Ανταπόκριση από τις Κάννες: Θα πάρει ο Σπάικ Λι τον Χρυσό Φοίνικα με το «BlacΚkΚlansman»;

Ανταπόκριση από τις Κάννες: Θα πάρει ο Σπάικ Λι τον Χρυσό Φοίνικα με το «BlacΚkΚlansman»; Facebook Twitter
Για τον Λι το θέμα είναι δεδομένο, αλλά οι λογαριασμοί παραμένουν ανοιχτοί: η ταινία του είναι ένα κάλεσμα για επαγρύπνιση
1

Το «BlacΚkΚlansman», με τρία κάπα, του Σπάικ Λι ξεκινάει με ένα τραγικωμικό λογύδριο του φανταστικού αφεντικού της Κου Κλουξ Κλαν, με τον Άλεκ Μπόλντουιν να κοιτάζει στα μάτια την κάμερα και να προβάρει τη ρητορική μίσους που έχει σκοπό να ξεσηκώσει τη λευκή Αμερική εναντίον των τριών μεγάλων ασθενειών που την απειλούν κάπου ανάμεσα στα '50s και στα '60s: τους μαύρους, τους Εβραίους και τους κομμουνιστές.


Ο Λι δεν έχει χρόνο να ασχοληθεί με τo τρίτο «μίασμα» και συνδυάζει τους δύο πρώτους εχθρούς των white supremacists με μια ενδιαφέρουσα, τραβηγμένη, άλλοτε περιπετειώδη και συχνά κωμική πλοκή: βάζει τον νεόφυτο, και μοναδικό μαύρο αστυνομικό, τον Ρον Στάλγουορθ, να τηλεφωνήσει από το αστυνομικό τμήμα του Κολοράντο, στις αρχές των '70s, στο τοπικό παράρτημα της οργάνωσης ΚΚΚ, παρουσιάζοντας ψεύτικο ενδιαφέρον για πιθανή εγγραφή στους κόλπους της.

Επειδή για ευνόητους λόγους δεν γίνεται να εμφανιστεί αυτοπροσώπως, βάζει έναν καταδεκτικό, περίπου πρόθυμο συνάδελφό του, τον Φλιπ Ζίμερμαν, προφανώς εβραϊκής καταγωγής, αν και όχι μεγαλωμένο με συνείδηση Εβραίου, να αναλάβει τη φυσική εισχώρηση στην οργάνωση, που βασικά αποτελείται από έναν φιλόδοξο αρχηγό, ένα καχύποπτο τσιράκι κι έναν γραφικό καρπαζοεισπράχτορα, καρικατούρα ανάλογη με εκείνη των Αφροαμερικανών στις παλιές, εντελώς μπαρμπαθωμάδικες ταινίες.

Μέσα σε ένα φορμάτ αφήγησης, που με το χιούμορ και το σασπένς για την τροπή της υπόθεσης δεν επιθυμεί να ξενίσει το μεγάλο κοινό, ο Λι προσεγγίζει τη μέθοδο της αμεσότητας που έχει υιοθετήσει ο Μάικλ Μουρ στα ντοκιμαντέρ για να διαδώσει τις θέσεις του.

Καλωδιωμένος και καλά δασκαλεμένος, ο Φλιπ (Άνταμ Ντράιβερ) παίζει τον ρόλο του, αντιμετωπίζοντας τους ρατσιστές στα λημέρια τους, ενώ ο Ρον (Τζον Ντέιβιντ Γουόσινγκτον) διεξάγει την έρευνά του για τα μέλη, εισχωρεί με τη σειρά του στο μαύρο κίνημα που οργανώνει μια όμορφη σπουδάστρια και ανησυχεί την αστυνομία για πιθανή υποκίνηση βίας. Με ανάλογο έργο, στις συνθήκες που επιτρέπει το χρώμα του δέρματός τους, ο Φλιπ και ο Ρον γίνονται οι ειρωνικές όψεις του ίδιου νομίσματος της καταπίεσης για τον Λι.


