To InMute '14 ξανά στη Στέγη

To InMute '14 ξανά στη Στέγη Facebook Twitter
0
To InMute '14 ξανά στη Στέγη Facebook Twitter
Το ελληνικό ντουέτο Acte Vide

Το InMute '14 συνεχίζει για δεύτερη χρονιά από τη Μικρή Σκηνή της Στέγης την εξερεύνησή του σχετικά με τον σύγχρονο ήχο, την κινούμενη εικόνα και το σημείο έκφρασης στο οποίο συγκλίνουν αυτά τα δύο. Μουσικοί που πειραματίζονται με τον ήχο σε όλες του τις εκφάνσεις καλούνται να γράψουν σάουντρακ για μία σειρά από ταινίες του βωβού κινηματογράφου. Φέτος, γίνεται μεγαλύτερο. Διαρκεί 3 ημέρες αντί για 2 κι έχει 10 ταινίες αντί για 4 που είχε πέρσι, ενώ δεν μένει μόνο στα φιλμ της δεκαετίας του '20 αλλά περνάει και στον 21ο αιώνα.

«Αν είναι δύσκολες ταινίες; Εξαρτάται από τον θεατή και τις εκάστοτε αναζητήσεις του. Προφανώς, το λεγόμενο ευρύ κοινό δεν θα ασχοληθεί ή θα αγνοήσει το Dog Star Man, αλλά δεν θεωρώ πως αυτό καθιστά την ταινία δύσκολη, και δεν νομίζω πως έχει σημασία κιόλας».

Ξεκινάει με πειραματικό κινηματογράφο και τις ταινίες των Σταν Μπρέκχατζ, Μαν Ρέι, Χάρι Έβερετ Σμιθ, Γουάλας Μπέρμαν και Χανς Ρίχτερ που συνοδεύονται από τους ηλεκτρονικούς και ακουστικούς ήχους των Μάικ Κούπερ, Γιώργη Σακελλαρίου, Balinese Beast και Γιώργου Κατσανού. Τη δεύτερη μέρα θα προβληθούν το Cowards bend the knee του Γκάι Μάρτιν, με τον Philip Jeck να αναλαμβάνει τη μουσική υπόκρουση, αλλά και το Notations της Βίκι Μπένετ, που ντύνει μουσικά το ελληνικό ντουέτο Acte Vide. Η τρίτη ημέρα έχει περισσότερο κοινωνικοπολιτικό χαρακτήρα, με τους Voltnoi & Quetempo να ετοιμάζουν μια οπτικοακουστική περφόρμανς πάνω στην ταινία του 1932 του Στέλιου Τατασόπουλου Κοινωνική Σαπίλα. Την ίδια μέρα η αυλαία πέφτει με το κορυφαίο φιλμ του Καρλ Ντράιερ, The passion of Joan of Arc. Ο Δανός Jacob Kirkegaard συνέθεσε νέα μουσική για την ταινία, ειδικά για το φεστιβάλ.

To InMute '14 ξανά στη Στέγη Facebook Twitter
The passion of Joan of Arc
To InMute '14 ξανά στη Στέγη Facebook Twitter
Jacob Kirkegaard. Φωτο: Katinka Fogh Vindelev

Αξιοσημείωτο ενδιαφέρον παρουσιάζει, επίσης, η παράλληλη δράση στις 25 Οκτωβρίου, με την προβολή του Consequences (One thing leads to another) της Βίκι Μπένετ. «Μια σημαντική ταινία», σύμφωνα με τον Μιχάλη Μοσχούτη, επιμελητή του φεστιβάλ, «που βασίζεται σε υλικό που παίρνει από άλλες ταινίες και το επανατοποθετεί σε ένα άλλο πλαίσιο, αλλάζοντας τελείως το νόημα και την αφήγηση της ταινίας. Η Μπένετ ασχολείται πολύ με το θέμα των πνευματικών δικαιωμάτων και προβληματίζεται για την αυθεντικότητα του κάθε έργου».

To InMute '14 ξανά στη Στέγη Facebook Twitter
Bίκι Μπένετ

Οι Balinese Beast και ο Γιώργης Σακελαρίου μιλούν για τη συμμετοχή τους στο φεστιβάλ:
Οι Balinese Beast είναι ο Γιώργος Αξιώτης και ο Ιλάν Μανουάχ και συνηθίζουν να αυτοσχεδιάζουν πάνω στη σκηνή με free jazz σαξόφωνα, σπιτικά electronics, effects και samples, με αποτέλεσμα οι συναυλίες τους να αποκτούν έντονο πανκ χαρακτήρα. Στο InMute θα παίξουν μουσική πάνω στην πειραματική ταινία Emak-Bakia του εικαστικού Mαν Ρέι που έφτιαξε το 1927. Μια μουσική που βγήκε μετά από «αρκετές πρόβες και επαναλαμβανόμενο συγχρονισμένο παίξιμο με την ταινία» όπως λένε. «Στο τέλος, κάναμε επιλογή του ηχητικού υλικού που μας ταίριαζε καλύτερα. Στην ταινία μάς τράβηξε περισσότερο η διάθεση πειραματισμού, η ατμόσφαιρά της και η οικειότητα που αποκτήσαμε βλέποντάς την. Ο κάθε θεατής φτιάχνει το δικό του σάουντρακ για τις βωβές ταινίες. Οι Balinese Beast θα παίξουν τη μουσική τους ως θεατές. Δεν ξέρουμε αν είναι γοητευτικές σήμερα, αλλά η έλλειψη διαλόγων στον βωβό κινηματογράφο επιβάλλει μια τελείως διαφορετική προσέγγιση στην αφήγηση της εικόνας. Η διαλεκτική υπάρχει μέσα στην ίδια την εικόνα ίσως πιο έντονα και ο σύγχρονος θεατής μπορεί να βρίσκει ενδιαφέρουσα μια τέτοια συνθήκη. Όμως, αυτή η γοητεία μπορεί να είναι απλώς και ένα φαινόμενο νοσταλγίας. Σε αυτές τις ταινίες το μεγαλύτερο εμπόδιο είναι το προφανές: ότι δεν είναι φτιαγμένες για οποιουδήποτε τύπου μουσική επένδυση. Υπό αυτή την έννοια, κάτι μη μουσικό και διακεκομμένο αποτελεί για εμάς επιλογή, μια και θα μπορούσε να ταυτιστεί με μια εσωτερική διαδικασία όπως αυτή της θέασης μιας βωβής ταινίας, κατά τη διάρκεια της οποίας παντός είδους συνειρμικές διαδικασίες είναι παρούσες. Είναι απαιτητικές ταινίες, απαιτούν τη συμμετοχή του θεατή. Το ίδιο κι εμείς, απαιτούμε τη συμμετοχή του ακροατή».

