Η Κύπρος της αρχαιότητας ήταν τόπος λαγνείας

Η Κύπρος της αρχαιότητας ήταν τόπος λαγνείας Facebook Twitter
Κάποια από τα σωζώμενα μωσαϊκά στον ναό της Νέας Πάφου απεικονίζουν ερωτικές σκηνές από την ελληνική μυθολογία.Φωτο: Andrea Watson
1

Ο τίτλος της Ευρωπαϊκής Πρωτεύουσας Πολιτισμού το 2017 ανήκει στην Πάφο. Ποιος θα πίστευε, δηλαδή, ότι αυτό το παραθεριστικό κέντρο της Δυτικής Κύπρου, μία πραγματική ζούγκλα ξενοδοχείων, ινδικών και κινέζικων εστιατορίων, γεμάτο από κλαμπς και κουρασμένα τουριστικά καταστήματα, μια φιέστα από απομεινάρια του στιλ της δεκαετίας του ’70 θα μπορούσε να κερδίσει αυτόν τον τίτλο (και την τιμή που επισύρει); Ακόμη και κάποιοι ντόπιοι απορούν. Γιατί η Ευρωπαϊκή Ένωση που καθορίζει το που θα πάει αυτός ο τίτλος πήρε αυτή την απόφαση; Η απάντηση κρύβεται λίγο πιο μακριά από τα μαγαζιά με τα τουριστικά σουβενίρ και αφορά την τυχαία ανακάλυψη του 1966 – από έναν αγρότη – ενός τεράστιου αρχαιολογικού θησαυρού κοντά στο λιμάνι.

Αυτό που ήρθε στην επιφάνεια από τις ανασκαφές που ακολούθησαν ήταν μία ελληνο-ρωμαϊκή πόλη με επαύλεις, παλάτια, θέατρα, φρούρια και τάφους και ένα από τα μεγαλύτερα οικήματα –ρωμαϊκής εποχής- ολόκληρης της Μεσογείου.  Μέχρι τότε, σώζονταν μόνο τα ερείπια της Νέας Πάφου, όπως ήταν γνωστή στην αρχαιότητα. Οι ισχυροί σεισμοί είχαν ισοπεδώσει το μεγαλύτερο τμήμα της δυτικής Κύπρου, δεν είχαν αγγίζει όμως έναν τεράστιο, σχεδόν ανέγγιχτο από τις φθορές θησαυρό: τα μωσαϊκά δάπεδα.

Στην προ-Χριστιανική εποχή, η επίκληση του ονόματος της σχετιζόταν με κάτι που σήμερα θα παρέπεμπε σε σεξουαλικό τουρισμό: ορδές πιστών κατέφθαναν στο ιερό της για να κάνουν σεξ με τις θεραπαινίδες της θεάς Αφροδίτης, επικαλούμενοι το όνομα της...

Σύμφωνα και με την Unesco συμπεριλαμβάνονται στα Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, ως φάροι που φωτίζουν άγνωστες πτυχές της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας, όπως της ιστορίας της Θίσβης με τον Πύραμο, του βιασμού του Γανυμήδη, του Απόλλωνα και της Δάφνης, όλα, σε εκθαμβωτικές αναπαραστάσεις μοναδικής Τέχνης. Πέρα από το αρχαιολογικό πάρκο στα Κούκλια της Νέας Πάφου, ανοιχτό και πάλι σε επισκέπτες απ’ όλον τον κόσμο, η Unesco θεωρεί σημαντικό για την Παγκόσμια Κληρονομιά και τον Ναό της θεάς Αφροδίτης, που ανεγέρθηκε το 1200 π.Χ., και θεωρείται ως το σπουδαιότερο ιερό της Θεάς του Έρωτα στη Μεσόγειο.

Η Κύπρος της αρχαιότητας ήταν τόπος λαγνείας Facebook Twitter
Ψηφιδωτό στην Πάφο που αναπαριστά τον Απόλλωνα

Και μπορεί σήμερα το όνομα της Αφροδίτης να χρησιμοποιείται στην Κύπρο για να πουλήσει κανείς σχεδόν τα πάντα –από ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα μέχρι δωμάτια για τουρίστες- όμως στην προ-Χριστιανική εποχή, η επίκληση του ονόματος της σχετιζόταν με κάτι που σήμερα θα παρέπεμπε σε σεξουαλικό τουρισμό: ορδές πιστών κατέφθαναν στο ιερό της για να κάνουν σεξ με τις θεραπαινίδες της θεάς Αφροδίτης, επικαλούμενοι το όνομα της…  Ελεύθερος έρωτας εκείνη την εποχή; Ναι, τα πλήθη κατέφθαναν όχι απλώς για να λατρέψουν τη θεά και να αποτίσουν φόρο τιμής στο ιερό της, αλλά για να λάβουν μέρος στις οργιώδεις ερωτικές γιορτές, που τελικώς απαγορεύθηκαν από χριστιανούς αυτοκράτορες κάποια χρόνια μετά . Μέχρι τότε, το σεξ με αγνώστους όχι μόνο ήταν πιθανό, αλλά και επιβεβλημένο.