Μέσα σε ένα φορμάτ αφήγησης, που με το χιούμορ και το σασπένς για την τροπή της υπόθεσης δεν επιθυμεί να ξενίσει το μεγάλο κοινό, ο Λι προσεγγίζει τη μέθοδο της αμεσότητας που έχει υιοθετήσει ο Μάικλ Μουρ στα ντοκιμαντέρ για να διαδώσει τις θέσεις του. Για να μη γελιόμαστε, το «BlacΚkΚlansman» δεν κρύβει τη μεριά στην οποία κλίνει, και μάλιστα κλείνει με τα γεγονότα που συνέβησαν πέρσι, όταν ένα άγνωστο αυτοκίνητο έπεσε σε διαδηλωτές, μαύρους και συμπαθούντες, σκοτώνοντας μια κοπέλα, με τον Τραμπ να μασάει τα λόγια του και να αποφεύγει, με γελοίο τρόπο («some fine people» είχε πει για κάποιους από τους ποινικά κολάσιμους αντιδραστικούς), να καταδικάσει τη φονική ενέργεια.

Ανταπόκριση από τις Κάννες: Θα πάρει ο Σπάικ Λι τον Χρυσό Φοίνικα με το «BlacΚkΚlansman»; Facebook Twitter
Ο Αμερικανός σκηνοθέτης εμφανίστηκε στην επίσημη πρεμιέρα με τη γνωστή απεικόνιση των λέξεων love και hate. Φωτο: Matthias Nareyek/Getty Images/ Ideal Image


Για τον Λι το θέμα είναι δεδομένο, αλλά οι λογαριασμοί παραμένουν ανοιχτοί: η ταινία είναι ένα κάλεσμα για επαγρύπνιση, όπως, αντίστοιχα, το «Βιβλίο της Εικόνας», που επίσης διαγωνίζεται φέτος για τον Χρυσό Φοίνικα, είναι η επίκληση του Ζαν Λικ Γκοντάρ, μέσω εικόνων και λέξεων, χωρίς ίχνος πρωτότυπου πλάνου, για αναθέωρηση μιας αυτοκαταστροφικής παθητικότητας.


Το πρόσωπο-κλειδί στην ταινία του Λι είναι ο Τζον Ντέιβιντ Γουόσινγκτον, γιος του Ντενζέλ, με φωνή και άρθρωση που θυμίζει καταπληκτικά τον πατέρα του. Ο Αμερικανός σκηνοθέτης εμφανίστηκε στην επίσημη πρεμιέρα με τη γνωστή απεικόνιση των λέξεων love και hate στα δάχτυλα των χεριών του και ο Γουόσινγκτον ισορροπεί ακριβώς το αιώνιο δίπολο της ειρηνικής ή βίαιης διεκδίκησης των πολύπαθων, και πάντα πολύτιμων, πολιτικών και ατομικών δικαιωμάτων, ειδικά την περίοδο που διανύουμε.


Όταν είχα ρωτήσει παλιότερα τον Ντενζέλ αν βρίσκει κόντρα ρατσιστική τη στάση του Λι απέναντι στους λευκούς, είχε διπλωματικά αστειευτεί («Ποιος, ο Σπάικ, ο φίλος μου, μπααα»), διασκεδάζοντας την οξύτητα των παρορμητικών δηλώσεων του προβοκάτορα σκηνοθέτη. Ο Ντενζέλ, αν και σκηνοθέτης ενίοτε, δεν παύει να είναι ηθοποιός και χριστιανός που προσπαθεί να κατανοήσει τους χαρακτήρες που υποδύεται, δίνοντας ανθρώπινη ποιότητα και ελαφρυντικά στην επιθετική φιγούρα του Μαλκολμ Χ ‒ με την υπογραφή του Λι, να θυμίσω.

