Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης»

Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
0
Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη

O Μανούσος Μανουσάκης επιστρέφει στις κινηματογραφικές αίθουσες με μια ταινία με φόντο τα ταραγμένα ιστορικά χρόνια της Ελλάδας (1942-1943) και επίκεντρο ένα έρωτα ανάμεσα σε ένα Χριστιανό και μια Εβραία. Ο Γιώργος Σκαμπαρδώνης εκδίδει το 2001, το μυθιστόρημα, «Ουζερί Τσιτσάνης» που αποκτάει εικόνα και κινηματογραφική υπόσταση κάτω από τις σκηνοθετικές συλλήψεις του Έλληνα σκηνοθέτη.

Μέσα από την ταινία του Μανουσάκη θα ξαναζωντανέψει η συμβολική φυσιογνωμία του Βασίλη Τσιτσάνη και η Ελλάδα θα μεταφερθεί σε μια από τις πιο δύσκολες περιόδους της ιστορίας της. Για τον ίδιο ο έρωτας δεν έχει εποχή, δεν υπόκεινται σε φυλετικούς νόμους, δεν αναγνωρίζει κοινωνικές προκαταλήψεις αλλά επιβιώνει με οδηγό την αντισυμβατικότητα και την ελευθερία. Τα γυρίσματα της ταινίας ξεκίνησαν τέλη Μαρτίου στη Θεσσαλονίκη με σύσσωμη την υποστήριξη των κατοίκων και η ταινία έχει προγραμματιστεί να προβληθεί από 3 Δεκεμβρίου του 2015 από τη Feelgood.

Ποιος αμφιβάλλει ότι ο έρωτας είναι η κινητήρια δύναμη του σύμπαντος; Πώς είναι δυνατόν να μην διψάς και τις πιο επώδυνες στιγμές; Πώς είναι δυνατόν να μην ανασαίνεις; Πώς είναι λοιπόν δυνατόν να μην ερωτεύεσαι;

— Μετά από χρόνια κινηματογραφικής σιωπής, επιστρέφετε με την ταινία, «Ουζερί Τσιτσάνης».

Κινηματογραφική σιωπή δεν θα το έλεγα, έκανα τηλεόραση κινηματογραφικά. Μόνο το μέγεθος της οθόνης είναι για εμένα η διαφορά. Η ευθύνη για την ποιότητα είναι η ίδια.

Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Ο Γιάννης Στάνκογλου και ο Αλμπέρτο Εσκενάζι πρωταγωνιστούν στη νέα ταινία του Μανούσου Μανουσάκη. Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη

— Τι σας γοητεύει σε μια από τις σημαντικότερες φυσιογνωμίες του ρεμπέτικου και λαϊκού τραγουδιού;

Το πάθος για δημιουργία, η τελειομανία, η επιμονή του ήρωα και το βλέμμα του στην εποχή του.

— Μεταφέρετε και επεκτείνετε στη μεγάλη οθόνη, το ομώνυμο βιβλίο του Γιώργου Σκαμπαρδώνη. Τι κρατάτε αυτούσιο από το κείμενο και τι εξελίσσετε;

Κρατάω αυτούσιες όλες τις σχέσεις των ηρώων του βιβλίου και τις πράξεις τους. Δίνω περισσότερο βάρος στην ερωτική ιστορία και στην εξόντωση της Εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης από τους Ναζί κατακτητές.

 Η ιστορία διαδραματίζεται σ' ένα ιστορικό πλαίσιο με έμφαση μια ερωτική ιστορία. Ο έρωτας καιροφυλακτεί και τις πιο επώδυνες στιγμές;

Ποιος αμφιβάλλει ότι ο έρωτας είναι η κινητήρια δύναμη του σύμπαντος; Πώς είναι δυνατόν να μην διψάς και τις πιο επώδυνες στιγμές; Πώς είναι δυνατόν να μην ανασαίνεις; Πώς είναι λοιπόν δυνατόν να μην ερωτεύεσαι;

 Η εβραϊκή κοινότητα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας της Θεσσαλονίκης, ωστόσο αυτό το κομμάτι φαίνεται να έχει σβηστεί από τη μνήμη μας ή να μην του έχει δοθεί επαρκή σημασία. Οι άνθρωποι επιλέγουν να ξεχνούν;

Η Θεσσαλονίκη πάντα ήταν μια πολυπολιτισμική πόλη από την εποχή ακόμη της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Πολλές μνήμες προσπαθούμε να αποτάξουμε σαν να μην υπήρχαν για να προστατέψουμε, δήθεν, την «καθαρότητα» της ιστορίας. Κατεδαφίσαμε τα τεμένη, συλήσαμε τα νεκροταφεία προσποιούμενοι ότι δεν υπήρξαν ποτέ.

