To InMute '14 ξανά στη Στέγη

To InMute '14 ξανά στη Στέγη Facebook Twitter
0
To InMute '14 ξανά στη Στέγη Facebook Twitter
Το ελληνικό ντουέτο Acte Vide

Το InMute '14 συνεχίζει για δεύτερη χρονιά από τη Μικρή Σκηνή της Στέγης την εξερεύνησή του σχετικά με τον σύγχρονο ήχο, την κινούμενη εικόνα και το σημείο έκφρασης στο οποίο συγκλίνουν αυτά τα δύο. Μουσικοί που πειραματίζονται με τον ήχο σε όλες του τις εκφάνσεις καλούνται να γράψουν σάουντρακ για μία σειρά από ταινίες του βωβού κινηματογράφου. Φέτος, γίνεται μεγαλύτερο. Διαρκεί 3 ημέρες αντί για 2 κι έχει 10 ταινίες αντί για 4 που είχε πέρσι, ενώ δεν μένει μόνο στα φιλμ της δεκαετίας του '20 αλλά περνάει και στον 21ο αιώνα.

«Αν είναι δύσκολες ταινίες; Εξαρτάται από τον θεατή και τις εκάστοτε αναζητήσεις του. Προφανώς, το λεγόμενο ευρύ κοινό δεν θα ασχοληθεί ή θα αγνοήσει το Dog Star Man, αλλά δεν θεωρώ πως αυτό καθιστά την ταινία δύσκολη, και δεν νομίζω πως έχει σημασία κιόλας».

Ξεκινάει με πειραματικό κινηματογράφο και τις ταινίες των Σταν Μπρέκχατζ, Μαν Ρέι, Χάρι Έβερετ Σμιθ, Γουάλας Μπέρμαν και Χανς Ρίχτερ που συνοδεύονται από τους ηλεκτρονικούς και ακουστικούς ήχους των Μάικ Κούπερ, Γιώργη Σακελλαρίου, Balinese Beast και Γιώργου Κατσανού. Τη δεύτερη μέρα θα προβληθούν το Cowards bend the knee του Γκάι Μάρτιν, με τον Philip Jeck να αναλαμβάνει τη μουσική υπόκρουση, αλλά και το Notations της Βίκι Μπένετ, που ντύνει μουσικά το ελληνικό ντουέτο Acte Vide. Η τρίτη ημέρα έχει περισσότερο κοινωνικοπολιτικό χαρακτήρα, με τους Voltnoi & Quetempo να ετοιμάζουν μια οπτικοακουστική περφόρμανς πάνω στην ταινία του 1932 του Στέλιου Τατασόπουλου Κοινωνική Σαπίλα. Την ίδια μέρα η αυλαία πέφτει με το κορυφαίο φιλμ του Καρλ Ντράιερ, The passion of Joan of Arc. Ο Δανός Jacob Kirkegaard συνέθεσε νέα μουσική για την ταινία, ειδικά για το φεστιβάλ.

To InMute '14 ξανά στη Στέγη Facebook Twitter
The passion of Joan of Arc
To InMute '14 ξανά στη Στέγη Facebook Twitter
Jacob Kirkegaard. Φωτο: Katinka Fogh Vindelev

Αξιοσημείωτο ενδιαφέρον παρουσιάζει, επίσης, η παράλληλη δράση στις 25 Οκτωβρίου, με την προβολή του Consequences (One thing leads to another) της Βίκι Μπένετ. «Μια σημαντική ταινία», σύμφωνα με τον Μιχάλη Μοσχούτη, επιμελητή του φεστιβάλ, «που βασίζεται σε υλικό που παίρνει από άλλες ταινίες και το επανατοποθετεί σε ένα άλλο πλαίσιο, αλλάζοντας τελείως το νόημα και την αφήγηση της ταινίας. Η Μπένετ ασχολείται πολύ με το θέμα των πνευματικών δικαιωμάτων και προβληματίζεται για την αυθεντικότητα του κάθε έργου».

To InMute '14 ξανά στη Στέγη Facebook Twitter
Bίκι Μπένετ

Οι Balinese Beast και ο Γιώργης Σακελαρίου μιλούν για τη συμμετοχή τους στο φεστιβάλ:
Οι Balinese Beast είναι ο Γιώργος Αξιώτης και ο Ιλάν Μανουάχ και συνηθίζουν να αυτοσχεδιάζουν πάνω στη σκηνή με free jazz σαξόφωνα, σπιτικά electronics, effects και samples, με αποτέλεσμα οι συναυλίες τους να αποκτούν έντονο πανκ χαρακτήρα. Στο InMute θα παίξουν μουσική πάνω στην πειραματική ταινία Emak-Bakia του εικαστικού Mαν Ρέι που έφτιαξε το 1927. Μια μουσική που βγήκε μετά από «αρκετές πρόβες και επαναλαμβανόμενο συγχρονισμένο παίξιμο με την ταινία» όπως λένε. «Στο τέλος, κάναμε επιλογή του ηχητικού υλικού που μας ταίριαζε καλύτερα. Στην ταινία μάς τράβηξε περισσότερο η διάθεση πειραματισμού, η ατμόσφαιρά της και η οικειότητα που αποκτήσαμε βλέποντάς την. Ο κάθε θεατής φτιάχνει το δικό του σάουντρακ για τις βωβές ταινίες. Οι Balinese Beast θα παίξουν τη μουσική τους ως θεατές. Δεν ξέρουμε αν είναι γοητευτικές σήμερα, αλλά η έλλειψη διαλόγων στον βωβό κινηματογράφο επιβάλλει μια τελείως διαφορετική προσέγγιση στην αφήγηση της εικόνας. Η διαλεκτική υπάρχει μέσα στην ίδια την εικόνα ίσως πιο έντονα και ο σύγχρονος θεατής μπορεί να βρίσκει ενδιαφέρουσα μια τέτοια συνθήκη. Όμως, αυτή η γοητεία μπορεί να είναι απλώς και ένα φαινόμενο νοσταλγίας. Σε αυτές τις ταινίες το μεγαλύτερο εμπόδιο είναι το προφανές: ότι δεν είναι φτιαγμένες για οποιουδήποτε τύπου μουσική επένδυση. Υπό αυτή την έννοια, κάτι μη μουσικό και διακεκομμένο αποτελεί για εμάς επιλογή, μια και θα μπορούσε να ταυτιστεί με μια εσωτερική διαδικασία όπως αυτή της θέασης μιας βωβής ταινίας, κατά τη διάρκεια της οποίας παντός είδους συνειρμικές διαδικασίες είναι παρούσες. Είναι απαιτητικές ταινίες, απαιτούν τη συμμετοχή του θεατή. Το ίδιο κι εμείς, απαιτούμε τη συμμετοχή του ακροατή».

