουν αρχαίοι συγγραφείς και ιδιαίτερα ο Στράβωνας. Ανάμεσά τους η περίφημη Βιβλιοθήκη, ένα από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου, το Αρσινόειο, ένας ναός αφιερωμένος στην Ίσιδα, οι βασιλικοί τάφοι και το Μουσείο – μη φανταστείτε ένα μουσείο με τη σημερινή έννοια, επρόκειτο για ένα οιονεί πανεπιστήμιο που, όπως λέει και η ονομασία του, καλλιεργούσε τις μούσες, δηλαδή τις τέχνες και τα γράμματα, και ήταν άμεσα συνδεδεμένο με τη Βιβλιοθήκη, από την οποία δυστυχώς δεν έχει βρεθεί κανένα ίχνος. Στην Αλεξάνδρεια, ξέρετε, οι ανασκαφές σπάνια φτάνουν ως το στρώμα της ελληνιστικής εποχής που βρίσκεται κάτω από τα δέκα μέτρα από την επιφάνεια, γιατί συναντούν τον υδροφόρο ορίζοντα – το έχουμε και στο Σαλαλάτ αυτό το πρόβλημα και το αντιμετωπίζουμε με συνεχείς αντλήσεις νερού. 

Καλλιόπη Λημναίου-Παπακώστα: «Δεν ξέρουμε ακόμα πού βρίσκεται το σώμα του Αλέξανδρου, όμως ο τάφος του είναι σίγουρα στην Αλεξάνδρεια» Facebook Twitter
Γενική άποψη της ανασκαφής

— Τα σπουδαιότερα ως τώρα ευρήματα;
Το σημαντικότερο είναι αναμφίβολα το μαρμάρινο άγαλμα του Αλέξανδρου που προανέφερα. Είναι πρώιμο ελληνιστικό, αρκετά κοντά στον καιρό που ζούσε ο Αλέξανδρος, και θεωρώ ότι αναπαριστά την πραγματική μορφή του, όχι κάποια εξιδανικευμένη, όπως αυτές που φιλοτεχνήθηκαν αργότερα, στα ρωμαϊκά χρόνια. Παρότι, λοιπόν, δεν μπορούμε να είμαστε απολύτως βέβαιοι, καθώς δεν φέρει υπογραφή ή κάποιο άλλο σημείο αναγνώρισης, η μορφή ταιριάζει πολύ στον αυθεντικό Αλέξανδρο όπως τον βλέπουμε στη ζωγραφική αναπαράσταση της Βεργίνας και άλλα έργα της ίδια εποχής. Τον Μάιο του ’22 διοργάνωσα στην Αλεξάνδρεια ένα συνέδριο με αντικείμενο αυτό ακριβώς το άγαλμα και οι περισσότεροι επιστήμονες που παρευρέθηκαν βρήκαν εξαιρετικά πιθανή αυτή την εκδοχή – σήμερα εκτίθεται στο Ελληνορωμαϊκό Μουσείο της πόλης. 

«Δεν ξέρουμε πού βρίσκεται το σώμα του Αλέξανδρου, όμως ο τάφος του είναι σίγουρα στην Αλεξάνδρεια» Facebook Twitter
To άγαλμα του Μ. Αλεξάνδρου. Φωτ.: via instagram/hriac

Επιπλέον, έχουμε εντοπίσει τη βάση θεμελίωσης ενός πολύ μεγάλου δημόσιου οικοδομήματος που ακόμα ανασκάπτουμε, χωρίς να έχουμε καταλάβει ποιο ακριβώς είναι, καθώς επίσης έναν από τους βασικούς ρωμαϊκούς δρόμους της Αλεξάνδρειας, τον ονομαζόμενο L2 –πρόκειται για τον πρώτο παράλληλο της κύριας οδικής αρτηρίας της πόλης εκείνη την εποχή–, ενώ πρόσφατα βρήκαμε και ένα μεγάλο τμήμα του R1, του κύριου κάθετου δρόμου που ένωνε το θαλάσσιο λιμάνι με τα παλάτια με το λιμάνι της λίμνης. Αυτός διασταυρωνόταν με την οριζόντια οδό και ήταν μια σπουδαία ανακάλυψη, καθώς στη διασταύρωση των δύο αυτών κύριων οδών ήταν το κέντρο της πόλης. Να πούμε, βέβαια, ότι η τότε Αλεξάνδρεια διέφερε πολύ από τη σημερινή λόγω και των προσχώσεων του Νείλου.