Οι τουριστικοί οδηγοί και τα βιβλία ιστορίας μπορεί να προσεγγίζουν το θέμα με κάποια συστολή σε ό,τι αφορά αυτού του είδους τις τελετουργίες στην Πάφο, όμως, ο Ηρόδοτος, δεν φείδεται λεπτομερειών και αποκαλύπτει μια πραγματικά εντυπωσιακή πτυχή τους.

«Το ακριβές βαβυλωνιακό έθιμο υποχρέωνε κάθε γυναίκα να βρεθεί στο ιερό της Αφροδίτης και να έρθει σε επαφή με έναν άγνωστο, τουλάχιστον για μια φορά στη ζωή της», αναφέρει για το έθιμο που δεν έκανε διακρίσεις αναφορικά με τα κοινωνικά στρώματα της εποχής. Όλες έπρεπε να το κάνουν, είτε ανήκαν στην ανώτερη είτε στην κατώτερη τάξη, με τη διαφορά ότι οι πρώτες μπορούσαν να καταφθάσουν στο ιερό μέσα σε προστατευμένες άμαξες.

Η Κύπρος της αρχαιότητας ήταν τόπος λαγνείας Facebook Twitter
Iερές πόρνες φορούσαν τελετουργικά μαντήλια στο κεφάλι τους και ήταν υποχρεωμένες να κάνουν σεξ με όποιον άντρα τους έδινε χρήματα. Φωτο: Andrea Watson

«Καμία γυναίκα δεν μπορούσε να αρνηθεί την αμοιβή. Από τη στιγμή που ένας ξένος έκανε την επιλογή του και έριχνε χρήματα στην αγκαλιά της, θα υποχρεωνόταν να έρθει σε επαφή μαζί του έξω από τον ναό». Όπως προσθέτει ο πατέρας της ιστορίας, οι άσχημες γυναίκες ίσως χρειαζόταν να περιμένουν για χρόνια μέχρι να τις επιλέξει κάποιος.

Παρόμοιες αναφορές απαντώνται και στην εμβληματική μελέτη περί συγκριτικής θεολογίας του James Frazer. «Στην Κύπρο επικρατούσε το ότι πριν τον γάμο για όλες τις γυναίκες ήταν επισήμως υποχρεωτικό, βάσει εθιμοτυπίας, να εκπορνεύουν τον εαυτό τους σε ξένους στον ναό της θεάς Αφροδίτης», γράφει, υπογραμμίζοντας ότι παρόμοιες πρακτικές εφαρμόζονταν στη Βαβυλώνα και στο Μπααλμπέκ, σε Αρμενία και Τουρκία.

Κατάλοιπα αυτών των εθίμων – τα οποία άργησαν να εξαφανιστούν ακόμη και μετά την απαγόρευση τους – επιβίωσαν για αιώνες. Το 1336, ένας Γερμανός ιερέας, περιέγραψε αυτού του είδους τα παγανιστικά προσκυνήματα στην Πάφο με την εξής προειδοποίηση: «Το έδαφος της Κύπρου παρακινεί τους άντρες στη λαγνεία».

Η Κύπρος της αρχαιότητας ήταν τόπος λαγνείας Facebook Twitter
Η γέννηση της Αφροδίτης, το αξεπέραστο έργο του Σάντρο Μποτιτσέλι (1486). Φωτο: Wikipedia

Μυθικό ή πραγματικό πρόσωπο, που του αποδόθηκαν τιμές θεότητες, η Αφροδίτη, αρχαία θεά της ομορφιάς και της ερωτικής πανδαισίες, λέγεται ότι υπήρξε σύζυγος του πρώτου ιερέα – βασιλιά της Κύπρου. Η γέννηση της από το διαμελισμένο πέος του Ουρανού στον αφρό της θάλασσας και η γυμνή ομορφιά της δεν ενέπνευσε μόνο καλλιτέχνες, όπως ο Σάντρο Μποτιτσέλι, ούτε μόνο εραστές, αλλά έθιμα και σύγχρονους λάτρεις της επίδρασης του ονόματος της και μόνο. Ακόμη και στον 21ο αιώνα, οι Κύπριοι είναι τόσο ερωτευμένοι με τον μύθο της Αφροδίτης που γεννήθηκε στα ανοιχτά της Πάφου, που συμβουλεύουν τους τουρίστες να φωτογραφίζουν το μέρος –την Πέτρα του Ρωμιού- όπου υποτίθεται ότι η θεά αναδύθηκε από τη θάλασσα.  

