Στο Άμστερνταμ τα απoκαλυπτήρια του "Νέου Ρέμπραντ" που δημιουργήθηκε αποκλειστικά απο κομπιούτερ

Στο Άμστερνταμ τα απoκαλυπτήρια του "Νέου Ρέμπραντ" που δημιουργήθηκε αποκλειστικά απο κομπιούτερ Facebook Twitter
Ο τελικός πίνακας ζωγραφικής τρισδιάστατης εκτύπωσης αποτελείται από περισσότερα από 148 εκατομμύρια πίξελ και βασίζεται σε 168,263 τμήματα πινάκων του Ρέμπραντ.
0

Αν το κοινό πιστέψει πως το πορτραίτο που απεικονίζει έναν τριαντάρη του 17ου αιώνα, με μαύρο καπέλο και λευκό κολλάρο, είναι αναμφισβήτητα έργο του Ρέμπραντ, τότε ο Μπας Κόρστεν θα είναι ένας ευτυχισμένος άνθρωπος. Οι πραγματικοί δημιουργοί του πίνακα ωστόσο είναι οι αναλυτές δεδομένων και οι υπολογιστές. 

Την Τρίτη παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Άμστερνταμ ένα έργο τέχνης που αποκαλείται "Ο Επόμενος Ρέμπραντ". 

Πρόκειται για το αποτέλεσμα ενός έργου διάρκειας 18 μηνών, το οποίο πραγματεύεται το κατά πόσον οι νέες τεχνολογίες και τα δεδομένα είναι σε θέση να επαναφέρουν στην ζωή έναν από τους σημαντικότερους και πιο καινοτόμους ζωγράφους όλων των εποχών.

Ο Κόρστεν, του οποίου το συγκεκριμένο έργο είναι το πνευματικό τέκνο, παραδέχεται ότι υπήρξαν πολλοί αμφισβητίες. "Η ιδέα αντιμετωπίσθηκε με δυσπιστία και σκεπτικισμό" είπε. "Επίσης το να συλλάβει κανείς την ιδέα είναι κάτι, αλλά το να την πραγματοποιήσει είναι κάτι άλλο." 

Στο έργο συνεργάστηκαν επιστήμονες δεδομένων, προγραμματιστές, μηχανικοί και ιστορικοί της τέχνης που ανήκουν σε οργανισμούς όπως η Microsoft, το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Delft, το Mauritshuis στην Χάγη και το Μουσείο της Οικίας του Ρέμπραντ στο Άμστερνταμ.  

Ο τελικός πίνακας ζωγραφικής τρισδιάστατης εκτύπωσης αποτελείται από περισσότερα από 148 εκατομμύρια πίξελ και βασίζεται σε 168,263 τμήματα πινάκων του Ρέμπραντ.  


Κάποιες από τις προκλήσεις που αντιμετώπισαν οι επικεφαλής του έργου είχαν να κάνουν με τον σχεδιασμό  ενός λογισμικού το οποίο θα αντιλαμβανόταν τον Ρέμπραντ βάσει της χρήσης του στο πεδίο της γεωμετρίας, της σύνθεσης και τις χρωστικές ουσίες. Ένας αλγόριθμος αναγνώρισης προσώπων χρησιμοποιήθηκε στη συνέχεια για την αναγνώριση και την ταξινόμηση των πιο τυπικών γεωμετρικών σχεδίων πάνω στα οποία βασίζεται η ζωγραφική των ανθρώπινων χαρακτηριστικών. 

Ο Κόρστεν τονίζει πως το έργο δεν είχε την πρόθεση να δημιουργήσει έναν νέο Ρέμπραντ. "Δημιουργούμε κάτι νέο δια του έργου του. Μόνο ο Ρέμπραντ θα μπορούσε να δημιουργήσει έναν Ρέμπραντ."  

Υπήρξαν, και θα ακολουθήσουν κι άλλοι, επικριτές του έργου, λέει ο Κόρστεν, άνθρωποι που ενίστανται στο να παίζει κάποιος με το ίνδαλμα τους. 

