Μεγαλέξανδρε, «agapimou»!

«Μέγας Αλέξανδρος, η γέννηση ενός θεού» Facebook Twitter
Τολμηρός, καινοτόμος όσο και ευφυής στρατηλάτης που μάλιστα δεν δίσταζε να πολεμά στην πρώτη γραμμή, αψηφώντας τον κίνδυνο.
0

Απόλυτο δίκιο έχουν οι αρχαιολόγοι και οι ιστορικοί –ανάμεσά τους η «δική μας» Καλλιόπη Λημναίου-Παπακώστα, που σκάβει από το 2011 στην Αλεξάνδρεια– οι οποίοι συμμετέχουν στο δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ για τον Μεγαλέξανδρο που ανέβηκε χτες στην πλατφόρμα του Netflix όταν συμφωνούν πως το θρασύ, ορμητικό όσο και χαρισματικό αυτό «τζόβενο» που κατέκτησε μέσα σε λίγα χρόνια την αχανή, πανίσχυρη τότε Περσική Αυτοκρατορία, φτάνοντας μέχρι τις πηγές του Γάγγη στην Ινδία, ήταν μια πολύ ιδιαίτερη όσο και αντιφατική προσωπικότητα.

Τολμηρός, καινοτόμος όσο και ευφυής στρατηλάτης, που μάλιστα δεν δίσταζε να πολεμά στην πρώτη γραμμή, αψηφώντας τον κίνδυνο, οραματιστής, μορφωμένος, ευγενής, εξερευνητής, αλλά ταυτόχρονα μεγαλομανής, βάναυσος, εκδικητικός, απρόβλεπτος, στο φάσμα της σχιζοφρένειας. Κανείς δεν ήξερε ποιο πρόσωπο θα έδειχνε κάθε φορά, ούτε βέβαια γνωρίζουμε πώς θα εξελισσόταν τόσο ο ίδιος όσο και η ελληνιστική αυτοκρατορία που δημιούργησε αν δεν άφηνε την τελευταία του πνοή τον Ιούνιο του 323 π.Χ. στη Βαβυλώνα, σε ηλικία μόλις 33 ετών. Γεγονός είναι πάντως ότι ο μύθος που δημιούργησε παραμένει ισχυρός και το ενδιαφέρον γι’ αυτόν αμείωτο, υπάρχουν δε ακόμα χώρες που ερίζουν για την κληρονομιά του, όπως η δική μας, με τους μέχρι πρότινος «ακατονόμαστους» γείτονες, αν και αυτό το τελευταίο δεν απασχολεί καθόλου το διάρκειας έξι επεισοδίων ντοκιμαντέρ.

Πουθενά δεν αμφισβητείται η ελληνικότητα του Αλέξανδρου –κάποια στιγμή, μάλιστα, η Ολυμπιάδα τον προσφωνεί «agapimou»–, κάτι που σίγουρα κολακεύει το εγχώριο κοινό, «χρυσώνοντας» κιόλας κάπως το χάπι για τους υπερπατριώτες! 

Το οποίο ντοκιμαντέρ βρήκα κατώτερο του αναμενομένου, ίσως και λόγω της «πολυφωνίας» (έχει τρεις σκηνοθέτες και δύο σεναριογράφους), παρότι διαθέτει κάποιες αρετές και παραθέτει ορισμένα ενδιαφέροντα στοιχεία. Αυτά αφορούν κυρίως τα ευρήματα των ανασκαφών στην Αλεξάνδρεια όπου κατά την κ. Παπακώστα βρίσκεται, πιθανότατα, ο μεγαλοπρεπής τάφος-μαυσωλείο του Αλέξανδρου, η ανεύρεση του οποίου αποτελεί ένα από τα «άγια δισκοπότηρα» της αρχαιολογίας.

Στα συν είναι η εστίαση στη διαρκή εσωτερική πάλη που βίωνε ο Αλέξανδρος εξαιτίας των πολλών του αντιφάσεων, με τον ίδιο του τον εαυτό να εμφανίζεται ως ο πιο επικίνδυνος εχθρός που αντιμετώπισε ποτέ· η σύγκριση των «βίων παράλληλων» Αλέξανδρου και Δαρείου, με τον δεύτερο να απεικονίζεται πιο δυναμικός και αποφασιστικός απ' όσο έμεινε στη Ιστορία, μολονότι ανίκανος εν τέλει να αποσοβήσει το μοιραίο· η ανάδειξη στο πρόσωπο της συζύγου του και μετέπειτα ερωμένης του Αλέξανδρου, Στατείρας, του αναβαθμισμένου ρόλου των γυναικών στην περσική αυλή και, βέβαια, η «out and proud» παρουσίαση της σχέσης του Αλέξανδρου με τον Ηφαιστίωνα, η οποία ήταν, κατά τα φαινόμενα, κάτι παραπάνω από φιλική. 

«Μέγας Αλέξανδρος, η γέννηση ενός θεού» Facebook Twitter
Ο έρωτας των δύο ανδρών λειτουργεί και ως κράχτης.

