Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Κεφαλή γενειοφόρου Ηρακλή με λεοντή σε αργυρό τετράδραχμο Καμάρινας, Σικελία (425-405 π.Χ.)

Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι

0

Περιοδική έκθεση με τίτλο «Ηρακλής, Ήρως Διαχρονικός και Αιώνιος» διοργανώνει το Νομισματικό Μουσείο. O Ηρακλής, µία µυθολογική προσωπικότητα µε πολλαπλούς συµβολισµούς, αποτέλεσε και αποτελεί έµπνευση και µέσο διοχέτευσης προτύπων και µηνυµάτων από τους αρχαίους µέχρι και τους νεότερους χρόνους, αναφέρουν οι διοργανωτές της έκθεσης. Η µορφή του Ηρακλή, ως πανελλήνιο, πανευρωπαϊκό και παγκόσµιο πρότυπο ρώµης, αρετής και δικαιοσύνης και φορέας πολιτικο-κοινωνικών, θρησκευτικών και ηθικών μηνυμάτων, άφησε ανεξίτηλο το αποτύπωµά της στην Ιστορία ανά τους αιώνες.

Η παρούσα έκθεση αποσκοπεί, κυρίως µέσω των νοµισµατικών παραστάσεων, στην παρουσίαση και ανάλυση των διαφόρων εικονογραφικών µορφών της πολυδιάστατης προσωπικότητας του θεού-ήρωα, µε συγκεκριµένα γνωρίσµατα και χαρακτηριστικά, η απόδοση των οποίων διαφοροποιείται ανάλογα µε την περιοχή και τις αισθητικές αντιλήψεις της κάθε περιόδου.

Η έκθεση περιλαµβάνει 346 αρχαιότητες, οι περισσότερες από τις οποίες παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό. Συγκεκριµένα ένα πινάκιο, δύο γλυπτά και ένα χρυσό νόµισµα από τα Αρχαιολογικά Μουσεία Άµφισσας και ∆ελφών, δύο αττικές και µία βοιωτική επιγραφή από το Επιγραφικό Μουσείο, καθώς και 339 αρχαία ελληνικά, ελληνορωµαϊκά και ρωµαϊκά νοµίσµατα, χρυσά, αργυρά, χάλκινα και από ήλεκτρο, µολύβδινα, πήλινα και χάλκινα σύµβολα, σφραγιδόλιθους και δακτυλιόλιθους από τις Συλλογές του Νοµισµατικού Μουσείου και από την Ιδιωτική Συλλογή του Θεόδωρου Αραβάνη.

Η παρούσα έκθεση αποσκοπεί, κυρίως µέσω των νοµισµατικών παραστάσεων, στην παρουσίαση και ανάλυση των διαφόρων εικονογραφικών µορφών της πολυδιάστατης προσωπικότητας του θεού-ήρωα, µε συγκεκριµένα γνωρίσµατα και χαρακτηριστικά, η απόδοση των οποίων διαφοροποιείται ανάλογα µε την περιοχή και τις αισθητικές αντιλήψεις της κάθε περιόδου.

Τη μουσειολογική μελέτη και την επιστημονική επιμέλεια έχουν ο Διευθυντής του Νομισματικού Μουσείου δρ Γεώργιος Κακαβάς και οι νομισματολόγοι του Μουσείου, Αντωνία Νικολακοπούλου και δρ Βασιλική Στεφανάκη.

Τα παραπάνω αντικείµενα, τα οποία καλύπτουν ένα ευρύ πολιτειακό, γεωγραφικό και χρονολογικό πλαίσιο —πόλεις-κράτη, έθνη, Κοινά, βασίλεια και αυτοκρατορίες από τη ∆υτική Μεσόγειο µέχρι και τα βάθη της Ανατολής και από τους κλασικούς µέχρι και τους νεότερους χρόνους— συνοµιλούν µε τα 19 ζωγραφικά έργα του αναγνωρισµένου διεθνώς εικαστικού Παύλου Σάµιου, Καθηγητή της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, που αντλούν την έµπνευσή τους από τον Ηρακλή και τους Άθλους του, μέσα από μία λιτή και εμπνευσμένη μουσειογραφική προσέγγιση του Γιάννη Μετζικώφ.

Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Κεφαλή αγένειου Ηρακλή Πατρώου σε αργυρό δεκάδραχμο Αλεξάνδρου Γ’ (327/6 – 324 π.Χ.)
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Κεφαλή γενειοφόρου Ηρακλή σε χρυσή δραχμή Καρύστου, Εύβοια (περ. 313 π.Χ.)

4 θεματικές ενότητες

Η έκθεση χωρίζεται σε τέσσερις θεµατικές ενότητες: Η πρώτη ενότητα πραγµατεύεται τις ιδεαλιστικές ή µη προσωπογραφίες (κεφαλή αγένειος, γενειοφόρος, µε ή χωρίς λεοντή) του θεού-ήρωα στους χαρακτήρες των νοµισµάτων, στα σύµβολα και στους σφραγιδόλιθους, καθώς και τους εικονογραφικούς του τύπους (ιστάµενος, καθήµενος, τοξότης), οι οποίοι αναπαράγουν ή δανείζονται στοιχεία από γνωστά, από τις γραπτές πηγές, έργα φηµισµένων καλλιτεχνών, για τα οποία αντλούµε επίσης πληροφορίες µέσω των µεταγενέστερων ρωµαϊκών γλυπτών.

Η δεύτερη ενότητα εστιάζει στα όπλα, όπως το ρόπαλο και η λεοντή, κατεξοχήν σύµβολα του ήρωα, καθώς και το τόξο και η φαρέτρα, εκ των οποίων τα περισσότερα αποτελούσαν δώρα θεών. Η τρίτη ενότητα επικεντρώνεται στην παιδική του ηλικία µε τις γνωστές παραστάσεις του Ηρακλή δρακονοπνίγοντα, τους άθλους και τα κατορθώµατά του και η τελευταία στην αφοµοίωσή του µε άλλες θεότητες της Ανατολής.

Και στις τέσσερις ενότητες παρουσιάζονται απεικονίσεις του θεού-ήρωα σε νοµίσµατα πόλεων, Κοινών και βασιλείων που συνδέονται µε τη λατρεία του ως µυθικού οικιστή/ιδρυτή και γενάρχη, την παιδική και εφηβική του ηλικία στη Θήβα, τους άθλους, τα κατορθώµατα και τις εκστρατείες που λαµβάνουν χώρα από τη Μεσόγειο, την Ευρώπη και την Αφρική έως τα βάθη της Ανατολής. Σύµβολο δύναµης και εξουσίας, ο Ηρακλής και τα σύµβολά του χρησιµοποιήθηκαν από βασιλείς και ηγεµόνες, οι οποίοι ταυτίστηκαν µε τη µορφή του, αλλά και από πόλεις-κράτη και Κοινά µε πολιτική σκοπιµότητα. Τα γνωρίσµατα και οι ιδιότητές του, ευρέως γνωστές στον μεσογειακό χώρο, υιοθετήθηκαν και αφοµοιώθηκαν και από άλλες τοπικές θεότητες, κυρίως από τον φοινικικό θεό Μελκάρτ.

Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Ο ταύρος της Κρήτης, έργο του ζωγράφου Παύλου Σάμιου (1989)

Την επιμέλεια της έκθεσης υπογράφει ο Διευθυντής του Μουσείου δρ Γεώργιος Κακαβάς με συνεργάτη την αρχαιολόγο δρα Μιμίκα Γιαννοπούλου.

Η έκδοση του συνοδευτικού επιστημονικού καταλόγου της Έκθεσης, αφιερωμένου στη μνήμη της διαπρεπούς νομισματολόγου Βάσως Πέννα, οφείλεται στο ιδιαίτερο ενδιαφέρον και την υποστήριξη από κάθε άποψη της Alpha Bank, µόνιµου υποστηρικτή των δράσεων του Νοµισµατικού Μουσείου.

Σε όλη τη διάρκεια της έκθεσης θα πραγματοποιείται εκπαιδευτικό πρόγραμμα για μαθητές με σκοπό την εξοικείωσή τους με τη μυθική μορφή του θεϊκού ήρωα Ηρακλή, τις αξίες και τα ιδανικά που προκύπτουν από τα κατορθώματα και τους άθλους του.

Η έκθεση παρουσιάζεται στη μεγάλη αίθουσα των περιοδικών εκθέσεων, στον δεύτερο όροφο του Ιλίου Μελάθρου, στη βιβλιοθήκη του Ερρίκου Σλήμαν, και θα διαρκέσει έως τις 31 Οκτωβρίου 2019.

Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Κεφαλή αγένειου Ηρακλή με λεοντή σε χρυσό στατήρα Φιλίππων, Μακεδονία (περ. 350-330 π.Χ.).
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Κεφαλή Κόμμοδου ως Ηρακλής με λεοντή σε διμεταλλικό μετάλλιο (192 μ.Χ.).
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Κεφαλή αγένειου Ηρακλή με λεοντή και τα όπλα του σε αργυρό τετράδραχμο Ερυθρών, Ιωνία (330-300 π.Χ.)
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Κεφαλή νεαρού Ηρακλή και τα όπλα του σε χρυσό τέταρτο στατήρα Φιλίππου Β’ (340/36-328 π.Χ.).
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Ημίτομο Ηρακλή με ρόπαλο σε χαλκή uncia Ουενουσίας, Απουλία (210 π.Χ.)
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Ηρακλής ιστάμενος με ρόπαλο σε αργυρό ημίδραχμο Οιταίων (371-280 π.Χ.).
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Ηρακλής ιστάμενος με ρόπαλο και λεοντή σε αργυρό τετράδραχμο Ευθυδήμου Β’, Βακτρία (190-185 π.Χ.)
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Ηρακλής νεαρός, καθήμενος στη δορά λιονταριού, σε αργυρό στατήρα Κρότωνα, Βρεττία (5ος-4ος αι. π.Χ.)
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Ηρακλής σε ώριμη ηλικία, καθήμενος στη δορά λιονταριού, σε αργυρό τετράδραχμο Νάβιδος, βασιλιά της Σπάρτης (207-192 π.Χ.)
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Ηρακλής με ρόπαλο, καθήμενος σε βράχο, σε αργυρό τετράδραχμο Ευθυδήμου Α’, Βακτρία (230-200 π.Χ.)
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Ηρακλής τοξότης, γενειοφόρος με λεοντή, σε χρυσό ημίδραχμο Θάσου (390 π.Χ.).
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Κεφαλή γενειοφόρου Ηρακλή σε χρυσή δραχμή Κοινού Αιτωλών (220-205 π.Χ.), Αρχαιολογικό Μουσείο Άμφισσας.
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Η απαγωγή των βοδιών του Γηρυόνη από τον Ηρακλή σε χαλκό νόμισμα Αλεξάνδρειας Αιγύπτου επί Αντωνίνου Ευσεβούς (140-141 μ.Χ.).
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Ηρακλής βρέφος, δρακονοπνίγων, σε αργυρό στατήρα Θήβας, Βοιωτία (425-395 π.Χ.)
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Ηρακλής τοξότης και όρνιθα, υποδηλώνουν τον άθλο με τις Στυμφαλίδες όρνιθες, σε αργυρό στατήρα Πραισού, Κρήτη (γ’ τέταρτο 4ου αι. π.Χ.).
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Κεφαλή Ηρακλή/Μελκάρτ με λεοντή σε αργυρό σικελο-καρχηδονιακό τετράδραχμο (325-300 π.Χ.).
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Η πάλη του Ηρακλή με το λιοντάρι της Νεμέας σε αργυρό τετράδραχμο Λυκκείου, Παιονία (356-335 π.Χ.).
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Το ρόπαλο του Ηρακλή σε χρυσό στατήρα Φιλίππου Ε’ (περ. 200 π.Χ.).
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Η πάλη του Ηρακλή με το λιοντάρι της Νεμέας σε 100 χρυσές λίτραι Συρακουσών, Σικελία (405-400 π.Χ.).
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Κεφαλή γενειοφόρου Ηρακλή και τα όπλα του σε αργυρό τριώβολο Σέλγης, Πισιδία (2ος-1ος αι. π.Χ.)
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Μαρμάρινος βωμίσκος, ανάθημα στον Ηρακλή Απαλεξίκακο (20ς αι. μ.Χ.), Επιγραφικό Μουσείο
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Ηρακλής βρέφος, δρακονοπνίγων, από αργυρό στατήρα Θηβών, έργο του ζωγράφου Παύλου Σάμιου (2018)
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Η Κερυνήτις έλαφος, έργο του ζωγράφου Παύλου Σάμιου (1989)
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Η έριδα του Ηρακλή με τον Απόλλωνα για τον δελφικό τρίποδα σε πήλινο αττικό μελανόμορφο πινάκιο (490/70-465 π.Χ.), Αρχαιολογικό Μουσείο Άμφισσας.
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Προτομή Κόμμοδου ως Ηρακλής με λεοντή σε υπερμεγέθη ανάγλυφο λίθο από χαλκηδόνιο (2ος αι. μ.Χ.).
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Μαρμάρινη κεφαλή γενειοφόρου Ηρακλή, αυτοκρατορικών χρόνων, Αρχαιολογικό Μουσείο Άμφισσας.
|article_full_no_portrait|

  

Info:

Νομισματικό Μουσείο, Ιλίου Μέλαθρον, Ελ. Βενιζέλου (Πανεπιστημίου) 12, Αθήνα. Τηλ.: 210 3612834, 210 3632057, http://www.nummus.gr

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που βρέθηκαν στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου εκτίθενται στο Κιλκίς

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που βρέθηκαν στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου εκτίθενται στο Κιλκίς

Εκατό χρόνια μετά την ανακωχή του Μεγάλου Πολέμου, η έκθεση «Αρχαιολογία εν καιρώ πολέμου στο Κιλκίς» έρχεται να φωτίσει άγνωστες πτυχές της ιστορίας και της αρχαιολογίας
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