To InMute '14 ξανά στη Στέγη Facebook Twitter
Γιώργος Κατσανός

Ο Γιώργης Σακελλαρίου είναι συνθέτης πειραματικής ηλεκτρονικής μουσικής. Χρησιμοποιεί περιβαλλοντολογικές ηχογραφήσεις που τις επεξεργάζεται μέσα από ένα laptop. Είναι η δεύτερη φορά που συνθέτει μουσική για βωβή ταινία. Στη Στέγη θα παρουσιάσει τη δική του ηχητική απόδοση της ταινία του Σταν Μπρέκχατζ, Dog Star Man, που προβλήθηκε για πρώτη φορά το 1962.

«Ο Μιχάλης Μοσχούτης θεώρησε πως θα μπορούσα να επενδύσω ηχητικά το υποβλητικό φιλμ του Μπρέκχατζ, καθώς ήξερε το ενδιαφέρον μου για τη χρήση της σιωπής στη μουσική σύνθεση. Ο σκηνοθέτης πολύ συνειδητά δεν είχε προσθέσει ήχο σε κανένα από τα έργα του και η πρόκληση ήταν να συνθέσω μια μουσική που θα διατηρούσε αυτή την προσέγγιση. Σε πρώτη φάση θέλησα να διαβάσω και να μάθω περισσότερα πράγματα για τον ίδιο τον Μπρέκχατζ και το έργο του συνολικά. Ήθελα να καταλάβω τα κίνητρά του, το πλαίσιο στο οποίο δούλεψε και τι εξέφραζε μέσα από την τέχνη του. Στην πορεία ανακάλυψα πολλά στοιχεία και γεγονότα σχετικά με τη ζωή και τον θάνατό του, που, κατά κάποιον τρόπο, με καθοδήγησαν συνθετικά και με βοήθησαν να πάρω αποφάσεις που δεν θα τις είχα πάρει διαφορετικά. Επομένως, η μουσική δομή και το ηχητικό υλικό βασίζεται φυσικά στις εικόνες, αλλά αντλεί έμπνευση και από εξω-μουσικά στοιχεία.

To InMute '14 ξανά στη Στέγη Facebook Twitter
Γιώργης Σακελλαρίου

Δεν με ενδιέφερε να προσεγγίσω το φιλμ ως ένα ημίωρο βιντεοκλίπ, ακολουθώντας πιστά τη ροή του, και δεν ήθελα να το χρησιμοποιήσω απλώς ως "ατμόσφαιρα" ή καμβά όπου θα άπλωνα τα ηχοχρώματα της παλέτας μου. Κινήθηκα ουσιαστικά σε δύο επίπεδα. Το πρώτο δίνει την αίσθηση του τοπίου όπως το βλέπουμε στην οθόνη, χωρίς ωστόσο να μιμείται αναγκαστικά τη λογική του foley ήχου, και το δεύτερο ακολουθεί μια πιο αυτόνομη συνθετική λογική, πάντα όμως σε σχέση με την εικόνα και τον συνολικό ρυθμό της ταινίας. Θεωρώ πως ο συνδυασμός προσεγγίζει το όραμα που είχε ο ίδιος ο Μπρέκχατζ για το Dog Star Man: "Γέννηση, σεξ, θάνατος και η αναζήτηση του Θεού".

To InMute '14 ξανά στη Στέγη Facebook Twitter
Μike Cooper. Φωτο: Greg Weight

Ο ρυθμός της είναι αξιοσημείωτος. Αυτό που ίσως μοιάζει "τυχαίο" μοντάζ, που φυσικά μόνο τυχαίο δεν μπορεί να είναι, ουσιαστικά αποτελεί ένα είδος παράξενης αφήγησης, αφαιρετικής μεν αλλά με αισθητική συνοχή και σαφές όραμα. Επίσης, βρήκα πολύ ελκυστικό το άγριο τοπίο του βουνού.

Αν είναι δύσκολες ταινίες; Εξαρτάται από τον θεατή και τις εκάστοτε αναζητήσεις του. Προφανώς, το λεγόμενο ευρύ κοινό δεν θα ασχοληθεί ή θα αγνοήσει το Dog Star Man, αλλά δεν θεωρώ πως αυτό καθιστά την ταινία δύσκολη, και δεν νομίζω πως έχει σημασία κιόλας».

InMute '14, Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, Λεωφόρος Συγγρού 107-109, Παρασκευή 24, Σάββατο 25 και Κυριακή 26 Οκτωβρίου, με είσοδο 18 ευρώ (εισιτήριο μιας μέρας)-40 ευρώ (τριημέρου).

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