Μέσα στη μυθική Νεράιδα του Γιάννη Λάτση στον Φλοίσβο

Μέσα στη μυθική Νεράιδα του Γιάννη Λάτση στον Φλοίσβο Facebook Twitter
0

Το ημερολόγιο δείχνει 14 Σεπτεμβρίου 2013. Ένα μικρό για τα σημερινά δεδομένα λευκό σκαρί, σαν βέλος, αποπλέει από τις εγκαταστάσεις της Πετρόλα. Τόσο αστραφτερό, που θα μπορούσε να εικάσει κανείς πως είναι νεότευκτο, εάν δεν πρόδιδαν την ηλικία του οι κλασικές ναυπηγικές γραμμές του και μια σειρά από στοιχεία που πλέον έχουν εκλείψει: η οβάλ γέφυρα, η καρφωτή λαμαρίνα, οι ανεμοδόχοι πίσω από την κίτρινη τσιμινιέρα, το ξύλο στα ανοιχτά καταστρώματα και στις κουπαστές.

Τόσο προσεγμένο, με τα ανοξείδωτα όκια του, που θα μπορούσε να εικάσει κανείς πως ήταν γιοτ, αυτά τα απρόσιτα για πολλούς σκάφη που γυρνάνε τις θάλασσες του κόσμου, μεταφέροντας τους εκλεκτούς επιβάτες τους. 

Τίποτε από αυτά δεν ίσχυε. Οι παλιότεροι το γνώριζαν, οι νεότεροι θα το μάθαιναν. Το πλοίο που ταξίδευε με προορισμό τα νησιά του Αργοσαρωνικού την ημέρα που συμπληρώνονταν εκατόν τρία χρόνια από τη γέννηση του Γιάννη Λάτση δεν ήταν άλλο από το μυθικό ακτοπλοϊκό ΝΕΡΑΪΔΑ, που σε πείσμα των καιρών, μετά από δεκαετίες παροπλισμού και εκτεταμένες επισκευές διάρκειας δυόμισι ετών, επέστρεφε στα λιμάνια όπου καθιερώθηκε για να συστηθεί στον κόσμο που το αγάπησε με τον νέο του ρόλο.

Εκτελούσε δρομολόγια στον Αργοσαρωνικό έως το 1974, οπότε έκλεισε τριάντα πέντε χρόνια ζωής και, σύμφωνα με την τότε νομοθεσία, έπρεπε να σταματήσει να εξυπηρετεί τακτικούς πλόες. Παραδόξως, σε αντίθεση με άλλα ακτοπλοϊκά σκάφη με παρεμφερή χαρακτηριστικά, δεν αξιοποιήθηκε ως τουριστικό, ούτε πουλήθηκε για διάλυση.

Το πλοίο που μεταπολεμικά ταυτίστηκε με τη γραμμή του Αργοσαρωνικού που καθιέρωσε τον Γιάννη Λάτση ως πλοιοκτήτη, που από τα καταστρώματά του πέρασαν από τη Σοφία Λόρεν και την πριγκίπισσα Σοράγια έως τον Πλαστήρα και τους Σοβιετικούς κοσμοναύτες Αλεξέι Λεόνοφ και Πάβελ Μπελιάγιεφ, είχε μετατραπεί πλέον στο μόνο πλωτό μουσείο της χώρας με τη δυνατότητα να πραγματοποιεί ταξίδια. 

Ο κατάπλους στις Σπέτσες, πρώτο προορισμό του ταξιδιού του, είναι κινηματογραφικός. Θα το υποδεχτούν τα θαλάσσια ταξί με καπνογόνα και βεγγαλικά και θα το συνοδεύσουν στο λιμάνι. Ο κόσμος θα το περιμένει στο λιμάνι.

Στο συγκινητικό ταξίδι αναβίωσης του δρομολογίου του το ΝΕΡΑΪΔΑ έδεσε σε Ερμιόνη, Ύδρα, Πόρο, Μέθανα και Αίγινα. Παρέμεινε για δύο ή τρεις ημέρες στο κάθε λιμάνι και συνολικά στο πλοίο περιηγήθηκαν περίπου 8.000 επισκέπτες, ανάμεσά τους και μαθητές σχολείων. Το ταξίδι ολοκληρώθηκε στις 29 Σεπτεμβρίου. Η νέα του ζωή αειθαλούς καραβιού είχε και τυπικά αρχίσει. 

ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Όπως ταξιδεύαμε κάποτε. Ξύλινα καταστρώματα και πάγκοι. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΝΕΡΑΪΔΑ Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Έτος ναυπήγησης 1939

Σε μια ασπρόμαυρη φωτογραφία του 1939 φαίνεται να καθελκύεται ένα σκουρόχρωμο σκαρί με σημαίες στους ιστούς του, με την πρύμνη στα νερά του Φιούμε. 

Είναι η πρώτη επαφή του LAURANA, όπως ήταν το αρχικό του όνομα, με το υγρό στοιχείο. Το πλοίο, ναυπηγημένο ως επιβατηγό, θα εκτελέσει ακτοπλοϊκά δρομολόγια στην Αδριατική μέχρι το 1941. Η σκιά του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου πέφτει πάνω από τη Μεσόγειο, έτσι μετατρέπεται σε διασωστικό και πλωτό νοσοκομείο. Τυχερό από τότε; Ίσως.

Από τα επτά που χρησιμοποιήθηκαν σε παρόμοιο ρόλο από την Ιταλία, το LAURANA ήταν το μόνο που επιβίωσε, παρότι κατελήφθη από συμμαχικές δυνάμεις το 1943, στις ακτές της Τυνησίας. Το πλοίο πέρασε στο Βρετανικό Βασιλικό Ναυτικό, το οποίο με τη σειρά του το πούλησε σε εταιρεία μαλτέζικων συμφερόντων το 1946, για να δρομολογηθεί ως επιβατηγό στη γραμμή Μάλτα - Συρακούσες. 

Η πιο ένδοξη σελίδα της ιστορίας του δεν έχει γραφτεί ακόμα. Τέλη του 1949, το πλοίο περνάει για 40.000 αγγλικές λίρες στην κατοχή του Γιάννη Λάτση. Το συμφωνητικό εκτίθεται σήμερα στους χώρους του μουσείου. Ήταν το τρίτο του πλοίο.

Μετά από επισκευές –πολλές φθορές από τον πόλεμο δεν είχαν αποκατασταθεί ακόμα– το πλοίο, που διατηρούσε ακόμη την αρχική του ονομασία, πραγματοποιεί το πρώτο του ταξίδι στον Αργοσαρωνικό. Βαπτίστηκε ΝΕΡΑΪΔΑ από τον Νικόλαο Πλαστήρα, σε τελετή που πραγματοποιήθηκε στο λιμάνι της Ύδρας, μετά από ψηφοφορία που έγινε εν πλω.

ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Το επιβατηγό «Νεράιδα» στο λιμάνι του Πόρου, 1954. (Αρχείο Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, Προέλευση: Κωνσταντίνος Μωραΐτης)

Η δρομολόγησή του συνέπεσε με την ανάδειξη και την καθιέρωση της Ελλάδας ως κορυφαίου τουριστικού προορισμού. Συνηθέστερο δρομολόγιό του ήταν το Πειραιάς - Αίγινα - Μέθανα - Πόρος - Ύδρα - Ερμιόνη - Σπέτσες, ενώ πολλές φορές έδενε στο Λεωνίδιο και στη Μονεμβασιά, αλλά και στο Ναύπλιο, στη Σαλαμίνα και στην Επίδαυρο.

Το πλοίο έγινε συνώνυμο των γραμμών του Αργοσαρωνικού, της ζωής των κατοίκων των περιοχών όπου έδενε και των επισκεπτών τους. Σε παλιές καρτ ποστάλ, αυτές που αγοράζονται έναντι ευτελούς αντιτίμου στο Μοναστηράκι, το ΝΕΡΑΪΔΑ φαίνεται να πρωταγωνιστεί στα λιμάνια. Παράλληλα εμφανίστηκε στην ταινία «Το παιδί και το δελφίνι» με τη Σοφία Λόρεν, τον Άλαν Λαντ και τον Κλίφτον Γουέμπ, ενώ το βλέπουμε και σε αναρίθμητες ελληνικές παραγωγές της εποχής. 