Πολλοί άλλοι όμως "το έχουν υποδεχθεί ως μια μορφή του να γνωρίσουμε καλύτερα τον Ρέμπραντ, και τι έκανε τον Ρέμπραντ, Ρέμπραντ" δηλώνει. "Είναι ένας τρόπος να κρατήσουμε τον μεγάλο δάσκαλο ζωντανό."  

Πολλοί ιστορικοί της τέχνης, συμπεριλαμβανομένων των διευθυντών του Mauritshuis και της οικίας του Ρέμπραντ, δήλωσαν συνοδοιπόροι και προσέφεραν σημαντική βοήθεια. 

Ο ιστορικός τέχνης Γκάρυ Σβάρτς το αποκάλεσε "μια συναρπαστική άσκηση εμπειρογνωμοσύνης." Προσθέτει πως "Οι προγραμματιστές αξίζουν αναγνώρισης για την επιμονή τους να ταυτοποιήσουν τα χαρακτηριστικά που κάνουν έναν Ρέμπραντ, Ρέμπραντ."

"Παρότι κανείς δεν θα ισχυρισθεί πως ο Ρέμπραντ μπορεί να περιοριστεί σε έναν αλγόριθμο, η τεχνική αυτή αποτελεί μια ευκαιρία να  δοκιμάσουμε τις απόψεις μας σχετικά με τους πίνακες του με απτό, οπτικό τρόπο."

Ο καθηγητής Γιόρις Ντικ, ο οποίος ηγείται της ομάδας του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου του Delft είπε: "Υπάρχουν πολλά διαθέσιμα στοιχεία για τον Ρέμπραντ, υπάρχει ένας θεόρατος όγκος τεχνικών στοιχείων από όλους τους πίνακες που φιλοξενούνται σε διάφορες συλλογές. Μπορούμε όμως να δημιουργήσουμε κάτι που να μοιάζει με Ρέμπραντ; Αυτή είναι μια ενδιαφέρουσα ερώτηση." 

Η ιδέα αναπτύχθηκε από την διαφημιστική J Walter Thompson στο Άμστερνταμ για έναν πελάτη της, την τράπεζα ING. "Ήθελαν να συνδέσουμε την καινοτομία στον τραπεζικό τομέα με την τέχνη και τον πολιτισμό." λέει ο Κόρστεν, ο οποίος είναι και ο επικεφαλής του δημιουργικού της εταιρείας.  

Ελπίζει πως το έργο αυτό θα αποτελέσει την αρχή ενός διαλόγου σχετικά με την τέχνη και τους αλγόριθμους. "Αν εξετάσουμε πως η μουσική έχει συνδεθεί με τους υπολογιστές,  γιατί δεν συμβαίνει το ίδιο και με τις εικαστικές τέχνες;"  

"Απαιτείται επιμονή. Υπήρξαν στιγμές που σκεφθήκαμε πως δεν θα τα καταφέρουμε...είναι υπερβολικά δύσκολο, υπάρουν πολλές πληροφορίες, πολλά δεδομένα. Ωστόσο νομίζω πως το αποτέλεσμα μας είναι κάτι αξιοπρεπές που θα κριθεί από το κοινό."  

Στοιχεία από την Guardian

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Art Athina 2024 με έμφαση στο design, την οικολογία, τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη

Εικαστικά / Art Athina 2024 με έμφαση στο design, την οικολογία, τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη

Συνεπής στο ετήσιο ραντεβού της με το φιλότεχνο κοινό της πόλης, μία από τις παλιότερες φουάρ της Ευρώπης, η Art Athina, ανοίγει τις πύλες της στο ιστορικό μέγαρο του Ζαππείου με τη συμμετοχή των σημαντικότερων ελληνικών αιθουσών τέχνης, διεθνών γκαλερί και μια σειρά από παράλληλα πρότζεκτ και δράσεις κάθε είδους για μεγάλους και παιδιά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την απελευθερωτική γοητεία του γυμνισμού

