Live

Στο Άμστερνταμ τα απoκαλυπτήρια του "Νέου Ρέμπραντ" που δημιουργήθηκε αποκλειστικά απο κομπιούτερ

Στο Άμστερνταμ τα απoκαλυπτήρια του "Νέου Ρέμπραντ" που δημιουργήθηκε αποκλειστικά απο κομπιούτερ Facebook Twitter
Ο τελικός πίνακας ζωγραφικής τρισδιάστατης εκτύπωσης αποτελείται από περισσότερα από 148 εκατομμύρια πίξελ και βασίζεται σε 168,263 τμήματα πινάκων του Ρέμπραντ.
0

Αν το κοινό πιστέψει πως το πορτραίτο που απεικονίζει έναν τριαντάρη του 17ου αιώνα, με μαύρο καπέλο και λευκό κολλάρο, είναι αναμφισβήτητα έργο του Ρέμπραντ, τότε ο Μπας Κόρστεν θα είναι ένας ευτυχισμένος άνθρωπος. Οι πραγματικοί δημιουργοί του πίνακα ωστόσο είναι οι αναλυτές δεδομένων και οι υπολογιστές. 

Την Τρίτη παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Άμστερνταμ ένα έργο τέχνης που αποκαλείται "Ο Επόμενος Ρέμπραντ". 

Πρόκειται για το αποτέλεσμα ενός έργου διάρκειας 18 μηνών, το οποίο πραγματεύεται το κατά πόσον οι νέες τεχνολογίες και τα δεδομένα είναι σε θέση να επαναφέρουν στην ζωή έναν από τους σημαντικότερους και πιο καινοτόμους ζωγράφους όλων των εποχών.

Ο Κόρστεν, του οποίου το συγκεκριμένο έργο είναι το πνευματικό τέκνο, παραδέχεται ότι υπήρξαν πολλοί αμφισβητίες. "Η ιδέα αντιμετωπίσθηκε με δυσπιστία και σκεπτικισμό" είπε. "Επίσης το να συλλάβει κανείς την ιδέα είναι κάτι, αλλά το να την πραγματοποιήσει είναι κάτι άλλο." 

Στο έργο συνεργάστηκαν επιστήμονες δεδομένων, προγραμματιστές, μηχανικοί και ιστορικοί της τέχνης που ανήκουν σε οργανισμούς όπως η Microsoft, το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Delft, το Mauritshuis στην Χάγη και το Μουσείο της Οικίας του Ρέμπραντ στο Άμστερνταμ.  

Ο τελικός πίνακας ζωγραφικής τρισδιάστατης εκτύπωσης αποτελείται από περισσότερα από 148 εκατομμύρια πίξελ και βασίζεται σε 168,263 τμήματα πινάκων του Ρέμπραντ.  


Κάποιες από τις προκλήσεις που αντιμετώπισαν οι επικεφαλής του έργου είχαν να κάνουν με τον σχεδιασμό  ενός λογισμικού το οποίο θα αντιλαμβανόταν τον Ρέμπραντ βάσει της χρήσης του στο πεδίο της γεωμετρίας, της σύνθεσης και τις χρωστικές ουσίες. Ένας αλγόριθμος αναγνώρισης προσώπων χρησιμοποιήθηκε στη συνέχεια για την αναγνώριση και την ταξινόμηση των πιο τυπικών γεωμετρικών σχεδίων πάνω στα οποία βασίζεται η ζωγραφική των ανθρώπινων χαρακτηριστικών. 

Ο Κόρστεν τονίζει πως το έργο δεν είχε την πρόθεση να δημιουργήσει έναν νέο Ρέμπραντ. "Δημιουργούμε κάτι νέο δια του έργου του. Μόνο ο Ρέμπραντ θα μπορούσε να δημιουργήσει έναν Ρέμπραντ."  

Υπήρξαν, και θα ακολουθήσουν κι άλλοι, επικριτές του έργου, λέει ο Κόρστεν, άνθρωποι που ενίστανται στο να παίζει κάποιος με το ίνδαλμα τους. 

Πολλοί άλλοι όμως "το έχουν υποδεχθεί ως μια μορφή του να γνωρίσουμε καλύτερα τον Ρέμπραντ, και τι έκανε τον Ρέμπραντ, Ρέμπραντ" δηλώνει. "Είναι ένας τρόπος να κρατήσουμε τον μεγάλο δάσκαλο ζωντανό."  

Πολλοί ιστορικοί της τέχνης, συμπεριλαμβανομένων των διευθυντών του Mauritshuis και της οικίας του Ρέμπραντ, δήλωσαν συνοδοιπόροι και προσέφεραν σημαντική βοήθεια. 

Ο ιστορικός τέχνης Γκάρυ Σβάρτς το αποκάλεσε "μια συναρπαστική άσκηση εμπειρογνωμοσύνης." Προσθέτει πως "Οι προγραμματιστές αξίζουν αναγνώρισης για την επιμονή τους να ταυτοποιήσουν τα χαρακτηριστικά που κάνουν έναν Ρέμπραντ, Ρέμπραντ."

"Παρότι κανείς δεν θα ισχυρισθεί πως ο Ρέμπραντ μπορεί να περιοριστεί σε έναν αλγόριθμο, η τεχνική αυτή αποτελεί μια ευκαιρία να  δοκιμάσουμε τις απόψεις μας σχετικά με τους πίνακες του με απτό, οπτικό τρόπο."

Ο καθηγητής Γιόρις Ντικ, ο οποίος ηγείται της ομάδας του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου του Delft είπε: "Υπάρχουν πολλά διαθέσιμα στοιχεία για τον Ρέμπραντ, υπάρχει ένας θεόρατος όγκος τεχνικών στοιχείων από όλους τους πίνακες που φιλοξενούνται σε διάφορες συλλογές. Μπορούμε όμως να δημιουργήσουμε κάτι που να μοιάζει με Ρέμπραντ; Αυτή είναι μια ενδιαφέρουσα ερώτηση." 

Η ιδέα αναπτύχθηκε από την διαφημιστική J Walter Thompson στο Άμστερνταμ για έναν πελάτη της, την τράπεζα ING. "Ήθελαν να συνδέσουμε την καινοτομία στον τραπεζικό τομέα με την τέχνη και τον πολιτισμό." λέει ο Κόρστεν, ο οποίος είναι και ο επικεφαλής του δημιουργικού της εταιρείας.  

Ελπίζει πως το έργο αυτό θα αποτελέσει την αρχή ενός διαλόγου σχετικά με την τέχνη και τους αλγόριθμους. "Αν εξετάσουμε πως η μουσική έχει συνδεθεί με τους υπολογιστές,  γιατί δεν συμβαίνει το ίδιο και με τις εικαστικές τέχνες;"  

"Απαιτείται επιμονή. Υπήρξαν στιγμές που σκεφθήκαμε πως δεν θα τα καταφέρουμε...είναι υπερβολικά δύσκολο, υπάρουν πολλές πληροφορίες, πολλά δεδομένα. Ωστόσο νομίζω πως το αποτέλεσμα μας είναι κάτι αξιοπρεπές που θα κριθεί από το κοινό."  

Στοιχεία από την Guardian

0

Live

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