Ο ρόλος του, όμως, ξεπέρασε κατά πολύ εκείνον ενός επιτυχημένου ακτοπλοϊκού. «Ήταν σημείο αναφοράς» μας λέει ο πλοίαρχός του Σαράντης Κουντούρης, με την απόσταση που μας χωρίζει από την μεταπολεμική αίγλη του πλοίου. 

«Για τον ίδιο τον Γιάννη Λάτση, παρόλο που στη συνέχεια της πορείας του απέκτησε μεγαλύτερα και περισσότερο επικερδή πλοία, φορτηγά και δεξαμενόπλοια, το ΝΕΡΑΪΔΑ, που μερικές φορές δεν ήταν καν κερδοφόρο, ήταν ιδιαίτερα σημαντικό. Ίσως θεωρούσε πως αυτό τον εισήγαγε στον κόσμο του εφοπλισμού» αναφέρει μεταξύ άλλων η κ. Αθηνά Σπανάκη, υπεύθυνη ξεναγήσεων στο πλοίο, προσθέτοντας πως το πλοίο ήταν παρόν σε σημαντικές στιγμές της πορείας του πολυπράγμονα Έλληνα επιχειρηματία.

«Ακόμα και στα εγκαίνια του διυλιστηρίου της Πετρόλα παρευρέθηκε, σημαιοστολισμένο» προσθέτει, συμπληρώνοντας πως πολλά από τα επιχειρηματικά σχέδια του Γιάννη Λάτση παρουσιάστηκαν στα καταστρώματά του. 

Εκτελούσε δρομολόγια στον Αργοσαρωνικό έως το 1974, οπότε έκλεισε τριάντα πέντε χρόνια ζωής και, σύμφωνα με την τότε νομοθεσία, έπρεπε να σταματήσει να εξυπηρετεί τακτικούς πλόες. Παραδόξως, σε αντίθεση με άλλα ακτοπλοϊκά σκάφη με παρεμφερή χαρακτηριστικά, δεν αξιοποιήθηκε ως τουριστικό, ούτε πουλήθηκε για διάλυση. Οδηγήθηκε στις εγκαταστάσεις της Πετρόλα, παροπλίστηκε και περίμενε υπομονετικά για δεκαετίες μέχρι τη στιγμή που βγήκε ξανά στα πελάγη. 

ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Ο Γιάννης Λάτσης (πρώτος από αριστερά) επιβιβάζεται στο επιβατηγό «Νεράιδα». Ακολουθούν ο καπετάνιος του πλοίου, Ηλίας Ποριώτης, και ο Α΄ μηχανικός, Σπύρος Βογανάτσης. Στο βάθος διακρίνεται η ράμπα ανόδου για το πλοίο «Πορτοκαλής Ήλιος», πλοιοκτησίας του αδελφού του Γιάννη Λάτση, Κώστα. Άγνωστη ημερομηνία. (Αρχείο Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, Προέλευση: Σπύρος Βογανάτσης)
ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Άποψη της τραπεζαρίας του επιβατηγού «Νεράιδα» τη δεκαετία του 1960. (Αρχείο Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση)

Αναγέννηση σε γνώριμα μέρη

«Η οικογένεια του Ιωάννη Σ. Λάτση αποφάσισε το 2007 τη μετασκευή του ΝΕΡΑΪΔΑ, παλαιού επιβατηγού του Αργοσαρωνικού, σε πλωτό μουσείο, με κύριο εκθεσιακό άξονα την επιχειρηματική πορεία του ιδιοκτήτη του» διαβάζει κανείς στη σελίδα του Κοινοφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση. Πίσω από αυτή την απόφαση κρύβεται το φιλόδοξο και δύσκολο σχέδιο αναγέννησής του.

