Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας Facebook Twitter
Γενική άποψη της έκθεσης.
0

Ο κύκλος της ζωής και του θανάτου που για τη φύση είναι μια διαρκής ανακύκλωση ύλης και ενέργειας γίνεται το νήμα που συνδέει τρεις ιστορικές προσωπικότητες. Τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται και παραμορφώνονται από ζωντανούς μύκητες.

Η εξάπλωση του μυκηλίου μεταμόρφωσε τα κοστούμια σε βιολογικά γλυπτά, δημιουργώντας νέα, «δυναμικά τοπία ανάπτυξης καινούργιας ζωής». Μια διαδικασία που η φύση επαναλαμβάνει ακατάπαυστα, παρά τις απειλές και τις ανθρώπινες παρεμβάσεις με τις οποίες αναμετράται καθημερινά. Άλλωστε, το project αναδεικνύει και αυτή την πλευρά. Κάποια είδη μανιταριών που αναδύθηκαν στην επιφάνεια των υφασμάτων βρίσκονται σε απειλή, λόγω της αλόγιστης συλλογής και της καταστροφής των βιοτόπων τους.

Εμπνευστές και δημιουργοί του Project Mycelium είναι η Μπιάνκα Νικολαρεΐζη, ενδυματολόγος με πολυετή ενασχόληση με το θέατρο και τον κινηματογράφο, και ο πιανίστας Robert Bryant. Αυτό που επιδίωξαν είναι να αναδείξουν «κάποιες από τις πολυεπίπεδες συνδέσεις της καλλιτεχνικής έκφρασης με την επιστήμη, την τεχνολογία, τα κοινωνικά ζητήματα και την οικολογία», όπως λένε.

Από τη σύλληψη μέχρι την ολοκλήρωση του πρότζεκτ μεσολάβησε μια μακρά και περίπλοκη διαδικασία. Άντλησαν έμπνευση από σύγχρονους στοχαστές και ανθρωπολόγους, όπως η Donna Haraway, η Anna Tsing και ο Eduardo Kohn. Αναζήτησαν στοιχεία στην ελληνική και τη διεθνή βιβλιογραφία για την ανάπτυξη των μυκήτων. 

«Το πρότζεκτ έχει να κάνει με την παραμόρφωση της μνήμης, τη διάβρωσή της και ενίοτε τη σωτήρια απαλλαγή από αυτή. Οι περισσότεροι από εμάς, μεγαλώνοντας, έχουμε καταναλώσει διάφορες κοινοτοπίες που συνοδεύονται από το “λιβάνισμα”, την εξιδανίκευση αυτών των προσωπικοτήτων».

Το καλλιτεχνικό εγχείρημα προϋπέθετε όμως και μια σειρά επιστημονικών πειραμάτων. Ακριβώς σ' αυτό το σημείο, το Project Mycelium «μπήκε» στο Εργαστήριο Γενικής και Γεωργικής Μικροβιολογίας του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Εκεί ο καθηγητής Γιώργος Ζερβάκης και ο επ. καθηγητής Γεώργιος Κουτρώτσιος συντόνισαν όλα τα πειράματα που έγιναν στις εγκαταστάσεις του εργαστηρίου και παρείχαν τις επιστημονικές συμβουλές τους ούτως ώστε τα κοστούμια να μετατραπούν σε βιολογικά γλυπτά. Το αποτέλεσμα είναι πράγματι εντυπωσιακό.  

Τα μανιτάρια κυριολεκτικά ξεφύτρωσαν από τα κοστούμια που σχεδίασε η Μ. Νικολαρεΐζη: την εντυπωσιακή κόκκινη τουαλέτα που θα μπορούσε να φοράει η Μαρία Κάλλας, το κοστούμι του Ιωάννη Καποδίστρια, βασισμένο στην ιστορική ενδυματολογία της εποχής, και το φόρεμα της βασίλισσας Αμαλίας, στο οποίο επίσης επιτεύχθηκε μια πλούσια αποίκιση μανιταριών.

Project Mycelium: η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μία ευφάνταστη τουαλέτα της Κάλλας Facebook Twitter
Άποψη του Project Mycelium.

Τρεις φωτεινές αλλά μοιραίες προσωπικότητες

Γιατί όμως επιλέχθηκαν κοστούμια τα οποία θα μπορούσαν να φοράνε αυτές οι τρεις ιστορικές προσωπικότητες; Η Μπιάνκα Νικολαρεΐζη επέλεξε να σχεδιάσει τα κοστούμια για τα συγκεκριμένα ιστορικά πρόσωπα, γιατί είδε σ' αυτά «τρεις φωτεινές προσωπικότητες με σκοτεινή μοίρα». 