Η ιστορία όμως δεν είναι ποτέ «καθαρή» και αυτή η πολυπλοκότητά της, η «μουτζούρα» της την κάνει γοητευτική και διδακτική. Εάν στειρώσουμε την ιστορία χάνουμε την πολυτιμότητα των διδαχών της.

Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη

 Μέρος των γυρισμάτων πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη με ένθερμη κινητοποίηση του κόσμου. Τι εντυπώσεις αποκομίσατε;

Η εμπειρία στην Θεσσαλονίκη ήταν μια έκρηξη ψυχής και μυαλού. Αυτό που συνέβη ήταν απίστευτο, η αγκαλιά του κόσμου, η αγάπη, η δοτικότητα, η ουσιαστική εμπλοκή τους στο θέμα της ταινίας ήταν απρόσμενο. Η Θεσσαλονίκη μας έκανε υπερήφανους που είμαστε Έλληνες.

 Η Θεσσαλονίκη μπορεί να χαρακτηριστεί ως ένα ατελείωτο κινηματογραφικό σκηνικό;

Δυστυχώς έχουμε κατεδαφίσει όλη την σύγχρονη πολιτιστική αρχιτεκτονική κληρονομιά μας μαζί με τις μνήμες της ιστορίας όπως είπαμε και πιο πάνω.
Οι περισσότερες Ελληνικές μεγαλουπόλεις έχουν κατορθώσει να περισώσουν μόνο ελάχιστα τμήματά τους που σώθηκαν από την απληστία και την έκπτωση του πολιτισμού μας. Το ίδιο και η Θεσσαλονίκη, δυστυχώς. Η εύρεση χώρων, που διατηρούν την σφραγίδα του χρόνου και της ιστορίας, ήταν ίσως η μεγαλύτερη δυσκολία μας.

— Στο πρωταγωνιστικό ρόλο της Εβραίας, ένα νέο πρόσωπο, η Χριστίνα Χειλά. Είστε από τους σκηνοθέτες που εμπνέονται από νεόφερτες Μούσες;

Εμπνέομαι από τους νέους ανθρώπους. Σε όλη μου την πορεία συνεργάστηκα με νέους ηθοποιούς, τεχνικούς, σκηνοθέτες και κέρδισα πολλά από την καθαρή, αλογόκριτη ματιά τους.

 Πολλοί σας φορτώνουν την ταμπέλα του «σκηνοθέτη των σήριαλ», τι τους απαντάτε;

Δεν υπάρχει πιο γλυκό φορτίο από αυτόν τον χαρακτηρισμό. Είμαι υπερήφανος για το ό,τι έκανα για την Ελληνική, ιδιωτική και Δημόσια, τηλεόραση. Έγινα φίλος με τους ανθρώπους, με δέχτηκαν στο σπίτι τους, μου έκαναν και τους έκανα παρέα.

Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη

— Ο κινηματογράφος στην Ελλάδα τι έχει ανάγκη; Μεγάλες παραγωγές, low-budget ταινίες, ψαγμένο κοινό;

Όλων των ειδών τις καλές ταινίες.

— Ανεξάρτητα με την πορεία της ταινίας, θα το ξαναεπιχειρήσετε;

Εάν βρώ κάποιο θέμα, που θα μιλήσει στην ψυχή μου και στην εποχή μας, ναι.

— Ποιος άνθρωπος είναι για σας σιωπηλό στήριγμα στην καριέρα σας;

Ε, ξέρετε την απάντηση.... Η Μαρία, αν και όχι τόσο σιωπηλή όσο θέλει να νομίζετε.

Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη
Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη
Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη
Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη
Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη
Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