Όπως δείχνουν τα πλάνα της εποχής, θα φορτωθεί σε πλοίο μεταφοράς βαρέων φορτίων και θα οδηγηθεί σε ναυπηγεία της Κροατίας. Λίγα χιλιόμετρα από την περιοχή όπου ναυπηγήθηκε ως LAURANA, το ΝΕΡΑΪΔΑ θα αναγεννηθεί. 

«Αλλάχτηκαν τα ελάσματα στα βρεχάμενα σε έκταση περίπου 60%, εγκαταστάθηκαν νέες μηχανές. Το πλοίο απέκτησε νέες σωληνώσεις και νέα ηλεκτρολογικά» μας λέει ο πλοίαρχός του Σαράντης Κουντούρης.

Στη γέφυρα εγκαταστάθηκαν τα πλέον σύγχρονα όργανα ναυσιπλοΐας, προστέθηκαν χειριστήρια στις βαρδιόλες, απέκτησε προπελάκι, ενώ οι εσωτερικοί και οι εξωτερικοί χώροι του αναδιαμορφώθηκαν πλήρως. Το κυρίως κατάστρωμα, με την τραπεζαρία και τα σαλόνια, μετατράπηκε σε εκθεσιακό χώρο οπού αναπτύσσονται οι μόνιμες εκθέσεις για τον Γιάννη Λάτση και την ιστορία του πλοίου. Εκεί βρίσκεται και η αίθουσα εκδηλώσεων. Το κόστος των εργασιών δεν έχει γνωστοποιηθεί, ωστόσο εκτιμάται πως ξεπέρασε εκείνο της αγοράς ενός νεότερου πλοίου. 

Τον Απρίλιο του 2010 το πλοίο θα αφήσει πίσω του τα ναυπηγεία που το φιλοξένησαν, με προορισμό την Ελλάδα. Ο πλοίαρχος Σαράντης Κουντούρης θα είναι στη γέφυρά του κατά το ταξίδι του επαναπατρισμού. Παραμένει ναυτολογημένος στο ιστορικό σκάφος μέχρι και σήμερα. Μέσα σε λιγότερες από δύο ημέρες το πλοίο θα διασχίσει το Ιόνιο και μέσω της διώρυγας της Κορίνθου θα καταπλεύσει στην Πετρόλα. Προσαρμοσμένο στους νέους κανονισμούς και μετά από επιθεωρήσεις, πιστοποιείται ώστε να μπει στη νέα φάση της μακρόχρονης πορείας του. 

ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Άποψη του καταστρώματος γέφυρας. Οι ανεμοδόχοι και η χαρακτηριστική κίτρινη τσιμινιέρα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Τηλέγραφος, πηδάλιο, πυξίδα. Τα παλιά όργανα του ΝΕΡΑΪΔΑ ως εκθέματα πια στους εσωτερικούς χώρους του πλοίου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ήσυχα νερά, μεγάλη κινητικότητα

Μόνιμα δεμένο στη μαρίνα του Φλοίσβου από το 2014, εξακολουθεί να απολαμβάνει μια διαφορετική, σε σύγκριση με τις ημέρες που ταξίδευε, δημοτικότητα. Ήδη μέσα σε αυτά τα χρόνια οι επισκέπτες του έχουν ξεπεράσει τους 100.000. Μετά το ταξίδι του 2013 ακολούθησαν κι άλλα. Κι αν το πλήρωμά του φροντίζει το ΝΕΡΑΪΔΑ ως πλοίο, μια άλλη ομάδα, αποτελούμενη από επιστήμονες, εργάζεται ανελλιπώς για την ιδιότητά του ως μουσείου. 

«Μέσω του ταξιδιού του 2013, συστήθηκε ξανά στον κόσμο με τη νέα του ταυτότητα. Ανακαλύψαμε πως υπάρχει κοινό για το πλοίο. Πως αποτελεί τόσο ιδιωτική όσο και δημόσια υπόθεση» υπογραμμίζει η κ. Σπανάκη, προσθέτοντας πως από τις επισκέψεις εκείνο τον Σεπτέμβριο διαπιστώθηκε πως υπάρχει μεγάλο πεδίο δράσης για εκπαιδευτικά προγράμματα. 

