Χειρόγραφα της Νεκράς Θάλασσας: Εντόπισαν κείμενο σε κομμάτια που θεωρούσαν «κενά»

Χειρόγραφα της Νεκράς Θάλασσας: Εντόπισαν κείμενο σε κομμάτια που θεωρούσαν «κενά» Facebook Twitter
Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ
0

Αποσπάσματα κειμένου, σε εβραϊκά και αραμαϊκά, εντοπίστηκαν σε τέσσερα κομμάτια από τα «Χειρόγραφα της Νεκράς Θάλασσας» τα οποία εδώ και δεκαετίες θεωρούνταν κενά. 

Τα κομμάτια της περγαμηνής είχαν βρεθεί σε ανασκαφή από αρχαιολόγους και δωρίστηκαν σε έναν Βρετανό ερευνητή κατά τη δεκαετία του 1950, γεγονός που ενίσχυσε την αυθεντικότητά τους σε μια εποχή που υποτιθέμενα κομμάτια από τα «Χειρόγραφα της Νεκράς Θάλασσας» αποδεικνύονται πλαστά.

Με τον όρο «Χειρόγραφα της Νεκράς Θάλασσας» περιγράφεται μία από τις μεγαλύτερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις του 20ου αιώνα και αφορά μια συλλογή περίπου 900 Ιουδαϊκών χειρογράφων σε περγαμηνή και πάπυρο γραμμένα στην εβραϊκή, αραμαϊκή και ελληνική γλώσσα, τα οποία ανακαλύφθηκαν σε σπήλαια και αρχαία ερείπια της ερήμου της Ιουδαίας.

Κατά τις δεκαετίας του 1940 και του 1950 Βεδουίνοι και αρχαιολόγοι ανακάλυψαν αυτά τα κείμενα στις σπηλιές του Κουμράν, μια τοποθεσία περίπου 12 μίλια ανατολικά της Ιερουσαλήμ στη Δυτική Όχθη, με θέα στη Νεκρά Θάλασσα. 

Πριν από λίγα χρόνια, μια ομάδα ερευνητών ξεκίνησε να μελετά αντικείμενα από τα σπήλαια του Κουμράν τα οποία βρίσκονταν διασκορπισμένα σε μουσεία και συλλογές σε όλο τον κόσμο. «Κατά το πρώτο διάστημα της έρευνας, στη δεκαετία του '50 και του '60, οι ανασκαφείς δώριζαν πολλά αντικείμενα, συνήθως κεραμικά, σε συνεργαζόμενα μουσεία», λέει ο Dennis Mizzi, αναπληρωτής καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Μάλτας.

Ο Mizzi και οι συνάδελφοί του υποψιάστηκαν ότι κάποια στοιχεία από τα σπήλαια μπορεί να έχουν χαθεί ή να «παραβλεφθεί» καθώς τα αντικείμενα αυτά αποσπάστηκαν από το αρχικό τους πλαίσιο. Η ομάδα, παρά τα αντικείμενα που εντόπιζε και μελετούσε, δεν σκόπευε να αναζητήσει «χαμένα κείμενα». 

Οι ερευνητές ωστόσο επανεξέτασαν μια συλλογή από υποτιθέμενα άγραφα κομμάτια που η κυβέρνηση της Ιορδανίας έδωσε στο πανεπιστήμιο του Leeds κατά τη δεκαετία του 1950. Η συλλογή πέρασε στο πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ το 1997. Τα κομμάτια αυτά, καθώς οι ειδικοί πίστευαν πως ήταν «κενά», θεωρούνταν άχρηστα για τους μελετητές των κειμένων, αλλά ιδανικά για να πραγματοποιηθούν χρονολογήσεις.

Κατά την προσεκτικότερη εξέταση ενός κομματιού της συλλογής, η ερευνήτρια Joan Taylor, από το King's College του Λονδίνου διέκρινα αμυδρά ένα γράμμα. Μετά από αυτή την υπόδειξη υποβλήθηκαν σε φωτογράφηση 51 φαινομενικά κενά κομμάτια που το μέγεθός τους ξεπερνούσε το ένα εκατοστό.

Η ερευνητική ομάδα χρησιμοποίησε πολυφασματική απεικόνιση, μια τεχνική που καταγράφει διαφορετικά μήκη κύματος του ηλεκτρομαγνητικού φάσματος, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων αόρατων με γυμνό μάτι. Τα αποτελέσματα έδειξαν εμφανή σημάδια κειμένου σε τέσσερα από τα κομμάτια. 

«Μερικές λέξεις είναι εύκολα αναγνωρίσιμες, όπως η λέξη "Σσαμπάτ"», λέει ο Mizzi που υποστηρίζει ωστόσο ότι είναι νωρίς για την ανασύνθεση της ευρύτερης εικόνας. «Εργαζόμαστε ακόμα για να κατανοήσουμε τα γράμματα που είναι ορατά στα θραύσματα», λέει. Η ομάδα θέλει να πραγματοποιήσει περαιτέρω δοκιμές για να διευκρινίσει στοιχεία που αφορούν τόσο μελάνι όσο και την περγαμηνή.

Χειρόγραφα της Νεκράς Θάλασσας: Εντόπισαν κείμενο σε κομμάτια που θεωρούσαν «κενά» Facebook Twitter
Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ

Η εύρεση νέων αυθεντικών κομματιών από τα «Χειρόγραφα της Νεκράς Θάλασσας» θεωρείται κάτι σπάνιο πλέον. Η ιστορία των συγκεκριμένων κομματιών είναι καλά τεκμηριωμένη με τους ερευνητές να γνωρίζουν πως βρέθηκαν στο Σπήλαιο 4 στο Κουμράν, όπου μαζί με τα περισσότερα από τα «Χειρόγραφα της Νεκράς Θάλασσας» και χιλιάδες αποσπάσματα από περίπου 500 κείμενα.

Πριν από μερικούς μήνες 16 κομμάτια από τα «Χειρόγραφα της Νεκρής Θάλασσας» που είχε αποκτήσει ένας Αμερικανός επιχειρηματίας έναντι μεγάλου χρηματικού ποσού αποδείχθηκαν πλαστά, σύμφωνα με έρευνα ειδικών

Με πληροφορίες από smithsonianmag.com

Culture
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