Ο σκληρός θάνατος του Ραμσή ΙΙΙ

Ο σκληρός θάνατος του Ραμσή ΙΙΙ Facebook Twitter
3

 

Μόλις χθες μια επιστημονική ομάδα που μελέτησε τη μούμια του Ραμσή ΙΙΙ με άρθρο της στο British Medical Journal έριξε άπλετο φως στο ζήτημα του θανάτου αυτού του φαραώ.
Η ομάδα, με επικεφαλής τον Dr Albert Zink από το Institute for Mummies and the Iceman της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας του Bolzano/Bozen στην Ιταλία, πραγματοποίησε ακτινογραφίες και μελέτες DNA στη μούμια του φαραώ και στη μούμια ενός ακόμη αγνώστου ατόμου για το οποίο υπήρχε η υποψία ότι ήταν κάποιος από τους γιούς του και τα αποτελέσματα είναι συναρπαστικά.

 

 

Η μούμια του Ραμσή ΙΙΙ φέρει ένα βαθύ κόψιμο στο λαιμό από κοφτερή λεπίδα που θα προκάλεσε άμεσο θάνατο. Είναι αρκετά απίθανο, και δεν υπάρχουν παρόμοια παραδείγματα, να έχει γίνει το σχίσιμο αυτό κατά τη μουμιοποίηση. Αντιθέτως, αυτοί που περιποιήθηκαν το σώμα του Ραμσή ετοιμάζοντάς το για τον άλλο κόσμο, έβαλαν στο σημείο του σχισίματος ένα φυλακτό, το Μάτι του Ώρου, για να επισπεύσουν την επούλωση του τραύματος. Φαίνεται λοιπόν πιθανότατο ότι αυτό είναι το πλήγμα που κατάφερε με κάποιο μαχαίρι ο δολοφόνος του φαραώ.

 

Ο Ραμσής ΙΙΙ, ο δεύτερος Φαραώ της 20ης δυναστείας, πιστεύεται ότι βασίλεψε από το 1186 ως το 1155 π.Χ. Μέχρι σήμερα ήταν γνωστά από παπυρικά κείμενα, τα πρακτικά της δίκης που ακολούθησε το πραξικόπημα που έγινε εναντίον του το 1155 π.Χ. στη διάρκεια ενός εορτασμού στο Medinet Habu. Το πραξικόπημα αυτό, στο οποίο έλαβαν μέρος πολλά μέλη της φαραωνικής αυλής και γυναίκες του χαρεμιού, υποκίνησε μιά δευτερεύουσα σύζυγος του φαραώ, η Tiye (μην την μπερδέψετε με τη συνονόματη σύζυγο του Amenhotep III, μητέρα του Akhenaton) προκειμένου να εξασφαλίσει το θρόνο για τον δικό της γιό τον Pentaweret.

 

O ταφικός ναός του Ραμσή ΙΙΙ στο Medinet Habu. Δεν ήταν απλώς το θέατρο του πραξικοπήματος εναντίον του φαραώ αλλά και ο τόπος της δολοφονίας του.

 

Γνωρίζουμε από τα κείμενα αυτά ότι εν τέλει το πραξικόπημα απέτυχε εφ'όσον ανέβηκε στο θρόνο ο νόμιμος διάδοχος του Ραμσή ΙΙΙ, ο Amonhirkhopshef, που μετονομάστηκε σε Ραμσή IV, και όλοι οι συνωμότες εκτελέστηκαν παραδειγματικά.

 

Τί συνέβη όμως στον Ραμσή τον ΙΙΙ;


Μέχρι σήμερα οι μελετητές διχάζονταν αν πράγματι πέθανε στο πραξικόπημα ή επιβίωσε. Η νέα μελέτη δίνει πλέον μια πειστικότατη απάντηση στο ζήτημα.

 

 

 

Τα αποτελέσματα της έρευνας όμως δεν σταματούν εδώ. Η δεύτερη μούμια που εξετάστηκε ανήκει χωρίς αμφιβολία σε κάποιον γιό του Ραμσή. Μοιράζονταν το χρωμόσωμα Υ και 50% του γενετικού υλικού. Πρόκειται για έναν νεαρό άνδρα ηλικίας 18-20 ετών που ο θώρακάς του ήταν πρησμένος και το δέρμα γύρω από το λαιμό του συμπιεσμένο. Οι μελετητές καταλήγουν ότι ο άνδρας αυτός στραγγαλίστηκε μέχρι θανάτου. Η κακομεταχείρισή του μάλιστα δεν σταματά εδώ. Η μουμιοποίησή του είναι ατελής και σκεπάστηκε με ένα μιαρό δέρμα κατσίκας, προφανώς για να τιμωρηθεί και μετά θάνατον μή απολαμβάνοντας τους βασιλικούς τρόπους μεταθανάτιας περίθαλψης και ταφής.


Η έρευνα καταλήγει ότι ο νεαρός άνδρας είναι πιθανόν ο Pentaweret.

 

Ήταν άραγε αυτός ο ίδιος ο δολοφόνος του πατέρα του; Αυτό είναι κάτι που μάλλον δεν θα μάθουμε ποτέ.

Αρχαιολογία & Ιστορία
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S

σχόλια

3 σχόλια
Για άλλη μια φορά, έμεινα ενεός! Τι ιστορίες! Τι ίντριγκες! Πόσες χιλιάδες χρόνια πριν και οι άνθρωποι δεν άλλαξαν καθόλου!Ευχαριστούμε για την ιστορία! :))