Εικαστικά / Μια έκθεση για την απελευθερωτική γοητεία του γυμνισμού

Είναι άραγε η διαβίωση σε μια κοινότητα γυμνιστών μια επιτυχημένη «συνταγή» ελευθερίας και ευζωίας; Πόσο ταυτίζονται οικολογία, φυσιολατρία και γυμνισμός; Σε αυτά και άλλα ερωτήματα εστιάζει η έκθεση «Paradis naturistes» στο μουσείο Mucem της Μασσαλίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σικελιώτης - Τάσσος: Η φιλία και o ουμανισμός των δύο καλλιτεχνών σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Σικελιώτης - Τάσσος: Η φιλία και o ουμανισμός των δύο καλλιτεχνών σε μια νέα έκθεση

Οι «Εργάτες» (1932) του χαράκτη Τάσσου συναντιούνται με τον «Εργάτη» (1938) του Γιώργου Σικελιώτη: Περισσότερα από 160 έργα σε αναπάντεχες «συνομιλίες«, από τις 27/10 στο Τελλόγλειο Ίδρυμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ελένη Κουτσούδη-Ιόλα

Εικαστικά / «Ο Αλέξανδρος Ιόλας υπερέβαλλε σε πολλά, και ο καθένας τον παρουσίαζε όπως ήθελε»

Η Ελένη Κουτσούδη-Ιόλα ξεκίνησε μια έρευνα σε διάφορες ηπείρους, όταν μια φοιτήτρια της Σχολής Καλών Τεχνών τη ρώτησε πού θα μπορούσε να βρει ένα τεκμηριωμένο βιβλίο για τον διεθνή γκαλερίστα και θείο της. Την ενδιέφερε να προβάλλει το έργο του, να προσθέσει πληροφορίες που και η ίδια δεν γνώριζε, και να διαχωρίσει τον μύθο από την πραγματικότητα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σε μια ταράτσα στην Ύδρα κάποιοι γνωρίζονται φτιάχνοντας μόνοι τους τα σουβενίρ τους

Εικαστικά / Σε μια ταράτσα στην Ύδρα κάποιοι γνωρίζονται φτιάχνοντας μόνοι τους τα σουβενίρ τους

Με επίκεντρο ένα τραπέζι και με το φαγητό να φέρνει άγνωστους μεταξύ τους συνδαιτημόνες κοντά, το Ηydra Εdition είναι μια πλατφόρμα που παρέχει σε κάθε ταξιδιώτη τον χώρο, τον χρόνο και τα υλικά για να δημιουργήσει, να ζωγραφίσει, να γνωρίσει καλλιτέχνες και άλλους δημιουργικούς.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ένα art project στη Λέρο γεφυρώνει τις δύο πλευρές του Αιγαίου

Εικαστικά / Ένα art project στη Λέρο γεφυρώνει τις δύο πλευρές του Αιγαίου

Τοποθετημένο σε έξι σημεία του νησιού, το «All Things Become Islands Before My Senses» φέρνει στο ακριτικό νησί Έλληνες και Τούρκους συλλέκτες, φιλότεχνους και διεθνείς εικαστικούς που παρουσιάζουν τη δουλειά τους, η οποία είναι επηρεασμένη από τη Λέρο με την ιδιαίτερη αισθητική ταυτότητα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aγίοι και αρχαγγέλοι, παραθεριστές και ψαράδες: Τα νέα έργα του Luke Edward Hall στο φως της Πάτμου

Εικαστικά / Άγιοι και αρχαγγέλοι, παραθεριστές και ψαράδες: Τα νέα έργα του Luke Edward Hall στο φως της Πάτμου

Μυθικές φιγούρες, η νησιωτική ζωή και η μυστηριώδης ενέργεια της Πάτμου εμπνέουν το πολύχρωμο και βαθιά ρομαντικό έργο του 35χρονου Βρετανού καλλιτέχνη που αγαπά ιδιαίτερα τον Αλέκο Φασιανό και τον Γιάννη Τσαρούχη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