Σήμερα στα τουριστικά της Πάφου ο επισκέπτης δεν θα βρει μόνο σουβενίρ. Ίσως σκοντάψει και πάνω σ’ ένα από τα βιβλία του Στας Παράσκου, του διάσημου εικαστικού και ιδρυτή του Κυπριακού Κολλεγίου Τέχνης στην Πάφο. Ο άνθρωπος που κάποτε κατηγορήθηκε για βωμολοχία, ακριβώς όπως ο Ηρόδοτος, δεν βάζει κάτω από το χαλί την ιστορία του νησιού του. Μπλέκει τον μύθο με την πραγματικότητα και στη Μυθολογία της Κύπρου ο Παράσκος πλάθει τη μορφή ενός μυθικού προσκυνητή ως μάρτυρα των οργιωδών εορτών προς τιμήν της Αφροδίτης και περιγράφει θυσίες και μυστικιστικά συνδικάτα, τελετουργικά και έθιμα, παρέες παραβατικών με θεραπαινίδες μέσα σε μία μίξη πολιτισμών, όπου συναντιούνται Έλληνες, Αιγύπτιοι, Πέρσες και Φιλισταίοι.  

Η Κύπρος της αρχαιότητας ήταν τόπος λαγνείας Facebook Twitter
Ό,τι απομένει από τον Ναό στη Νέα Πάφο. Φωτο: Andrea Watson

Σήμερα στο σημείο, υπάρχει αντίγραφο του πανέμορφου μωσαϊκού που απεικονίζει την ερωτική της περίπτυξη με τον μεταμορφωμένο σε κύκνο Δία (το αυθεντικό έργο βρίσκεται στο Μουσείο της Κύπρου). Οι λόφοι στους οποίους ο Άρης σκότωσε τον Άδωνι – και οι δυο τους εραστές της Αφροδίτης – πλέον φιλοξενούν τις εγκαταστάσεις πολυτελούς ξενοδοχείου που φέρει το όνομα της θεάς, φυσικά.

Είναι ακριβώς η επιδραστική δύναμη του ονόματος της που έκανε την Πάφο Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 2017, αλλά και τα προαναφερόμενα μνημεία, τα οποία έχουν μία ξεχωριστή θέση στη λίστα της Unesco.   Χάρη στη «συγγένεια» της Νέας Πάφου και της περιοχής Κούκλια με τη θεά Αφροδίτη, μια συγγένεια που ενέπνευσε ποιητές, συγγραφείς και καλλιτέχνες, απαντά κανείς στην ερώτηση «γιατί η Πάφος κέρδισε τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας» και τι πραγματικά βρίσκεται κάτω από την επιφάνεια της σύγχρονης Κύπρου. 

Με στοιχεία από το BBC 

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Tι γινόταν τον Μεσαίωνα στην Αθήνα; Υπήρχε ζωή στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; Ποια είναι η σκληρή αλήθεια για αυτό που αποκαλούμε «Αθηναϊκή Δημοκρατία» και τι ήταν τελικά οι Δεσμώτες του Φαλήρου; Ακούμε σήμερα 10 άγνωστες ή παραγνωρισμένες πτυχές από το μακροχρόνιο παρελθόν της πόλης μας που συνέλεξε η Αγιάτη Μπενάρδου για τη σειρά podcast της LiFO «Ιστορία μιας πόλης».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Αισθάνομαι όπως την πρώτη φορά που θα έβγαινα ραντεβού»: Η Τασούλα Βερβενιώτη για την 4η Γιορτή Προφορικής Ιστορίας 

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι κοινωνικές ομάδες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη γραφή της Ιστορίας»

Η ιστορικός και συγγραφέας Τασούλα Βερβενιώτη μοιράζεται τη γνώση της με ανθρώπους που θέλουν να συλλέξουν τις άγραφες ή αποσιωπημένες πτυχές της ιστορίας και για τρεις ημέρες θα κατευθύνει τη μεγάλη συνάντηση των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας στην Τεχνόπολη.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα – Θεσσαλονίκη έγινε τον Μάιο του 1931 και δυο αστυνομικοί ρεπόρτερ μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Η ατμόσφαιρα έχει λιγότερες λακκούβες από τας Αθήνας»

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα–Θεσσαλονίκη έγινε το 1931 και δύο αστυνομικοί ρεπόρτερ της εποχής μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους. Η ομάδα των dirty '30s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τις μαρτυρίες τους για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ιστορία μιας πόλης / Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ένας βυζαντινός ναός στο κέντρο της πόλης και μια φωνή που έρχεται από 1000 χρόνια πριν. Τι μάς διηγείται το σύντομο βυζαντινό ποίημα που βρίσκεται στη μαρμάρινη επιγραφή, πάνω από την είσοδο του ναού της πλατείας Κλαυθμώνος; Ο Γιώργος Πάλλης εξηγεί στην Αγιάτη Μπενάρδου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κωνσταντίνος Κονοφάγος 

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Κωνσταντίνος Κονοφάγος: Ο μεταλλουργός που έσωσε το Λαύριο από την πείνα

Το 1942 ο Κωνσταντίνος Κονοφάγος ηγείται μιας μυστικής αποστολής, μετατρέποντας σωρούς «χωρίς αξία» σε άργυρο. Μέσα σε συνθήκες Κατοχής και πείνας, το θάρρος και η επινοητικότητά του εξασφαλίζουν τροφή για εκατοντάδες κατοίκους του Λαυρίου.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ

σχόλια

1 σχόλια