To InMute '14 ξανά στη Στέγη Facebook Twitter
Γιώργος Κατσανός

Ο Γιώργης Σακελλαρίου είναι συνθέτης πειραματικής ηλεκτρονικής μουσικής. Χρησιμοποιεί περιβαλλοντολογικές ηχογραφήσεις που τις επεξεργάζεται μέσα από ένα laptop. Είναι η δεύτερη φορά που συνθέτει μουσική για βωβή ταινία. Στη Στέγη θα παρουσιάσει τη δική του ηχητική απόδοση της ταινία του Σταν Μπρέκχατζ, Dog Star Man, που προβλήθηκε για πρώτη φορά το 1962.

«Ο Μιχάλης Μοσχούτης θεώρησε πως θα μπορούσα να επενδύσω ηχητικά το υποβλητικό φιλμ του Μπρέκχατζ, καθώς ήξερε το ενδιαφέρον μου για τη χρήση της σιωπής στη μουσική σύνθεση. Ο σκηνοθέτης πολύ συνειδητά δεν είχε προσθέσει ήχο σε κανένα από τα έργα του και η πρόκληση ήταν να συνθέσω μια μουσική που θα διατηρούσε αυτή την προσέγγιση. Σε πρώτη φάση θέλησα να διαβάσω και να μάθω περισσότερα πράγματα για τον ίδιο τον Μπρέκχατζ και το έργο του συνολικά. Ήθελα να καταλάβω τα κίνητρά του, το πλαίσιο στο οποίο δούλεψε και τι εξέφραζε μέσα από την τέχνη του. Στην πορεία ανακάλυψα πολλά στοιχεία και γεγονότα σχετικά με τη ζωή και τον θάνατό του, που, κατά κάποιον τρόπο, με καθοδήγησαν συνθετικά και με βοήθησαν να πάρω αποφάσεις που δεν θα τις είχα πάρει διαφορετικά. Επομένως, η μουσική δομή και το ηχητικό υλικό βασίζεται φυσικά στις εικόνες, αλλά αντλεί έμπνευση και από εξω-μουσικά στοιχεία.

To InMute '14 ξανά στη Στέγη Facebook Twitter
Γιώργης Σακελλαρίου

Δεν με ενδιέφερε να προσεγγίσω το φιλμ ως ένα ημίωρο βιντεοκλίπ, ακολουθώντας πιστά τη ροή του, και δεν ήθελα να το χρησιμοποιήσω απλώς ως "ατμόσφαιρα" ή καμβά όπου θα άπλωνα τα ηχοχρώματα της παλέτας μου. Κινήθηκα ουσιαστικά σε δύο επίπεδα. Το πρώτο δίνει την αίσθηση του τοπίου όπως το βλέπουμε στην οθόνη, χωρίς ωστόσο να μιμείται αναγκαστικά τη λογική του foley ήχου, και το δεύτερο ακολουθεί μια πιο αυτόνομη συνθετική λογική, πάντα όμως σε σχέση με την εικόνα και τον συνολικό ρυθμό της ταινίας. Θεωρώ πως ο συνδυασμός προσεγγίζει το όραμα που είχε ο ίδιος ο Μπρέκχατζ για το Dog Star Man: "Γέννηση, σεξ, θάνατος και η αναζήτηση του Θεού".

To InMute '14 ξανά στη Στέγη Facebook Twitter
Μike Cooper. Φωτο: Greg Weight

Ο ρυθμός της είναι αξιοσημείωτος. Αυτό που ίσως μοιάζει "τυχαίο" μοντάζ, που φυσικά μόνο τυχαίο δεν μπορεί να είναι, ουσιαστικά αποτελεί ένα είδος παράξενης αφήγησης, αφαιρετικής μεν αλλά με αισθητική συνοχή και σαφές όραμα. Επίσης, βρήκα πολύ ελκυστικό το άγριο τοπίο του βουνού.

Αν είναι δύσκολες ταινίες; Εξαρτάται από τον θεατή και τις εκάστοτε αναζητήσεις του. Προφανώς, το λεγόμενο ευρύ κοινό δεν θα ασχοληθεί ή θα αγνοήσει το Dog Star Man, αλλά δεν θεωρώ πως αυτό καθιστά την ταινία δύσκολη, και δεν νομίζω πως έχει σημασία κιόλας».

InMute '14, Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, Λεωφόρος Συγγρού 107-109, Παρασκευή 24, Σάββατο 25 και Κυριακή 26 Οκτωβρίου, με είσοδο 18 ευρώ (εισιτήριο μιας μέρας)-40 ευρώ (τριημέρου).

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