«Υπήρχε τεράστια ανάγκη να εξοικειωθούν τα παιδιά αλλά και εμείς οι ίδιοι με την έννοια της ναυτικής ιστορίας και της ναυτοσύνης». Το 2014 ξεκίνησαν οι άτυπες ξεναγήσεις. Βάσει εκείνων των παρατηρήσεων αναπτύχθηκαν τα προγράμματα για μαθητές δημοτικού. Σταδιακά άρχισαν να φιλοξενούνται εκδηλώσεις στα καταστρώματά του, να πραγματοποιούνται συνέδρια, να τρέχουν προγράμματα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

«Αρχίσαμε να κάνουμε όλο και περισσότερα πράγματα» μας λέει η κ. Έλενα Φραγκάκη, που ασχολείται με τις ξεναγήσεις και τα εκπαιδευτικά προγράμματα στο πλοίο.  

ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Το συμφωνητικό αγοράς του LAURANA. Λίγους μήνες μετά και αφού προηγήθηκαν εκτεταμένες επισκευές το πλοίο ξεκίνησε τα ταξίδια στον Αργοσαρωνικό. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Τι θα δει, όμως, ένας μεμονωμένος επισκέπτης του πλοίου; «Θα έρθει σε επαφή με την επιχειρηματική ιστορία του Γιάννη Λάτση σε συνάρτηση με την εποχή κατά την οποία δραστηριοποιήθηκε, το πεδίο της επιχειρηματικής ιστορίας γενικότερα, θα δει παλιότερα εξαρτήματά του, που συντηρήθηκαν, και θα αντιληφθεί την τεχνολογική πρόοδο σε τομείς όπως αυτός της επικοινωνίας. Τέλος, θα γνωρίσει έναν άλλον τρόπο ταξιδιού» μας λέει η κ. Σπανάκη, προσθέτοντας ότι μέσα από την ιστορία του πλοίου μπορεί να αντιληφθεί κάποιος πως κάποτε ο χρόνος και η αίσθηση του ταξιδιού γίνονταν αντιληπτά με διαφορετικό τρόπο. 

«Η διάρκεια του ταξιδιού σε ένα νησί δεν ήταν χρόνος που έπρεπε να σκοτώσουμε αλλά μια διαδικασία πολύ περισσότερο συλλογική» υπογραμμίζει χαρακτηριστικά. Φυσικά, ο επισκέπτης θα γνωρίσει το ίδιο το πλοίο, που φέτος συμπλήρωσε ογδόντα δύο χρόνια ζωής. 

ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Το επιβατηγό «Νεράιδα» στο λιμάνι της Ύδρας τη δεκαετία του 1960. (Αρχείο Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, Προέλευση: Αντώνης Ράμπιας)
ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Επιβάτες στο κατάστρωμα του επιβατηγού «Νεράιδα», circa 1970. (Αρχείο Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση)

Δράσεις και εργαστήρια

Οι δράσεις εκτείνονται πέρα από το βασικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα και τα θεματικά εργαστήρια σε συγκεκριμένες περιόδους του χρόνου. «Δημιουργούμε ένα νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που στοχεύει στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση» αποκαλύπτει η κ. Φραγκάκη. Το πρόγραμμα με θέμα τον επαγγελματικό προσανατολισμό σε σχέση με τη θάλασσα θα αρχίσει να υλοποιείται την ερχόμενη σχολική χρονιά. 

Όμως, πέρα από τις νέες γενιές, το παρελθόν και ειδικά η εικοσιπενταετία των ταξιδιών στον Αργοσαρωνικό απασχολεί το επιστημονικό προσωπικό του πλωτού μουσείου. Έτσι, στα σκαριά βρίσκεται ένα πρόγραμμα για την προφορική ιστορία.

«Προσωπικά, θεωρώ το πιο πρόσφατο παρελθόν ακόμα πιο γοητευτικό, είναι αυτό με το οποίο ασχολούμαστε λιγότερο» μας λέει η κ. Μαρία Καλογεροπούλου, που επίσης εργάζεται πάνω στις ξεναγήσεις και στα εκπαιδευτικά προγράμματα, προσθέτοντας πως η ναυτική ιστορία παραμένει άγνωστη ως έναν βαθμό. 