Ο Καποδίστριας, όπως μας λέει, «ήταν μια προσωπικότητα γεμάτη φως. Κι όμως αυτός ο άνθρωπος, που είχε ένα τόσο μεγάλο όραμα για την Ελλάδα, δολοφονήθηκε. Υπήρξε ένα φωτεινό πρόσωπο με βαριά μοίρα. Το ίδιο ισχύει και για την Κάλλας. Έδωσε πολύ φως μ' αυτήν τη φωνή σε όσους αγαπάνε την όπερα, αλλά είχε και η δική της ζωή ένα βάρος. Δυστύχησε, μαύρισε. Και σε αυτήν, που ήταν επίσης μια φωτεινή προσωπικότητα, θέλησα να διαβρωθεί το κοστούμι της σε μια θεατρική πόζα, την οποία εμπνεύστηκα από μια φωτογραφία της. Αυτή είναι η πόζα μιας ντίβας», λέει. Η βασίλισσα Αμαλία, που δημιούργησε τον Εθνικό Κήπο, «ήταν τόσο φωτεινή αλλά είχε κι αυτή ένα βάρος στη ζωή της. Δεν μπορούσε να κάνει παιδιά και υπέστη μεγάλα μαρτύρια εκείνη την εποχή, λόγω των επίπονων και καθημερινών θεραπειών στις οποίες υποβαλλόταν από τους διάφορους επιστήμονες που κατέφθαναν στο παλάτι, μέσω των οποίων υποστήριζαν ότι θα τη βοηθούσαν να τεκνοποιήσει. Πέρασε όλο αυτό το δράμα και σήμερα, τελικά, υπάρχουν ιστορικές μαρτυρίες που καταγράφουν ότι μπορεί η βασίλισσα Αμαλία να έζησε χωρίς να έχει ποτέ ερωτικές επαφές στη ζωή της. Είναι ένα ζήτημα για το οποίο διίστανται οι απόψεις», αναφέρει. 

Η μνήμη, η διάβρωση και η παραμόρφωση

Project Mycelium: η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μία ευφάνταστη τουαλέτα της Κάλλας Facebook Twitter
Η εντυπωσιακή κόκκινη τουαλέτα που θα μπορούσε να φοράει η Μαρία Κάλλας.
Project Mycelium: η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μία ευφάνταστη τουαλέτα της Κάλλας Facebook Twitter
Λεπτομέρεια της κόκκινης τουαλέτας.

Για ενάμιση χρόνο, πριν έρθει σε επαφή με τους καθηγητές, ο Robert Bryant έκανε μια μεγάλη έρευνα μελετώντας τη διεθνή και ελληνική βιβλιογραφία για τους μύκητες. Από τη διάβρωση των ρούχων «προκλήθηκε μια έκρηξη περίεργης ζωής», λέει. «Οι μύκητες είναι ένα αινιγματικό είδος για το οποίο ξέρουμε πολύ λίγα και του δώσαμε μια ευκαιρία να εισβάλει όχι στα πρόσωπα αλλά στα ρούχα τους, στο συμβολικό τους κεφάλαιο. Εκτός από τους βρώσιμους μύκητες που επιλέχθηκαν από τους καθηγητές, στο εργαστήριο αναπτύχθηκαν και οι μύκητες που υπήρχαν στα ρούχα που βγήκαν από το προσωπικό βεστιάριο της Μπιάνκα». «Δεν υπάρχει κάποιο κρυφό σενάριο», λέει ο Robert Bryant: «Υπάρχει αυτό το μοιραίο βάρος στα τρία αυτά πρόσωπα. Εμείς ταΐσαμε αυτά τα μανιτάρια με τα ρούχα που θα μπορούσαν να φορούν αυτές οι προσωπικότητες. Το πρότζεκτ έχει να κάνει με την παραμόρφωση της μνήμης, τη διάβρωσή της και ενίοτε τη σωτήρια απαλλαγή από αυτή», λέει. «Οι περισσότεροι από εμάς», προσθέτει, «μεγαλώνοντας, έχουμε καταναλώσει διάφορες κοινοτοπίες που συνοδεύονται από το “λιβάνισμα’’, την εξιδανίκευση αυτών των προσωπικοτήτων. Θέλαμε να προβάλουμε την παραμόρφωση της μνήμης αυτής που κυριαρχεί στη δημόσια κουλτούρα και παράλληλα να προσπαθήσουμε με κάποιον τρόπο να έρθουμε σε ένα είδος ενσυναίσθησης με έναν πάρα πολύ ξένο οργανισμό. Ήταν το έναυσμα για να αναδείξουμε τον μεγάλο ορίζοντα δυνατοτήτων, όπου συμπλέουν και συνδέονται η καλλιτεχνική έκφραση, η επιστήμη, η τεχνολογία, η οικολογία».

O Γιώργος Ζερβάκης
O Γιώργος Ζερβάκης

Είναι η πρώτη φορά που ο Γιώργος Ζερβάκης, καθηγητής στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο και υπεύθυνος του εργαστηρίου Γενικής και Γεωργικής Μικροβιολογίας, όπου εξελίχθηκε το Project Mycelium, κάνει μια τέτοια σύμπραξη. Είναι η πρώτη φορά που ένα πείραμα δεν γίνεται για εκπαιδευτικούς λόγους και δεν προορίζεται για κάποια επιστημονική δημοσίευση. Χρειάστηκε να συζητήσει αρκετά, όπως μας λέει, με τους δύο καλλιτέχνες για να αποδοθεί επιστημονικά το μήνυμα που ήθελαν να περάσουν: «Ήταν μια πρωτοφανής και ευχάριστη εμπειρία», λέει στη LiFO. Η επιλογή των μανιταριών, που είναι όλα βρώσιμα, έγινε από τους καθηγητές που είχαν την ευθύνη των πειραμάτων. Το εύρος των ποικιλιών αλλά και η πλήρης ανάπτυξή τους στα υφάσματα των κοστουμιών αναδεικνύει την οικολογική πλευρά του πρότζεκτ. Την προσοχή μας τραβάνε τα «αρνάκια» που ξεφυτρώνουν μέσα από το γιλέκο και το παντελόνι του «Καποδίστρια». Ο Γ. Ζερβάκης μάς λέει ότι «πρόκειται για το μανιτάρι Hericium erinaceus, ένα αυτοφυές είδος που σήμερα βρίσκεται σε απειλή. Στα χωριά το λένε αρνάκι και στο εξωτερικό χαίτη λιονταριού ή κεφάλι πιθήκου». Μας εξηγεί ότι «ο πληθυσμός τους μειώνεται γιατί συλλέγεται με εντατικούς ρυθμούς, καθώς τα μανιτάρια αυτά είναι εκλεκτά εδώδιμα, ενώ υπάρχει και μια έμμεση απειλή, που είναι η καταστροφή των βιοτόπων τους, κυρίως λόγω της ξύλευσης. Το είδος αυτό συναντάται σε παλιά δρυοδάση στην Κεντρική Πελοπόννησο, στο Πήλιο, στα Γρεβενά, στην περιοχή της Βάλια Κάλντα και αναπτύσσεται μέσα στους κορμούς των δέντρων».

Project Mycelium: η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μία ευφάνταστη τουαλέτα της Κάλλας Facebook Twitter
Στο φόρεμα της βασίλισσας Αμαλίας επιτεύχθηκε μια πλούσια αποίκιση μανιταριών.
Project Mycelium: η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μία ευφάνταστη τουαλέτα της Κάλλας Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από το κοστούμι του Ιωάννη Καποδίστρια.

«Ακολουθήσαμε τις οδηγίες των καλλιτεχνών, οι οποίοι ήθελαν να αποτυπώσουν τη σήψη, την αποσύνθεση των ρούχων. Χρησιμοποιήσαμε ως εργαλεία για την αποσύνθεση τα εργαλεία που χρησιμοποιεί και η φύση, τους μύκητες», μας εξηγεί ο Γιώργος Κουτρώτσιος, επ. καθηγητής. Το ανθρωπομορφικό μοντέλο, οι κούκλες στις οποίες φορέθηκαν οι στολές, ήταν φτιαγμένες από ένα ιδανικό υπόστρωμα για την ανάπτυξη μυκήτων: «Καταφέραμε να επιταχύνουμε τη διαδικασία μέσα στο εργαστήριο, δίνοντάς τους κατάλληλα θρεπτικά και δημιουργώντας ένα περιβάλλον ιδανικό για να δράσουν».