Ο έρωτας των δύο ανδρών λειτουργεί και ως κράχτης, αφού ήδη στην αρχή του 1ου επεισοδίου εμφανίζονται σε τρυφερές περιπτύξεις με μια μάλλον σύγχρονη γκέι αισθητική – στην πορεία δεν βλέπουμε άλλη τόσο έντονα φορτισμένη ερωτική σκηνή, ούτε συμβαίνει κάποια εξέλιξη, υπάρχει όμως ταυτόχρονα μια σαφής αναφορά στην απενοχοποιημένη πρόσληψη της ομοφυλοφιλίας στην αρχαία Ελλάδα, έστω και δίχως παραπομπή σε συγκεκριμένες ιστορικές πηγές (ένα γενικότερο φαινόμενο στα ιστορικά ντοκιμαντέρ αυτού του τύπου που μάλλον συμβαίνει για λόγους ευκολίας). Εξ αυτού φρύαξαν κάποιοι υπερπατριώτες στα σόσιαλ, με πρώτο τον γνωστό πρώην διεθνή ποδοσφαιριστή, κι αυτό το τελευταίο από μόνο του δίνει πόντους στη σειρά! Πουθενά, επίσης, δεν αμφισβητείται η ελληνικότητα του Αλέξανδρου –κάποια στιγμή, μάλιστα, η Ολυμπιάδα τον προσφωνεί «agapimou»–, κάτι που σίγουρα κολακεύει το εγχώριο κοινό, «χρυσώνοντας» κιόλας κάπως το χάπι για τους εν λόγω υπερπατριώτες! 

Γενικά μιλώντας, και παρότι είναι μια μέτρια παραγωγή που δεν διεκδικεί ιδιαίτερες σκηνοθετικές ή υποκριτικές δάφνες (ξεχωρίζουν κάπως ο Mido Hamada στον ρόλο του Δαρείου και η Agni Scott ως Στάτειρα, ενώ οριακά πειστικός είναι ο Αλέξανδρος του Buck Braithwaite), το ντοκιμαντέρ βλέπεται μάλλον ευχάριστα αν δεν το πάρεις και πολύ στα σοβαρά, με τον θεατή σε αρκετές περιπτώσεις να νομίζει ότι βλέπει ένα low budget ριμέικ του «Αλέξανδρου» του Όλιβερ Στόουν που γυρίστηκε είκοσι χρόνια πριν.

Σε αυτό συμβάλλουν το επικό στοιχείο και η μεταφυσική «αύρα» που συνοδεύουν τον Αλέξανδρο και η συνδρομή της μάντισσας-αφηγήτριας, όπως και κάποιες εξωτερικές ομοιότητες των τωρινών πρωταγωνιστών με τους τότε. Δεν λείπουν όμως και οι αστοχίες, κυρίως ενδυματολογικές αλλά και αναφορικά με τις αναπαραστάσεις μαχών. Επιπλέον, με την αφήγηση να επικεντρώνεται στην Περσική Εκστρατεία και την προσωπική αντιπαράθεση Αλέξανδρου - Δαρείου αφενός, στη σταδιακή «θεοποίηση» του Αλέξανδρου αφετέρου, κάποιες επίσης σημαντικές ιστορικές πτυχές θίγονται από ελάχιστα έως καθόλου.

«Μέγας Αλέξανδρος, η γέννηση ενός θεού» Facebook Twitter
Το ντοκιμαντέρ βλέπεται μάλλον ευχάριστα, αν δεν το πάρεις και πολύ στα σοβαρά.

Ανάμεσά τους η σχέση του νεαρού Αλέξανδρου με τον δάσκαλό του Αριστοτέλη, η μάχη στη Χαιρώνεια (για την οποία τρέχει μια ενδιαφέρουσα έκθεση αυτόν τον καιρό στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης), η πολύμηνη πολιορκία της Τύρου και η σφαγή που ακολούθησε (προβάλλεται, αντίθετα, η λιγότερο γνωστή, αλλά επίσης δύσκολη πολιορκία της Αλικαρνασσού, οι κάτοικοι της οποίας επίσης σφαγιάστηκαν), η πυρπόληση της Περσέπολης, η εκστρατεία στην Ινδία, η πολιτική του φιλοσοφία και ο γάμος του με τη Ρωξάνη. Δεν «χωρούσαν», δεν θεωρήθηκαν τόσο αξιόλογες;

Δίνεται, ωστόσο, αρκετή έμφαση στην επίσκεψη του Αλέξανδρου στον ναό του Άμμωνα Δία στην όαση της Σίβα μετά την παράδοση της Αιγύπτου, στη σημασία και στους συμβολισμούς της κίνησης αυτής – ένα ταξίδι που περιγράφεται και ως «εσωτερικό», με την Αίγυπτο να γίνεται και εξ αυτού κορυφαίος πνευματικός τουριστικός προορισμός για τους επόμενους αρκετούς αιώνες. Γυρνώντας από εκεί, ο «αναγεννημένος» Μακεδόνας στρατηλάτης στέφεται Φαραώ και ανακηρύσσεται και επίσημα «υιός θεού» λίγο πριν από την τελική αναμέτρηση με τον Δαρείο στα Γαυγάμηλα.

Αξιοσημείωτη είναι, τέλος, η αναφορά στη χρήση ψυχοτρόπων ουσιών σε μαγικοθρησκευτικές τελετές στην αρχαιότητα (όπως συμβαίνει όταν η Ολυμπιάδα «αποκαλύπτει» στον γιο της το θεϊκό του ριζικό και όπως επίσης υπονοείται ότι συνέβη κατά την παραμονή του Αλέξανδρου στον ναό του Άμμωνα), έστω κι αν μοιάζει η σκηνή εκείνη να γυρίστηκε προς άγραν θεατών, ενώ χάρη στο ντοκιμαντέρ αυτό έμαθα και μια αρχαία λέξη που αγνοούσα, την ανδροκτασία – οι Ανδροκτασίες, κόρες της Έριδας, είναι θηλυκοί δαίμονες που παρίσταντο στη σφαγή ανθρώπων.

Alexander: The Making of a God | Official Trailer | Netflix

   

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM