Στο Άμστερνταμ τα απoκαλυπτήρια του "Νέου Ρέμπραντ" που δημιουργήθηκε αποκλειστικά απο κομπιούτερ

Στο Άμστερνταμ τα απoκαλυπτήρια του "Νέου Ρέμπραντ" που δημιουργήθηκε αποκλειστικά απο κομπιούτερ Facebook Twitter
Ο τελικός πίνακας ζωγραφικής τρισδιάστατης εκτύπωσης αποτελείται από περισσότερα από 148 εκατομμύρια πίξελ και βασίζεται σε 168,263 τμήματα πινάκων του Ρέμπραντ.
0

Αν το κοινό πιστέψει πως το πορτραίτο που απεικονίζει έναν τριαντάρη του 17ου αιώνα, με μαύρο καπέλο και λευκό κολλάρο, είναι αναμφισβήτητα έργο του Ρέμπραντ, τότε ο Μπας Κόρστεν θα είναι ένας ευτυχισμένος άνθρωπος. Οι πραγματικοί δημιουργοί του πίνακα ωστόσο είναι οι αναλυτές δεδομένων και οι υπολογιστές. 

Την Τρίτη παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Άμστερνταμ ένα έργο τέχνης που αποκαλείται "Ο Επόμενος Ρέμπραντ". 

Πρόκειται για το αποτέλεσμα ενός έργου διάρκειας 18 μηνών, το οποίο πραγματεύεται το κατά πόσον οι νέες τεχνολογίες και τα δεδομένα είναι σε θέση να επαναφέρουν στην ζωή έναν από τους σημαντικότερους και πιο καινοτόμους ζωγράφους όλων των εποχών.

Ο Κόρστεν, του οποίου το συγκεκριμένο έργο είναι το πνευματικό τέκνο, παραδέχεται ότι υπήρξαν πολλοί αμφισβητίες. "Η ιδέα αντιμετωπίσθηκε με δυσπιστία και σκεπτικισμό" είπε. "Επίσης το να συλλάβει κανείς την ιδέα είναι κάτι, αλλά το να την πραγματοποιήσει είναι κάτι άλλο." 

Στο έργο συνεργάστηκαν επιστήμονες δεδομένων, προγραμματιστές, μηχανικοί και ιστορικοί της τέχνης που ανήκουν σε οργανισμούς όπως η Microsoft, το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Delft, το Mauritshuis στην Χάγη και το Μουσείο της Οικίας του Ρέμπραντ στο Άμστερνταμ.  

Ο τελικός πίνακας ζωγραφικής τρισδιάστατης εκτύπωσης αποτελείται από περισσότερα από 148 εκατομμύρια πίξελ και βασίζεται σε 168,263 τμήματα πινάκων του Ρέμπραντ.  


Κάποιες από τις προκλήσεις που αντιμετώπισαν οι επικεφαλής του έργου είχαν να κάνουν με τον σχεδιασμό  ενός λογισμικού το οποίο θα αντιλαμβανόταν τον Ρέμπραντ βάσει της χρήσης του στο πεδίο της γεωμετρίας, της σύνθεσης και τις χρωστικές ουσίες. Ένας αλγόριθμος αναγνώρισης προσώπων χρησιμοποιήθηκε στη συνέχεια για την αναγνώριση και την ταξινόμηση των πιο τυπικών γεωμετρικών σχεδίων πάνω στα οποία βασίζεται η ζωγραφική των ανθρώπινων χαρακτηριστικών. 

Ο Κόρστεν τονίζει πως το έργο δεν είχε την πρόθεση να δημιουργήσει έναν νέο Ρέμπραντ. "Δημιουργούμε κάτι νέο δια του έργου του. Μόνο ο Ρέμπραντ θα μπορούσε να δημιουργήσει έναν Ρέμπραντ."  

Υπήρξαν, και θα ακολουθήσουν κι άλλοι, επικριτές του έργου, λέει ο Κόρστεν, άνθρωποι που ενίστανται στο να παίζει κάποιος με το ίνδαλμα τους. 