Η Μπιάνκα Νικολαρεΐζη και ο Robert Bryant θέλησαν να ασχοληθούν με τους μύκητες, οργανισμούς που εμφανίζονται –μεταξύ άλλων– σε υποβαθμισμένα οικοσυστήματα, καθώς και σε εγκαταλελειμμένες και περιβαλλοντικά επιβαρυμένες περιοχές. Ενώ κάποια είδη είναι επιζήμια για τον άνθρωπο, πολλά άλλα, μάς λένε, «έχουν καθοριστική συμβολή στην παραγωγή τροφίμων και ποτών, στην παρασκευή πολύτιμων φαρμακευτικών σκευασμάτων, στην κατασκευή νέων υλικών, καθώς και στην αποτελεσματική διαχείριση γεωργικών υπολειμμάτων και βιομηχανικών αποβλήτων». Ο Γ. Κουτριώτσιος υποστηρίζει ότι μέχρι πέρσι οι μύκητες ήταν παραγκωνισμένοι από τους καταλόγους για τα απειλούμενα είδη. «Πρόσφατα, η  International Union for Conservation of Nature (IUCN) αποφάσισε να μελετήσει και τους μύκητες. Η ομάδα μας μαζί με κάποιους συναδέλφους από το Βιολογικό του ΕΚΠΑ ήταν υπεύθυνη για την αξιολόγηση των μυκήτων στην Ελλάδα, και καταφέραμε, μετά από έρευνα και επισταμένη συλλογή πληροφοριών, να αξιολογήσουμε ποια από τα ελληνικά μανιτάρια απειλούνται», αναφέρει.

Μια έκθεση πολυμέσων, βιολογικών γλυπτών και performance 

Project Mycelium: η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μία ευφάνταστη τουαλέτα της Κάλλας Facebook Twitter
Άποψη του Project Mycelium.

Το Project Mycelium παρουσιάστηκε ως μια έκθεση πολυμέσων, βιολογικών γλυπτών και performance πριν από μερικές ημέρες στο Γεωργικό Μουσείο «Ιωάννης Λουλούδης» του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Στον εντυπωσιακό εκθεσιακό χώρο που έδινε την εντύπωση κρύπτης παρεμβάλλονταν προβολές σε οθόνες και προβολές mapping που αναπαρήγαγαν αποσπάσματα ολόκληρης της διαδικασίας «καλλιέργειας» στα ενδύματα, timelapses, μικροφωτογραφίες, η επιμέλεια των οποίων έγινε από τη σκηνοθέτιδα Ακριβή Κόλλια. Τη γυναίκα Ιερομνήμονα, με τη βυζαντινή σημασία του όρου, του φύλακα ιερών πραγμάτων και αρχείων, ένα αινιγματικό πλάσμα, που περιπλανήθηκε ανάμεσα σ' αυτά τα βιολογικά γλυπτά και τις εικόνες, την υποδύθηκε η Αλίκη Γερμανού-Γεωργουλοπούλου, Butoh performer και καθηγήτρια χορού: «Καθώς, παραδοσιακά, οι Ιερομνήμονες ήταν άνδρες που διατηρούσαν τη θεσμική μνήμη, αναζήτησα έναν διαφορετικό τρόπο επιτέλεσης στον χώρο», λέει. «Δημιούργησα έτσι μια τελετουργία, κατά τη διάρκεια της οποίας, μέσα από την κίνηση και τον χορό, αλληλεπέδρασα με τα εκθέματα, λειτουργώντας σαν ζωντανός αγωγός μνήμης, όχι αρχειακής αλλά περισσότερο οργανικής. Μιας μνήμης που κυκλοφορεί αόρατα, όπως στα υπόγεια δίκτυα των μυκήτων, και συνδέεται με την αέναη διαδικασία των κύκλων της ζωής: τη σπορά, τη γέννηση, τη φθορά, το τέλος και την αναγέννηση», αναφέρει.

Όταν οι μύκητες ολοκληρώσουν τον κύκλο ζωής τους, θα αποξηρανθούν και θα παραμείνουν αναλλοίωτοι σαν νεκρά γλυπτά πάνω στα μισοφαγωμένα ρούχα, αποτελώντας ένα μόνιμο έκθεμα. «Ήταν ένας κύκλος ζωής», λέει η Μπ. Νικολαρεΐζη, «οι τρεις ημέρες που αυτά τα μανιτάρια ήταν στην κορύφωση του ανθίσματός τους, καθώς η εμφάνιση των καρποφοριών σχεδιάσαμε να συμπίπτει με τις ημερομηνίες της παρουσίασης. Εκείνη ακριβώς τη στιγμή, αυτά τα κοστούμια ήταν πολύ όμορφα. Και μετά, με την ολοκλήρωση του κύκλου, μαράθηκαν, αλλά θα μείνουν εκεί αποκρυσταλλωμένα. Μένουν στη μνήμη, στην ιστορία, στον κύκλο της ζωής. Όλα αυτά έχουν ένα νόημα, πως μέσα από τη φθορά δημιουργείται κάτι νέο».

Το Project Mycelium θα παραμείνει ως μόνιμη έκθεση στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