15 παρτίδες σκάκι στο σινεμά

15 παρτίδες σκάκι στο σινεμά Facebook Twitter
2
15 παρτίδες σκάκι στο σινεμά Facebook Twitter
Δείτε 15 αναγνωρίσιμες στιγμές από την ιστορία του σινεμά όπου παίζεται μια παρτίδα σκάκι

Ο κινηματογράφος έχει χρησιμοποιήσει πολλές φορές το σκάκι ως μέσο αφήγησης. Δεν αναφέρομαι σε ταινίες που είναι αυτό το βασικό θέμα καθώς δεν είναι πάρα πολλές για τα χρόνια της έβδομης τέχνης, ούτε αντιπροσωπεύουν τη δημοφιλία του παιχνιδιού. Υπάρχουν μεν σημαντικές, όπως η πρώιμη ρωσική κωμωδία Chess Fever (1925), το πολύ αγαπητό στην εποχή του Searching for Bobby Fischer (1993), το ευρηματικό Computer Chess (2013) ή το ακόμη πιο πρόσφατο Θυσιάζοντας Ένα Πιόνι (2014), αλλά η κύρια χρήση του σκακιού στον κινηματογράφο είναι ως στοιχείο κατανόησης των χαρακτήρων που παίζουν, ενώ το βλέπουμε επίσης και ως τρόπο για να περάσουν οι ήρωες την ώρα τους – μέχρι και ως σάτιρα. Δείτε 15 αναγνωρίσιμες στιγμές από την ιστορία του σινεμά όπου παίζεται μια παρτίδα σκάκι.

1.


Καζαμπλάνκα (1942)

Μπόγκαρτ εναντίον Λόρε, δεινός σκακιστής ο πρώτος στην πραγματική ζωή, πριν καταλήξει στο σινεμά.

2.


Το Χρήμα της Οργής (1956)

Ο Κιούμπρικ λάτρευε το σκάκι, έβρισκε συχνά τρόπους να το τοποθετεί κάπως μέσα στις ταινίες του, εδώ έβαλε μέχρι και ολόκληρη σκηνή μέσα σε σκακιστικό όμιλο.

3.


Η Έβδομη Σφραγίδα (1957)

Πιθανότατα η κλασσικότερη, η πρώτη σκηνή που συνήθως μας έρχεται στο μυαλό ακούγοντας τη φράση «σκάκι στο σινεμά».

4.


Από τη Ρωσία με Αγάπη (1963)

Καταπληκτικό σκηνικό, με την αναπαράσταση του παιχνιδιού στον τοίχο για το κοινό, σε μία από τις καλύτερες ταινίες Μποντ που έγιναν ποτέ.

5.


Υπόθεση Τόμας Κράουν (1968)

Σκάκι και αποπλάνηση, δεν είναι από τις καλύτερες σκηνές πάνω στο παιχνίδι, αλλά σχεδόν ταυτισμένη με το κλασικό αυτό φιλμ.

6.


2001: Οδύσσεια του Διαστήματος (1968)

Ο Γκάρι Λόκγουντ περνά την ώρα του παίζοντας σκάκι εναντίον του HAL, δίνοντάς του εντολές για κινεί τα πιόνια στην οθόνη.

7.


Η Τρελή Ιστορία του Κόσμου (1981)

Σκάκι με πιόνια αληθινούς ανθρώπους, λίγο πριν τη Γαλλική Επανάσταση και μια απρόσμενη εξέλιξη στην παρτίδα που μόνο ο Μελ Μπρούκς θα μπορούσε να φανταστεί.

8.


Blade Runner (1982)

Οι μεταλλαγμένοι μπορούν να παίξουν και σκάκι, το οποίο εμφανίζεται σε δύο διαφορετικές σκηνές του αριστουργήματος του Ρίντλεϊ Σκοτ.

9.


Η Απειλή (1982)

Κερτ Ράσελ εναντίον Chess Wizard και πως μπορείς να προλάβεις την ήττα, όταν παίζεις απέναντι σε ένα μηχάνημα.

10.

Ημέρα Ανεξαρτησίας (1996)

Πατέρας και γιος, χαλαροί λίγο πριν τα άσχημα νέα. Το σκάκι έχει το ρόλο του στον χαρακτήρα του Γκόλντμπλουμ και θα τον βοηθήσει στις θεωρίες που αναπτύσσει για τους εξωγήινους.

11.


X-Men (2000)

Κάποτε οι ταινίες με υπερήρωες μπορούσαν να τελειώνουν με μια παρτίδα σκάκι αντί κάποιου μακελειού.

12.


Ο Χάρι Πότερ και η Φιλοσοφική Λίθος (2001)

Όταν η σκακιέρα είναι μεγαλύτερη από εσένα, τότε η παρτίδα μπορεί να γίνει θανατηφόρα.

13.

Βασίλισσα Βικτώρια: Τα Χρόνια της Νιότης (2009)

Η Έμιλι Μπλαντ, ως νεαρή βασίλισσα Βικτώρια, παίζει σκάκι και φαντάζεται τον εαυτό της σαν να ήταν το αντίστοιχο πιόνι.

14.

Κι αν σου Κάτσει; (2009)

Ο Λάρι Ντέιβιντ με μηδενική ανοχή είναι ο χειρότερος δάσκαλος του σκάκι που θα μπορούσες να έχεις.

15.


Πώς να Κλέψετε Έναν Ουρανοξύστη (2011)

Ο Άλαν Άλντα αφού έπαιζε πρώτα παρτίδες εξ' αποστάσεως εναντίον του Μπεν Στίλερ, του εξηγεί μια ιστορική κίνηση στην εξέλιξη του παιχνιδιού που εκφράζει κάπως και την επιχειρηματική του στρατηγική.

Μπόνους, για περισσότερο σκάκι, ένα supercut με 101 ματ σε σινεμά και τηλεόραση.

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απεχοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό, την ερωτική περιπτυξη και την ερωτική πράξη καθεαυτή, τοποθετώντας τα εντός του ελληνικού τοπίου (φυσικού ή αστικού)» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο που επιμελήθηκε ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος, από τη LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