Καλλιόπη Λημναίου-Παπακώστα: «Δεν ξέρουμε ακόμα πού βρίσκεται το σώμα του Αλέξανδρου, όμως ο τάφος του είναι σίγουρα στην Αλεξάνδρεια» Facebook Twitter
Το μαρμάρινο άγαλμα του Αλέξανδρου είναι ο σημαντικό μέχρι στιγμής εύρημα. Φωτ.: via instagram/hriac
Καλλιόπη Λημναίου-Παπακώστα: «Δεν ξέρουμε ακόμα πού βρίσκεται το σώμα του Αλέξανδρου, όμως ο τάφος του είναι σίγουρα στην Αλεξάνδρεια» Facebook Twitter
Tο άγαλμα του Αλέξανδρου βρέθηκε το 2009. Φωτ.: via instagram/hriac

— Βρισκόταν, άραγε, εκεί και το Μαυσωλείο του Αλέξανδρου; Ρωτώ γιατί κατά καιρούς, εκτός από την Αλεξάνδρεια, έχουν προταθεί ως τόποι ταφής η όαση της Σίβα, η Βαβυλώνα, η Βεργίνα, η Αμφίπολη κ.ά.  
Πράγματι, έχω ακούσει κι εγώ τις πιο απίθανες θεωρίες! Αυτό ομολογώ ότι είναι συγκινητικό, καθώς όλοι θέλουν να έχουν τον τάφο του Αλέξανδρου στη γειτονιά τους, που λέμε. Το σίγουρο είναι ότι αρχικά τουλάχιστον βρισκόταν στο βασιλικό τετράγωνο της Αλεξάνδρειας. Αυτή την πληροφορία μάς μεταφέρουν και οι αρχαίοι συγγραφείς – το αν το σώμα του βρίσκεται επίσης εδώ μας είναι άγνωστο, όμως σύμφωνα με όλες τις μαρτυρίες ο τάφος και υπήρχε και ήταν επισκέψιμος μέχρι και τον 3ο αιώνα μ.Χ., οπότε αρχίζουν οι συγκρούσεις μεταξύ χριστιανών και εθνικών, Ρωμαίων και ντόπιων, ορθόδοξων και μονοφυσιτών κ.λπ., για να ακολουθήσει η αραβική κατάκτηση. Εκείνα τα χρόνια χάνονται τα ίχνη του τάφου. Δεν ξέρουμε τι απέγινε το μνημείο, είναι όμως βέβαιο ότι το σώμα του βρισκόταν εκεί και πιθανότατα οι ιερείς οι οποίοι είχαν επιφορτιστεί με τη φύλαξή του –μην ξεχνάμε ότι ο Αλέξανδρος λατρευόταν ως θεός– το έκρυψαν κάπου όπου θα ήταν ασφαλές.

Καλλιόπη Λημναίου-Παπακώστα: «Δεν ξέρουμε ακόμα πού βρίσκεται το σώμα του Αλέξανδρου, όμως ο τάφος του είναι σίγουρα στην Αλεξάνδρεια» Facebook Twitter
Όστρακο με παράσταση Αθηνάς

— Ναι, θυμάμαι να τα λέτε αυτά και στο ντοκιμαντέρ. Με την ευκαιρία, πώς σας φάνηκε;
Να ξεκαθαρίσω αρχικά ότι δεν έχω καμία σχέση ούτε με το σενάριο ούτε με τη σκηνοθεσία – η συμμετοχή μου περιορίζεται στο κομμάτι της δουλειάς μου. Και, αν εξαιρέσω τη σκηνή που δείχνει τον Αλέξανδρο με τον Ηφαιστίωνα να φιλιούνται, που τη θεωρώ υπερβολική και γυρισμένη περισσότερο για λόγους show biz, πρόκειται για μια σοβαρή παραγωγή. Δεν λείπουν τα λάθη και οι ανακρίβειες, όμως σε γενικές γραμμές ακολουθεί πιστά την πραγματική ιστορική πορεία του Αλέξανδρου. Πρέπει να έχουμε υπόψη ότι πρόκειται για μια εμπορική ταινία που απευθύνεται σε ένα παγκόσμιο κοινό με έναν τρόπο εκλαϊκευμένο, δεν είναι ένα αυστηρά επιστημονικό ντοκιμαντέρ, επόμενο είναι λοιπόν να καταφεύγει και σε κάποιες ευκολίες. Το κομμάτι, εντούτοις, με τις γνώμες των ιστορικών και των αρχαιολόγων είναι απολύτως σοβαρό και τεκμηριωμένο. 

— Μια και τόσος ντόρος έγινε για εκείνη τη σκηνή, υπάρχουν ασφαλείς μαρτυρίες για τη σεξουαλικότητα του Αλέξανδρου;
Όχι, δεν έχουμε καμία συγκεκριμένη πληροφορία σχετικά. Ο Ηφαιστίωνας ήταν όντως ο πιο πιστός και αγαπημένος φίλος του Αλέξανδρου, μεγαλώσανε μαζί από παιδιά, ήταν αχώριστοι, τον ακολούθησε παντού μέχρι το τέλος, αυτά είναι δεδομένα. Το αν υπήρχε και κάποια άλλη πλευρά στη σχέση αυτή δεν το γνωρίζουμε ούτε έχει ιδιαίτερη σημασία, μιλάμε άλλωστε για ένα διαφορετικό ιστορικό και πολιτισμικό πλαίσιο.

Καλλιόπη Λημναίου-Παπακώστα: «Δεν ξέρουμε ακόμα πού βρίσκεται το σώμα του Αλέξανδρου, όμως ο τάφος του είναι σίγουρα στην Αλεξάνδρεια» Facebook Twitter
Ενσφράγιστη λαβή αμφορέα
Καλλιόπη Λημναίου-Παπακώστα: «Δεν ξέρουμε ακόμα πού βρίσκεται το σώμα του Αλέξανδρου, όμως ο τάφος του είναι σίγουρα στην Αλεξάνδρεια» Facebook Twitter
Νόμισμα με κεφαλή Αλεξάνδρου

— Η ελληνική πολιτεία στηρίζει το έργο σας, έχετε επαφές;
Με την ελληνική πολιτεία είμαστε μακριά κι αγαπημένοι! Είχα την τιμή να επισκεφτεί την ανασκαφή στο Σαλαλάτ ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος, και την επίσης μεγάλη τιμή να έρθει το 2022 ο σημερινός πρωθυπουργός ο κ. Μητσοτάκης στο Ελληνορωμαϊκό Μουσείο για να δει το άγαλμα του Αλέξανδρου. Αυτές ήταν όλες κι όλες οι επαφές μας. Δεν παραπονιέμαι όμως, από την πλευρά μου προσπαθώ να κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ για την πατρίδα μου χωρίς να περιμένω το αντίστροφο, όπως λέει και το γνωστό απόφθεγμα. Η ομογένεια, ναι, είναι δίπλα και στηρίζει, μετά από τόσα χρόνια άλλωστε με θεωρούν πια δικό τους άνθρωπο. Αλλά και με τις αιγυπτιακές αρχές, που ήταν αρχικά επιφυλακτικές και συναντούσα δυσκολίες, καθώς τυγχάνω ξένη, γυναίκα και αλλόθρησκη, η συνεργασία μας είναι πλέον πολύ καλή, άλλωστε η Αίγυπτος έχει γίνει δεύτερη πατρίδα μου! Και βεβαίως θα συνεχίσω να κάνω τη δουλειά που ξεκίνησα εδώ για όσο αντέχω και μπορώ.

— Κάποια στιγμή, προς το τέλος του ντοκιμαντέρ, αναφέρεστε σε κάποια λυχναράκια που βρέθηκαν στην ανασκαφή και τα οποία ήταν αφιερώματα στον Αλέξανδρο. Τι θέσει έχει σήμερα στη συλλογική συνείδηση των ανθρώπων της πόλης που εκείνος ίδρυσε;  
Πράγματι, κάποια από τα λυχναράκια αυτά είναι χρηστικά και κάποια άλλα αφιερώματα πιστών. Ο Αλέξανδρος, τώρα, στη λαϊκή κουλτούρα της Αιγύπτου και ιδιαίτερα στην Αλεξάνδρεια εξακολουθεί να περιβάλλεται από μια αύρα θεού, φαραώ και ήρωα. Γνωρίζουν, άλλωστε, από την ιστορία οι Αιγύπτιοι ότι, όπως πολύ σωστά αποτυπώνεται και στο ντοκιμαντέρ, ο Αλέξανδρος δεν ήρθε στη χώρα τους ως κατακτητής αλλά ως προσκυνητής. Έτσι τους κέρδισε κι αυτό ήταν πολύ σημαντικό για την υστεροφημία του.


 

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Μέγας Αλέξανδρος, η γέννηση ενός θεού»

Οθόνες / Μεγαλέξανδρε, «agapimou»!

Το ιστορικό ντοκιμαντέρ για τον Μεγαλέξανδρο που ανέβηκε μόλις στο Netflix μετά βίας «πιάνει τη βάση» δραματουργικά, ενώ δεν λείπουν κάποιες ανακρίβειες και αφηγηματικά κενά, βλέπεται ωστόσο ευχάριστα, ενώ ο «out and proud» έρωτας του Αλέξανδρου με τον Ηφαιστίωνα έβγαλε τους υπερπατριώτες στα κάγκελα, κι αυτό είναι από μόνο του διασκεδαστικό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η ιστορία του Μεγάλου Αλεξάνδρου όπως καταγράφηκε στις πρώτες αρχαίες πηγές

Σαν Σήμερα / Η ιστορία του Μεγάλου Αλεξάνδρου όπως καταγράφηκε στις πρώτες αρχαίες πηγές

Οι Ήρκος και Στάντης Aποστολίδης συγκέντρωσαν και μετέφρασαν 350 αποσπάσματα, από 42 αρχαίους ιστορικούς που μιλούν για τον Μέγα Αλέξανδρο που πέθανε σαν σήμερα, το 323 π.Χ.
ΕΥΗ ΜΑΛΛΙΑΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