Το χαρέμι του Ιράν με τις γενειοφόρες κόρες

Το χαρέμι του Ιράν με τις γενειοφόρες κόρες Facebook Twitter
H ασύγκριτη Anis al-Doleh αγαπημένη σύζυγος του Σάχη (δεξιά).
2

Η εμφάνιση της γενειοφόρου ερμηνεύτριας Conchita Wurst στον διαγωνισμό της Γιουροβίζιον προκάλεσε αντικρουόμενες εντυπώσεις. Η συζήτηση που μονοπώλησε στα social media συνειρμικά με παρέπεμψε σε μια τυχαία ανακάλυψη που είχα κάνει προ καιρού.

Τα χαρέμια της Ανατολής δεν κατακλύζονταν πάντα από λάγνα κορμιά και αιθέριες, εξωτικές γυναίκες.

Τουλάχιστον έτσι συνέβαινε στο Ιράν της δυναστείας Κατζάρ τον 19ο αιώνα. Ο σάχης Νασρεντίν (ή αλλιώς Νασρ αλ Ντιν Σαχ) ήταν ο τρίτος μακροβιότερος στον θρόνο μονάρχης του Ιράν, μετά τον Σαχπούρ των Σασσανιδών και τον Ταμάσπ των Σαφαβιδών. Ηγεμόνευσε για σαράντα οκτώ χρόνια από το 1848 μέχρι την δολοφονία του το 1896.

Οι περισσότερες αρκετά ευτραφείς, δεν έβγαζαν τα φρύδια τους αλλά επεδίωκαν να τα ενώσουν σε μια ενιαία γραμμή, άφηναν μουστάκι και όσες δεν είχαν έντονη τριχοφυία έβαφαν ένα μουστάκι με μολύβι.

Ήταν φιλότεχνος, συλλέκτης έργων τέχνης, ποιητής, ζωγράφος, φωτογράφος, αλλά ανώριμος και ανίκανος ηγέτης. Απέκτησε μία από τις πρώτες φωτογραφικές μηχανές που εμφανίστηκαν στο Ιράν και μετέτρεψε ένα δωμάτιο των ανακτόρων Γκολεστάν στην Τεχεράνη σε φωτογραφικό studio. Τράβηξε πολλά στιγμιότυπα από την ζωή στο παλάτι αλλά ταξίδεψε και στο υπόλοιπο βασίλειό του απαθανατίζοντας σκηνές από την καθημερινότητα των ανθρώπων και τις ασχολίες τους.

Το χαρέμι του Ιράν με τις γενειοφόρες κόρες Facebook Twitter
Ο σάχης Νασρεντίν μπροστά στον θρόνο του Παγωνιού.

Επίσης ήταν ο πρώτος Ιρανός μονάρχης ο οποίος διατηρούσε σημειώσεις σε προσωπικό ημερολόγιο και ο πρώτος που ταξίδεψε στην Ευρώπη. Αρχικά το 1873 και αργότερα το 1878, όπου ενθουσιάστηκε από την προηγμένη τεχνολογία των Ευρωπαίων και την καλαισθησία τους. Επισκέφθηκε πολλές βιομηχανικές εγκαταστάσεις όπως χαλυβουργεία και αρκετές γκαλερί από όπου αγόρασε πολλά μονάκριβα έργα τέχνης όπως πίνακες, γλυπτά, πολυέλαιους και διακοσμητικές αντίκες για τα ανάκτορά του στο Ιράν.

Η κακοδιαχείριση και οι σπατάλες σύντομα επέτρεψαν την είσοδο των ξένων δυνάμεων στο Ιράν. Οι Άγγλοι και οι Ρώσοι ανέλαβαν τον τραπεζικό κλάδο και την οικονομία, οι Βέλγοι το εμπόριο και τις εξαγωγές, οι Γερμανοί και οι Αυστριακοί την εκπαίδευση των στρατιωτικών δυνάμεων και οι Γάλλοι με τους Ιταλούς τις αστυνομικές δυνάμεις. Τις σπατάλες διόγκωσαν και οι ολοένα αυξανόμενες απαιτήσεις της παρασιτικής αυλής του σάχη αλλά και του πολυάριθμου χαρεμιού του.

Η λέξη «χαρέμι» προέρχεται από την αραβική λέξη «χαράμ» που σημαίνει το «απαγορευμένο». Στα χαρέμια της Ανατολής αποκλειστική πρόσβαση είχε μόνο ο σουλτάνος και οι ευνούχοι που υπηρετούσαν τις συζύγους του μεγαλειότατου, τις παλλακίδες του και άλλες γυναίκες της οικογενείας του.

Το χαρέμι του Ιράν με τις γενειοφόρες κόρες Facebook Twitter
Ο σάχης Νασρεντίν επισκέπτεται την Μεγάλη Βρετανία και ασπάζεται τη βασίλισσα Βικτώρια.

Οι Δυτικοί ζωγράφοι και λογοτέχνες εφόσον δεν είχαν πρόσβαση στα χαρέμια επιστράτευσαν τη φαντασία τους και αποτύπωσαν στον καμβά ή το χαρτί, με χρώματα ή λέξεις διάφορες εικόνες για τα χαρέμια. Προφανώς οι γυναίκες και οι διάφορες ερωμένες που επέλεγε ο σουλτάνος ήταν καλλονές. Ωστόσο τα αισθητικά πρότυπα σε κάθε εποχή μεταβάλλονταν.

Ο σάχης Νασρεντίν είχε 84 συζύγους. Το φωτογραφικό υλικό της εποχής ανατρέπει τις οριενταλιστικές φαντασιώσεις που θέλανε τις γυναίκες του σάχη να είναι πανέμορφες. Σε αντίθεση με τις τελευταίες βασίλισσες του Ιράν, τη Φαουζία, τη Σοράγια και τη Φαράχ οι οποίες ομολογουμένως ήταν πολύ όμορφες, οι σύζυγοι του Νασρεντίν ήταν τριχωτές!

Οι περισσότερες αρκετά ευτραφείς, δεν έβγαζαν τα φρύδια τους αλλά επεδίωκαν να τα ενώσουν σε μια ενιαία γραμμή, άφηναν μουστάκι και όσες δεν είχαν έντονη τριχοφυία έβαφαν ένα μουστάκι με μολύβι. Φορούσαν μια μαντήλα, φούστες σαν ομπρέλες με πολλές πτυχώσεις μέχρι το γόνατο και κεντημένες κάλτσες. Αυτό ήταν το στυλ που επικρατούσε στο παλάτι ενός μονάρχη της Ανατολής.

Οι γυναίκες αυτές χάρισαν 48 απογόνους στον σάχη Νασρεντίν και τον διαδέχθηκε στον θρόνο ο γιος του, ο Μοζαφάρ (που σημαίνει ο νικηφόρος).

Το χαρέμι του Ιράν με τις γενειοφόρες κόρες Facebook Twitter
Αγοράζοντας πολύτιμες αντίκες στην Ευρώπη.

Η δυναστεία των Κατζάρ ανατράπηκε πραξικοπηματικά το 1925 από έναν συνταγματάρχη του ιρανικού στρατού, τον Ρεζά Χαν. Οι τρεις πανέμορφες βασίλισσες που προαναφέραμε ήταν σύζυγοι του γιου του Ρεζά Χαν και τελευταίου μονάρχη του Ιράν, Ρεζά Παχλαβί.

Η μελέτη της ιστορίας είναι γεμάτη από εκπλήξεις, επιβεβαιώνοντας την ρευστότητα των αισθητικών προτιμήσεων. Αυτό που σήμερα είναι ελκυστικό ενδεχομένως σε κάποια εποχή να ήταν αποκρουστικό. Αντιστρόφως αυτό που στις μέρες μας ορίζεται ως αποκρουστικό σε άλλες εποχές και σε συγκεκριμένους τόπους ήταν ελκυστικό. Κάποτε στην Ανατολή, οι γυναίκες με έντονη τριχοφυΐα ήταν τυχερές και αποτελούσαν τη συντροφιά ενός Παντισάχ. Κάποτε οι Κοντσίτες ήταν περιζήτητες.

Το χαρέμι του Ιράν με τις γενειοφόρες κόρες Facebook Twitter
Περιποίηση μουστακιού.
Το χαρέμι του Ιράν με τις γενειοφόρες κόρες Facebook Twitter
Το χαρέμι του Ιράν με τις γενειοφόρες κόρες Facebook Twitter
Το ευτραφές σώμα υπήρξε κριτήριο ομορφιάς.
Το χαρέμι του Ιράν με τις γενειοφόρες κόρες Facebook Twitter
Το χαρέμι του Ιράν με τις γενειοφόρες κόρες Facebook Twitter
Το χαρέμι του Ιράν με τις γενειοφόρες κόρες Facebook Twitter
Το χαρέμι του Ιράν με τις γενειοφόρες κόρες Facebook Twitter
Η Anis al-Doleh.
Το χαρέμι του Ιράν με τις γενειοφόρες κόρες Facebook Twitter
Ο γιος και διάδοχος του Νασρεντίν, Μοζαφάρ με το στέμμα των Κατζάρ, ''Kiani Crown''.Το ύψος του υπολογίζεται σε 32cm. Επενδυμένο με κόκκινο βελούδινο ύφασμα και 1.800 μαργαριτάρια με διάμετρο 7 χιλιοστόμετρα το καθένα. Επίσης φέρει 300 σμαράγδια το μεγαλύτερο εκ των οποίων είναι 80 καρατίων και 1.800 ρουμπίνια και διαμάντια. Το μεγαλύτερο ρουμπίνι είναι 120 καρατίων ενώ το μεγαλύτερο διαμάντι 23 καρατίων.
Το χαρέμι του Ιράν με τις γενειοφόρες κόρες Facebook Twitter
Οι τρεις σύζυγοι του τελευταίου σάχη Ρεζά Παχλαβί. Από αριστερά στα δεξιά, Φαουζία, Σοράγια και Φαράχ.
Το χαρέμι του Ιράν με τις γενειοφόρες κόρες Facebook Twitter
Ο Νασρεντίν σε ναργιλέ.
Αρχαιολογία & Ιστορία
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

2 σχόλια
Ρε παιδιά, επειδή κανείς δε μιλά για τον άντρα στο χαρέμι (κατά τον «ελέφαντα στο δωμάτιο»), μήπως ήταν μερακλής ο Σαχης και κάποιες εκ των εμφανιζόμενων εδώ ήταν απλά κάποιοι;... Δεν ήταν και οι καλύτεροι καιροί να είσαι gay ή bi, ειδικά αν είσαι ο Σαχης....