Η πανδημία έβαλε εμπόδια στην υλοποίηση του πλάνου, ωστόσο το επιστημονικό προσωπικό του ΝΕΡΑΪΔΑ δεν πτοείται και ευελπιστεί πως οι δράσεις για την προφορική ιστορία «θα μας φέρουν σε επαφή με την ανάμνηση». 

ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Το LAURANA μετονομάζεται σε ΝΕΡΑΪΔΑ. Ο Τύπος της εποχής καλύπτει το γεγονός. Έκτοτε και για σχεδόν είκοσι πέντε χρόνια το πλοίο θα οργώσει τον Αργοσαρωνικό. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η αλήθεια είναι πως παραδείγματα όπως αυτό του ΝΕΡΑΪΔΑ σπανίζουν. Πλοία που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στις θαλάσσιες μεταφορές, συντέλεσαν στη γιγάντωση των εταιρειών τους ή αποτέλεσαν τομή στη ναυπηγική ιστορία, μεταπωλήθηκαν ή κατέληξαν στα διαλυτήρια, όταν ολοκληρώθηκε ο κύκλος τους.

Το συγκεκριμένο πάλαι ποτέ ακτοπλοϊκό του Αργοσαρωνικού αποτελεί τη φωτεινή εξαίρεση σε αυτόν τον κανόνα. Η διατήρηση ενός πλωτού μουσείου, ειδικά όταν αυτό μπορεί να ταξιδεύει, είναι σίγουρα μια πολυδάπανη υπόθεση. Αναλογιζόμενοι όμως πόσα εξακολουθεί να προσφέρει το σκάφος αυτό, που βρίσκεται στην ένατη δεκαετία της ζωής του, καταλαβαίνουμε πως το όφελος είναι πολλαπλάσιο και πλέον διαχέεται στην κοινωνία. 

Το Πλωτό Μουσείο ΝΕΡΑΪΔΑ βρίσκεται ελλιμενισμένο στη Μαρίνα Φλοίσβου.

Δέχεται επισκέπτες κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή από τις 18:30 έως τις 22:00.

Η είσοδος στο μουσείο και όλες οι δράσεις είναι δωρεάν.

Περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε εδώ

ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Μπομπίνες της ταινίας «Το παιδί και το δελφίνι» δεν θα μπορούσαν να λείπουν από τα εκθέματα στο κυρίως κατάστρωμα του ΝΕΡΑΪΔΑ. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Μοντέλα πλοίων, εκεί που κάποτε ήταν οι χώροι επιβατών του ΝΕΡΑΪΔΑ. Το εύρος της επιχειρηματικής δράσης του Γιάννη Λάτση αντικατοπτρίζεται στους τόσους διαφορετικούς τύπους πλοίων που βλέπει κανείς. Η βυθοκόρος ωστόσο (αριστερά) κλέβει τις εντυπώσεις. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Ο πλοίαρχος του ΝΕΡΑΪΔΑ κ. Σαράντης Κουντούρης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Από το Διάστημα στη θάλασσα. Οι κοσμοναύτες στο τιμόνι του ΝΕΡΑΪΔΑ. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Ο Α' μηχανικός του ΝΕΡΑΪΔΑ κ. Γιώργος Μαρνέρης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μέσα στη μυθική Νεράιδα του Γιάννη Λάτση στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μέσα στη μυθική Νεράιδα του Γιάννη Λάτση στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μέσα στη μυθική Νεράιδα του Γιάννη Λάτση στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μέσα στη μυθική Νεράιδα του Γιάννη Λάτση στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μέσα στη μυθική Νεράιδα του Γιάννη Λάτση στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μέσα στη μυθική Νεράιδα του Γιάννη Λάτση στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μέσα στη μυθική Νεράιδα του Γιάννη Λάτση στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μέσα στη μυθική Νεράιδα του Γιάννη Λάτση στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Ηχητικά Άρθρα / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S