 

Το επίσημο τρέιλερ της ταινίας

Στο ντεμπούτο του σε μεγάλο ρόλο στο σινεμά, ο Τζον Ντέιβιντ Γουόσινγκτον γίνεται η φυσική ζυγαριά σε ένα έργο που σβήνει τον θυμό με την κατανόηση, δείχνοντας πως ο Σπάικ, που πάντα αγκυλώνει, όπως δηλώνει το όνομά του στα αγγλικά, ξέρει πως, για να περάσει τα (δίκαια) πιστεύω του, οφείλει να καταδείξει προσεκτικά και τις δύο όψεις της μάχης, έχοντας το Κακό ως δεδομένο. Το στόρι της ταινίας του έχει αδυναμίες στην ανέλιξή του, αλλά προχωράει ακάθεκτα, με σπιρτάδα και νεύρο.


Το 1989, ο Σπάικ Λι διεκδικούσε και πάλι τον Φοίνικα με τον πιο ολοκληρωμένο σταθμό της φιλμογραφίας του, το «Κάνε το σωστό». Περίπου τριάντα χρόνια πέρασαν και σε πρόσφατες δηλώσεις του ο σκηνοθέτης υπενθύμισε πως το μεγάλο βραβείο τού το είχε στερήσει ο πρόεδρος της κριτικής επιτροπής, ο Βιμ Βέντερς (δίνοντάς το σε έναν άλλο Αμερικανό, τον Στίβεν Σόντερμπεργκ, για το έξυπνο, εστετίστικο, φρέσκο, διόλου προβοκατόρικο «Σεξ, ψέματα και βιντεοταινίες»), και πως δεν τον έχει συγχωρέσει ποτέ για την προτίμησή του εκείνη.

Τι σύμπτωση! Ο Βέντερς είναι παρών στις Κάννες με ένα ντοκιμαντέρ-παραγγελιά, το «Pope Francis: A man of his word», το πορτρέτο του Πάπα Φραγκίσκου.

Την ίδια στιγμή που ο Λι συνεχίζει από κει που έφυγε, εννοώντας πως ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη, ο Γερμανός, έχοντας σχεδόν εγκαταλείψει τη φιξιόν, επιχειρεί, εκτός διαγωνιστικού προγράμματος, μια αγιογραφία για τον Ομπάμα του καθολικισμού, με ρευστό, επιμελημένο ύφος, αλλά χωρίς ίχνος πρόκλησης και αποκάλυψης ‒ ως άλλος αριστερός χριστιανός που έχει ολική πρόσβαση στις κινήσεις του Ποντίφικα και τον στήνει, με την τεχνική της άμεσης συνέντευξης του Έρολ Μόρις, μπροστά στην κάμερά του, αφήνοντάς τον να ανακοινώσει τις ανανεωτικές, καλοήθεις προθέσεις για μια ειρηνική επανατοποθέτηση του ανθρώπου απέναντι στη φτώχεια και τον υλισμό. Ποιος γελάει τώρα; Και ποιος είναι έτοιμος να σπάσει τη βιτρίνα και να κάνει το σωστό;

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

σχόλια

1 σχόλια
Ο πάπας Φραγκίσκος "Ομπάμα του Καθολικισμού" ; Νομίζω ότι τον αδικείτε εξαιρετικά τον Φραγκίσκο. Ο Ομπάμα ο οποίος εκπροσωπούσε μια Δημοκρατία ήταν ένα συνεχές στρογγύλεμα, πολύ συναίνεση, πολύ επικοινωνία και πολύ λίγο χειροπιαστό αποτέλεσμα. Ο Φραγκίσκος, ο οποίος βρέθηκε επικεφαλής ενός από τους πλέον αντιδραστικούς θεσμούς παγκοσμίως, έχει τολμήσει να έλθει σε ρήξη με μια τεράστια παράδοση ιδεολογικής μαυρίλας, σκοταδισμού και αντίδρασης (έστω και σε λεκτικό για την ώρα επίπεδο, δεν είναι λίγο αυτό. Πολλά από τα λόγια του θα τα προσυπέγραφαν αριστερές και ριζοσπαστικά οικολογικές οργανώσεις)