Πολλοί άλλοι όμως "το έχουν υποδεχθεί ως μια μορφή του να γνωρίσουμε καλύτερα τον Ρέμπραντ, και τι έκανε τον Ρέμπραντ, Ρέμπραντ" δηλώνει. "Είναι ένας τρόπος να κρατήσουμε τον μεγάλο δάσκαλο ζωντανό."  

Πολλοί ιστορικοί της τέχνης, συμπεριλαμβανομένων των διευθυντών του Mauritshuis και της οικίας του Ρέμπραντ, δήλωσαν συνοδοιπόροι και προσέφεραν σημαντική βοήθεια. 

Ο ιστορικός τέχνης Γκάρυ Σβάρτς το αποκάλεσε "μια συναρπαστική άσκηση εμπειρογνωμοσύνης." Προσθέτει πως "Οι προγραμματιστές αξίζουν αναγνώρισης για την επιμονή τους να ταυτοποιήσουν τα χαρακτηριστικά που κάνουν έναν Ρέμπραντ, Ρέμπραντ."

"Παρότι κανείς δεν θα ισχυρισθεί πως ο Ρέμπραντ μπορεί να περιοριστεί σε έναν αλγόριθμο, η τεχνική αυτή αποτελεί μια ευκαιρία να  δοκιμάσουμε τις απόψεις μας σχετικά με τους πίνακες του με απτό, οπτικό τρόπο."

Ο καθηγητής Γιόρις Ντικ, ο οποίος ηγείται της ομάδας του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου του Delft είπε: "Υπάρχουν πολλά διαθέσιμα στοιχεία για τον Ρέμπραντ, υπάρχει ένας θεόρατος όγκος τεχνικών στοιχείων από όλους τους πίνακες που φιλοξενούνται σε διάφορες συλλογές. Μπορούμε όμως να δημιουργήσουμε κάτι που να μοιάζει με Ρέμπραντ; Αυτή είναι μια ενδιαφέρουσα ερώτηση." 

Η ιδέα αναπτύχθηκε από την διαφημιστική J Walter Thompson στο Άμστερνταμ για έναν πελάτη της, την τράπεζα ING. "Ήθελαν να συνδέσουμε την καινοτομία στον τραπεζικό τομέα με την τέχνη και τον πολιτισμό." λέει ο Κόρστεν, ο οποίος είναι και ο επικεφαλής του δημιουργικού της εταιρείας.  

Ελπίζει πως το έργο αυτό θα αποτελέσει την αρχή ενός διαλόγου σχετικά με την τέχνη και τους αλγόριθμους. "Αν εξετάσουμε πως η μουσική έχει συνδεθεί με τους υπολογιστές,  γιατί δεν συμβαίνει το ίδιο και με τις εικαστικές τέχνες;"  

"Απαιτείται επιμονή. Υπήρξαν στιγμές που σκεφθήκαμε πως δεν θα τα καταφέρουμε...είναι υπερβολικά δύσκολο, υπάρουν πολλές πληροφορίες, πολλά δεδομένα. Ωστόσο νομίζω πως το αποτέλεσμα μας είναι κάτι αξιοπρεπές που θα κριθεί από το κοινό."  

Στοιχεία από την Guardian

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Εικαστικά / Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη μετέφερε τη γκαλερί CAN από το Κολωνάκι στην Ομόνοια και μιλά για τη γοητεία του κέντρου και για την αρμονική συνύπαρξη με τις προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στην Tate Modern και Tate Britain, στα έργα της δωρεάς Δ. Δασκαλόπουλου

Εικαστικά / «Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου

Έργα των Louise Bourgeois, Βλάση Κανιάρη, Martin Kippenberger, Damien Hirst και πολλών ακόμα μεγάλων ονομάτων της σύγχρονης τέχνης περιλαμβάνονται στη δωρεά του Δημήτρη Δασκαλόπουλου και φιλοξενούνται πλέον σε νέες εκθέσεις στην Tate Modern και στην Tate Britain.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